fbpx
2024. május 19. vasárnap

Az első osztálytól a hidrogénig

A Magyar vasút konferencia második szekciójának témája a magyarországi járműhelyzet jelene és jövője volt.

A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt közvetítettünk.

Homolya Róbert: A hidrogénhajtású járművek lehetnek a dekarbonizációs törekvések megoldásai

A Stadler Trains Magyarország Zrt. elnöke, Homolya Róbert az Arany fokozatú partner képviselőjeként nyitotta meg a II. szekciót, amely a Hazai kötöttpályás járműgyártás fejlesztése címet viseli. Köszöntőjében átfogó képet nyújtott a hazai járműgyártás fejlesztési lehetőségeiről, kiemelte az elmúlt időszak fontos tanulságait és a jövőbeli kilátásokat. Az európai vasúti piac áttekintése során az Európai Bizottság céljairól, az elfogadott javaslatcsomagokról beszélt. Arról a 200 ezer kilométeres kiterjedt hálózatról, amelynek 57 százaléka villamosított. Tehát a technológának és a járműgyártásnak új fejlesztéseket kell adnia, ez fogja meghatározni a járműgyártás jövőbeli céljait is. Az európai vasútról szóló jelentésben megfogalmazódik az a szándék is, amely a nagysebességű hálózatok megduplázását irányozza elő 2030-ig. Ezek a vasúti ipart, a dekarbonizációs célokat határozzák meg ebben a fejlődő piacban. A legzöldebb közlekedési mód a vasút. A jelenlegi a piaci elosztás a motorvonatok túlsúlyát mutatja. A járműgyártó iparnak megvan a technológiája és infrastruktúrája ahhoz, hogy a feladatait sikerrel elvégezze.

A jövő a hidrogénhajtású járműveké, amely most még egy drága technológia az üzemanyagot tekintve. Ám, ha a „zöldhidrogén” elérhetővé válik, megfelelő alternatívaként képes lesz kiváltani az egyéb üzemanyagokat.

Van még mit tenni akár a vasúton jogalkotói szinten is, a forgalmat és a meglévő pálya állapotokat is figyelembe kell venni akkor, amikor új technológiák bevezetéséről döntünk. Homolya Róbert örömmel osztotta meg a jelenlévőkkel, hogy a szolnoki Stadler üzemben az ötezredik kocsiszekrény is elkészült. Ezekből 1250 Flirt szerelvény lenne összeállítható. A Stadler Trains Magyarország Zrt. járművei 14 országban találhatók meg. „Ezekre az eredményeinkre rendkívül büszkék vagyunk” – zárta köszöntőjét a társaság elnöke.

Homolya Róbert (fotó: Szecsődi Balázs)
Homolya Róbert (fotó: Szecsődi Balázs)

Mosóczi László: elkészült a MÁV-START Zrt. Járműstratégiája

A MÁV-START vezérigazgatója szerint mindenképpen kell járműstratégia, hiszen meg kell teremteni a dinamikusan növekvő utasszámok további fenntarthatósága érdekében az ezzel együtt növekvő vonatkilométereket teljesítő gépek és kocsik megfelelő karbantartását, illetve az elhasználódott eszközök cseréjét.

Míg 2015-2016-ban 135 millió utasa volt a MÁV-STARTnak, addig a 2023-as év rekordutasszámot hozott, a becslések szerint az év végig 170 millió utas fogja használni az állami személyszállító vasúttársaság szolgáltatását.

Ezzel együtt természetesen a megtett vonatkilométerek is jelentősen növekedtek. A 2015-ös év 75 millió vonatkilométere után 2023. év végéig várhatóan 93 millió vonatkilométert fognak teljesíteni a MÁV-START járművei.

Az új járművek érkezése a megrendeléstől számítva legalább 3-5 év, így természetes, hogy fel kell készülni a régi járművek megfelelő karbantartására és üzemben tartására, amíg még lehet.

Ennek megfelelően nagyjavításra küldik azokat a járműveket amiket még legalább 10-15 évig lehet használni, hogy addig is biztosíthatóak legyenek a személyszállítási szolgáltatások.

Kiemeli, hogy a gyártó Ganz-MÁVAG mérnökeinek köszönhető az, hogy a jelenleg is üzemben tartott járművek még mindig futhatnak.

A stratégia legfontosabb szempontjai a korszerűsítésben az egységes és kiszámítható járműtípusok biztosítása a belföldi forgalomban. A hosszabb utazások során az utasok mindenhol légkondicionált kocsikkal, utasellátó kocsival, helybiztosítással, Wi-Fivel és zárt rendszerű WC-vel találkozzanak utazásuk során – mindazzal ami komfortossá és vonzóvá teszi a vasúti utazást.

Az utasellátó hihetetlen forgalmat bonyolít le, a jelenlegi szintet csak az elérhető lebonyolító személyzet korlátozza.

Az Eurocity, InterCity és InteRegio vonatokon minden osztályon utasforgalmi növekedés tapasztalható, valamint az utaspreferencia is megváltozott, míg korábban szinte csak vasutasok használták az 1. osztályt, ma az utasok körében az 1. és Prémium osztályok nagyon népszerűek, elsőként ezeken fogy el a helyjegy. Cél a kiszámítható és egységes fedélzeti szolgáltatások elérése.

Az előváros és regionális közlekedési elvárásokban Mosóczi László szerint a minimum: egységes megjelenés, légkondícionáló Wifi, kerékpárszállítás.

A legszükségesebb járműbeszerzések a MÁV-START járműstratégiája szerint:

  • 15 nagysebességű Eurocity szerelvény – bővülő szolgáltatások nyújtásához Erdély és Délvidék felé
  • 29 belföldi IC motorvonat (fedélzeti vendéglátással)
  • 16 kapacitív IC ingaszerelvény
  • 35 IC+ ingaszerelvény
  • 10 magas minőségű éjszakai szerelvény
  • 95 regionális villamos motorvonat – A tenderek várhatóan még ebben az évben feltételes közbeszerzések útján megindulnak.
  • 68 felsővezeték nélküli motorvonat
  • 115 villamos mozdony

A szükséges 115 db mozdonyból 15 db Taurus bérléssel megoldott pillanatnyilag, a fennmaradó mennyiségből 15-nek legalább 230 km/h, 85-nek 200 km/h sebesség elérésére kell képesnek lennie.

A stratégia megvalósulásával 60 000 új ülőhely jön létre a dinamikusan növekvő utasmennyiségnek.

Mosóczi László (fotó: Szecsődi Balázs)
Mosóczi László (fotó: Szecsődi Balázs)

Balázs Gáspár: Mátranovák, a hazai

A konferencia szakmai támogatója, az Alstom Hungary vezérigazgatója, Balázs Gáspár kiemelte, hogy minden eddiginél nagyobb erőforrással kívánnak beszállni a hazai járműgyártásba Mátranovákon, ahol forgóvázkereteket állítanak elő az európai vasúti piacra. Termékeik zászlóshajója a Traxx flotta legmodernebb egyedeinek felszerelése. A következő szereplő a regionális, 160 km/óra sebességre alkalmas motorvonatok kiállítása, sőt, az Alstom emellett a HÉV-eket is újratervezte a magyar környezetnek megfelelően, a járműveken kerékpárszállító szakasszal. Balázs Gáspár kiemelte a hidrogénvonatok fontosságát, az Alstom ezek kifejlesztésében is úttörő szerepet vállal, keresve az együttműködést a MÁV-val és a Mollal is.

Jelenleg nem látszik semmilyen hátrány a hidrogénmeghajtás alkalmazásában

– állította Balázs Gáspár

A vezérigazgató előadásában elmondta, a közelmúltban, Szolnokon visszaadták az utolsó ETCS-sel felszerelt Flirt motorvonatot is az üzemeltetőnek, az első generációs motorvonatok már ezzel a berendezéssel vesznek részt a forgalomban – megítélése szerint ezt az utat kellene folytatni a TRAXX-ok és Taurusok esetében is.

Balázs Gáspár (fotó Szecsődi Balázs)
Balázs Gáspár (fotó Szecsődi Balázs)

Hegyi Zsolt: A Start sem számított ekkora forgalomra

A MÁV-Start szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettese, Hegyi Zsolt az utas szerepére világított rá, illetve levezette, hogyan lesz valakiből utas. Úgy, hogy például értékeli a szolgáltatások színvonalát, ezért az óriási potenciált jelentő távolsági forgalomban fontos a járműfejlesztés.

A vezérigazgató-helyettes előadásából kiderült, 2023-ra az utasszám robbanásszerűen ugrott meg, a belföldi bevételek aránya pedig kétszer annyi, mint a külföldié.

Az utasok soha ennyi nem hagytak a vasút zsebében.

Leginkább a pénztárban váltanak jegyet, utána következik az applikáció használata. Ez egyszerre jó és rossz is, hiszen senki nem számított ekkora forgalomra, a MÁV-Start szakemberei sem. Sokan választják az 1. osztályú kocsikat, ezért több vonatot kell ilyen kocsikkal megerősíteni. A fedélzeti vendéglátás bevétele idén meg fogja haladni az egymilliárd forintot.

Hegyi Zsolt magyarázatként hozzáfűzte, hogy megváltozott a nemzetközi tarifarendszer: olcsó jegyek jelentek meg, illetve lehetőség van az online vásárlásra. Megszűnt a Budapest központúság is, ma már bárhonnan bárhova tudnak jegyet venni az utasok, például Debrecenből Klagenfurtba.

Érkezik Elvira kishúga is, Emma névre hallgat a komplex, vonatra és buszra is jó menetrendi kereső.

A vármegyebérlet 30 ezer új utast hozott, nyáron a diákbérletek száma megháromszorozódott. A vármegyebérlet a mobilitás szabadságát jelenti a vidék számára.

Hegyi Zsolt (fotó: Szecsődi Balázs)
Hegyi Zsolt (fotó: Szecsődi Balázs)

Kiss Diána: A Vasúti Műszaki Bizottság működése és feladatai

Kiss Diána, Vasúti Műszaki Bizottság, vagyis a VMB elnöke részletesen ismertette a bizottság felépítését, működését, tagjait és legfontosabb feladatait. Kiemelte, hogy az Országos Vasúti Szabályzat, az OVSZ I. nem megfelelősége miatt Magyarország ellen kötelezettségszegési eljárás indítható.

A VMB a következő időszakban az OVSZ I. hatályon kívül helyezésén és az átjárhatósági műszaki előírások alapján új nemzeti szabályok kidolgozásán, valamint a nagysebességű vasút (NSV) szabályozáson dolgozik.

Kiss Diána (fotó: Szecsődi Balázs)
Kiss Diána (fotó: Szecsődi Balázs)

Magyar Zsuzsanna: A siker a közös mércénk

A MÁV-REC Kft. oktatási divíziójának vezetője, Magyar Zsuzsanna a Hazai kötöttpályás járműgyártás fejlesztése című II. szekció utolsó előadásában kitért azokra a mérföldkövekre, amelyek a szakmai munkájukat keretezik. Ezek között a 2011-es NFM rendelet születését, annak a 2013-ban létrejött, minden munkakörre kiterjedő hatályát, továbbá a 2016-os országos vasúti pályahálózat létrejöttét említette. Szolgáltatásaikkal minden munkakörre tudnak megoldást adni, számos munkakörben képesek szakmai képzést nyújtani. Az időszakos vizsgák, eltérés vizsgák lebonyolítását is vállalja a cég az ország bármely pontján.

A kérdésre, „hogyan tanítsuk a fiatalokat?” kidolgozták a választ: digitális tananyagokat készítenek, elektronikus képzési felületeket hoznak létre, nagy álmuk egy szimulátor alkalmazása, a multimédiás oktatási eszközök szélesebb körben történő bevezetése. „A vasutasokat mindig összeköti a szakmaszeretet és a szenvedély a vasút iránt. A siker a közös mércénk” – zárta előadását Magyar Zsuzsanna.

Magyar Zsuzsanna (fotó: Szecsődi Balázs)
Magyar Zsuzsanna (fotó: Szecsődi Balázs)

További beszámolók a HUNGRAIL Magyar Vasút 2023 Konferenciáról

Átfogó intézkedéscsomag szükséges

A Magyar vasút konferencia negyedik szekciójának témája az energiaválság és klímakrízis. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról itt, a harmadikról pedig...

Sokféle támogatás segíthet a vasútnak

A Magyar vasút konferencia harmadik szekciójának témája a klímavédelem, az energiaügyek, a vasúti áruszállítás támogatása. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról...

Nincs több haladék

Élőben közvetítjük a HUNGRAIL Magyar Vasút 2023 konferenciát. Az első rész itt olvasható. Vanya László: Kulcs a forgalomszervezés és a megfelelő kommunikáció Vanya László a V-Híd...