Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott a Vasúttörténeti Parkban, ahol az elért eredményekről és kitűzött célokról adott tájékoztatást.
„A közlekedés az utasról szól. Ennek érdekében pedig jobb feltételeket, hozzáférhetőbb szolgáltatásokat és megbízhatóbb infrastruktúrát kell biztosítani. A kodifikációs munkával, a MÁV-Volán-csoport átalakításával, az új tarifarendszerrel és a 10 éves vasútfejlesztési stratégia kidolgozásával pedig lefektettük az alapokat.” – hangzott el a miniszteri beszédben.
Lázár János kitért arra, hogy Magyarországon keresztül vezető közlekedési infrastruktúra fel fog értékelődni. „Magyarország célja, hogy a régió legerősebb állama legyen, amelyhez többek között az szükséges, hogy megfelelő infrastruktúrával rendelkezzen. Azonban jelentős forrás a vasútfejlesztésre nincsen 2024-2025-ben. A vasúti infrastruktúra fejlesztéssel kapcsolatban megjegyezte: „A vasúti pályafejlesztéshez külső forrás nem vehető igénybe, a költségvetésből kell kiszakítanunk évi 100 milliárd forintot két éven keresztül, majd utána pedig emelni ezt az összeget, hogy megkezdődjön a vasúti pálya értelmes rekonstrukciója.
A miniszter beszédében kitért arra is, hogy vasúton kb. 6000 km-en van forgalom, amelynek minden egyes szakaszához hozzá kellene nyúlni. „A közlekedésnek, közlekedtetésnek, az ember vagy áru elszállításának óriási jelentősége van Magyarország geopolitikai helyzete, befolyása, ereje, hatalmi érvényesülése szempontjából. Óriási szerepe van az ide települő gyárak kiszolgálása szempontjából.” Lázár János beszélt az országba települő gyárak kiszolgálásáról is, mely kapcsán megjegyezte, hogy ha a dinamikus iparosítási törekvés infrastruktúra oldalról is megfelelően ki lesz szolgálva, akkor a környező országokhoz képest óriási versenyelőnyben lesz Magyarország.
Az állománygyűlésen a 10 éves vasútfejlesztési tervről is ejtett szót az építési és közlekedési miniszter, melynek három kulcs területe van: az infrastruktúra-, jármű- és szolgáltatásfejlesztés. „A szolgáltatási reformnak többet kell adni, egyszerűbben és olcsóbban.” – hangsúlyozta a miniszter.
Lázár János a márciusban életbe lépő új tarifarendszerről is adott tájékoztatást, kiemelte, hogy a „tarifareform ennek a négyéves ciklusnak a legfontosabb és legnagyobb döntése.” Március 1-jével ugyanis életbe lép az új tarifarendszer. A 14 év alatti gyermekek, a nagycsaládosok és a fogyatékkal élők ezentúl éppúgy díjmentesen utazhatnak, mint a nyugdíjasok. Emellett a 14 és 25 közötti fiatalok 50%-os kedvezménnyel válthatnak menetjegyet, csakúgy, mint a közalkalmazottak.
„A közszolgáltatási törvényben az állampolgárok közlekedéssel szembeni jogait kell tisztázni.” – szögezte le a miniszter. „Tisztázni kell a politika és a közhatalom oldaláról, hogy mi a jogosultság. A MÁV-Volán menedzsmentnek és társvállalkozásainak pedig ezt racionálisan és költséghatékonyan, megfizethető módon kell biztosítani az államnak, amely megrendeli a szolgáltatást. Ez a 2024-es közvetlen feladat.” – zárta le a miniszter a beszédét.
Borítókép: Lázár János Facebook-oldala