fbpx
2025. május 16. péntek

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott a Vasúttörténeti Parkban, ahol az elért eredményekről és kitűzött célokról adott tájékoztatást.

A közlekedés az utasról szól. Ennek érdekében pedig jobb feltételeket, hozzáférhetőbb szolgáltatásokat és megbízhatóbb infrastruktúrát kell biztosítani. A kodifikációs munkával, a MÁV-Volán-csoport átalakításával, az új tarifarendszerrel és a 10 éves vasútfejlesztési stratégia kidolgozásával pedig lefektettük az alapokat.” – hangzott el a miniszteri beszédben.

- Hirdetés -

Lázár János kitért arra, hogy Magyarországon keresztül vezető közlekedési infrastruktúra fel fog értékelődni. „Magyarország célja, hogy a régió legerősebb állama legyen, amelyhez többek között az szükséges, hogy megfelelő infrastruktúrával rendelkezzen. Azonban jelentős forrás a vasútfejlesztésre nincsen 2024-2025-ben. A vasúti infrastruktúra fejlesztéssel kapcsolatban megjegyezte: „A vasúti pályafejlesztéshez külső forrás nem vehető igénybe, a költségvetésből kell kiszakítanunk évi 100 milliárd forintot két éven keresztül, majd utána pedig emelni ezt az összeget, hogy megkezdődjön a vasúti pálya értelmes rekonstrukciója.

A miniszter beszédében kitért arra is, hogy vasúton kb. 6000 km-en van forgalom, amelynek minden egyes szakaszához hozzá kellene nyúlni. „A közlekedésnek, közlekedtetésnek, az ember vagy áru elszállításának óriási jelentősége van Magyarország geopolitikai helyzete, befolyása, ereje, hatalmi érvényesülése szempontjából. Óriási szerepe van az ide települő gyárak kiszolgálása szempontjából.” Lázár János beszélt az országba települő gyárak kiszolgálásáról is, mely kapcsán megjegyezte, hogy ha a dinamikus iparosítási törekvés infrastruktúra oldalról is megfelelően ki lesz szolgálva, akkor a környező országokhoz képest óriási versenyelőnyben lesz Magyarország.

Az állománygyűlésen a 10 éves vasútfejlesztési tervről is ejtett szót az építési és közlekedési miniszter, melynek három kulcs területe van: az infrastruktúra-, jármű- és szolgáltatásfejlesztés. „A szolgáltatási reformnak többet kell adni, egyszerűbben és olcsóbban.” – hangsúlyozta a miniszter.

Lázár János a márciusban életbe lépő új tarifarendszerről is adott tájékoztatást, kiemelte, hogy a „tarifareform ennek a négyéves ciklusnak a legfontosabb és legnagyobb döntése.” Március 1-jével ugyanis életbe lép az új tarifarendszer. A 14 év alatti gyermekek, a nagycsaládosok és a fogyatékkal élők ezentúl éppúgy díjmentesen utazhatnak, mint a nyugdíjasok. Emellett a 14 és 25 közötti fiatalok 50%-os kedvezménnyel válthatnak menetjegyet, csakúgy, mint a közalkalmazottak.

A közszolgáltatási törvényben az állampolgárok közlekedéssel szembeni jogait kell tisztázni.” – szögezte le a miniszter. „Tisztázni kell a politika és a közhatalom oldaláról, hogy mi a jogosultság. A MÁV-Volán menedzsmentnek és társvállalkozásainak pedig ezt racionálisan és költséghatékonyan, megfizethető módon kell biztosítani az államnak, amely megrendeli a szolgáltatást. Ez a 2024-es közvetlen feladat.” – zárta le a miniszter a beszédét.

Borítókép: Lázár János Facebook-oldala

 

 

Ezek is érdekelhetik

Megújult Berkenye vasútállomása

A MÁV-csoport célja, hogy nem csak a nagypályaudvarok, de vidéki vasútállomások is megújuljanak országszerte.

Helyére került a Déli Körvasút Szerémi út felett átmenő hídeleme

Helyére került a Szerémi út és az 1-es villamosvonal felett épülő új vasúti híd 250 tonnás acélszerkezete.

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.

Állomásmegújítási program: új pályázati szakasz meghirdetésére kerül sor

Nagy volt az érdeklődés, viszont akadt sok hiányosság is a MÁV és az ÉKM közös állomásmegújítási programjára érkezett pályázatokban, így újabb fordulót hirdetnek.

Nagy Bálint: a szaktárca célja, hogy a vasút részaránya növekedjen

Az államtitkár szövetséget ajánlott a vasúti árufuvarozásban részt vevő szereplők számára.

Vágtába kezdtek a vasúti árufuvarozók

Nyolc fő kategóriában, több mint 40 beavatkozási területet tartalmaz a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által készített VÁGTA program.

Legfrissebb híreink

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.

A MÁV megindította a „hosszú nyarat”

A MÁV az idei évben is elő-, fő- és utószezoni többletkapacitásokkal biztosít jobb eljutási lehetőséget a Balaton környékére utazóknak.

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új vasúti ipari vágánnyal és rakodóterülettel bővül az iváncsai ipari terület

A beruházás tervezetten 2026 nyarára elkészül. Elsődleges cél az áruszállítás gyorsabb és költséghatékonyabb lebonyolítása.

Leállt a vonatközlekedés az Ibériai-félszigeten

A Renfe, a Ouigo, a helyi vasutak egyaránt a szolgáltatás szüneteltetését jelentették be – általános áramszünet okozza a fennakadást.

Keleten kell, nyugatról jön

Európában kiterjedt piaca van a használt vasúti járműveknek, a sikeres üzlethez azonban itt is szerencse, vagy komoly erőfeszítések kellenek. 

A rovat további cikkei

A MÁV megindította a „hosszú nyarat”

A MÁV az idei évben is elő-, fő- és utószezoni többletkapacitásokkal biztosít jobb eljutási lehetőséget a Balaton környékére utazóknak.

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről.

Deutsche Bahn eladta a DB Schenkert

A Deutsche Bahn értékesítette a logisztikai leányvállalatát, a DB Schenkert a DSV dán közlekedési és logisztikai társaságnak.