fbpx
2024. március 1. péntek

Közszolgáltatási versenyzés után vihet utasokat a CFR

Az ügyletben a vonatokat is az állami hatóság adja Romániában.

A román országos vasúti közlekedésszervező, a Vasúti Reformhatóság (Autoritatea pentru Reformă Feroviară – ARF) a CFR Călătorinak, azaz az államvasút személyszállító cégének ítélte oda a közszolgáltatás jogát az először meghirdetett négy, távolsági útvonalon. Bukarestből induló, végig villamosított vonalakról van szó, konkrétan:

  • Bukarest–Brassó–Segesvár–Arad–Temesvár
  • Bukarest–Craiova–Karánsebes–Temesvár–Arad
  • Bukarest–Craiova–Zsilvásárhely–Petrozsény
  • Bukarest–Konstanca

Csak látszólag marad minden változatlan, hiszen – a Magyarországon éppen most tíz évvel meghosszabbodó rendszerhez hasonlóan – eddig a CFR Călători automatikusan kapta meg a szolgáltatási jogot, noha az is igaz, hogy a román vasúti személyszállításban régóta régóta járnak magántársaságok elsősorban mellékvonalakon (kizárólagosan), de fővonalakon (nem kizárólagosan) is.

- Hirdetés -
Az első versenyben odaítélt vonalak Romániában (forrás: ARF)
Az első versenyben odaítélt vonalak Romániában (forrás: ARF)

Most azonban versenyt hirdettek, mégpedig elektronikusan, az árverést a Román Árutőzsde független aukciós platformján bonyolították le, az ARF szerint a CFR-én kívül is voltak érdeklődök bel- és külföldről egyaránt. A kialakult ár 43,25 lej/vonatkilométer lett, cserében előre meghatározott minőségi követelményeket kell teljesíteni. Félévente fölülvizsgálják az árat, ha kiderül, hogy a valós költségeken felül többletet tartalmaz, azt elvonják, ugyanakkor a valós többletköltségek megtérítésére is van mód.

A tenderhez járművek is járnak, viszonylag jók, az elmúlt 20 évben vásárolt szerelvények. Az ARF már készül a következő versenyekre, ahol viszont már vadonatúj járművekkel lehet megkezdeni az utasok szállítását, az Alstomtól megrendelt 37 új elektromos motorvonattal. Az ARF 2022 márciusában rendelte meg az első 20 Coradia Streamet távolsági kivitelben, majd tavaly szeptemberben lehívta a 17 példányos opciót is. Az ügylet része a 15 éves karbantartás is. Egy ilyen szerelvény látható a nyitóképünkön.

Ezek is érdekelhetik

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

A Csallóközben magánvasúttal

Szlovákiában teszteltük a Budapesthez legközelebbi, magánszolgáltató által üzemeltetett közszolgáltatási járatot. A Leo Express magánvasúti szolgáltató a december 10-i menetrendváltástól vette át a Pozsony (Bratislava) –...

Az Alstom 59 Flirtöt szerelt föl ETCS-sel

Európában az Alstom szállította az összes ETCS-szel felszerelt vonatok 70 százalékát. Az Alstom sikeresen zárta a MÁV-START azon Flirt motorvonatainak felszerelését ETCS L2 fedélzeti berendezéssel,...

Felújítják a MÁV-START 25 Traxx mozdonyát

A forgóvázak, a hajtóművek, a kerékpárok és a motorok is javítást kapnak. Az Alstom és a MÁV Vagon Kft. mintegy 3 millió euró értékű szerződést...

Három év múlva elkészülhet Erdély első metrója

Mivel Románia hazánkkal ellentétben hozzáfér az Európai Unió helyreállítási és ellenállóképességi eszköze (RRF) forrásaihoz, a nagyot álmodó, agglomerációval mintegy 420 ezres Kolozsvár metrója hamarosan...

Nyolcvan helyett 95 motorvonatot szerezne be a MÁV-START

A visszavont előzetes piaci konzultációt bővítve írjak majd ki. A közbeszerzési rendszer szerint a MÁV-START lezárta azt az előzetes piaci konzultációt (EPK), amelyet nyolcvan –...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Újabb mérföldkőhöz érkezett a Magyar Vasút portfólió: podcast csatornát indítottunk.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

A rovat további cikkei

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

2023 utolsó negyedévében öt százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });