fbpx
2025. február 6. csütörtök

Közszolgáltatási versenyzés után vihet utasokat a CFR

Az ügyletben a vonatokat is az állami hatóság adja Romániában.

A román országos vasúti közlekedésszervező, a Vasúti Reformhatóság (Autoritatea pentru Reformă Feroviară – ARF) a CFR Călătorinak, azaz az államvasút személyszállító cégének ítélte oda a közszolgáltatás jogát az először meghirdetett négy, távolsági útvonalon. Bukarestből induló, végig villamosított vonalakról van szó, konkrétan:

  • Bukarest–Brassó–Segesvár–Arad–Temesvár
  • Bukarest–Craiova–Karánsebes–Temesvár–Arad
  • Bukarest–Craiova–Zsilvásárhely–Petrozsény
  • Bukarest–Konstanca

Csak látszólag marad minden változatlan, hiszen – a Magyarországon éppen most tíz évvel meghosszabbodó rendszerhez hasonlóan – eddig a CFR Călători automatikusan kapta meg a szolgáltatási jogot, noha az is igaz, hogy a román vasúti személyszállításban régóta régóta járnak magántársaságok elsősorban mellékvonalakon (kizárólagosan), de fővonalakon (nem kizárólagosan) is.

- Hirdetés -
Az első versenyben odaítélt vonalak Romániában (forrás: ARF)
Az első versenyben odaítélt vonalak Romániában (forrás: ARF)

Most azonban versenyt hirdettek, mégpedig elektronikusan, az árverést a Román Árutőzsde független aukciós platformján bonyolították le, az ARF szerint a CFR-én kívül is voltak érdeklődök bel- és külföldről egyaránt. A kialakult ár 43,25 lej/vonatkilométer lett, cserében előre meghatározott minőségi követelményeket kell teljesíteni. Félévente fölülvizsgálják az árat, ha kiderül, hogy a valós költségeken felül többletet tartalmaz, azt elvonják, ugyanakkor a valós többletköltségek megtérítésére is van mód.

A tenderhez járművek is járnak, viszonylag jók, az elmúlt 20 évben vásárolt szerelvények. Az ARF már készül a következő versenyekre, ahol viszont már vadonatúj járművekkel lehet megkezdeni az utasok szállítását, az Alstomtól megrendelt 37 új elektromos motorvonattal. Az ARF 2022 márciusában rendelte meg az első 20 Coradia Streamet távolsági kivitelben, majd tavaly szeptemberben lehívta a 17 példányos opciót is. Az ügylet része a 15 éves karbantartás is. Egy ilyen szerelvény látható a nyitóképünkön.

Ezek is érdekelhetik

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

Balázs Gáspár: „Európa-szerte a vasúté a jövő, és itthon is izgalmas feladatok várnak ránk!”

Mátranovákon hatmilliárd forintból fejlesztik a forgóvázkereteket gyártó telephelyet, Budapesten a vasúti és HÉV járművek beszerzésére készülnek.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Tehetséggondozásról és innovációs projektek indításáról kötött stratégiai együttműködési megállapodást az Alstom és a Miskolci Egyetem

Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá az Alstom, az intelligens és fenntartható mobilitás globális piacvezető vállalata, és a Miskolci Egyetem.

Izraelben fejleszt kisvasutat az Alstom

Az Alstom bejelentette, hogy 54 Citadis LRV-ből álló flottát szállít és üzemeltet az izraeli Haifa és Názáret közötti 41 km-es kisvasúthoz. Az Electrával és a...

A műszaki átjárhatóság kiterjesztése hozhatja meg az európai járműbeszerzésben a magántőke étvágyát

Cikksorozatuk új részében beszámolunk az európai járműpiacon elindult új finanszírozási trendekről – a hazai vonatkozósokról pedig a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán hallhat! Az európai járműipar...

Legfrissebb híreink

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Továbbra is biztosított a vasúti forgalom a Gubacsi Duna-ág hídon

A Gubacsi Duna-ág híd állapotának felülvizsgálata után a vasúti forgalom további fenntartását engedélyezték 2025. július 31-ig.

A rovat további cikkei

Újabb három Vectron-mozdony érkezett a MÁV-hoz

Az elmúlt harminc év legnagyobb mozdonyflotta-erősítését hajtja végre a MÁV, ennek részeként a három Vectron jármű már februárban közlekedhet.

Mosóczi Lászlót a GYSEV igazgatóságának elnökévé nevezték ki

2025. január elsejétől Dr. Mosóczi László tölti be a GYSEV Zrt. igazgatóságának elnöki pozícióját, Hegyi Zsolt is pozíciót kapott.

Közel egymillió utast láttak vendégül a MÁV fedélzetén 2024-ben

A MÁV Utasellátó szolgáltatása tavaly több rekordot is döntött, az elmúlt évtizedben közlekedett a legtöbb vonat vendéglátó szolgáltatással.