fbpx
2025. július 11. péntek

Közszolgáltatási versenyzés után vihet utasokat a CFR

Az ügyletben a vonatokat is az állami hatóság adja Romániában.

A román országos vasúti közlekedésszervező, a Vasúti Reformhatóság (Autoritatea pentru Reformă Feroviară – ARF) a CFR Călătorinak, azaz az államvasút személyszállító cégének ítélte oda a közszolgáltatás jogát az először meghirdetett négy, távolsági útvonalon. Bukarestből induló, végig villamosított vonalakról van szó, konkrétan:

  • Bukarest–Brassó–Segesvár–Arad–Temesvár
  • Bukarest–Craiova–Karánsebes–Temesvár–Arad
  • Bukarest–Craiova–Zsilvásárhely–Petrozsény
  • Bukarest–Konstanca

Csak látszólag marad minden változatlan, hiszen – a Magyarországon éppen most tíz évvel meghosszabbodó rendszerhez hasonlóan – eddig a CFR Călători automatikusan kapta meg a szolgáltatási jogot, noha az is igaz, hogy a román vasúti személyszállításban régóta régóta járnak magántársaságok elsősorban mellékvonalakon (kizárólagosan), de fővonalakon (nem kizárólagosan) is.

- Hirdetés -
Magyar Vasut
Az első versenyben odaítélt vonalak Romániában (forrás: ARF)
Az első versenyben odaítélt vonalak Romániában (forrás: ARF)

Most azonban versenyt hirdettek, mégpedig elektronikusan, az árverést a Román Árutőzsde független aukciós platformján bonyolították le, az ARF szerint a CFR-én kívül is voltak érdeklődök bel- és külföldről egyaránt. A kialakult ár 43,25 lej/vonatkilométer lett, cserében előre meghatározott minőségi követelményeket kell teljesíteni. Félévente fölülvizsgálják az árat, ha kiderül, hogy a valós költségeken felül többletet tartalmaz, azt elvonják, ugyanakkor a valós többletköltségek megtérítésére is van mód.

A tenderhez járművek is járnak, viszonylag jók, az elmúlt 20 évben vásárolt szerelvények. Az ARF már készül a következő versenyekre, ahol viszont már vadonatúj járművekkel lehet megkezdeni az utasok szállítását, az Alstomtól megrendelt 37 új elektromos motorvonattal. Az ARF 2022 márciusában rendelte meg az első 20 Coradia Streamet távolsági kivitelben, majd tavaly szeptemberben lehívta a 17 példányos opciót is. Az ügylet része a 15 éves karbantartás is. Egy ilyen szerelvény látható a nyitóképünkön.

Ezek is érdekelhetik

Logisztikaicsarnok-fejlesztésbe kezd az Alstom 600 millió forint értékben

A logisztikai csarnok építését a telephely kapacitásnövelése és a termelési volumen 40 százalékos emelkedése indokolja.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

Balázs Gáspár: „Európa-szerte a vasúté a jövő, és itthon is izgalmas feladatok várnak ránk!”

Mátranovákon hatmilliárd forintból fejlesztik a forgóvázkereteket gyártó telephelyet, Budapesten a vasúti és HÉV járművek beszerzésére készülnek.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Tehetséggondozásról és innovációs projektek indításáról kötött stratégiai együttműködési megállapodást az Alstom és a Miskolci Egyetem

Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá az Alstom, az intelligens és fenntartható mobilitás globális piacvezető vállalata, és a Miskolci Egyetem.

Izraelben fejleszt kisvasutat az Alstom

Az Alstom bejelentette, hogy 54 Citadis LRV-ből álló flottát szállít és üzemeltet az izraeli Haifa és Názáret közötti 41 km-es kisvasúthoz. Az Electrával és a...

Legfrissebb híreink

A vasúti árufuvarozás tovább gurul a lejtőn lefele

Felemás a hazai logisztika első negyedéves eredményessége: a légi áruszállítás dinamikusan bővül, ám a vasúti és közúti áruforgalom tovább csökkent.

Nem kímélte a vihar az országos közösségi közlekedést sem, fokozatosan áll helyre a forgalom

Fokozatosan áll helyre a forgalom a viharos napok után, az aktuális menetrendek kapcsán érdemes a MÁV felületein tájékozódni indulás előtt.

A MÁV bérelt mozdonyai javítanak a menetrendszerűségen

Ahol a MÁV-csoport frissen bérelt mozdonyai üzemelnek, ott a vonatok menetrendszerűsége is javulni kezdett.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A MÁV bérelt mozdonyai javítanak a menetrendszerűségen

Ahol a MÁV-csoport frissen bérelt mozdonyai üzemelnek, ott a vonatok menetrendszerűsége is javulni kezdett.

Az európai lakosság döntő többsége a nagysebességű vasutat választaná Európán belül

Egy friss EU-s felmérés szerint az uniós polgárok túlnyomó többsége gyorsabb és kényelmesebb utazási lehetőségeket szeretne, vasúton.

Logisztikai együttműködés a Rail Cargo Hungaria és a MOL között

A MOL tiszapalkonyai és tiszaújvárosi iparvágányain keletkezett többlet vontatási feladatok ellátására a Rail Cargo Hungaria-t bízta meg.

A rovat további cikkei

A MÁV bérelt mozdonyai javítanak a menetrendszerűségen

Ahol a MÁV-csoport frissen bérelt mozdonyai üzemelnek, ott a vonatok menetrendszerűsége is javulni kezdett.

Az európai lakosság döntő többsége a nagysebességű vasutat választaná Európán belül

Egy friss EU-s felmérés szerint az uniós polgárok túlnyomó többsége gyorsabb és kényelmesebb utazási lehetőségeket szeretne, vasúton.

A MÁV és a GYSEV aláírták a vonalátadásról szóló szerződést

Július elsejével a GYSEV 752 km nyugat-magyarországi vasúti pálya üzemeltetését vette át a MÁV-csoporttól.