Szlovákiában teszteltük a Budapesthez legközelebbi, magánszolgáltató által üzemeltetett közszolgáltatási járatot.
A Leo Express magánvasúti szolgáltató a december 10-i menetrendváltástól vette át a Pozsony (Bratislava) – Dunaszerdahely (Dunajská Streda) – Révkomárom (Komárno) vasútvonal üzemeltetését, kilenc évre szóló közszolgáltatási szerződés keretében. Ez a Budapesthez legközelebbi vasútvonal, amelynek üzemeltetését nyílt tenderen ítélték oda egy magánszolgáltatónak.
Az Európai Unió 1370/2007-es rendelete szerint tavaly december 23-áig lehetett utoljára tendereztetés nélkül meghosszabbítani az egyes tagállamoknak a vasútvonalak üzemeltetésére vonatkozó közszolgáltatási szerződést, maximálisan tíz évre. Magyarország élt ezzel a lehetőséggel, megkötötték a kontraktusokat a MÁV-START-tal és a GYSEV-vel.
Szlovákiában más a helyzet, az IC-k már nem közszolgáltatásként futnak, az ország fő tengelyét jelentő Pozsony – Zsolna (Žilina) – Kassa ív keleti felén háromszereplős verseny alakult ki a nemzetközi, Prága–Zsolna–Kassa útvonalon az állami ŽSSK, a Leo Express és a RegioJet között. A két cseh maszek közül az utóbbi a tisztán belföldi útvonalon (Pozsony–Zsolna–Kassa) is versenybe szállt 2014-ben, ám 2017-re az államvasútnak sikerült kiszorítania olyan eszközökkel, mint a diákok ingyenes utazása.
A közszolgáltatásban viszont a csallóközi Pozsony–Révkomárom vonal lett és maradt mindmáig az egyetlen, amelyen kipróbálták a magánvasutakat. Üzemeltetését 2012-ben ítélték oda először nyílt tenderen, azt akkor a RegioJet nyerte.
A cseh magánvasút 2012 és 2020 decembere között üzemeltette a vonalat, ebben az időszakban az utasok száma hatszorosára nőtt. 2020-ban a ŽSSK az osztrák vasúttársasággal, az ÖBB-vel közösen vette át a vonal üzemeltetését ideiglenes szerződés keretében, majd a 2023 december 10-i menetrendváltástól szolgáltat a Leo Express.
A Leo Express egy cseh alapítású magánvasút, amelynek többségi tulajdonosa a 2021 augusztusi 50 százalékos részvénybevásárlás óta a spanyol állami vasúti szolgáltató, a Renfe.
Külön pénztárak
December 31-én, vasárnap, ezen az atipikus napon indultunk útnak a Magyar Vasút szerkesztőjével tesztelni a csallóközi vonalat, ez volt ugyanis kettőnk szabadidejének egyetlen közös metszete.
Az első szokatlan dolog már indulás előtt feltűnt, amikor az utazást terveztük. Az állami ŽSSK keresője nem mutatja ugyanis a Leo Express által üzemeltetett járatokat. Ami azt eredményezi, hogy ha pl. Zsolnából Révkomáromba tervezünk utazást, akkor a kereső nem dobja fel ezt a lehetőséget, csak a ŽSSK járatát Érsekújváron keresztül.
A révkomáromi vasútállomáson a ŽSSK pénztárában nem lehet megvenni a Leo Expresszre a jegyet, viszont az LE-nek saját pénztára működik. És ahogy a ŽSSK, úgy a Leo Express járataira is lehet online jegyet vásárolni.
A teljes, 95 kilométeres, Révkomárom–Pozsony távra egy jegy ára 5,25 €, ami árfolyamtól függően mintegy 2040 forint, nagyjából 180 forinttal több, mint a MÁV-Startnál egy hasonló távú utazás költsége.
A Révkomárom–Pozsony szakaszon kizárólag zónázó vonatok közlekednek végig, ezek Dunaszerdahelytől Pozsonyig csak a nagyobb állomásokon állnak meg. Dunaszerdahelytől Pozsonyig viszont személyvonatok is szolgálnak. Hogy mindkettőt kipróbáljuk, Révkomáromtól Dunaszerdahelyig a zónázóval, onnan Pozsonyig a személlyel utaztunk.
Magyarokkal Dunaszerdahelyig
Vonatunk 10:52-kor indult Révkomáromból, a kétrészes motorvonaton nagyjából az ülőhelyek harmada volt foglalt. A járművön található egyetlen WC nem működött, aminek köszönhetően egészen otthon éreztük magunkat. Dunaszerdahelyig az utazóközönség döntő többsége magyarul beszélt.

A vonalon 21 Lint 41 típusú, kétrészes motorvonat közlekedik, mind zónázóként, mind személyvonatként. Ezeket az Alstom gyártotta 2008-09-ben, korábban a Bayerische Regiobahn bajorországi vasúttársaság Augsburg környéki járatain jártak. A társaság a járműveket az Alpha Trains lízingcégtől bérli.
Párkánytól négy átszállással lehet már csak eljutni, rádásul fél órát kell várni Dunaszerdahelyen, pedig korábban a révkomáromi vonat itt is megállt itt
– mondta el a véleményét a szolgáltatásváltozásról egy idős, magyar nő a a Magyar Vasútnak. Egy Révkomárom és Dunaszerdahely közötti kistelepülésre utazott rokonokat látogatni.
Jobb az új, mint a régi, modernebb, mint a korábbi, mozdony által húzott vagonok voltak. Azokon sokszor nem működött az ajtó
– mondta egy magyar fiatalember, aki ezen a vonalon jár iskolába.
Alig gyorsabb a zónázó
Dunaszerdahelyen 31 percünk volt a zónázó érkezése és a személy indulása között, ami kellemetlen annak, aki átszállással utazik, a közös követés viszont egyenletesebb.
Meglepő módon alig néhány perccel gyorsabb a zónázó, mint a személy: Dunaszerdahelytől a pozsonyi főpályaudvarig a zónázó 56 perc, míg a személy csupán 7 perccel lassabban, 1 óra 3 perc alatt érkezik. Ennek talán az egyvágányú pálya lehet az oka.
A zónázó Komárom és Pozsony között kétóránként közlekedik, a személy Dunaszerdahely és Pozsony között óránként, hétköznap és hétvégén egyaránt. Hétköznap reggel és délután minden második órában még egy zónázó megy Pozsony és Dunaszerdahely között mindkét irányban.
Vonatunk Dunaszerdahelyről 13:20-kor indult, alig néhány utassal a fedélzeten; Pozsonyig mintegy félig telt meg. Ezen a járművön végre sikerült használnom a WC-t, igaz a higiénia és a szag igencsak hagyott kívánnivalót maga után. Na és szappan, WC-papír sem volt, így megintcsak otthon éreztem magam. Dunaszerdahelytől Pozsonyig feltűnően gyorsan csökkent a magyarok aránya.

Kényelmesebb az új, mint a régi, de késik, alkalmanként akár 20 perceket is, remélem, hogy ez azért jobb lesz
– mondta kérdésünkre angolul egy 20 év egy körüli, szlovák lány, aki napi szinten ingázik ezen a vonalon.
Kényelmesebb, és gyorsabb, mint a korábbi volt. Én egyébként nem vagyok egy kényes típus, nem volt más egyéb, ami nagyon feltűnt volna a változásban
– mondta kérdésünkre szintén angolul egy egyetemista szlovák lány, aki nem errefelé lakik, de évi néhány alkalommal utazik a vonalon. Azt is megtudtuk tőle, hogy mivel az új szolgáltató járatára nem lehet megvenni a szokásos helyeken a jegyeket, december végéig még próbaidőszak van, a vonaton is meg lehet venni felár nélkül a jegyeket.
Ami jobb és ami nem
Felhasználói utazási élmény szempontjából három különbség volt feltűnő, ebből kettő negatív:
- Új jármű, ami azért a szlovák vasúti hálózaton sajnos még – a magyarhoz hasonlóan – csak a főváros közelében és néhány fővonalon jellemző.
- A tisztaságban, a járművek karbantartásában, a WC állapotában nem volt tapasztalható eltérés, pedig pont az ilyenekben várna többet az ember egy magáncégtől.
- A ŽSSK és Leo Express járatai közötti összehangolt jegy- és utastájékoztatási rendszer hiánya kifejezetten bosszantó, de ez az állami megrendelőszervezet mulasztása, és nem a szolgáltatóé. Az ilyen dolgok elkerülésére érdemes figyelni, hogyha egy ország belevág a piacnyitásba.