fbpx
2024. március 2. szombat

A Csallóközben magánvasúttal

Szlovákiában teszteltük a Budapesthez legközelebbi, magánszolgáltató által üzemeltetett közszolgáltatási járatot.

A Leo Express magánvasúti szolgáltató a december 10-i menetrendváltástól vette át a Pozsony (Bratislava) – Dunaszerdahely (Dunajská Streda) – Révkomárom (Komárno) vasútvonal üzemeltetését, kilenc évre szóló közszolgáltatási szerződés keretében. Ez a Budapesthez legközelebbi vasútvonal, amelynek üzemeltetését nyílt tenderen ítélték oda egy magánszolgáltatónak.

Az Európai Unió 1370/2007-es rendelete szerint tavaly december 23-áig lehetett utoljára tendereztetés nélkül meghosszabbítani az egyes tagállamoknak a vasútvonalak üzemeltetésére vonatkozó közszolgáltatási szerződést, maximálisan tíz évre. Magyarország élt ezzel a lehetőséggel, megkötötték a kontraktusokat a MÁV-START-tal és a GYSEV-vel.

- Hirdetés -

Szlovákiában más a helyzet, az IC-k már nem közszolgáltatásként futnak, az ország fő tengelyét jelentő Pozsony – Zsolna (Žilina) – Kassa ív keleti felén háromszereplős verseny alakult ki a nemzetközi, Prága–Zsolna–Kassa útvonalon az állami ŽSSK, a Leo Express és a RegioJet között. A két cseh maszek közül az utóbbi a tisztán belföldi útvonalon (Pozsony–Zsolna–Kassa) is versenybe szállt 2014-ben, ám 2017-re az államvasútnak sikerült kiszorítania olyan eszközökkel, mint a diákok ingyenes utazása.

A közszolgáltatásban viszont a csallóközi Pozsony–Révkomárom vonal lett és maradt mindmáig az egyetlen, amelyen kipróbálták a magánvasutakat. Üzemeltetését 2012-ben ítélték oda először nyílt tenderen, azt akkor a RegioJet nyerte.

A cseh magánvasút 2012 és 2020 decembere között üzemeltette a vonalat, ebben az időszakban az utasok száma hatszorosára nőtt. 2020-ban a ŽSSK az osztrák vasúttársasággal, az ÖBB-vel közösen vette át a vonal üzemeltetését ideiglenes szerződés keretében, majd a 2023 december 10-i menetrendváltástól szolgáltat a Leo Express.

A Leo Express egy cseh alapítású magánvasút, amelynek többségi tulajdonosa a 2021 augusztusi 50 százalékos részvénybevásárlás óta a spanyol állami vasúti szolgáltató, a Renfe.

Külön pénztárak

December 31-én, vasárnap, ezen az atipikus napon indultunk útnak a Magyar Vasút szerkesztőjével tesztelni a csallóközi vonalat, ez volt ugyanis kettőnk szabadidejének egyetlen közös metszete.

Az első szokatlan dolog már indulás előtt feltűnt, amikor az utazást terveztük. Az állami ŽSSK keresője nem mutatja ugyanis a Leo Express által üzemeltetett járatokat. Ami azt eredményezi, hogy ha pl. Zsolnából Révkomáromba tervezünk utazást, akkor a kereső nem dobja fel ezt a lehetőséget, csak a ŽSSK járatát Érsekújváron keresztül.

A révkomáromi vasútállomáson a ŽSSK pénztárában nem lehet megvenni a Leo Expresszre a jegyet, viszont az LE-nek saját pénztára működik. És ahogy a ŽSSK, úgy a Leo Express járataira is lehet online jegyet vásárolni.

A teljes, 95 kilométeres, Révkomárom–Pozsony távra egy jegy ára 5,25 €, ami árfolyamtól függően mintegy 2040 forint, nagyjából 180 forinttal több, mint a MÁV-Startnál egy hasonló távú utazás költsége.

A Révkomárom–Pozsony szakaszon kizárólag zónázó vonatok közlekednek végig, ezek Dunaszerdahelytől Pozsonyig csak a nagyobb állomásokon állnak meg. Dunaszerdahelytől Pozsonyig viszont személyvonatok is szolgálnak. Hogy mindkettőt kipróbáljuk, Révkomáromtól Dunaszerdahelyig a zónázóval, onnan Pozsonyig a személlyel utaztunk.

Magyarokkal Dunaszerdahelyig

Vonatunk 10:52-kor indult Révkomáromból, a kétrészes motorvonaton nagyjából az ülőhelyek harmada volt foglalt. A járművön található egyetlen WC nem működött, aminek köszönhetően egészen otthon éreztük magunkat. Dunaszerdahelyig az utazóközönség döntő többsége magyarul beszélt.

Alstom LINT 41 Szlovákia (fotó: Zelki Benjámin)
Az utasok általában elégedettek a korszerűnek mondható járművekkel ( a szerző fotói)

A vonalon 21 Lint 41 típusú, kétrészes motorvonat közlekedik, mind zónázóként, mind személyvonatként. Ezeket az Alstom gyártotta 2008-09-ben, korábban a Bayerische Regiobahn bajorországi vasúttársaság Augsburg környéki járatain jártak. A társaság a járműveket az Alpha Trains lízingcégtől bérli.

Párkánytól négy átszállással lehet már csak eljutni, rádásul fél órát kell várni Dunaszerdahelyen, pedig korábban a révkomáromi vonat itt is megállt itt

– mondta el a véleményét a szolgáltatásváltozásról egy idős, magyar nő a a Magyar Vasútnak. Egy Révkomárom és Dunaszerdahely közötti kistelepülésre utazott rokonokat látogatni.

Jobb az új, mint a régi, modernebb, mint a korábbi, mozdony által húzott vagonok voltak. Azokon sokszor nem működött az ajtó

– mondta egy magyar fiatalember, aki ezen a vonalon jár iskolába.

Alig gyorsabb a zónázó

Dunaszerdahelyen 31 percünk volt a zónázó érkezése és a személy indulása között, ami kellemetlen annak, aki átszállással utazik, a közös követés viszont egyenletesebb.

Meglepő módon alig néhány perccel gyorsabb a zónázó, mint a személy: Dunaszerdahelytől a pozsonyi főpályaudvarig a zónázó 56 perc, míg a személy csupán 7 perccel lassabban, 1 óra 3 perc alatt érkezik. Ennek talán az egyvágányú pálya lehet az oka.

A zónázó Komárom és Pozsony között kétóránként közlekedik, a személy Dunaszerdahely és Pozsony között óránként, hétköznap és hétvégén egyaránt. Hétköznap reggel és délután minden második órában még egy zónázó megy Pozsony és Dunaszerdahely között mindkét irányban.

Vonatunk Dunaszerdahelyről 13:20-kor indult, alig néhány utassal a fedélzeten; Pozsonyig mintegy félig telt meg. Ezen a járművön végre sikerült használnom a WC-t, igaz a higiénia és a szag igencsak hagyott kívánnivalót maga után. Na és szappan, WC-papír sem volt, így megintcsak otthon éreztem magam. Dunaszerdahelytől Pozsonyig feltűnően gyorsan csökkent a magyarok aránya.

Komárom LINT 41 (fotó Zelki Benjámin)
Alstom motorvonat Komáromban

Kényelmesebb az új, mint a régi, de késik, alkalmanként akár 20 perceket is, remélem, hogy ez azért jobb lesz

– mondta kérdésünkre angolul egy 20 év egy körüli, szlovák lány, aki napi szinten ingázik ezen a vonalon.

Kényelmesebb, és gyorsabb, mint a korábbi volt. Én egyébként nem vagyok egy kényes típus, nem volt más egyéb, ami nagyon feltűnt volna a változásban

– mondta kérdésünkre szintén angolul egy egyetemista szlovák lány, aki nem errefelé lakik, de évi néhány alkalommal utazik a vonalon. Azt is megtudtuk tőle, hogy mivel az új szolgáltató járatára nem lehet megvenni a szokásos helyeken a jegyeket, december végéig még próbaidőszak van, a vonaton is meg lehet venni felár nélkül a jegyeket.

Ami jobb és ami nem

Felhasználói utazási élmény szempontjából három különbség volt feltűnő, ebből kettő negatív:

  • Új jármű, ami azért a szlovák vasúti hálózaton sajnos még – a magyarhoz hasonlóan – csak a főváros közelében és néhány fővonalon jellemző.
  • A tisztaságban, a járművek karbantartásában, a WC állapotában nem volt tapasztalható eltérés, pedig pont az ilyenekben várna többet az ember egy magáncégtől.
  • A ŽSSK és Leo Express járatai közötti összehangolt jegy- és utastájékoztatási rendszer hiánya kifejezetten bosszantó, de ez az állami megrendelőszervezet mulasztása, és nem a szolgáltatóé. Az ilyen dolgok elkerülésére érdemes figyelni, hogyha egy ország belevág a piacnyitásba.

Ezek is érdekelhetik

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

A MÁV fizeti a dízelelőfogatot

A győri vonal vágányzára alatt a tehervonatokat villanygépükkel együtt húzzák át az 5-ös vonalon. Speciális rendet dolgoztak ki a MÁV szakemberei a Székesfehér–Komárom közötti vonalra, amely...

Közszolgáltatási versenyzés után vihet utasokat a CFR

Az ügyletben a vonatokat is az állami hatóság adja Romániában. A román országos vasúti közlekedésszervező, a Vasúti Reformhatóság (Autoritatea pentru Reformă Feroviară – ARF) a...

Tíz évre kötik meg a közszolgáltatási szerződéseket

A MÁV-START-on és a GYSEV-en kívül 2033-ig nem várható új szereplő a magyar piacon. Idén decemberben lejár a MÁV-START és a GYSEV közszolgáltatási szerződése. Az...

Az összes vonalon veszteséges a közszolgáltatás keretében a személyszállítás

A vasútvonalak bevételeit és kiadásait elemezve látható, hogy a legnagyobb forgalmú vonalak fenntartása sem lenne lehetséges csakis a menet- és helyjegyek segítségével.

Magánvasutak is üzemeltethetnének mellékvonalakat

Ha egy-egy régió vasútvonalait meghirdetnék, rugalmas magánvasutak eredményesebben, hatékonyabban tudnának szolgáltatni.

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Újra felmerült, hogy versenyre hívják az Eurostart

Többen is próbálkoztak már személyszállító járatot indítani a Csalagúton, de eddig az Eurostaron kívül senkinek sem sikerült. Kétszeresére növelhetőnek látja a Nagy-Britannia és Franciaország közötti...

Három év múlva elkészülhet Erdély első metrója

Mivel Románia hazánkkal ellentétben hozzáfér az Európai Unió helyreállítási és ellenállóképességi eszköze (RRF) forrásaihoz, a nagyot álmodó, agglomerációval mintegy 420 ezres Kolozsvár metrója hamarosan...

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });