fbpx
2025. március 20. csütörtök

Tíz évre kötik meg a közszolgáltatási szerződéseket

A MÁV-START-on és a GYSEV-en kívül 2033-ig nem várható új szereplő a magyar piacon.

Idén decemberben lejár a MÁV-START és a GYSEV közszolgáltatási szerződése. Az Építési és Közlekedési Minisztérium kérdésünkre adott válasza szerint:

Az új vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződések időtartama tervezetten 10 év lesz.

A kormány szándéka szerint tehát még egy évtizedig csupán a jelenlegi két szolgáltatótól kívánnak közszolgáltatás keretében belföldi vasúti személyszállításra szerződni. (Piaci alapon természetesen továbbra is lehet majd utasokat szállítani.)

Noha az EU elveiből – különösen a negyedik vasúti csomag elfogadása óta – a piacnyitás következne, de a konkrét szabályok – bizonyos feltételekkel – lehetővé teszik, hogy egy kormány úgy döntsön, marad a korábbi, országos szolgáltató(k)nál.

Valamilyen szimbolikus mértékben mégis elmozdul a rendszer a piacnyitás kívánalmainak megfelelően. A Magyar Vasút információi szerint ugyanis a december 10-től megkötendő szerződéseket már nem vonalak, hanem járatok szerint kötik majd, hiszen – a nemzetközi gyakorlatot figyelembe véve – elméletben egy majdani piacnyitás esetén is így, járatonként, járatcsoportonként szerződnének az esetleges harmadik, negyedik szolgáltatóval. A jelenlegi közös MÁV-START–GYSEV járatok tehát megszűnnek, pontosabban a két operátor közül az egyik veszi a nevére.

Az év végétől tehát minden vegyes járat vagy tisztán a MÁV-START-é vagy a GYSEV-é lesz, függetlenül attól, hogy a MÁV és a GYSEV pályahálózatát egyaránt használja. (Természetesen az utasnak most sem kell átszállnia a két hálózat határán, de – részleges – személycsere szokott történni, és a jegyet is a két szolgáltatónak megfelelően állítják ki.)

Az új rendszer a szakemberek szerint segít majd a felelősségi viszonyok egyértelmű elhatárolásában (pl. ki miatt van késés), ugyanakkor az informatikai fejlesztések is eljutottak már oda, hogy a jegyértékesítés és -elszámolás is tudja kezelni ezt a helyzetet.

Archív nyitóképünkön egy vegyes dunántúli IC (fotó: Tevan Imre).

Ezek is érdekelhetik

Állomásmegújítási program: új pályázati szakasz meghirdetésére kerül sor

Nagy volt az érdeklődés, viszont akadt sok hiányosság is a MÁV és az ÉKM közös állomásmegújítási programjára érkezett pályázatokban, így újabb fordulót hirdetnek.

Irány a Tisza-tó vonattal!

Ideális lehetőséget biztosít a fővárosból indulóknak a MÁV Tisza-tó sebesvonata, hogy a kirándulók kényelmesen eljussanak a tó partjára.

Egy éves a MÁV megújult tarifarendszere – rekordok 2024-ben

A tarifareform hatására jelentősen nőtt a közösségi közlekedés népszerűsége, ezáltal az utasforgalom is - 1 milliárd utazás volt 2024-ben.

Nagy Bálint: a szaktárca célja, hogy a vasút részaránya növekedjen

Az államtitkár szövetséget ajánlott a vasúti árufuvarozásban részt vevő szereplők számára.

Vágtába kezdtek a vasúti árufuvarozók

Nyolc fő kategóriában, több mint 40 beavatkozási területet tartalmaz a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által készített VÁGTA program.

Sárgulnak a MÁV tram-train járművei

A vasútvillamosok elejét élénksárga matricázással teszik feltűnőbbé, hogy jobban kitűnjenek a közúti forgalomból, és csökkentsék a balesetek számát.

Legfrissebb híreink

Áprilisban érkezik a MÁV+ applikáció – a felhasználói tesztüzem már elkezdődött

Jövő hónapban debütál a MÁV-csoport megújuló alkalmazása, a MÁV+ applikáció, ami első körben 1500 tesztelő számára már elérhetővé vált.

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Áprilisban érkezik a MÁV+ applikáció – a felhasználói tesztüzem már elkezdődött

Jövő hónapban debütál a MÁV-csoport megújuló alkalmazása, a MÁV+ applikáció, ami első körben 1500 tesztelő számára már elérhetővé vált.

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.

A rovat további cikkei

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.