A MÁV-START-on és a GYSEV-en kívül 2033-ig nem várható új szereplő a magyar piacon.
Idén decemberben lejár a MÁV-START és a GYSEV közszolgáltatási szerződése. Az Építési és Közlekedési Minisztérium kérdésünkre adott válasza szerint:
Az új vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződések időtartama tervezetten 10 év lesz.
A kormány szándéka szerint tehát még egy évtizedig csupán a jelenlegi két szolgáltatótól kívánnak közszolgáltatás keretében belföldi vasúti személyszállításra szerződni. (Piaci alapon természetesen továbbra is lehet majd utasokat szállítani.)
Noha az EU elveiből – különösen a negyedik vasúti csomag elfogadása óta – a piacnyitás következne, de a konkrét szabályok – bizonyos feltételekkel – lehetővé teszik, hogy egy kormány úgy döntsön, marad a korábbi, országos szolgáltató(k)nál.
Valamilyen szimbolikus mértékben mégis elmozdul a rendszer a piacnyitás kívánalmainak megfelelően. A Magyar Vasút információi szerint ugyanis a december 10-től megkötendő szerződéseket már nem vonalak, hanem járatok szerint kötik majd, hiszen – a nemzetközi gyakorlatot figyelembe véve – elméletben egy majdani piacnyitás esetén is így, járatonként, járatcsoportonként szerződnének az esetleges harmadik, negyedik szolgáltatóval. A jelenlegi közös MÁV-START–GYSEV járatok tehát megszűnnek, pontosabban a két operátor közül az egyik veszi a nevére.
Az év végétől tehát minden vegyes járat vagy tisztán a MÁV-START-é vagy a GYSEV-é lesz, függetlenül attól, hogy a MÁV és a GYSEV pályahálózatát egyaránt használja. (Természetesen az utasnak most sem kell átszállnia a két hálózat határán, de – részleges – személycsere szokott történni, és a jegyet is a két szolgáltatónak megfelelően állítják ki.)
Az új rendszer a szakemberek szerint segít majd a felelősségi viszonyok egyértelmű elhatárolásában (pl. ki miatt van késés), ugyanakkor az informatikai fejlesztések is eljutottak már oda, hogy a jegyértékesítés és -elszámolás is tudja kezelni ezt a helyzetet.
Archív nyitóképünkön egy vegyes dunántúli IC (fotó: Tevan Imre).