fbpx
2024. április 16. kedd

Tíz évre kötik meg a közszolgáltatási szerződéseket

A MÁV-START-on és a GYSEV-en kívül 2033-ig nem várható új szereplő a magyar piacon.

Idén decemberben lejár a MÁV-START és a GYSEV közszolgáltatási szerződése. Az Építési és Közlekedési Minisztérium kérdésünkre adott válasza szerint:

Az új vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződések időtartama tervezetten 10 év lesz.

A kormány szándéka szerint tehát még egy évtizedig csupán a jelenlegi két szolgáltatótól kívánnak közszolgáltatás keretében belföldi vasúti személyszállításra szerződni. (Piaci alapon természetesen továbbra is lehet majd utasokat szállítani.)

- Hirdetés -

Noha az EU elveiből – különösen a negyedik vasúti csomag elfogadása óta – a piacnyitás következne, de a konkrét szabályok – bizonyos feltételekkel – lehetővé teszik, hogy egy kormány úgy döntsön, marad a korábbi, országos szolgáltató(k)nál.

Valamilyen szimbolikus mértékben mégis elmozdul a rendszer a piacnyitás kívánalmainak megfelelően. A Magyar Vasút információi szerint ugyanis a december 10-től megkötendő szerződéseket már nem vonalak, hanem járatok szerint kötik majd, hiszen – a nemzetközi gyakorlatot figyelembe véve – elméletben egy majdani piacnyitás esetén is így, járatonként, járatcsoportonként szerződnének az esetleges harmadik, negyedik szolgáltatóval. A jelenlegi közös MÁV-START–GYSEV járatok tehát megszűnnek, pontosabban a két operátor közül az egyik veszi a nevére.

Az év végétől tehát minden vegyes járat vagy tisztán a MÁV-START-é vagy a GYSEV-é lesz, függetlenül attól, hogy a MÁV és a GYSEV pályahálózatát egyaránt használja. (Természetesen az utasnak most sem kell átszállnia a két hálózat határán, de – részleges – személycsere szokott történni, és a jegyet is a két szolgáltatónak megfelelően állítják ki.)

Az új rendszer a szakemberek szerint segít majd a felelősségi viszonyok egyértelmű elhatárolásában (pl. ki miatt van késés), ugyanakkor az informatikai fejlesztések is eljutottak már oda, hogy a jegyértékesítés és -elszámolás is tudja kezelni ezt a helyzetet.

Archív nyitóképünkön egy vegyes dunántúli IC (fotó: Tevan Imre).

Ezek is érdekelhetik

Szorosabbra fűződnek a szlovák-magyar vasúti kapcsolatok

Az egyeztetés célja a felvidéki magyarok és az anyaország közötti vasúti kapcsolat erősítése, a két ország közötti vasúti közlekedés fejlesztése.

Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére!

Mind a hálózatméretet, mind a nyújtott szolgáltatásokat a lehető legpontosabban és hatékonyabban szükséges megtervezni.

Megnyílt a felújított keresztaluljáró a Nyugatiban

Mostantól az utasok előtt is nyitva áll az új, peronokhoz vezető átjáró a Nyugati pályaudvaron.

Új intercity villamos motorvonatokról szerződött a Stadler és a GYSEV

9+4 db intercity villamos motorvonat szállításáról kötött szerződést a két vállalat, tervezetten 2027-től állítaná forgalomba a GYSEV.

Új tarifarendszer teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közlekedést

A közösségi közlekedésben az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja lépett hatályba március 1-jén.

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Legfrissebb híreink

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

A rovat további cikkei

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.