fbpx
2024. március 5. kedd

Három év múlva elkészülhet Erdély első metrója

Mivel Románia hazánkkal ellentétben hozzáfér az Európai Unió helyreállítási és ellenállóképességi eszköze (RRF) forrásaihoz, a nagyot álmodó, agglomerációval mintegy 420 ezres Kolozsvár metrója hamarosan a megvalósulás útjára léphet.

Mivel a metró részben az EU RRF forrásából épül, a pénzek felhasználására vonatkozó határidő szerint az első szakaszt legkésőbb 2026 végéig át kell adni. A történelmi Magyarország, illetve Románia területén is ez lenne a második metró, az első önvezető metró Romániában.

A kolozsvári agglomerációban rohamosan nő az autóforgalom, ami hatalmas dugókat és parkolási problémákat okoz, ezért szükség van modern kötöttpályás közlekedési hálózat kiépítésére.

- Hirdetés -

Emil Boc polgármester szeptember elsején elrendelte a metróépítéssel kapcsolatos előkészítő munkák megkezdését: a tervek elkészítése, az építési engedélyek kibocsátása, és a telek-kisajátítások befejezése nagyjából március elejéig tarthat, ekkor kezdődhetnek meg az építési munkálatok.

Az 1,8 milliárd eurós – mintegy 680 milliárd forint – szerződést a kulcsrakész metróprojektre 2023. május 25-én kötötték meg. A vonal első szakaszának átadását 2026-ra, a teljes vonalét 2031-re tervezik. A polgármester azt ígéri, az átadást követően 29 ezer autóval lesz kevesebb Kolozsváron.

A kolozsvári metró térképe (forrás: polgármesteri hivatal)
A kolozsvári metró térképe (forrás: polgármesteri hivatal)

21 kilométer, északkeleti szárnyvonal

A 21 kilométeres nyugat-keleti metróvonalnak 19 állomása lesz, a járműtelep kivételével teljesen föld alatt fog futni. A hatalmasra nőtt, mára 53 ezres nyugati elővárost, Szászfenest (Florești) köti majd össze a Györgyfalvinegyeddel (Gheorgheni) és a Szamos túlpartján található Muncii sugárúti iparnegyeddel.

Az első, 7,5 kilométeres szakasz a város legnagyobb lakótelepének, Kolozsmonostor (Mănăștur) aljában megépülő Sfânta Maria állomástól indul, és a délkeleten található györgyfalvinegyedi és szoporinegyedi (Sopor) lakótelepeket érintve Europa Unită-ig fog futni.

Europa Unitănál épül majd meg a járműtelep, az ide vezető kiágazással együtt a vonal első szakaszának hossza 9,2 kilométer lesz.

A történelmi belvárosban a Fő téren (Piața Unirii) és a Bocskai téren (Piața Avram Iancu) is épül megálló. A metró a Sfânta Maria és a Mărăști piac (Piața Mărăști) állomások között a 6-os, 7-es, 14-es és 25-ös trolibuszok közös szakaszán fog haladni.

A második fázisban a Sfânta Mariatól a Szászfenes nyugati szélén található Țara Moțilorig fog épülni egy 8,8 kilométeres hosszabbítás. Ez a szakasz egy tervezett kórházat és további lakónegyedeket, illetve a Vivo plázát is ki fogja szolgálni. Kolozsmonostoron két további állomás épül majd, ebből Natura Verde az 1-es, 6-os és 25-ös trolibuszok, valamint a 101-es, 102-es és 102L villamosok közös végállomása térségében lesz.

Szintén a második szakaszban, a Mărăști piactól egy 3 kilométeres, háromállomásos szárnyvonal épül majd a Szamos túlpartján található Muncii sugárúti iparnegyedig, átszállási lehetőséget biztosítva a 100-as, 102-es, 102L villamosokra, és a 10-es, 14-es és 23-as trolibuszokra. Viitorului néven a meglévő Kolozsvár–Bukarest vasútvonalnál is épül majd egy állomás, ahol egy új vasútállomást is terveznek.

Kolozsvár metró látványterv (forrás: polgármesteri hivatal)
Kolozsvár, a metró egyik állomásának látványterve (a képek forrása: polgármesteri hivatal)

164 ezer napi utas

Az építési munkákat a török Gülermak építőipari vállalat és lengyel leányvállalata, valamint a romániai zsibói székhelyű Arcada építőcég fogja kivitelezni. A vasúti infrastruktúrát az Alstom szállítja, ami a sínek, a biztosítóberendezés, a telekommunikációs rendszerek, az áramellátás, a peronmenti üvegfalak, a kiberbiztonsági rendszerek és a rendszerintegráció telepítését foglalja magába.

A GoA4-es szintű, vezető nélküli metró 90 másodperces követéssel lesz képes közlekedni, ami óránként 15 200 – 21 600 utas/irány kapacitást jelent. A metró a várakozások szerint 164 000 utast fog szállítani naponta.

A vonalat az EU Nagy Infrastruktúra Operatív Program 2014-2020, a helyreállítási és ellenállóképességi eszköz (RRF), illetve a 2021-27-es közlekedési operatív program forrásaiból finanszírozzák.

Az elővárosi vasút csúszik

Kolozsvár a metróval együtt egy félóránként járó elővárosi vasutat is meg szeretne valósítani. A projektet a magyarországi gyakorlattal ellentétben nem a pályavasút (CFR S.A.) vagy a közlekedési minisztérium, hanem a kolozsvári városháza menedzseli.

A nyugat-keleti elővárosi vasút a már meglévő, kétvágányú, ugyanakkor rendkívül rossz állapotú, Kolozsvár állomástól nyugatra villamosítatlan vasúti pályát használná annak felújítása után. A járatok a Magyarnádas (Nădășelu) – Kisbács (Baciu) – Kolozsvár – Apahida – Bonchida (Bonțida) vonalon közlekednének. Az érintett vasútvonalon a magyarországi viszonyokhoz képest igen szegényes a kínálat, Bonchida és Kolozsvár között napi 10, Kolozsvár és Magyarnádas között napi 6 pár vonat közlekedik jelenleg munkanapokon. Ütemes menetrend nincs.

A Kolozsvár állomástól nyugatra található szakasz úgy tűnik, közelebb került a megvalósításhoz. Ugyanis egy nálunk is ismerős uniós nagyprojekt keretében a Kolozsvár – Nagyvárad vasútvonal felújítására, villamosítására és 160 kilométer/órás sebességűvé kiéptésére a szerződést már mind a négy szakaszra aláírták és már el is kezdődtek.

A Kolozsvár – Bonchida szakasz megvalósítása azonban nem áll ilyen jól. Emil Boc polgármester augusztusban azt mondta, néhány hónapos egyet nem értés volt a városháza és a pályavasút között abban, hogy Kolozsvár állomás és az IRA híd között kell-e új vágányt építeni a projekt érdekében a meglévő kettő mellé. Bár úgy tűnik, az akadály elhárult, a félóránkénti vonatközlekedés bevezetésének nincsen még ismert céldátuma.

Ezek is érdekelhetik

Az Alstom 59 Flirtöt szerelt föl ETCS-sel

Európában az Alstom szállította az összes ETCS-szel felszerelt vonatok 70 százalékát. Az Alstom sikeresen zárta a MÁV-START azon Flirt motorvonatainak felszerelését ETCS L2 fedélzeti berendezéssel,...

Felújítják a MÁV-START 25 Traxx mozdonyát

A forgóvázak, a hajtóművek, a kerékpárok és a motorok is javítást kapnak. Az Alstom és a MÁV Vagon Kft. mintegy 3 millió euró értékű szerződést...

Nyolcvan helyett 95 motorvonatot szerezne be a MÁV-START

A visszavont előzetes piaci konzultációt bővítve írjak majd ki. A közbeszerzési rendszer szerint a MÁV-START lezárta azt az előzetes piaci konzultációt (EPK), amelyet nyolcvan –...

Közszolgáltatási versenyzés után vihet utasokat a CFR

Az ügyletben a vonatokat is az állami hatóság adja Romániában. A román országos vasúti közlekedésszervező, a Vasúti Reformhatóság (Autoritatea pentru Reformă Feroviară – ARF) a...

Alstom hidrogénbemutatók

Olaszországban a Brescia–Iseo–Edolo vonalon 2025 elején már üzemanyagcellás Coradia Stream motorvonatok szolgálnak. Egy rendezvényhez kapcsolódva mutatták be az olasz Camonica-völgyben az Alstom hidrogénüzemű Coradia Stream...

Az első osztálytól a hidrogénig

A Magyar vasút konferencia második szekciójának témája a magyarországi járműhelyzet jelene és jövője volt. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt közvetítettünk. Homolya Róbert: A...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A Csallóközben magánvasúttal

Szlovákiában teszteltük a Budapesthez legközelebbi, magánszolgáltató által üzemeltetett közszolgáltatási járatot. A Leo Express magánvasúti szolgáltató a december 10-i menetrendváltástól vette át a Pozsony (Bratislava) –...

Újra felmerült, hogy versenyre hívják az Eurostart

Többen is próbálkoztak már személyszállító járatot indítani a Csalagúton, de eddig az Eurostaron kívül senkinek sem sikerült. Kétszeresére növelhetőnek látja a Nagy-Britannia és Franciaország közötti...

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });