fbpx
2024. március 5. kedd

Korszerűsödnek a dél-balatoni állomások

Az előszezon kezdetére megújult Balatonmáriafürdő vasútállomás felvételi épülete, és jelenleg tartanak az átalakítási munkák Balatonfenyvesen és Balatonszéplak felső megállóhelyen is.

Tavaly májustól szeptemberig több mint hárommillióan utaztak vonattal a Balatonra, ebből kétmillióan a dél-balatoni vonalon. Idén arra lehet számítani, hogy a forgalom a tavalyi rekordot is meghaladja. A kulturált vasúti közlekedésben fontos szerepet töltenek be az állomások, és a felvételi épületek, ugyanis ezek korszerűsítésével, továbbá az utastájékoztatás javításával, magasperonok és külön szintű átjárók építésével fokozható a komfort és vonzóbb lehet a vasúti közlekedés.

Balatonmáriafürdőn az előszezon kezdetére, vagyis május 15-ére teljes körűen megújult a felvételi épület és részlegesen a melléképület is, a fenyvesi és a széplaki beruházás még folyamatban van. Jó hír viszont az utasoknak, hogy a főszezon idején, vagyis június 17-től augusztusig 27-ig nem lesz sehol vágányzár, továbbá addigra Balatonfenyvesen megépül az 55 centiméter magas peron az I. számú vágány mellett és az új akadálymentesített lépcső is, amely a középperont köti össze a gyalogos felüljáróval.

Így nem kell az állomást megkerülni, hanem közvetlenül el lehet jutni külön szintű átjárással a gazdasági vasút megállójába. A dél-balatoni vonal felújításakor 2015-18 között a beruházás részét képezte magasperonok építése az állomásokon és a megállókban is. Már csak két olyan állomás maradt a dél-balatoni vonalon, ahol nincs sk+55 magasperon: az egyik Balatonszentgyörgy, a másik pedig Balatonszemesen a szélső peron. A többi állomáson és megállóhelyen kényelmes és korszerű utasperonokon történhet a fel- és leszállás.
Balatonfenyves vasútállomás felvételi épületét 1974-ben adta át a MÁV az utazóközönségnek. Azóta komplex felújítás itt nem történt, az utas WC és az épület fűtési rendszere újult meg 1995-ben. A mostani projekt tartalmazza az állomásépület felújítását és az előtér rekonstrukcióját, az I. vágány mellett akadálymentesített, 55 centiméter magas és 360 méter hosszú peron építését, továbbá az új lépcsőkar kialakítását. Az épületben megújul a belső tér, a gépészeti és a villamossági rendszerek is. Akadálymentesített paroklót és kerékpártárolót is igénybe vehetnek az utasok a felújítás után, és korszerűbb lesz az utastájékoztatási rendszer.

Balatonszéplak felső vasúti megállóhelyen az állomásépületet a kivitelező elbontja, és újat épít a helyére. Ezt az épületet 1937-ben adták át az utazóközönségnek, utolsó részleges felújítása 1981-ben történt, ekkor épül meg az utas WC. Az épület tetejét az 1980-as években újították fel. Utaspénztár itt 2003 óta nem működik.

- Hirdetés -

A felújítást követően a tervek szerint a jegykiadó automata a váróterembe lesz telepítve. A beruházás tartalmazza az állomási előtér rendezését is, megújul a környezet, akadálymentes parkoló lesz kialakítva a kerékpártárolási lehetőséggel együtt. Balatonfenyves vasútállomás átépítésének költsége 1,38 milliárd forint, Balatonszéplak felső megállóhely megújítása 595 millió forintba kerül. A beruházási munkák idén márciusban kezdődtek, a befejezési határidő 2023. december 31-e. Mindkét beruházás európai uniós forrás igénybe vételével valósul meg.
Balatonmáriafürdő vasútállomás felvételi épülete az 1870-es évek óta szolgálja az utazóközönséget, a múlt század 70-es éveiben teljes körű felújításon esett át, azóta csak részleges munkák zajlottak. A földszintes hosszanti épületszárnyban a MÁV felvételi épülete található, forgalmi, pénztári-pihenő, várótermi funkciókkal. A kiszolgáló épület a 70-es években épült, itt raktárak, női és férfi mosdók találhatók, valamint a déli oldalán a Volánbusz megállója. A beruházás az önkormányzat kezdeményezésére indult, mivel a település a hozzá tartozó infrastruktúrát, így a sétányt kiépítette, és rendezte a környezetet is. A MÁV saját forrásból 215 millió forintért újította fel a vasútállomást. A beruházás révén a felvételi épület teljesen, a kiszolgáló épület részlegesen újult meg. Új arculatot kapott a váróterem, a kivitelező a nyílászárókat is cserélte, új női, férfi és akadálymentes utasmosdó lett kialakítva pelenkázóval, emellett zuhanyzó is az utasok rendelkezésére áll. Szintén új lett a jegypénztár ahol szolgálati pihenő és vizesblokk áll rendelkezésre a munkavállalóknak. A felvételi épület kívül is megújult a tető héjazatának cseréjével, és az épület homlokzatának hőszigetelésével együtt. Akadálymentes külső rámpa is épült abból a megfontolásból, hogy a pénztárhoz a mozgáskorlátozottak is könnyen eljussanak. Megújult az árkád is, és a Volán autóbuszok megállóhelyén, amely a kiszolgáló épülethez kapcsolódik, 164 négyzetméteres felületű előtető épült, védelmet biztosítva ezzel az utasoknak.

A napokban megújult a vasúti átjáró Keszthelyen a Kutyás Park és Piknikkert mellett.

Az átjáró felújítására a megnövekedett forgalom miatt volt szükség, a korszerűsített átjárót május 26-án adta át a MÁV. A vasúttársaság saját forrásból mintegy 200 millió forintot költött a beruházásra. Az átjáró mindkét oldalán 21 méter hosszú és hat méter széles aszfaltcsík épült, továbbá új fél- és fénysorompó szolgálja a biztonságosabb közlekedést.

Borítókép: Balatonmáriafördő vasútállomás peronja (Fotó: MÁV fb)

Ezek is érdekelhetik

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Kisokos a helyközi közlekedés új tarifarendszeréről

Március 1-jén lép életbe a magyar helyközi közlekedés új tarifarendszere.

Hároméves a MÁV-START CO2-számlálója

A MÁV-START 2021. február 17. óta működteti a CO2-számlálót. A vasúttársaság azzal a céllal indította el a kezdeményezést, hogy tudatosítsa, a közlekedési mód választásával is jelentősen csökkenthető a légkörbe kerülő károsanyag mennyisége.

2023-ban tovább romlott a magyar vonatok menetrendszerűsége

Az InterCity vonatok közül tízből négy tudott csak öt percnél kevesebb késsel célba érni, minden ötödik negyedóránál is hosszabb várakozásra kényszerült. A vasúti késések a...

Digitális, okos, kényelmes

Az okosjegy, a prémiumszolgáltatás és az online jegyváltás népszerűsége is nőtt a MÁV-START-nál. A MÁV-START belföldi és nemzetközi vonatait tavaly rekordszámú, mintegy 181 millió utazáshoz...

Az országbérlet hozott gyógyulást a járványra

Tavaly rekordokat döntött a közösségi közlekedés. A MÁV–Volán-csoport járatain 2023-ban 837 millió utazás történt. Ez 118 millióval több, mint 2022-ben, ami azt mutatja, hogy a...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Legyen a MÁV-nak saját zöldenergia-termelése!

A Szabadjelzés konferencia és partnertalálkozó energia-kerekasztala az alkalmazkodásról szólt. Beszámoltunk már a MÁV Szabadjelzés című konferenciájának több részletéről is. Az energetikai témájú kerekasztal-beszélgetés indító előadását...

Kétéves az egyeskocsi-támogatás

A szórt fuvarok fenntartását 2021 őszétől segíti a HUNGRAIL által kezdeményezett rendszer. Idén 6,4 milliárd forint állami támogatásban részesülnek vasúti áruszállító vállalatok az egyeskocsi-teherfuvarozási szolgáltatás...

Villamosítás – valóban zajosabbak lettek a füredi gyorsok?

A zajt az okozza, hogy a szűk ívekben hullámosan kopik a sínek belső oldala, de ez egyformán igaz a villamosított és nem villamosított vonalakra.

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });