fbpx
2025. január 20. hétfő

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A vasúti fejlesztések – infrastruktúra és járműállomány – célja olyan versenyképes közlekedési mód kialakítása, amely az alapvető utazási igényeket (eljutási idő és gyakoriság, pontosság, utazási komfort, biztonság) európai színvonalon képes kiszolgálni..

Az elmúlt időszak vasúti infrastruktúra fejlesztései csak a kapcsolódó szolgáltatás-fejlesztésekkel együtt tudnak igazán markáns hatást kifejteni. A komplex fejlesztési programok ennek megfelelően együtt kezelik és határozzák meg a vasúti fejlesztések irányát.
A közösségi közlekedés versenyképessége szempontjából meghatározó jelentőségű, hogy a legnagyobb piaci potenciállal rendelkező szegmensben a fejlesztések rendszerszemléletben, egységes koncepció mentén együtt haladjanak.
A MÁV-START Zrt. stratégiai célja, hogy a vasúti személyszállítás versenyképes alternatívája legyen a közúti közlekedésnek. Ennek érdekében a társaság arra törekszik, hogy az elővárosi szegmensben lehetőség szerint már csak korszerű, energiahatékony vasúti járművek közlekedjenek. A nagyobb kapacitású, modern járművekkel kényelmesebbé, gyorsabbá és környezetkímélőbbé válik az utazás. Az új motorvonatok segítségével javul az utasok tájékoztatása, lehetővé válik a mozgáskorlátozottak akadálymentes utazása, biztosított a kerékpárok szállításának lehetősége, a WIFI és az elektromoseszköz-töltési lehetőségek növelik az utazás közbeni vasúti szolgáltatások minőségét, az esztétikus belsővel javul az utaskomfort, a térfigyelő kamerák nagy mértékben hozzájárulnak az utasok biztonságérzetének erősödéséhez.
A MÁV-Volán csoport célja, hogy a személyszállításban a kidolgozott stratégiának megfelelően megvalósítsa az ütemes kínálati menetrendet.
A MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt. az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz keretében részben hazai, részben európai uniós forrásból szerez be korszerű nagykapacitású villamos motorvonatokat. A járművek közlekedtetésének darabszáma és helye alapján két projektben összesen 21 db, 600 ülőhelyes villamos motorvonat beszerzésére került sor.

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.
A beszerzéssel megvalósul a környezeti értékek és a természeti erőforrások védelme, környezetterhelés minimalizálása, mely szempontok a beszerzendő járművekkel szemben támasztott műszaki elvárások meghatározásánál is fontos tényezők voltak.
Az műszaki leírás szerint elvárt megoldások garantálják a fenntartható társadalom alapvető követelményeinek teljesítéséhez szükséges feltételeket.

Az erőforrások takarékos használata a villamos motorvonatokkal azáltal teljesül, hogy annak energiafogyasztása lényegesen kedvezőbb, többek között az energia-visszatáplálásra képes fékezés miatt – különösen az elővárosi, gyakran megálló, vonatok esetén – a korábbi mozdonyvontatású szerelvényekhez képest, megközelítően a felére csökkentve a vonattovábbításhoz szükséges, egy ülőhelyre vetített villamos energia fogyasztást. Ennek egyik oka az is, hogy a motorvonatok saját tömege mintegy 40%-al kisebb, mint a feladatot korábban ellátó mozdonyos szerelvényeké.

A korszerű motorvonatok zajszintje alacsonyabb a korábbi járművekénél, ezzel is segítik a környezetminőség megőrzését. A menetzaj jelentős mértékű csökkenése mellett a fékezéskor keletkező hanghatások is markánsan mérséklődnek a villamos fékezésnek köszönhetően.

Az energiahatékonyság hozzájárul az üvegházhatást okozó gázok mennyiségének csökkentéséhez azáltal, hogy

  • a villamos motorvonatok további kedvező energia fogyasztása a korszerű és takarékos utasigényeket kiszolgáló berendezések (utastájékoztató monitorok, klímaberendezés stb.) megkövetelésével biztosított;
  • a jármű utastereknél, a szabványnál szigorúbb hőszigetelésű konstrukciók előnyben részesítése, a passzív és az aktív hő technikai konstrukciós kialakítás eredményeképpen a járművek kedvező fűtési- hűtési energia felvételűek.
  • a villamos fékezéssel a hálózatból felvett villamos energia közel harmada-fele visszatáplálható, újrahasznosítható.

Mivel a személyszállító vasútüzem üzemideje akár egy évre előre, napra pontosan meghatározott, energiafogyasztása is rendkívül pontosan tervezhető, így a vasúti vontatáshoz igényelt villamos energia alaperőművekben, vagy akár napelemfarmokon megtermelhető.
A vasúti villamos vontatás nagyrészt mentesíthető a környezetszennyező szén és olajtüzelésű erőművek igénybevételétől, vagyis a leginkább környezetbarát közlekedési mód.

A villamos motorvonatok alkalmazásának konkrét környezeti előnyei az energiahatékonyság valamint a légszennyezéstől, egyéb káros anyagkibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

További részletek: https://www.mavcsoport.hu/mav-csoport/tevekenyseg/ikop-plusz

Ezek is érdekelhetik

Tízpontos vállalást tett Lázár János a közösségi közlekedés fejlesztéséért

Olyan vasútfejlesztési, közlekedésfejlesztési elemeket tartalmaznak, amelyek egy jó részének már az idei évben örülhetnek az utasok.

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

125 éves a kaposvári vasútállomás

125 évvel ezelőtt, 1899-ben maga a legendás MÁV-főépítész, Pfaff Ferenc álmodta és tervezte meg az épületet, amelyet azután 1900-ban nyitottak meg.

Megújul a MÁV-csoport vezetése

A MÁV-csoport bejelentette, hogy 2025. január 1-jétől hogyan fog változni a vállalatcsoport vezetése.

Hegyi Zsolt: szoros együttműködésben az utasokért

Azonnali intézkedésekről, értékesítési eredményekről, az aktuális és jövőbeni járműhelyzetről is beszélgettünk a MÁV-csoport vezetőjével.

Balesetmegelőzés: figyelmeztető táblákat helyez ki a MÁV

A MÁV először a budapesti és Pest vármegyei vasúti és HÉV átjárókban kezdi meg a táblák kihelyezését megelőzési célból.

Legfrissebb híreink

Mosóczi Lászlót a GYSEV igazgatóságának elnökévé nevezték ki

2025. január elsejétől Dr. Mosóczi László tölti be a GYSEV Zrt. igazgatóságának elnöki pozícióját, Hegyi Zsolt is pozíciót kapott.

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Digitalizáció és innovatív megoldások a hazai közlekedés fejlődéséért

Vezető technológiai vállalatként a Siemens Mobilitynél a vasúti ágazatban egyedülálló módon kapcsolják össze a valós és a digitális világot.

Mesterséges Intelligencián alapuló megoldások a Hitachi Rail-nél

HMAX-ot a vonatok, a jelzőrendszerek és a teljes infrastruktúra optimalizálása érdekében fejlesztette a Hitachi Rail.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

A rovat további cikkei

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Logisztikaicsarnok-fejlesztésbe kezd az Alstom 600 millió forint értékben

A logisztikai csarnok építését a telephely kapacitásnövelése és a termelési volumen 40 százalékos emelkedése indokolja.