fbpx
2025. január 20. hétfő

Hegyi Zsolt: szoros együttműködésben az utasokért

Hegyi Zsolt szeptember elejétől irányítja a MÁV-csoportot, az eltelt három hónap alatt már megannyi intézkedés, dön­tés fűződik a nevéhez. A MÁV vezérigazgatójának irányítása alatt zajlik jelenleg a cégcsoport szerkezetének átalakítása, ami nagyban meghatározza a nemzet közösségi vállalatának jövőjét. Kérdés, hogy ez milyen változásokat eredményez a személyszállítás terén, vagy épp az árufuvarozási ágazatban. Azonnali intézkedésekről, értékesítési eredményekről, az aktuális és jövőbeni járműhelyzetről, illetve a vasúti árufu­varozás versenyképességének javításának lehetőségeiről is beszélgettünk a MÁV-csoport vezetőjével.

Magyar Vasút: Csaknem három hónapja a MÁV vezérigaz­gatója, hogyan telt eddig a hivatali ideje? Mi volt ebben az időszakban a legfontosabb teendő?
Hegyi Zsolt: Gyorsan! A legfontosabb, hogy meghatároz­tuk az idén augusztusban meghirdetett ötpontos közlekedé­si akcióterv teljesítéséhez szükséges feladatokat. Emellett jövő év január 1-től teljesen átalakul a MÁV-csoport szerke­zete és ezzel nemcsak nekem, de a kollégáimnak is minden nap foglalkozniuk kell.

A közelmúltban felpörögtek az események a MÁV-csoport­nál, nagyon sok újdonságot jelentettek be, példaként emlí­tem a Keleti-program megkezdését, az Intercity (IC) kocsik felújítását vagy az Országos Haváriaközpont létrehozását. Az élet hozta így, vagy megunták a sok várakozást és a „lovak közé csaptak”?
Minden helyzetből ki lehet hozni többet, még a legne­hezebbekből is. Erre törekszem a MÁV-csoport élén is. Amikor elvállaltam a felkérést, azzal kezdtem, hogy alaposan végig gondoltam, mi az, amit saját hatáskörben, a meglévő erőforrásainkkal is el lehet indítani, végre lehet hajtani. Ezekből a kisebb-nagyobb lépésekből készítettem magam­nak egy akciótervet, ami természetesen folyamatosan bővül. Amihez megkapjuk az Építési és Közlekedési Minisztérium vezetésének a támogatását, annak a végrehajtásához a kol­légáimmal haladéktalanul nekiállunk.

- Hirdetés -

Folyamatos a MÁV-csoport szervezeti átalakítása. Néhány mondatban elmondaná, hogy milyen szervezeti egységek mű­ködnek 2025. január 1-től, és milyen feladatmegosztás szerint?
A jó integráció „matekja” az, hogy a végeredmény több le­gyen, mint a részek összege. Ez a szándékunk a MÁV-cso­port újraszervezésével is, amelynek eredményeképpen lét­rejön a nemzet közlekedési vállalata. Ez 3+1 nagy, szervezeti egység, amely elkülönült pályavasúti társaságból, a tarifakö­zösséget megvalósító és működtető integrált személyszállító vállalatból, és egy szolgáltatóközpontból tevődik majd össze. A MÁV Pályaműködtetési Zrt. 2025. január 1-én jön létre a pályaműködtetési terület leválasztásával. A MÁV-START, a Volánbusz és a MÁV-HÉV összeolvadásából alakul meg a körülbelül harmincezer munkavállalót foglalkoztató MÁV Személyszállítási Zrt. Ezek hátterét pedig a MÁV Szolgálta­tóközpont Zrt. biztosítja majd, míg a három nagy szakmai egység munkáját ezután is a csoportirányító cégként műkö­dő MÁV Zrt. tartja egyben. Mindezzel párhuzamosan pedig kisebb mértékben változnak ugyan, de megmaradnak a be­járatott márkaneveink, MÁV, Volán és HÉV formában. A vál­lalatcsoportban hatalmas a tudásvagyon és meggyőződésem, hogy ezt a korábbitól eltérő, hatékonyabb koordinációval jobban lehet kamatoztatni mind a tulajdonos állam, mind az itt dolgozók, mind pedig és mindenekelőtt az utasok javára.

Milyen előnye származik ebből az utasoknak? Mennyiben javul(hat) a szolgáltatás színvonala?
Tervezhetőbb, kiszámíthatóbb és a felhasználói igényekhez jobban illeszkedő szolgáltatásokat nyújtunk majd számukra. Ehhez olyan cégstruktúrát hozunk létre, amelyben a fele­lősségi szintek tisztábbak, a működés pedig átláthatóbb. A célunk az, hogy kialakuljon az egységes, országos helyközi közösségi hálózat, amelyben akár vonatra, akár autóbusz­ra, akár HÉV-re száll fel az utas, a szolgáltatást ugyanattól a vállalattól veszi igénybe. Ezt jelenti a gyakorlatban a sokat emlegetett tarifaközösség. Jövő év január 1-től a különbö­ző szolgáltatások ugyanannak a hálózatnak a részei lesznek. Tehát ez, az utasok számára praktikus előnyökkel jár. Pél­dául ha valaki buszról szeretne átszállni vasútra, ám a busza késik, a vonat ma már bevárja, hiszen a két közlekedési mód ezentúl nem párhuzamosan, egymással versengve, hanem szoros együttműködésben dolgozik együtt az utasokért.

Nagyobb árelőny, több menetdíj-támogatás

A jegy- és bérletértékesítési bevételek 2024. év első kilenc hónapjában meghaladták a 90 milliárd forintot. A tavalyi év azonos időszakában ez az érték mindössze 84,4 milliárd forint volt. Ugyanakkor a korábbinál egyszerűbb tarifarendszer bevezetésével legalább négymillió utas számára vált kedvezőbbé és könnyebben hozzáférhetőbbé a közösségi közlekedés. A mostanáig több mint 13 milliós darabszámban értékesített vármegye- és országbérletekre épülő új tarifarendszernek köszönhetően a családok akár több tízezer forintot spórolhatnak meg havonta. Ezzel együtt emelkedett a társaságoknak nyújtott állami menetdíj-támogatás összege is. A szociálpolitikai menetdíj-támogatás összege 2024. első kétharmadában 76,9 milliárd forint, míg tavaly – az év azonos időszakában – nem érte el a 60 milliárd forintot.
A teljes interjú a Magyar Vasút magazin új számában olvasható, rendelje meg most!
https://magyarvasut.hu/magyar-vasut-magazin/

Fotó: HUNGRAIL

Ezek is érdekelhetik

Közel egymillió utast láttak vendégül a MÁV fedélzetén 2024-ben

A MÁV Utasellátó szolgáltatása tavaly több rekordot is döntött, az elmúlt évtizedben közlekedett a legtöbb vonat vendéglátó szolgáltatással.

Tízpontos vállalást tett Lázár János a közösségi közlekedés fejlesztéséért

Olyan vasútfejlesztési, közlekedésfejlesztési elemeket tartalmaznak, amelyek egy jó részének már az idei évben örülhetnek az utasok.

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

125 éves a kaposvári vasútállomás

125 évvel ezelőtt, 1899-ben maga a legendás MÁV-főépítész, Pfaff Ferenc álmodta és tervezte meg az épületet, amelyet azután 1900-ban nyitottak meg.

Megújul a MÁV-csoport vezetése

A MÁV-csoport bejelentette, hogy 2025. január 1-jétől hogyan fog változni a vállalatcsoport vezetése.

Balesetmegelőzés: figyelmeztető táblákat helyez ki a MÁV

A MÁV először a budapesti és Pest vármegyei vasúti és HÉV átjárókban kezdi meg a táblák kihelyezését megelőzési célból.

Legfrissebb híreink

Mosóczi Lászlót a GYSEV igazgatóságának elnökévé nevezték ki

2025. január elsejétől Dr. Mosóczi László tölti be a GYSEV Zrt. igazgatóságának elnöki pozícióját, Hegyi Zsolt is pozíciót kapott.

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Legyen a MÁV-nak saját zöldenergia-termelése!

A Szabadjelzés konferencia és partnertalálkozó energia-kerekasztala az alkalmazkodásról szólt. Beszámoltunk már a MÁV Szabadjelzés című konferenciájának több részletéről is. Az energetikai témájú kerekasztal-beszélgetés indító előadását...

Kétéves az egyeskocsi-támogatás

A szórt fuvarok fenntartását 2021 őszétől segíti a HUNGRAIL által kezdeményezett rendszer. Idén 6,4 milliárd forint állami támogatásban részesülnek vasúti áruszállító vállalatok az egyeskocsi-teherfuvarozási szolgáltatás...

A rovat további cikkei

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Logisztikaicsarnok-fejlesztésbe kezd az Alstom 600 millió forint értékben

A logisztikai csarnok építését a telephely kapacitásnövelése és a termelési volumen 40 százalékos emelkedése indokolja.