fbpx
2025. február 6. csütörtök

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A vasúti fejlesztések – infrastruktúra és járműállomány – célja olyan versenyképes közlekedési mód kialakítása, amely az alapvető utazási igényeket (eljutási idő és gyakoriság, pontosság, utazási komfort, biztonság) európai színvonalon képes kiszolgálni..

Az elmúlt időszak vasúti infrastruktúra fejlesztései csak a kapcsolódó szolgáltatás-fejlesztésekkel együtt tudnak igazán markáns hatást kifejteni. A komplex fejlesztési programok ennek megfelelően együtt kezelik és határozzák meg a vasúti fejlesztések irányát.
A közösségi közlekedés versenyképessége szempontjából meghatározó jelentőségű, hogy a legnagyobb piaci potenciállal rendelkező szegmensben a fejlesztések rendszerszemléletben, egységes koncepció mentén együtt haladjanak.
A MÁV-START Zrt. stratégiai célja, hogy a vasúti személyszállítás versenyképes alternatívája legyen a közúti közlekedésnek. Ennek érdekében a társaság arra törekszik, hogy az elővárosi szegmensben lehetőség szerint már csak korszerű, energiahatékony vasúti járművek közlekedjenek. A nagyobb kapacitású, modern járművekkel kényelmesebbé, gyorsabbá és környezetkímélőbbé válik az utazás. Az új motorvonatok segítségével javul az utasok tájékoztatása, lehetővé válik a mozgáskorlátozottak akadálymentes utazása, biztosított a kerékpárok szállításának lehetősége, a WIFI és az elektromoseszköz-töltési lehetőségek növelik az utazás közbeni vasúti szolgáltatások minőségét, az esztétikus belsővel javul az utaskomfort, a térfigyelő kamerák nagy mértékben hozzájárulnak az utasok biztonságérzetének erősödéséhez.
A MÁV-Volán csoport célja, hogy a személyszállításban a kidolgozott stratégiának megfelelően megvalósítsa az ütemes kínálati menetrendet.
A MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt. az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz keretében részben hazai, részben európai uniós forrásból szerez be korszerű nagykapacitású villamos motorvonatokat. A járművek közlekedtetésének darabszáma és helye alapján két projektben összesen 21 db, 600 ülőhelyes villamos motorvonat beszerzésére került sor.

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.
A beszerzéssel megvalósul a környezeti értékek és a természeti erőforrások védelme, környezetterhelés minimalizálása, mely szempontok a beszerzendő járművekkel szemben támasztott műszaki elvárások meghatározásánál is fontos tényezők voltak.
Az műszaki leírás szerint elvárt megoldások garantálják a fenntartható társadalom alapvető követelményeinek teljesítéséhez szükséges feltételeket.

Az erőforrások takarékos használata a villamos motorvonatokkal azáltal teljesül, hogy annak energiafogyasztása lényegesen kedvezőbb, többek között az energia-visszatáplálásra képes fékezés miatt – különösen az elővárosi, gyakran megálló, vonatok esetén – a korábbi mozdonyvontatású szerelvényekhez képest, megközelítően a felére csökkentve a vonattovábbításhoz szükséges, egy ülőhelyre vetített villamos energia fogyasztást. Ennek egyik oka az is, hogy a motorvonatok saját tömege mintegy 40%-al kisebb, mint a feladatot korábban ellátó mozdonyos szerelvényeké.

A korszerű motorvonatok zajszintje alacsonyabb a korábbi járművekénél, ezzel is segítik a környezetminőség megőrzését. A menetzaj jelentős mértékű csökkenése mellett a fékezéskor keletkező hanghatások is markánsan mérséklődnek a villamos fékezésnek köszönhetően.

Az energiahatékonyság hozzájárul az üvegházhatást okozó gázok mennyiségének csökkentéséhez azáltal, hogy

  • a villamos motorvonatok további kedvező energia fogyasztása a korszerű és takarékos utasigényeket kiszolgáló berendezések (utastájékoztató monitorok, klímaberendezés stb.) megkövetelésével biztosított;
  • a jármű utastereknél, a szabványnál szigorúbb hőszigetelésű konstrukciók előnyben részesítése, a passzív és az aktív hő technikai konstrukciós kialakítás eredményeképpen a járművek kedvező fűtési- hűtési energia felvételűek.
  • a villamos fékezéssel a hálózatból felvett villamos energia közel harmada-fele visszatáplálható, újrahasznosítható.

Mivel a személyszállító vasútüzem üzemideje akár egy évre előre, napra pontosan meghatározott, energiafogyasztása is rendkívül pontosan tervezhető, így a vasúti vontatáshoz igényelt villamos energia alaperőművekben, vagy akár napelemfarmokon megtermelhető.
A vasúti villamos vontatás nagyrészt mentesíthető a környezetszennyező szén és olajtüzelésű erőművek igénybevételétől, vagyis a leginkább környezetbarát közlekedési mód.

A villamos motorvonatok alkalmazásának konkrét környezeti előnyei az energiahatékonyság valamint a légszennyezéstől, egyéb káros anyagkibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

További részletek: https://www.mavcsoport.hu/mav-csoport/tevekenyseg/ikop-plusz

Ezek is érdekelhetik

Magánberuházásokkal újulhatnak meg a vasútállomások

Az ingatlanfejlesztők és a helyi vállalkozások fantáziáját is megmozgatta a nemrég meghirdetett országos állomásmegújítási program.

VTG teljes irányítást szerzett a Retrack Slovakia felett – magyar vezető is szerepet kap az irányításban

A VTG GmbH teljes körű tulajdonosává vált a Retrack Slovakia s.r.o.-nak, miután megvásárolta a fennmaradó részvényeket a Rail Services Slovakia s.r.o.-tól.

Európai közlekedési infrastruktúra fejlesztés: 9,5 milliárd eurós igény a CEF Transport keretében

A CEF 2024-es közlekedési pályázati felhívásaira összesen 258 pályázat érkezett, amelyek együttesen több mint 9,5 milliárd euró támogatást igényelnek.

Fiatalokat célzó környezettudatos szemléletformálás a GYSEV-től

„Játssz ÖKOsan!” elnevezéssel online kvízjátékot indít februártól a GYSEV Zrt., elsősorban a középiskolás korosztály számára.

Újabb három Vectron-mozdony érkezett a MÁV-hoz

Az elmúlt harminc év legnagyobb mozdonyflotta-erősítését hajtja végre a MÁV, ennek részeként a három Vectron jármű már februárban közlekedhet.

Közel egymillió utast láttak vendégül a MÁV fedélzetén 2024-ben

A MÁV Utasellátó szolgáltatása tavaly több rekordot is döntött, az elmúlt évtizedben közlekedett a legtöbb vonat vendéglátó szolgáltatással.

Legfrissebb híreink

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Digitalizáció és innovatív megoldások a hazai közlekedés fejlődéséért

Vezető technológiai vállalatként a Siemens Mobilitynél a vasúti ágazatban egyedülálló módon kapcsolják össze a valós és a digitális világot.

Mesterséges Intelligencián alapuló megoldások a Hitachi Rail-nél

HMAX-ot a vonatok, a jelzőrendszerek és a teljes infrastruktúra optimalizálása érdekében fejlesztette a Hitachi Rail.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

A rovat további cikkei

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.