fbpx
2024. június 12. szerda

Két magyar vasúti fejlesztés a CEF-listán

107 projektben 6,2 milliárd eurót osztanak ki közlekedési célra, 80%-ban vasútra és vízi közlekedésre.

Az Európai Unió hálózatfinanszírozási eszköz (CEF) elnevezésű forrása idén támogatott közlekedési projektjei között sok az Ukrajnát érintő, pontosabban a tagországok és az orosz háborús támadás alatt álló ország közötti határszakaszon kapacitást növelő fejlesztés.

Ezek közé tartozik a listán szereplő egyik magyar vasúti vonatkozású projekt: Szlovákiával együtt 67,8 millió eurót nyert az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a csapi határkörzet kapacitásának növelésére. A másik nyertes fejlesztés ebben a kategóriában a Debrecen–Nyíregyháza nyíltvonali szakasz rekonstrukciója, a 256 millió euró kedvezményezettje itt is az ÉKM. A déli körvasút fejlesztésének finanszírozására korábban ugyancsak CEF-forrás szerepelt az elképzelésekben. A projekt már kétszer megsemmisített környezetvédelmi engedélye miatt azonban erre most nem kerülhetett sor, viszont az ide keret megmaradó részét átviszik a következő évre, így ha akkor jogilag már rendben lesz a fejlesztés, újra lehet indulni a forrásért.

- Hirdetés -

A vasúti alágazaton kívül Magyarország többek között az ukrán határ közúti kapacitására, dunai kikötőkre, a légi irányítás korszerűsítésére.

A hazánkat nem érintő vasúti támogatások között Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár Fb-posztja alapján válogattunk. A Belgrád–Zágráb fővonal horvát szakaszának kétvágányúsítás elsősorban a Budapest–Kelebia teherszállítási útvonal versenytársaként érdekes számunkra. Prága két fontos pályaudvara (mondjuk az ottani Déli és Kelenföld) teljesen újjáépül. A lengyelek forráshoz jutnak a nagysebességű vasútjuk első szakaszának (Varsó–Łódź) tervezésére. Ugyancsak pénz jut a Rail Balticára, a három balti fővárost egymással és Lengyelországgal összekötő normál nyomtávú, nagysebességű vasútra. Támogatásban részesül a fiumei elkerülő, a Brenner bázisalagút, a Bukarest és a bolgár határ, valamint a Ljubljana és Trieszt közötti vasút, továbbá több spanyol-francia vasúti kapcsolat. Amszterdam főpályaudvarát ugyancsak EU-s pénzből fejleszthetik, Milánóban pedig a Velence felé vezető nagysebességű pálya indítóállomását tervezhetik.

Kiemelt képünkön a záhonyi határkörzet látható (a szerző fotója).

Ezek is érdekelhetik

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

Egyre nagyobb távolságra éri meg vasúton szállítani

Szlovák kutatók modellezték, mikor és honnan éri meg a közép-európai nagyvárosokból vasúton árut szállítani közút helyett. Az eredmények szerint egyre távolabb kerülünk az uniós...

Legfrissebb híreink

Új társ a közlekedés tervezéséhez: EMMA

Bemutatta legújabb digitális fejlesztését a MÁV-VOLÁN-csoport, a tesztüzemben elstartolt egységes utazástervezőt.

Megújul a vasúti képzés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó új képzési rendszert alakított ki.

Magyar költők versei hallhatók nyáron a MÁV-VOLÁN-csoport állomásain

Az idei évben újra visszatér a „Vers a peronon” program, a helyszínek köre pedig tovább bővült.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Megújul a vasúti képzés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó új képzési rendszert alakított ki.

Magyar költők versei hallhatók nyáron a MÁV-VOLÁN-csoport állomásain

Az idei évben újra visszatér a „Vers a peronon” program, a helyszínek köre pedig tovább bővült.

Gyermekvasutasokat avattak hétvégén

Szombaton tartották a Gyermekvasúton a 2023/2024. tanévben tanfolyamot elvégző, több mint 150 gyerek avatási ünnepségét.