fbpx
2025. május 16. péntek

Két magyar vasúti fejlesztés a CEF-listán

107 projektben 6,2 milliárd eurót osztanak ki közlekedési célra, 80%-ban vasútra és vízi közlekedésre.

Az Európai Unió hálózatfinanszírozási eszköz (CEF) elnevezésű forrása idén támogatott közlekedési projektjei között sok az Ukrajnát érintő, pontosabban a tagországok és az orosz háborús támadás alatt álló ország közötti határszakaszon kapacitást növelő fejlesztés.

Ezek közé tartozik a listán szereplő egyik magyar vasúti vonatkozású projekt: Szlovákiával együtt 67,8 millió eurót nyert az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a csapi határkörzet kapacitásának növelésére. A másik nyertes fejlesztés ebben a kategóriában a Debrecen–Nyíregyháza nyíltvonali szakasz rekonstrukciója, a 256 millió euró kedvezményezettje itt is az ÉKM. A déli körvasút fejlesztésének finanszírozására korábban ugyancsak CEF-forrás szerepelt az elképzelésekben. A projekt már kétszer megsemmisített környezetvédelmi engedélye miatt azonban erre most nem kerülhetett sor, viszont az ide keret megmaradó részét átviszik a következő évre, így ha akkor jogilag már rendben lesz a fejlesztés, újra lehet indulni a forrásért.

- Hirdetés -

A vasúti alágazaton kívül Magyarország többek között az ukrán határ közúti kapacitására, dunai kikötőkre, a légi irányítás korszerűsítésére.

A hazánkat nem érintő vasúti támogatások között Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár Fb-posztja alapján válogattunk. A Belgrád–Zágráb fővonal horvát szakaszának kétvágányúsítás elsősorban a Budapest–Kelebia teherszállítási útvonal versenytársaként érdekes számunkra. Prága két fontos pályaudvara (mondjuk az ottani Déli és Kelenföld) teljesen újjáépül. A lengyelek forráshoz jutnak a nagysebességű vasútjuk első szakaszának (Varsó–Łódź) tervezésére. Ugyancsak pénz jut a Rail Balticára, a három balti fővárost egymással és Lengyelországgal összekötő normál nyomtávú, nagysebességű vasútra. Támogatásban részesül a fiumei elkerülő, a Brenner bázisalagút, a Bukarest és a bolgár határ, valamint a Ljubljana és Trieszt közötti vasút, továbbá több spanyol-francia vasúti kapcsolat. Amszterdam főpályaudvarát ugyancsak EU-s pénzből fejleszthetik, Milánóban pedig a Velence felé vezető nagysebességű pálya indítóállomását tervezhetik.

Kiemelt képünkön a záhonyi határkörzet látható (a szerző fotója).

Ezek is érdekelhetik

Megújult Berkenye vasútállomása

A MÁV-csoport célja, hogy nem csak a nagypályaudvarok, de vidéki vasútállomások is megújuljanak országszerte.

Helyére került a Déli Körvasút Szerémi út felett átmenő hídeleme

Helyére került a Szerémi út és az 1-es villamosvonal felett épülő új vasúti híd 250 tonnás acélszerkezete.

Az EU védelmi stratégiájának szerves részét képezi a vasút

Az Európai Bizottság új európai védelemről szóló tervében elismerik a vasút alapvető szerepét az EU védelmi stratégiájában.

Déli Körvasút: megkezdődik a Szerémi út feletti új híd szerelése

Végső fázisába ért a Szerémi út feletti vasúti híd jobb oldali felszerkezetének szerelése, már az összes hídelem a szerelőtéren van.

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

VTG teljes irányítást szerzett a Retrack Slovakia felett – magyar vezető is szerepet kap az irányításban

A VTG GmbH teljes körű tulajdonosává vált a Retrack Slovakia s.r.o.-nak, miután megvásárolta a fennmaradó részvényeket a Rail Services Slovakia s.r.o.-tól.

Legfrissebb híreink

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.

A MÁV megindította a „hosszú nyarat”

A MÁV az idei évben is elő-, fő- és utószezoni többletkapacitásokkal biztosít jobb eljutási lehetőséget a Balaton környékére utazóknak.

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

A MÁV megindította a „hosszú nyarat”

A MÁV az idei évben is elő-, fő- és utószezoni többletkapacitásokkal biztosít jobb eljutási lehetőséget a Balaton környékére utazóknak.

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről.

Deutsche Bahn eladta a DB Schenkert

A Deutsche Bahn értékesítette a logisztikai leányvállalatát, a DB Schenkert a DSV dán közlekedési és logisztikai társaságnak.