fbpx
2024. március 5. kedd

Két magyar vasúti fejlesztés a CEF-listán

107 projektben 6,2 milliárd eurót osztanak ki közlekedési célra, 80%-ban vasútra és vízi közlekedésre.

Az Európai Unió hálózatfinanszírozási eszköz (CEF) elnevezésű forrása idén támogatott közlekedési projektjei között sok az Ukrajnát érintő, pontosabban a tagországok és az orosz háborús támadás alatt álló ország közötti határszakaszon kapacitást növelő fejlesztés.

Ezek közé tartozik a listán szereplő egyik magyar vasúti vonatkozású projekt: Szlovákiával együtt 67,8 millió eurót nyert az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a csapi határkörzet kapacitásának növelésére. A másik nyertes fejlesztés ebben a kategóriában a Debrecen–Nyíregyháza nyíltvonali szakasz rekonstrukciója, a 256 millió euró kedvezményezettje itt is az ÉKM. A déli körvasút fejlesztésének finanszírozására korábban ugyancsak CEF-forrás szerepelt az elképzelésekben. A projekt már kétszer megsemmisített környezetvédelmi engedélye miatt azonban erre most nem kerülhetett sor, viszont az ide keret megmaradó részét átviszik a következő évre, így ha akkor jogilag már rendben lesz a fejlesztés, újra lehet indulni a forrásért.

- Hirdetés -

A vasúti alágazaton kívül Magyarország többek között az ukrán határ közúti kapacitására, dunai kikötőkre, a légi irányítás korszerűsítésére.

A hazánkat nem érintő vasúti támogatások között Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár Fb-posztja alapján válogattunk. A Belgrád–Zágráb fővonal horvát szakaszának kétvágányúsítás elsősorban a Budapest–Kelebia teherszállítási útvonal versenytársaként érdekes számunkra. Prága két fontos pályaudvara (mondjuk az ottani Déli és Kelenföld) teljesen újjáépül. A lengyelek forráshoz jutnak a nagysebességű vasútjuk első szakaszának (Varsó–Łódź) tervezésére. Ugyancsak pénz jut a Rail Balticára, a három balti fővárost egymással és Lengyelországgal összekötő normál nyomtávú, nagysebességű vasútra. Támogatásban részesül a fiumei elkerülő, a Brenner bázisalagút, a Bukarest és a bolgár határ, valamint a Ljubljana és Trieszt közötti vasút, továbbá több spanyol-francia vasúti kapcsolat. Amszterdam főpályaudvarát ugyancsak EU-s pénzből fejleszthetik, Milánóban pedig a Velence felé vezető nagysebességű pálya indítóállomását tervezhetik.

Kiemelt képünkön a záhonyi határkörzet látható (a szerző fotója).

Ezek is érdekelhetik

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

Egyre nagyobb távolságra éri meg vasúton szállítani

Szlovák kutatók modellezték, mikor és honnan éri meg a közép-európai nagyvárosokból vasúton árut szállítani közút helyett. Az eredmények szerint egyre távolabb kerülünk az uniós...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });