107 projektben 6,2 milliárd eurót osztanak ki közlekedési célra, 80%-ban vasútra és vízi közlekedésre.
Az Európai Unió hálózatfinanszírozási eszköz (CEF) elnevezésű forrása idén támogatott közlekedési projektjei között sok az Ukrajnát érintő, pontosabban a tagországok és az orosz háborús támadás alatt álló ország közötti határszakaszon kapacitást növelő fejlesztés.
Ezek közé tartozik a listán szereplő egyik magyar vasúti vonatkozású projekt: Szlovákiával együtt 67,8 millió eurót nyert az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a csapi határkörzet kapacitásának növelésére. A másik nyertes fejlesztés ebben a kategóriában a Debrecen–Nyíregyháza nyíltvonali szakasz rekonstrukciója, a 256 millió euró kedvezményezettje itt is az ÉKM. A déli körvasút fejlesztésének finanszírozására korábban ugyancsak CEF-forrás szerepelt az elképzelésekben. A projekt már kétszer megsemmisített környezetvédelmi engedélye miatt azonban erre most nem kerülhetett sor, viszont az ide keret megmaradó részét átviszik a következő évre, így ha akkor jogilag már rendben lesz a fejlesztés, újra lehet indulni a forrásért.
A vasúti alágazaton kívül Magyarország többek között az ukrán határ közúti kapacitására, dunai kikötőkre, a légi irányítás korszerűsítésére.
A hazánkat nem érintő vasúti támogatások között Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár Fb-posztja alapján válogattunk. A Belgrád–Zágráb fővonal horvát szakaszának kétvágányúsítás elsősorban a Budapest–Kelebia teherszállítási útvonal versenytársaként érdekes számunkra. Prága két fontos pályaudvara (mondjuk az ottani Déli és Kelenföld) teljesen újjáépül. A lengyelek forráshoz jutnak a nagysebességű vasútjuk első szakaszának (Varsó–Łódź) tervezésére. Ugyancsak pénz jut a Rail Balticára, a három balti fővárost egymással és Lengyelországgal összekötő normál nyomtávú, nagysebességű vasútra. Támogatásban részesül a fiumei elkerülő, a Brenner bázisalagút, a Bukarest és a bolgár határ, valamint a Ljubljana és Trieszt közötti vasút, továbbá több spanyol-francia vasúti kapcsolat. Amszterdam főpályaudvarát ugyancsak EU-s pénzből fejleszthetik, Milánóban pedig a Velence felé vezető nagysebességű pálya indítóállomását tervezhetik.
Kiemelt képünkön a záhonyi határkörzet látható (a szerző fotója).