fbpx
2024. április 14. vasárnap

Felpörgött a verseny Észak-Amerikában

A Kansas City Southernről lemaradt Canadian National Railway más módon épített ki összkontinentális szolgáltatást.

Már meg is érkezett a válasz arra, hogy a Canadian Pacific (CP) megvásárolta a Kansas City Southern (KCS) vasúttársaságot, létrehozva az első olyan vállalkozást, amely átfogja az észak-amerikai szárazföld mindhárom országát. Az egyesült államokbeli KCS-ért korábban szintén versenyző Canadian National Railway (CN) Falcon Premium néven új szolgáltatást indított partnereivel, a Union Pacific-kel (UP) és a GMXT-vel. Előbbi az USA második legnagyobb vasúti cége, utóbbi Mexikó vezető szárazföldi szállítási vállalata, hálózata a közös határ hat pontján csatlakozik a nagy északi szomszédhoz.

Ebben az esetben tehát nincs szó változásról a cégek tulajdonosi struktúrájában, de elég ránézni a korábbi fúziót illusztráló és az ebben a cikkben bemutatott térképre, hogy lássuk: a lényeg ugyanaz. Ez a hálózat is elér Kanadában nyugatra a Csendes, keletre az Atlanti-óceánig, az Egyesült Államokat pedig átszeli a Nagy-tavaktól Mexikóig. Vagyis ha valaki konténert, autóalkatrészt, ömlesztett agrárterméket, hűtővagont igénylő árut kíván szállítani keresztül a kontinensen, annyi a dolga, hogy kamionjaival eléri a hálózatot, és onnan a CN-UP-GMXT Falcon Premium intermodális szolgáltatására bízza az árut. A hármas természetesen pont azt ígéri a fuvaroztatóknak, mint a nemrég összeolvadt konkurencia, hogy a korábbinál gyorsabban, hatékonyabban és emiatt olcsóbban fogja teljesíteni a fuvart, a világnak meg azt, hogy kevesebb légszennyező kamion pusztítja majd az utakat.

- Hirdetés -
A hármas szövetség vonalai (forrás: www.up.com)
A hármas szövetség vonalai (forrás: up.com)

A CN Kanada legnagyobb vasútja, 1919-ben alakult már eleve állami tulajdonú és a kormány által akkoriban a csődből kivásárolt vállalkozások fúziójával. Foglalkoztak más közlekedési ágakkal is a repüléstől a kompokig, de fokozatos profiltisztítás és a személyszállításnak a nyolcvanas évek végéig tartó felhagyása után tisztán áruszállító társasággá vált. Az állami cég az Egyesült Államokban is terjeszkedett. 1995-ben privatizálták, ma Bill Gates a legnagyobb tulajdonosa.

A Union Pacific alapításáról szóló törvényt még Abraham Lincoln elnök írta alá 1862-ben. Sok terjeszkedés után ma szintén tisztán teherszállító, bár részt vesz a chicagói elővárosi vasút üzemeltetésében is. Az USA második legnagyobb vasútvállalata.

A GMXT a bányászatban és infrastruktúra-üzemeltetésben is érdekelt, 1978-ban alakult Grupo México szállítási részlege. Mexikó 24 államában, valamint Texasban és Floridában üzemeltet vasúti pályákat, az ország legnagyobb vasútijármű-flottáját birtokolja.

Nyitókép: a CN tehervonata Brit Columbiában (fotó: CN)

Ezek is érdekelhetik

Elzáródott ütőérrel tántorog a világkereskedelem

A jemeni húszik egyenesen a globális kereskedelem szívébe döfték kardjukat a Vörös-tenger blokádjával.

Komoly veszélybe kerülhet a vasúti árufuvarozási szektor

Az Európai Parlament esetleges rossz döntésének az uniós adófizetők is kárát láthatják.

Az RCH készül az akkumulátoripar adta lehetőségekre

Az RCH dolgozik az ukrán fuvarok visszaszerzésén és újabb kínai mozdonyokat is vásárol.

Ismét Szolnokon készülnek a kaliforniai hidrogénvonatok kocsiszekrényei

Újabb négy üzemanyagcellás Flirt H2-t rendelt Kalifornia, plusz 25-re kért opciót. Kalifornia állam és a Stadler megállapodást írt alá, ennek értelmében a svájci járműgyártó négy...

A Stadler elkészíti a világ első akkus emeletes motorvonatát

Kalifornia rendelt egy kísérleti, elektromos és akkus hibrid Kisst. Az Egyesült Államokban sokkal kevesebb nagyvasúti vonal van villamosítva, mint Európában. Ugyanakkor most már az is...

Érkeznek az első CRRC-szerelvények a Los Angeles-i metróhoz

Az új járművek a következő hat-nyolc hónapban állnak forgalomba. Átvette a Los Angeles-i metró üzemeltetője az első a kínai CRRC által készített szerelvényeit – tudósított...

Legfrissebb híreink

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.