A Kansas City Southernről lemaradt Canadian National Railway más módon épített ki összkontinentális szolgáltatást.
Már meg is érkezett a válasz arra, hogy a Canadian Pacific (CP) megvásárolta a Kansas City Southern (KCS) vasúttársaságot, létrehozva az első olyan vállalkozást, amely átfogja az észak-amerikai szárazföld mindhárom országát. Az egyesült államokbeli KCS-ért korábban szintén versenyző Canadian National Railway (CN) Falcon Premium néven új szolgáltatást indított partnereivel, a Union Pacific-kel (UP) és a GMXT-vel. Előbbi az USA második legnagyobb vasúti cége, utóbbi Mexikó vezető szárazföldi szállítási vállalata, hálózata a közös határ hat pontján csatlakozik a nagy északi szomszédhoz.
Ebben az esetben tehát nincs szó változásról a cégek tulajdonosi struktúrájában, de elég ránézni a korábbi fúziót illusztráló és az ebben a cikkben bemutatott térképre, hogy lássuk: a lényeg ugyanaz. Ez a hálózat is elér Kanadában nyugatra a Csendes, keletre az Atlanti-óceánig, az Egyesült Államokat pedig átszeli a Nagy-tavaktól Mexikóig. Vagyis ha valaki konténert, autóalkatrészt, ömlesztett agrárterméket, hűtővagont igénylő árut kíván szállítani keresztül a kontinensen, annyi a dolga, hogy kamionjaival eléri a hálózatot, és onnan a CN-UP-GMXT Falcon Premium intermodális szolgáltatására bízza az árut. A hármas természetesen pont azt ígéri a fuvaroztatóknak, mint a nemrég összeolvadt konkurencia, hogy a korábbinál gyorsabban, hatékonyabban és emiatt olcsóbban fogja teljesíteni a fuvart, a világnak meg azt, hogy kevesebb légszennyező kamion pusztítja majd az utakat.
A CN Kanada legnagyobb vasútja, 1919-ben alakult már eleve állami tulajdonú és a kormány által akkoriban a csődből kivásárolt vállalkozások fúziójával. Foglalkoztak más közlekedési ágakkal is a repüléstől a kompokig, de fokozatos profiltisztítás és a személyszállításnak a nyolcvanas évek végéig tartó felhagyása után tisztán áruszállító társasággá vált. Az állami cég az Egyesült Államokban is terjeszkedett. 1995-ben privatizálták, ma Bill Gates a legnagyobb tulajdonosa.
A Union Pacific alapításáról szóló törvényt még Abraham Lincoln elnök írta alá 1862-ben. Sok terjeszkedés után ma szintén tisztán teherszállító, bár részt vesz a chicagói elővárosi vasút üzemeltetésében is. Az USA második legnagyobb vasútvállalata.
A GMXT a bányászatban és infrastruktúra-üzemeltetésben is érdekelt, 1978-ban alakult Grupo México szállítási részlege. Mexikó 24 államában, valamint Texasban és Floridában üzemeltet vasúti pályákat, az ország legnagyobb vasútijármű-flottáját birtokolja.
Nyitókép: a CN tehervonata Brit Columbiában (fotó: CN)