Az évekig tartó, kalandos folyamat lezárultával a Canadian Pacific és a Kansas City Southern együtt, CPKC-ként folytatja.
Ünnepélyesen összeolvadt a Canadian Pacific (CP) és a Kansas City Southern (KCS) vasút, és mivel utóbbinak már 1996 óta volt egy mexikói leányvállalata, a Kansas City Southern de México, ez azt jelenti, hogy az új CPKC az észak-amerikai kontinens mindhárom országát összeköti, páratlan lehetőségekkel az észak-déli forgalomra. A CPKC ráadásul Kanadában és Mexikóban is óceántól óceánig ér, vagyis a Csendes-óceán és az Atlanti-óceán (illetve a Mexikói-öböl) partján is kiszolgál kikötőket. A mellékelt térképen a vörös vonalak az eredeti CP, a sötétszürkék a korábbi KCS hálózatát mutatják, a pontozott vonalakon fuvarozási, pályahasználati jog illeti meg a vasútvállalatot.
A CP valójában már 2021 decemberében megvette a KCS-t, azóta azonban elkülönülten kellett kezelnie szerzeményét, amíg meg nem jött az Egyesült Államok Szárazföldi Közlekedési Tanácsának (Surface Transportation Board, STB) engedélye idén márciusban, így kerülhetett sor a tényleges összeolvadásra.
A fúzió története még korábban indult, a CP 2021 márciusában tett 29 milliárd USA dolláros ajánlatot a KCS-re. Az egyesülést mindkét vállalat igazgatótanácsa, részvényesei és ügyfelei, valamint különféle szakszervezetek, kereskedelmi szövetségek és politikai vezetők támogatták Kanadában, az Egyesült Államokban és Mexikóban. De nem a versenytárs, a Canadian National Railway (CN), amely áprilisban 33,7 milliárd dollár értékben tett versengő ajánlatot. Májusban be is jelentették, hogy a KCS el kívánja fogadni ezt a jobb ajánlatot, de ekkor közbeszólt az STB. A hatóság azt mondta, a verseny fönntartása érdekében a CN megvásárolhatja ugyan a részvényeket, de nem szavazhat velük, magyarán ténylegesen nem egyesítheti tevékenységét a CN és a KCS. Az ügylet meghiúsult, újra a másik kanadai óriás lett a nyerő, és a CP is megemelte ajánlatát 31 milliárd dollárra. Az STB immár nem állt a fúzió útjába. Alapvetően azért, mert a CP-nek eddig nem volt észak-déli pályahálózata az Egyesült Államokban a kanadai és a mexikói határ között, a CN-nek viszont már igen, így a konkurens hálózatok száma és a potenciális versenyhelyzet nem csökkent.
Az új CPKC vezetői lelkesek:
„E történelmi jelentőségű lépés előnyei rendkívüliek lesznek társadalmi, környezetvédelmi, verseny- és biztonsági szempontból a vasutasok, a közösségek, ügyfeleink és az észak-amerikai gazdaság számára”
– ígérte Keith Creel, a CPKC elnök-vezérigazgatója, azt is kijelentve magabiztosan, hogy a vasútra terelődő áruszállítás kamionokat takarít majd el az utakról. A biztonságot azon az alapon emlegette, hogy a CP 17 éve Észak-Amerika legbiztonságosabb vasúttársasága volt. A CPKC a következő három évben több mint 275 millió USA dollár értékű új infrastrukturális beruházást tervez a vasúti biztonság és észak-déli fővonala kapacitásának növelése céljából.
A fúzióval két nagy múltú vasút egyesült, a CP 1881-ben, a KCS elődje 1887-ben alakult. A CP évtizedekig a távolsági személyszállítás egyetlen gyakorlati eszköze volt Kanada legtöbb régiójában, és a KCS is üzemeltetett legendás expresszeket. A hatvanas évektől azonban a vasúti személyszállítás náluk is visszaszorult, ahogy a kontinens többi vasútjánál is, de most azt ígérik, hogy támogatni fogják az Amtrak és más személyszállítók szolgáltatásainak bővítését a CPKC hálózatán.
Persze az új cég alapvetően árufuvarozó vállalkozás, gabonát, szenet, hamuzsírt, műtrágyát, kőolajat, vegyi anyagokat, műanyagokat, fémeket, ásványokat, fát, autóipari termékeket, fogyasztási cikkeket, konténereket szállít. Körülbelül 32 ezer kilométer vasútvonalat üzemeltet Kanadában, az Egyesült Államokban és Mexikóban, Észak-Amerika hét legnagyobb nagyvárosa közül hatot (Toronto, Montreal, Chicago, Houston, Dallas-Fort Worth és Mexikóváros) köt össze, ezen kívül olyan ipari központokat, mint Detroit, Kansas City, Minneapolis-St. Paul és Calgary. A CPKC körülbelül 20 000 alkalmazottat foglalkoztat.