fbpx
2025. február 12. szerda

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak.

A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai a helyi közösségeket viselik meg különösen. A közúti közlekedés hangosabb, több porral jár, több területet foglal el a közúti infrastruktúra, mint a vasúti – így tulajdonképpen minden szempontból sokkal kevésbé hatékony, mint a vasúti közlekedés.

Ezen felül az is fontos, hogy a vasúti áruszállítás egy tonnakm-re eső üvegházhatásúgáz-kibocsátása alig huszada a kamionokénak. Ezen pedig az sem segít, ha a dízel kamionokat elektromosra cserélik, hiszen a gumikerekes járművek egységnyi energiafogyasztása háromszorosa a kötöttpályásnak.

- Hirdetés -

Hiába köztudott mindez, az Európai Unióban (EU) nem hogy nem növekszik, hanem éppenséggel enyhén csökken a vasúti közlekedés részaránya a szárazföldi közlekedési módokon belül, míg a közúti áruszállítás szerepe folyamatosan növekszik.

Ha csak a szárazföldi közlekedés adatait vizsgáljuk, akkor még rosszabb a helyzet, a vasúti modal split az EU 27  tagállamban 2012 és 2021 között 19,1-ről 17 százalékra esett vissza. Mindez a közösségeknek nem csak azt jelentette, hogy az összes áru 1,9 százaléka vasútról közútra váltott, mert közben még növekedett is az elszállított áruk mennyisége, így a környezetterhelés sokkal nagyobb mértékben nőtt.

Most az az Európai Régiók Bizottsága február elején elfogadott ajánlásában szólította fel az Európai Bizottságot, hogy tegyen végre többet, hogy valóban a vasútra tereljék át a lakosságnak egyre nehezebben elviselhető terheket jelentő közúti áruszállítást.

A Régiók Európai Bizottsága (RB), az EU helyi és regionális képviselőinek közgyűlése, amely az országosnál alacsonyabb szintű önkormányzatokat (azaz a régiókat, megyéket, kerületeket, városokat és településeket) közvetlenül képviseli az EU intézményi keretében.

José Ribau Esteves, a portugál Aveiro polgármestere által megfogalmazott vélemény nagyjából támogatja az EB által az új zöld árufuvarozási csomagban és a kombinált fuvarozásról szóló uniós irányelv aktualizálásában előterjesztett jogalkotási javaslatokat, amelyek célja az árufuvarozási szolgáltatások hatékonyságának növelése és a környezetbarátabb szállítási módokra való átállás támogatása.

A régiók és városok szerint azonban még többet kell tenni annak érdekében, hogy a vasúti közlekedés vonzóbbá és hatékonyabbá váljon a piaci igények kielégítése szempontjából.

Erópának növelnie kell a vasúti árufuvarozás versenyképességét és hatékonyságát, biztosítania kell a tagállamok közötti együttműködést az infrastruktúra és a szállítási műveletek kezelői között, és javítania kell a közlekedés környezeti teljesítményét. Ezt úgy teheti meg, hogy ösztönzi a hatékonyabb, környezetbarátabb közlekedési módokra való átállását, amelyek minden európai várost és régiót elérnek, hozzájárulva a területi és társadalmi kohézióhoz

– fogalmazta meg José Ribau Esteves.

Támogatásokkal elősegített változások

A Régiók Bizottságának tagjai szerint az árufuvarozás vasútra történő átállításához ösztönzőkre van szükség. Ez már csak azért is előnyös lenne, mert a vasút energiaigénye kisebb, illetve a károsanyag-kibocsátása is jóval alacsonyabb.

Az RB szerint javítani kell a vasúti infrastruktúra irányítását, és optimalizálni kell a vasúti szolgáltatások kihasználtságát. Ebben valóban jelentős fejlődési potenciál van, hiszen a mai napig igen eltérő az infrastruktúra hozzáférése, költsége és allokációja az egyes tagállamokban.

Az uniós vasúti piac működésének javítása érdekében a regionális és helyi vezetők egy olyan szabályozó szervezet létrehozását követelik, amely garantálná a vasúti rendszer harmonizációját (beleértve a digitalizálást) és a vasúti kapacitás jobb elosztását.

A vasúti átjárhatóság javítása érdekében egységesen az 1435 mm-es nyomtáv bevezetését javasolják. Ez egyelőre Spanyolországban, Portugáliában nem adottság – bár az előbbiben a nagy sebességű vonalak a normál nyomtávval épültek. Kérdés, hogy valóban szükséges-e a meglévő hálózat átalakítása.

A balti országokban is folyamatban van az új, normál nyomtávú, ráadásul nagy sebességű hálózat építése, a Rail Balitca egészen Varsóig fog gyors kapcsolatot jelenteni. Így már csak Finnország lesz az egyetlen uniós – vasúttal rendelkező – tagország, ahol nem épül ki normál nyomtávú hálózati elem, ami a többi tagországhoz kapcsolná.

Ennél fontosabb az a javaslat, ami szerint rugalmasabb irányításra is szükség van, hogy a vasúttársaságok a piaci igényeket jobban figyelembe tudják venni. Ehhez is segítség lehetne a központi európai irányítás, mert jelenleg nem sok szerepe van a gyakorlatban az Európai Vasúti Hatóságnak (ERA), nagyon lassan valósulnak meg közös európai fejlesztési projektek.

Megoldás: az intermodális áruszállítás

Ajánlásaiban az RB tagjai támogatják a különböző szállítási módokat kombináló intermodális szállítás fejlesztését, mint az ágazat fenntarthatóságának javítását szolgáló eszközt. A vélemény azt kéri, hogy a vasúti és vízi utakat helyezzék előtérbe, minimalizálva a közúti szállítás szükségességét.

Ebben még mindig sok fejlődési lehetőség van, amit a kombinált áruszállítási irányelv módosítása próbál kezelni. Egyelőre közel sem fedi le az EU egészét a kombinált áruszállítást lehetővé tevő logisztikai központok hálózata, Magyarországon is alapvetően Budapestre koncentrálódik szinte a teljes kombinált áruszállítás.

Címlapkép: Teher- és személyvonatok a genfi főpályaudvar vágányain. Fotó: Guilhem Vellut, CC 2.0 Flickr.

Ezek is érdekelhetik

VTG teljes irányítást szerzett a Retrack Slovakia felett – magyar vezető is szerepet kap az irányításban

A VTG GmbH teljes körű tulajdonosává vált a Retrack Slovakia s.r.o.-nak, miután megvásárolta a fennmaradó részvényeket a Rail Services Slovakia s.r.o.-tól.

Európai közlekedési infrastruktúra fejlesztés: 9,5 milliárd eurós igény a CEF Transport keretében

A CEF 2024-es közlekedési pályázati felhívásaira összesen 258 pályázat érkezett, amelyek együttesen több mint 9,5 milliárd euró támogatást igényelnek.

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

Vasútfejlesztés is szerepel az EU 1,2 milliárd eurós támogatási csomagjában

A beruházási keret a vasút mellett a vízellátás és szennyvízkezelés, az innováció fejlesztését, valamint a régió vállalkozásainak zöldítését célozza.

Az EU közlekedési miniszterei megállapodtak a kapacitás-elosztási rendelettervezetről

A június 18-ai közlekedési miniszteri tanács elfogadta az általános megközelítést a kapacitás-elosztási rendelettervezettel kapcsolatban.

A vasutakat helyzetbe kell hozni, mert nem fogják tudni kielégíteni az ipar szállítási igényét

Még magasabb szintre kell emelni a vasúti szektor szereplőinek és a minisztériumok közötti együttműködést.

Legfrissebb híreink

Kitüntetésben részesültek a januári tűzesetben helyt álló vasutasok

Kitüntetésben részesült azt a 11 vasutas munkavállaló, akik a Keleti pályaudvaron történt tűzeset során megakadályozták a még komolyabb károk kialakulását.

Egy globális sikertörténet: 120 éves évfordulóját ünnepli a Knorr-Bremse AG

A vállalat küldetése nem változott: biztonságos, hatékony, fenntartható és környezetbarát közúti és vasúti közlekedés megvalósítása a világon.

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

Egy globális sikertörténet: 120 éves évfordulóját ünnepli a Knorr-Bremse AG

A vállalat küldetése nem változott: biztonságos, hatékony, fenntartható és környezetbarát közúti és vasúti közlekedés megvalósítása a világon.

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.