fbpx
2024. március 1. péntek

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak.

A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai a helyi közösségeket viselik meg különösen. A közúti közlekedés hangosabb, több porral jár, több területet foglal el a közúti infrastruktúra, mint a vasúti – így tulajdonképpen minden szempontból sokkal kevésbé hatékony, mint a vasúti közlekedés.

Ezen felül az is fontos, hogy a vasúti áruszállítás egy tonnakm-re eső üvegházhatásúgáz-kibocsátása alig huszada a kamionokénak. Ezen pedig az sem segít, ha a dízel kamionokat elektromosra cserélik, hiszen a gumikerekes járművek egységnyi energiafogyasztása háromszorosa a kötöttpályásnak.

- Hirdetés -

Hiába köztudott mindez, az Európai Unióban (EU) nem hogy nem növekszik, hanem éppenséggel enyhén csökken a vasúti közlekedés részaránya a szárazföldi közlekedési módokon belül, míg a közúti áruszállítás szerepe folyamatosan növekszik.

Ha csak a szárazföldi közlekedés adatait vizsgáljuk, akkor még rosszabb a helyzet, a vasúti modal split az EU 27  tagállamban 2012 és 2021 között 19,1-ről 17 százalékra esett vissza. Mindez a közösségeknek nem csak azt jelentette, hogy az összes áru 1,9 százaléka vasútról közútra váltott, mert közben még növekedett is az elszállított áruk mennyisége, így a környezetterhelés sokkal nagyobb mértékben nőtt.

Most az az Európai Régiók Bizottsága február elején elfogadott ajánlásában szólította fel az Európai Bizottságot, hogy tegyen végre többet, hogy valóban a vasútra tereljék át a lakosságnak egyre nehezebben elviselhető terheket jelentő közúti áruszállítást.

A Régiók Európai Bizottsága (RB), az EU helyi és regionális képviselőinek közgyűlése, amely az országosnál alacsonyabb szintű önkormányzatokat (azaz a régiókat, megyéket, kerületeket, városokat és településeket) közvetlenül képviseli az EU intézményi keretében.

José Ribau Esteves, a portugál Aveiro polgármestere által megfogalmazott vélemény nagyjából támogatja az EB által az új zöld árufuvarozási csomagban és a kombinált fuvarozásról szóló uniós irányelv aktualizálásában előterjesztett jogalkotási javaslatokat, amelyek célja az árufuvarozási szolgáltatások hatékonyságának növelése és a környezetbarátabb szállítási módokra való átállás támogatása.

A régiók és városok szerint azonban még többet kell tenni annak érdekében, hogy a vasúti közlekedés vonzóbbá és hatékonyabbá váljon a piaci igények kielégítése szempontjából.

Erópának növelnie kell a vasúti árufuvarozás versenyképességét és hatékonyságát, biztosítania kell a tagállamok közötti együttműködést az infrastruktúra és a szállítási műveletek kezelői között, és javítania kell a közlekedés környezeti teljesítményét. Ezt úgy teheti meg, hogy ösztönzi a hatékonyabb, környezetbarátabb közlekedési módokra való átállását, amelyek minden európai várost és régiót elérnek, hozzájárulva a területi és társadalmi kohézióhoz

– fogalmazta meg José Ribau Esteves.

Támogatásokkal elősegített változások

A Régiók Bizottságának tagjai szerint az árufuvarozás vasútra történő átállításához ösztönzőkre van szükség. Ez már csak azért is előnyös lenne, mert a vasút energiaigénye kisebb, illetve a károsanyag-kibocsátása is jóval alacsonyabb.

Az RB szerint javítani kell a vasúti infrastruktúra irányítását, és optimalizálni kell a vasúti szolgáltatások kihasználtságát. Ebben valóban jelentős fejlődési potenciál van, hiszen a mai napig igen eltérő az infrastruktúra hozzáférése, költsége és allokációja az egyes tagállamokban.

Az uniós vasúti piac működésének javítása érdekében a regionális és helyi vezetők egy olyan szabályozó szervezet létrehozását követelik, amely garantálná a vasúti rendszer harmonizációját (beleértve a digitalizálást) és a vasúti kapacitás jobb elosztását.

A vasúti átjárhatóság javítása érdekében egységesen az 1435 mm-es nyomtáv bevezetését javasolják. Ez egyelőre Spanyolországban, Portugáliában nem adottság – bár az előbbiben a nagy sebességű vonalak a normál nyomtávval épültek. Kérdés, hogy valóban szükséges-e a meglévő hálózat átalakítása.

A balti országokban is folyamatban van az új, normál nyomtávú, ráadásul nagy sebességű hálózat építése, a Rail Balitca egészen Varsóig fog gyors kapcsolatot jelenteni. Így már csak Finnország lesz az egyetlen uniós – vasúttal rendelkező – tagország, ahol nem épül ki normál nyomtávú hálózati elem, ami a többi tagországhoz kapcsolná.

Ennél fontosabb az a javaslat, ami szerint rugalmasabb irányításra is szükség van, hogy a vasúttársaságok a piaci igényeket jobban figyelembe tudják venni. Ehhez is segítség lehetne a központi európai irányítás, mert jelenleg nem sok szerepe van a gyakorlatban az Európai Vasúti Hatóságnak (ERA), nagyon lassan valósulnak meg közös európai fejlesztési projektek.

Megoldás: az intermodális áruszállítás

Ajánlásaiban az RB tagjai támogatják a különböző szállítási módokat kombináló intermodális szállítás fejlesztését, mint az ágazat fenntarthatóságának javítását szolgáló eszközt. A vélemény azt kéri, hogy a vasúti és vízi utakat helyezzék előtérbe, minimalizálva a közúti szállítás szükségességét.

Ebben még mindig sok fejlődési lehetőség van, amit a kombinált áruszállítási irányelv módosítása próbál kezelni. Egyelőre közel sem fedi le az EU egészét a kombinált áruszállítást lehetővé tevő logisztikai központok hálózata, Magyarországon is alapvetően Budapestre koncentrálódik szinte a teljes kombinált áruszállítás.

Címlapkép: Teher- és személyvonatok a genfi főpályaudvar vágányain. Fotó: Guilhem Vellut, CC 2.0 Flickr.

Ezek is érdekelhetik

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Óriási konténerszállító-flottával bővít az ÖBB RCG

Novemberben csak minden második távolsági vonat érkezett meg időben: ez az 52 százalékos eredmény új negatív rekord idén. A masszív restancia elsődleges okaként az országszerte zajló felújítási munkálatokat nevezte meg a német vasúttársaság.

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

Egyre nagyobb távolságra éri meg vasúton szállítani

Szlovák kutatók modellezték, mikor és honnan éri meg a közép-európai nagyvárosokból vasúton árut szállítani közút helyett. Az eredmények szerint egyre távolabb kerülünk az uniós...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Újabb mérföldkőhöz érkezett a Magyar Vasút portfólió: podcast csatornát indítottunk.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

2023 utolsó negyedévében öt százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });