fbpx
2025. március 20. csütörtök

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján.

A 2021-2027 között elkölteni tervezett uniós kohéziós források sem ígérnek túl nagy vasúti fordulatot: a Kohéziós Alap és az Európai Szociális Alap forrásaiból finanszírozni tervezett támogatások 3-as céljai vonatkoznak a közlekedés fejlesztésére.

Ilyen támogatásokban az uniós átlagtól elmaradt régiók kapnak, alapvetően a kelet-közép-európai térség országaiban. Ezeket az adatokat lehet elemezni aszerint, hogy mire költik őket. Az alábbi ábrán azt mutatjuk be, hogy fő cél szerint mire költi ezeket az egyes országok.

Az országok összességében még mindig többet fordítanak az uniós forrásokból útépítésre, mint vasútépítésre. A teljes forrás 37 százaléka jut vasútra, míg közútra 39 százalék a következő hétéves költségvetési ciklusban is.

A vasút és a közút mellett a városi közlekedésre (5,3 százalék) nem jut jelentős forrás a kohéziós politikából. A tengeri szállítást, főleg kikötők fejlesztését is támogatták (4 százalék). Belvízi áruszállításra azonban csak 1 százalék jutott. Különösen nehezen érthető, hogy a minden tekintetben legszennyezőbb légi közlekedést miért támogatja az EU még mindig 0,5 milliárd euróval, az összes forrás 0,8 százalékával. A multimodális és közlekedési módokhoz nem kapcsolódó projektek az összes forrás közel 13 százalékát adta.

Nagy különbségek vannak az egyes tagországok között, Észtország költ vasútra arányaiban a legtöbbet (67 százalék), Magyarország a 49 százalékos értékével az átlag felett van. Cipruson és Máltán nincs vasút, de őket nem számítva Csehország költ arányaiban legtöbbet közútra (69 százalék), Románia (62 százalék) és Litvánia (60 százalék) előtt. A cseheknél azonban hazai forrás bőven rendelkezésre áll vasútfejlesztésre.

Számos nyugat-európai országban elenyésző az uniós finanszírozás, ezért csak kiegészítő tevékenységekre használják. Érdemes ezért a források millió euróban kifejezett értékét is megnézni. A legtöbb forrást minden közlekedési ág szerint Lengyelország kapja meg, ők valamivel többet fordítanak vasútra, mint közútra az uniós kohéziós pénzekből.

A lengyel 21 milliárd euróhoz képest Románia (11 milliárd euró) és Csehország (5 milliárd euró) közlekedésre fordítható uniós támogatása is jóval kisebb. Olaszország, Portugália, Szlovákia és Magyarország 1-1 milliárd euróval még említésre méltó forrásokhoz juthat.

Érdemes azt is megvizsgálni, mekkora összeget fordítanak a tagországok az uniós kohéziós forrásokból közlekedésfejlesztésre. Ez alapvetően a tagországok választása, ám számos uniós kötöttség is van a fejlesztési programok összeállításában.

A legtöbb közlekedésfejlesztési forrást a kohéziós pénzekből Románia allokálta 21 százalékkal, Lengyelország és Csehország után. Az uniós átlag 7,7 százalék, ennél kissé kevesebbet szánt a területre Magyarország (7,7 százalék)

CEF-fel a vasút felé

Ha a kohéziós pénzeknél nem is érezni változást, a CEF-támogatások a vasút felé fordultak: az összesen 107 darab, 6,2 milliárd euró értékű projektből már a források 80 százaléka vasúti projektekre érkezett. Mindez azonban a 60 milliárd eurós kohéziós támogatásokból finanszírozott közlekedési projektekhez képest kisebb érték még mindig. Így továbbra is várat magára az EU támogatásokban a zöld, vasutat előtérbe helyező fordulat.

Címlapkép: Pixabay.

Ezek is érdekelhetik

VTG teljes irányítást szerzett a Retrack Slovakia felett – magyar vezető is szerepet kap az irányításban

A VTG GmbH teljes körű tulajdonosává vált a Retrack Slovakia s.r.o.-nak, miután megvásárolta a fennmaradó részvényeket a Rail Services Slovakia s.r.o.-tól.

Európai közlekedési infrastruktúra fejlesztés: 9,5 milliárd eurós igény a CEF Transport keretében

A CEF 2024-es közlekedési pályázati felhívásaira összesen 258 pályázat érkezett, amelyek együttesen több mint 9,5 milliárd euró támogatást igényelnek.

Tízpontos vállalást tett Lázár János a közösségi közlekedés fejlesztéséért

Olyan vasútfejlesztési, közlekedésfejlesztési elemeket tartalmaznak, amelyek egy jó részének már az idei évben örülhetnek az utasok.

600 milliárd forintból fejlődhet az alföldi térség vasútja

Magyarország kormánya az elmúlt száz esztendő legnagyobb alföldi vasútépítési fejlesztésére készül a következő években.

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

Komplex pályafelújítás Szentlőrinc és Szigetvár között

A pályafelújítás eredményeként valamelyest gyorsul és kiszámíthatóbbá válik a vonatközlekedés, jelentősen mérséklődnek a késések.

Legfrissebb híreink

Áprilisban érkezik a MÁV+ applikáció – a felhasználói tesztüzem már elkezdődött

Jövő hónapban debütál a MÁV-csoport megújuló alkalmazása, a MÁV+ applikáció, ami első körben 1500 tesztelő számára már elérhetővé vált.

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.