fbpx
2025. november 14. péntek

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján.

A 2021-2027 között elkölteni tervezett uniós kohéziós források sem ígérnek túl nagy vasúti fordulatot: a Kohéziós Alap és az Európai Szociális Alap forrásaiból finanszírozni tervezett támogatások 3-as céljai vonatkoznak a közlekedés fejlesztésére.

Ilyen támogatásokban az uniós átlagtól elmaradt régiók kapnak, alapvetően a kelet-közép-európai térség országaiban. Ezeket az adatokat lehet elemezni aszerint, hogy mire költik őket. Az alábbi ábrán azt mutatjuk be, hogy fő cél szerint mire költi ezeket az egyes országok.

Az országok összességében még mindig többet fordítanak az uniós forrásokból útépítésre, mint vasútépítésre. A teljes forrás 37 százaléka jut vasútra, míg közútra 39 százalék a következő hétéves költségvetési ciklusban is.

A vasút és a közút mellett a városi közlekedésre (5,3 százalék) nem jut jelentős forrás a kohéziós politikából. A tengeri szállítást, főleg kikötők fejlesztését is támogatták (4 százalék). Belvízi áruszállításra azonban csak 1 százalék jutott. Különösen nehezen érthető, hogy a minden tekintetben legszennyezőbb légi közlekedést miért támogatja az EU még mindig 0,5 milliárd euróval, az összes forrás 0,8 százalékával. A multimodális és közlekedési módokhoz nem kapcsolódó projektek az összes forrás közel 13 százalékát adta.

Nagy különbségek vannak az egyes tagországok között, Észtország költ vasútra arányaiban a legtöbbet (67 százalék), Magyarország a 49 százalékos értékével az átlag felett van. Cipruson és Máltán nincs vasút, de őket nem számítva Csehország költ arányaiban legtöbbet közútra (69 százalék), Románia (62 százalék) és Litvánia (60 százalék) előtt. A cseheknél azonban hazai forrás bőven rendelkezésre áll vasútfejlesztésre.

Számos nyugat-európai országban elenyésző az uniós finanszírozás, ezért csak kiegészítő tevékenységekre használják. Érdemes ezért a források millió euróban kifejezett értékét is megnézni. A legtöbb forrást minden közlekedési ág szerint Lengyelország kapja meg, ők valamivel többet fordítanak vasútra, mint közútra az uniós kohéziós pénzekből.

A lengyel 21 milliárd euróhoz képest Románia (11 milliárd euró) és Csehország (5 milliárd euró) közlekedésre fordítható uniós támogatása is jóval kisebb. Olaszország, Portugália, Szlovákia és Magyarország 1-1 milliárd euróval még említésre méltó forrásokhoz juthat.

Érdemes azt is megvizsgálni, mekkora összeget fordítanak a tagországok az uniós kohéziós forrásokból közlekedésfejlesztésre. Ez alapvetően a tagországok választása, ám számos uniós kötöttség is van a fejlesztési programok összeállításában.

A legtöbb közlekedésfejlesztési forrást a kohéziós pénzekből Románia allokálta 21 százalékkal, Lengyelország és Csehország után. Az uniós átlag 7,7 százalék, ennél kissé kevesebbet szánt a területre Magyarország (7,7 százalék)

CEF-fel a vasút felé

Ha a kohéziós pénzeknél nem is érezni változást, a CEF-támogatások a vasút felé fordultak: az összesen 107 darab, 6,2 milliárd euró értékű projektből már a források 80 százaléka vasúti projektekre érkezett. Mindez azonban a 60 milliárd eurós kohéziós támogatásokból finanszírozott közlekedési projektekhez képest kisebb érték még mindig. Így továbbra is várat magára az EU támogatásokban a zöld, vasutat előtérbe helyező fordulat.

Címlapkép: Pixabay.

Ezek is érdekelhetik

Az európai vasúti vezetők közös fellépést sürgetnek a nagysebességű vasút fejlesztéséért

A személyszállító vasúttársaságok vezetői közös nyilatkozatban szólították fel az Európai Bizottságot a Nagysebességű Vasúti Akcióterv megvalósítására.

Megnyílt a Déli Körvasút Látogatóközpontja

A Déli Körvasút fejlesztésének keretében megnyílt az a Látogatóközpont, amelynek célja, hogy részleteiben is bemutassa projektet az érdeklődőknek.

Átadták a Békéscsaba–Lőkösháza vasútvonal megújult szakaszát

Kedden átadták a Békéscsaba és Lőkösháza közötti 30 kilométeres felújított vasúti vonalszakaszt, a román oldalon is zajlik a fejlesztés.

Fontos állomásnál a Déli Körvasút II. ütemének kivitelezése

Folyamatban van a Gubacsi út feletti új acélhidak elemeinek helyszínre szállítása, mindkét acélhíd betolása még az idei év őszén várható.

Az Európai Bizottság megerősítette a vasút támogatását a 2028–2034 közötti uniós költségvetési tervezetben

Az Európai Hálózat-finanszírozási Eszköz továbbra is kiemelt szerepet kap a vasúti infrastruktúra és digitalizáció fejlesztésében.

Az európai lakosság döntő többsége a nagysebességű vasutat választaná Európán belül

Egy friss EU-s felmérés szerint az uniós polgárok túlnyomó többsége gyorsabb és kényelmesebb utazási lehetőségeket szeretne, vasúton.

Legfrissebb híreink

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

A CER Cargo Group lett a Wiener Lokalbahnen Cargo vállalat új tulajdonosa

A Wiener Lokalbahnen Cargo osztrák vasúti áruszállító vállalat a CER Cargo Group-hoz került, a tulajdonosváltás várhatóan 2025 végéig lezárul.