fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát.

Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek az állami támogatások rendszerének az egymás országaiban működő legjobb gyakorlatait megismerve, átvéve tudják hatékonyabbá tenni a náluk folyó munkát, a közös európai cél, a zöld és fenntartható vasút minél nagyobb térnyerése érdekében az áruszállítás és a személyközlekedés területén egyaránt.

A workshopot Alberto Mazzola, a CER vezérigazgatója nyitotta meg, majd Henrik Mørch, az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatósága, a DG Comp közlekedésért, postáért és egyéb szolgáltatásokért felelős igazgatója vette át a szót. Beszámolt arról a munkáról, amelynek keretében fölülvizsgálják azt az útmutatót, amely a tagországokat segíti az állami támogatások hatékony, az uniós szabályokba ugyanakkor nem ütköző rendszerének kidolgozásában.

- Hirdetés -

Henrik Mørch a szabályok egyszerűsítését is ígérte 2025-re, másrészt arról számolt be, hogy a vasút mellett más alágazatok, például a belvízi hajózás is bekerülne a preferált körbe.

Cél az is, hogy némileg közelítsék egymáshoz az egyes tagállamokban létező formákat. Az egyeskocsi-fuvarozást például Magyarországon, Ausztriában és Franciaországban is támogatják.

A workshopon a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület is részt vett. Az úgynevezett State aid guidelines felülvizsgálat esetében a HUNGRAIL célja, hogy összefogja és képviselje a hazai szektor álláspontját a hazai és nemzetközi fórumokon.

A HUNGRAIL képviseletében Mogyorósi Szilvia szakpolitikáért és nemzetközi ügyekért felelős vezető ismertette az egyeskocsi-fuvarozás magyar programját, bemutatta eredményeit: Miközben a teljes vasúti áruszállítás volumene csökkent, a szórt fuvarok mennyisége még növekedni is tudott némileg.

A műhelymunka négy tematikus szekcióban folyt:

  • Árufuvarozás (támogatások speciális szegmensekben, egyeskocsi-támogatás, Ro-La, DAC, vagonbeszerzés)
  • Szolidaritási folyosók Ukrajna segítésére
  • Infrastruktúra (interoperabilitás, ERTMS, iparvágányok)
  • Személyszállítás (éjszakai vonatok)

Nyitóképünkön a videókonferencia magyar résztvevői (fotó: Vető Dániel).

Ezek is érdekelhetik

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Nemzetközi elismerés a MÁV új vezérigazgatójának

Két fontos nemzetközi szervezet vezető bizottsága is tagjának választotta a MÁV új vezérigazgatóját, Hegyi Zsoltot.

A vasúti ágazat fenntartható, jövőorientált uniós közlekedéspolitikát kér a közlekedési miniszterektől

Szükség van egy olyan európai nagysebességű vasúti főtervre, amely 2050-re összekötné az összes európai fővárost és nagyvárost.

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

Kritikus vágányzárhelyzetre kell felkészülni augusztusban

Az érintett hazai vasúti árufuvarozó szerint a vágányzárak idején több napra lebénulhat a hazai intermodális forgalom legnagyobb része.

Figyelmeztetnek a vasúti szervezetek a DAC-kal kapcsolatban

A tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról.

Legfrissebb híreink

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

A rovat további cikkei

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.