fbpx
2024. május 20. hétfő

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

Régióinkban egyelőre csak a Cseh Vasutak használta ki eddig a zöld kötvényeben rejlő lehetőségeket. A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

Az EUROFIMA az európai vasútvállalatok szervezete, amelynek székhelye Bázelban, Svájcban található. Az 1956-ban alapított szervezetnek 25 európai vasútvállalat tagja.

A szervezet működésének lényege, hogy önállóan bocsájt ki kötvényeket, amik nagyon megbízhatóak és ezért alacsony kamatozásúak, így a vasútvállalatok olcsóbban tudják az új vasúti járműveiket megvenni, vagy finanszírozhatják meglévő flottájuk felújítását.

Az EUROFIMA alapvetően a személyvonatok és mozdonyok finanszírozásával foglalkozik, ennek a csupán 27 fős szervezetnek jelentős szerepe van a vasút modernizálásában. És hogy miért éri meg velük dolgozni?  A hitelminősítőknél AA minősítést érnek el kötvényeik, míg a magyar állam adósbesorolása például BBB- a Standard and Poor’s-nál. Így olcsóbb EUROFIMA hitelből kifizetni az új járművek árát, mintha a magyar állam vagy egy magyar vasúttársaság venne fel közvetlenül hitelt, vagy bocsátana ki kötvényt.

- Hirdetés -

Az uniós források ugyan az EUROFIMA-finanszírozásnál is kedvezőbbek, hiszen azok többségét vissza sem kell fizetni. Amikor akár átmenetileg nem érhetők el ezek, jó alternatívát kínálhat a közös európai vasútvállalati körvények rendszere.

A magyarországi vasútvállalatok közül a MÁV tulajdonosa a szervezetnek, az alaptőke 0,7 százalékával rendelkeznek, 1991 óta tulajdonos a hazai állami vasútvállalat az összeurópai szervezetben. Korábban többi finanszírozási programban is részt vettek, jelenleg azonban nincsen élő szerződés.

Az EUROFIMA jelenleg is érvényben lévő finanszírozási szerződéseivel összesen 8821 vasúti járművet vásároltak a tagok a szervezet éves jelentése szerint. Térségünkből Csehország a legaktívabb, 302 járművel. Rajtuk kívül csak Horvátország használta ki a lehetőséget, 65 járművel a kelet-közép-európai országok közül. Összességében az elmúlt években 9-10 milliárd euró, tehát közel 4 ezer milliárd forintnyi finanszírozási szerződése volt a közös európai társaságának érvényben. Ez az európai vasúti járműállomány legalább tizede.

Ami miatt sokkal érdekesebb lehet a hazai vasútvállalatoknak is az EUROFIMA-finanszírozás, az a zöld kötvények megjelenése.

A pénzügyi vállaltok számára uniós előírások, a befektetőik felé vállalat ESG vállalások miatt is kiemelten fontos, hogy minél több olyan zöld hitelt, beruházást tudjanak felmutatni, ami hozzájárul a dekarbonizációs célokhoz.

A villamos vontatású, zéró kibocsátású vasúti személyszállítás a zöld finanszírozás egyik legkiválóbb lehetősége. A technológia bizonyítottan működik, kockázat nélkül lehet hozzájárulni az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez.

Minden vasúti járműbeszerzés csökkenti a karbonlábnyomot, de manapság már a dízel járművek kiváltására is elérhető és költség-hatékony megoldás érhető el. Sőt, a korosodó villamos motorvonatok, villanymozdonyok cseréje is igen pozitív fenntarthatósági szempontból, hiszen könnyen bizonyítható, hogy mennyivel csökkenthető az energiafelhasználás.

Így a vasútvállalatok számára is kiváló lehetőséget jelent a zöld kötvények használata. Világszerte már 1300 milliárd dollár felé nőtt 2023-ban a zöld finanszírozás összege, a befektetők keresik a bizonyíthatóan fenntartható beruházási lehetőségeket.

Az EUROFIMA fenntartható finanszírozási, 2024 márciusában megjelent jelentése szerint évente 3,2 millió tonna szén-dioxid kibocsátáscsökkentést érnek el. Az éves energiafelhasználást pedig 4,3 GWh-val csökkentik.

De hogy miért nagyon jó ez a vasútvállalatoknak? Az euróban kibocsátott kötvények 2-3 százalékos kamatozásúak csupán. Összesen már 5,8 milliárd euró értékben jegyeztek le a befektetők kötvények, még egy több száz járműves flotta finanszírozását is gond nélkül meg tudják szervezni.

A zöld kötvényekből finanszírozott vasúti járműveket főleg nyugat-európai és olasz vasúttársaságok használták fel. Régiónkból a České Dráhy, A.s 84 darab a Škodától vásárolt Regio Panther beszerzését finanszírozta. A 2023-ban megkötött szerződés értelmében 450 millió euró finanszírozást írtak alá tíz éves lejáratra.

A montenegrói vasút 2 darab Civity 3-részesEMU-t vásárolt a CAF-tól a Podgorica és Nikšic közötti vonalra. Ezek már tíz éve meg vannak, de utólag is lehet finanszírozási megállapodást kötni, hét évre 2 millió euró forrásra jutottak így.

Az olcsó zöld finanszírozás összetett szabályrendszerének jelentős kihívás lehet megfelelni. Aki zöld kötvényt szeretne kibocsájtania, annak az EU taxonómiai rendeletének részleteit kell megismerni, bonyolult szabályrendszer szerint be kell tudnia mutatni, hogy mi alapján kalkulálta ki a szén-dioxid kibocsátás csökkentést. Az EUROFIMA ebben segít a vasútvállalatoknak, erre kidolgozott módszertanuk van, és elvégzik a finanszírozók felé szükséges számításokat és jelentéstételeket.

Címlapkép: České Dráhy

Ezek is érdekelhetik

Fokozatosan vonják össze a MÁV-START-ot és a Volánbuszt

A Magyar Vasút Clubban arról is szó esett, hogy az alkatrészellátás miatt nagyon nehéz helyzetben van a járműgazdálkodás. Február elsejétől hasonló belső felépítéssel működik a...

Komoly zavartatással jár a szombathelyi rekonstrukció

Kövesdi Szilárdot, a GYSEV Zrt. vezérigazgatóját a személyszállítás járműhelyzetéről kérdeztük.

Több száz vagonnyi vadonatúj IC-szerelvényt szerzünk be

Mosóczi László nemcsak a MÁV-START vezérigazgatójaként, de miniszteri biztosként és HUNGRAIL-elnökként is válaszolt a Magyar Vasút havilap kérdéseire.

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Elérte a RegioJet magánvasút Ukrajnát is

A csehek legújabb nemzetközi összeköttetés Csapot és Prágát köti össze.

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...