Átírják a szabályokat, hogy a vasúti és közúti kombinált szállítási mód nagyobb szerepet kapjon.
Az Európai Bizottság (EB) az intermodális áruszállítás fenntarthatóságának és versenyképességének fokozását tűzte ki célul. Ezt segíti, hogy elfogadta az EB a kombinált áruszállításról szóló rendelet módosítását. A jogszabály még nem lépett életbe, az Európai Parlamentnek és a Európai Tanácsnak is el kell még fogadnia azt.
Az üveggázhatású gázok (ühg) csökkentése nem lesz megoldható, ha a hosszú távú közúti áruszállítást nem sikerül vasútra terelni. A stratégia célja, hogy legalább 40 százalékkal csökkentse az átszállítás környezetterhelését.
Adina Vălean, a közlekedésért felelős uniós biztos szerint:
„2022-ben 13,6 milliárd tonna árut szállítottak az EU közútjain. Ez az árufuvarozás létfontosságú az EU gazdasága számára, és a kereslet növekedésével párhuzamosan a költségeket és a kibocsátást is kordában kell tartanunk. Javaslatunkkal a tehergépjárművek továbbra is meg fogják őrizni szerepüket az áruszállítási ágazatban, de más, fenntarthatóbb szállítási módokkal – például belvízi hajókkal, rövid távú tengeri szállítással vagy vonatokkal – kombinálva csökkenteni fogják a szállítás külső költségeit, és a polgárok és a gazdaság javára optimalizálják a közlekedési hálózat használatát.”
A meglévő szabályozási intézkedések mellett a javaslat mentességet vezet be az ideiglenes vezetési tilalmak, például a kombinált fuvarozásra vonatkozó hétvégi vezetési tilalmak alól. Így a vasútról a rendeltetési helyére akkor is el lehet szállítani az árukat, amikor a csak kamionnal megrendelt szállítások szünetelnek.
A javaslat emellett versenyképességi célt tűz ki a tagállamok számára, hogy hét éven belül legalább 10%-kal csökkentsék a kombinált fuvarozási műveletek háztól-házig terjedő átlagos költségeit.
Emellett az Európai Bizottság felkéri a tagországokat, hogy vezessék be az ehhez szükséges szakpolitikákat. Ezen túlmenően a terminálüzemeltetők kötelesek lesznek honlapjukon keresztül minimális tájékoztatást nyújtani az EU-ban található átrakótermináljaik szolgáltatásairól és létesítményeiről.
A részletek kidolgozása tehát a tagállamokra marad. A változások ugyan segítik a vasúti és a kombinált áruszállítás helyzetét, kérdéses azonban, hogy az eddig megismertetett intézkedések mennyire lehetnek hatásosak. A vasúti áruszállításban 10-ből 9 szállítmány átlépi az országhatárokat, így a tagállamokra bízott egyedi megoldások nem biztos, hogy a lehető leghatékonyabb eredményt fogják hozni.
Így is jelentős eredmény a mostani módosítás: a kombinált áruszállításról szóló irányelvet legutóbb ugyanis 1992-ben módosították. Az Európai Bizottság korábban két alkalommal, 1998-ban és 2017-ben is nekifutott a jogszabály módosításának, de nem sikerült erről kompromisszumot találni. Az irányelv ezért már részben elavult, különösen nehézkessé téve a fenntartható áruszállítási mód állami támogatását.