fbpx
2025. november 14. péntek

Tizedével olcsóbb lesz a kombinált áruszállítás az EU-ban

Átírják a szabályokat, hogy a vasúti és közúti kombinált szállítási mód nagyobb szerepet kapjon.

Az Európai Bizottság (EB) az intermodális áruszállítás fenntarthatóságának és versenyképességének fokozását tűzte ki célul.  Ezt segíti, hogy elfogadta az EB a kombinált áruszállításról szóló rendelet módosítását. A jogszabály még nem lépett életbe, az Európai Parlamentnek és a Európai Tanácsnak is el kell még fogadnia azt.

Az üveggázhatású gázok (ühg) csökkentése nem lesz megoldható, ha a hosszú távú közúti áruszállítást nem sikerül vasútra terelni. A stratégia célja, hogy legalább 40 százalékkal csökkentse az átszállítás környezetterhelését.

Adina Vălean, a közlekedésért felelős uniós biztos szerint:

„2022-ben 13,6 milliárd tonna árut szállítottak az EU közútjain. Ez az árufuvarozás létfontosságú az EU gazdasága számára, és a kereslet növekedésével párhuzamosan a költségeket és a kibocsátást is kordában kell tartanunk. Javaslatunkkal a tehergépjárművek továbbra is meg fogják őrizni szerepüket az áruszállítási ágazatban, de más, fenntarthatóbb szállítási módokkal például belvízi hajókkal, rövid távú tengeri szállítással vagy vonatokkal kombinálva csökkenteni fogják a szállítás külső költségeit, és a polgárok és a gazdaság javára optimalizálják a közlekedési hálózat használatát.”

A meglévő szabályozási intézkedések mellett a javaslat mentességet vezet be az ideiglenes vezetési tilalmak, például a kombinált fuvarozásra vonatkozó hétvégi vezetési tilalmak alól. Így a vasútról a rendeltetési helyére akkor is el lehet szállítani az árukat, amikor a csak kamionnal megrendelt szállítások szünetelnek.

A javaslat emellett versenyképességi célt tűz ki a tagállamok számára, hogy hét éven belül legalább 10%-kal csökkentsék a kombinált fuvarozási műveletek háztól-házig terjedő átlagos költségeit.

Emellett az Európai Bizottság felkéri a tagországokat, hogy vezessék be az ehhez szükséges szakpolitikákat. Ezen túlmenően a terminálüzemeltetők kötelesek lesznek honlapjukon keresztül minimális tájékoztatást nyújtani az EU-ban található átrakótermináljaik szolgáltatásairól és létesítményeiről.

A részletek kidolgozása tehát a tagállamokra marad. A változások ugyan segítik a vasúti és a kombinált áruszállítás helyzetét, kérdéses azonban, hogy az eddig megismertetett intézkedések mennyire lehetnek hatásosak. A vasúti áruszállításban 10-ből 9 szállítmány átlépi az országhatárokat, így a tagállamokra bízott egyedi megoldások nem biztos, hogy a lehető leghatékonyabb eredményt fogják hozni.

Így is jelentős eredmény a mostani módosítás: a kombinált áruszállításról szóló irányelvet legutóbb ugyanis 1992-ben módosították. Az Európai Bizottság korábban két alkalommal, 1998-ban és 2017-ben is nekifutott a jogszabály módosításának, de nem sikerült erről kompromisszumot találni. Az irányelv ezért már részben elavult, különösen nehézkessé téve a fenntartható áruszállítási mód állami támogatását.

Ezek is érdekelhetik

Az Európai Bizottság megerősítette a vasút támogatását a 2028–2034 közötti uniós költségvetési tervezetben

Az Európai Hálózat-finanszírozási Eszköz továbbra is kiemelt szerepet kap a vasúti infrastruktúra és digitalizáció fejlesztésében.

Körkérdés: a kombinált fuvarozás lehetőségei és kihívásai

Nyolc szakembert kérdeztünk arról, mik a kombinált fuvarozás legnagyobb kihívásai és hogyan növelhető a versenyképessége.

Az európai lakosság döntő többsége a nagysebességű vasutat választaná Európán belül

Egy friss EU-s felmérés szerint az uniós polgárok túlnyomó többsége gyorsabb és kényelmesebb utazási lehetőségeket szeretne, vasúton.

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről.

Az EU védelmi stratégiájának szerves részét képezi a vasút

Az Európai Bizottság új európai védelemről szóló tervében elismerik a vasút alapvető szerepét az EU védelmi stratégiájában.

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

Legfrissebb híreink

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

A CER Cargo Group lett a Wiener Lokalbahnen Cargo vállalat új tulajdonosa

A Wiener Lokalbahnen Cargo osztrák vasúti áruszállító vállalat a CER Cargo Group-hoz került, a tulajdonosváltás várhatóan 2025 végéig lezárul.