fbpx
2024. április 14. vasárnap

Új tarifarendszer teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közlekedést

A közösségi közlekedésben az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja lépett hatályba március 1-jén. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), illetve a MÁV-VOLÁN-csoport ezzel a történelmi lépéssel mintegy 4 millió ember közlekedését teszi olcsóbbá és egyszerűbbé az országban.

Március elsejétől teljesen új rendszer váltotta fel a napjainkra már nehezen áttekinthető korábbi kedvezményeket. Az új tarifarendszer az ország- és vármegyebérletek tapasztalataira épített, hiszen a tavaly májusban bevezetett díjtermékek sikere megmutatta, igény és lehetőség is van az érdemi egyszerűsítésre, illetve a közösségi közlekedés elérhetőbbé tételére. Mindennek megfelelően a tarifareform révén a jelenlegi 15 bérletkonstrukció helyett mindössze kettő maradt: a vármegye- és országbérlet. A sokszor bonyolultnak tűnő kedvezményrendszer pedig jelentősen egyszerűsödött: a korábbi 65 helyett ezentúl mindössze 20 kedvezménytípus marad, mégis több utas kap a korábbinál nagyobb kedvezményt.

Ezért is fogalmazhatunk az új tarifarendszerrel kapcsolatban úgy, hogy az többet ad kevesebbért, ráadásul egyszerűbben, mint a korábbi rendszer. A jegy- és bérlettermékek köre, valamint a kedvezményrendszer a teljes átalakítás révén sokkal könnyebben érthető lett annak a mintegy 4 millió utasnak, akik a közösségi közlekedést választják. Nincs szükség bonyolult igazoló dokumentumokra, pecsételni való űrlapokra vagy külön fényképes igazolványokra. Minden 14 év alatti és a 65 év feletti utasunk ingyen, minden a 14 és 25 év közötti utasunk pedig félárú jegy igénybevételével utazhat. Ez közel 700 százezer 6 és 14 év közötti, további 1 millió 14 és 25 év közötti fiatalt érint. Emellett díjmentesen veheti igénybe a helyközi közlekedést mintegy 280 ezer fogyatékossággal és tartós betegséggel élő utastársunk (MÁK kártyával rendelkezők, a tartós betegséggel küzdők, a fogyatékkal élők) és kísérőik. (A feláras vonatok esetében a helyjegyet továbbra is meg kell váltani.)

- Hirdetés -

A családoknak akár havi több 10 ezer forint megtakarítást jelenthet az új tarifarendszer. Ezen belül 200 ezer nagycsaládos az eddigi 90 százalékos kedvezmény helyett szintén díjmentességben részesül a jövőben a nagycsaládosok utazási kedvezménye alapján és annak korábbi feltételei szerint – azaz a nagycsaládnak együtt kell utaznia a díjmentesség igénybevételéhez.
Az új tarifarendszer révén a gyerekek, fiatalok, idősek, nyugdíjasok vagy nyugdíjszerű ellátásban részesülők, fogyatékossággal vagy tartós betegséggel élők, közalkalmazottak, nagycsaládosok, vidékiek, fővárosiak vagy az agglomerációban élők, társadalmi szervezetek, alapítványok dolgozói, Magyar igazolvánnyal és Magyar hozzátartozói igazolvánnyal rendelkezők, kirándulók, rendszeresen ingázók vagy csak alkalmanként, illetve csoportosan utazók közül szinte mindenki jobban jár.

A tarifareform óriási lépés a Budapestre ingázó vagy alkalmilag utazó vidékieknek, de a fővárosiak is jól járnak vele. Március 1-jétől ugyanis Budapesten és a főváros agglomerációjában is olcsóbb és igazságosabb lett a közösségi közlekedés. A helyközi járatokon kívül a fővárosi közösségi közlekedést is igénybe vevők számára kiemelten előnyös változás, hogy a BKK járatain is elfogadják a Pest vármegye bérletet és az országbérletet is. Ezek tehát érvényesek a vonatokon, héveken, metrókon, villamosokon, helyközi és helyi buszokon, valamint a trolikon is. A Budapest-bérlet korlátozás nélkül felhasználható a helyközi járatokon, azaz a vonatokon, a héveken, és a Volánbuszokon, természetesen csak Budapest határain belül.

A napon belüli többszöri utazást tervezők számára bevezettük a „Vármegye24” és „Magyarország24” napijegyeket, amelyek a helyi közösségi közlekedési rendszerekben már hazánkban is működő, 24 órára érvényes napijegy igénybevételi lehetőségét jelentik a helyközi utazásban: voltaképpen a vármegye- és országbérletek legfőbb előnyeit sűrítik egyetlen napba.

A tarifareform bevezetéséhez, és ezt megelőzően a vármegye- és országbérlet sikeréhez a MÁV-VOLÁN-csoport dolgozóinak közös munkájára volt szükség. A lépéssel mintegy 4 millió honfitársunk jár jobban, családi szinten akár havi több tízezer forintot takaríthatnak meg. Ez ennek az időszaknak a legnagyobb rezsicsökkentése

– közölte Lázár János építési és közlekedési miniszter.

Az új tarifa- és kedvezményrendszer szerinti értékesítés elindítása után az első három és fél héten az utasok már több mint 700 ezret váltottak a vármegye- és országbérletekből, és több mint 85 ezer darabot ezek napijegy változataiból. A megmaradt kétfajta bérletből, azaz a vármegye- és országbérletekből 701 ezret váltottak utasaink, ezek kétharmadát teszik ki a vármegyei változatok. A vármegye- és országbérletekből a tavaly májusi bevezetésük óta összességében már több mint 6 millió darab fogyott. A vármegyebérleteket tekintve a – az immár a BKK járatain is elfogadott – Pest vármegye bérlet tette lehetővé a növekedést, valamint a napijegynél is a Pest vármegyei változat vezet. A nagy érdeklődést az is bizonyítja, hogy a hó eleji – szokásosnál intenzívebb bérletvásárlási időszak – adatai alapján március 1-24-ig 33 százalékkal ugrott meg az értékesítés a februári azonos időszak adataival összevetve. Ez arra utal, hogy az új tarifarendszer a korábbinál több utas számára képes vonzó alternatívává tenni a közösségi közlekedést Magyarországon.

A MÁV-VOLÁN-csoport tájékoztató kampányt indított az új tarifákról, amelynek segítségével a közösségi közlekedést igénybe vevők minden fontos részletet megtudhatnak a változásokról és az új lehetőségekről. Az ujtarifa.hu weboldalon minden lényeges információ egy helyen megtalálható, grafikus és térképes ismertetők, valamint gyakran ismételt kérdésekre (GYIK) adott válaszok segítségével látjuk el részletes információkkal a közösségi közlekedést választókat.

Ezek is érdekelhetik

Szorosabbra fűződnek a szlovák-magyar vasúti kapcsolatok

Az egyeztetés célja a felvidéki magyarok és az anyaország közötti vasúti kapcsolat erősítése, a két ország közötti vasúti közlekedés fejlesztése.

Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére!

Mind a hálózatméretet, mind a nyújtott szolgáltatásokat a lehető legpontosabban és hatékonyabban szükséges megtervezni.

Megnyílt a felújított keresztaluljáró a Nyugatiban

Mostantól az utasok előtt is nyitva áll az új, peronokhoz vezető átjáró a Nyugati pályaudvaron.

Vasútüzemi területen tartózkodni életveszélyes!

Évente többen szenvednek súlyos sérüléseket, amikor vasútüzemi területen illegálisan tartózkodnak.

Befejezte a hatvan darab első generációs FLIRT korszerűsítését a Stadler

Az összesen 123 darabos flotta elsőként beszerzett egységeinek műszaki színvonalát emelték a később érkező, korszerűbb vonatok szintjére.

Elkészült a Nyugati pályaudvar új peronfelvonója

A fejlesztésnek köszönhetően már akadálymentesen megközelíthető az aluljáró a pályaudvar területéről.

Legfrissebb híreink

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Minden szegmensben kínál zöld vonatokat a Stadler

Rövidebb vagy hosszabb távolsági vasúti közlekedés, elővárosi gyorsvasút, tram-train – a kötöttpályás személyszállítás a Stadler termékeivel akkor is megoldható zéró helyi emisszióval, ha nem...

Az utasok a MÁV-START szolgáltatására szavaznak, rekordokat hoz 2023

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület veszélyesáru-szállítási munkacsoportjában folyó munkáról a testület vezetőjét, Sárosi Györgyöt, a Hungária Veszélyesáru Mérnöki Iroda Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Tíz éve szolgálnak Flirtök a GYSEV-nél

Azóta már a Stadler motorvonatainak két generációja dolgozik a Nyugat-Dunántúlon. Tíz éve avatta fel első Flirt motorvonatát Sopronban a GYSEV. A gyártó Stadler a járműveket...

A rovat további cikkei

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

Szorosabbra fűződnek a szlovák-magyar vasúti kapcsolatok

Az egyeztetés célja a felvidéki magyarok és az anyaország közötti vasúti kapcsolat erősítése, a két ország közötti vasúti közlekedés fejlesztése.