fbpx
2024. március 5. kedd

Fokozatosan vonják össze a MÁV-START-ot és a Volánbuszt

A Magyar Vasút Clubban arról is szó esett, hogy az alkatrészellátás miatt nagyon nehéz helyzetben van a járműgazdálkodás.

Február elsejétől hasonló belső felépítéssel működik a MÁV-START és a Volánbusz, sőt, több vezetői poszton „perszonálúnió” lép majd életbe a két cég között – mondta a Magyar Vasút Klub csütörtöki rendezvényén Mosóczi László a MÁV-START és a Volánbusz vezérigazgatója. A Magyarországon helyközi közszolgáltatást végző négy cég (Start, Volánbusz, GYSEV, MÁV-HÉV) közül az első kettő integrációja a logikus lépés, és ez már évek óta folyik. A menetrend, az értékesítés és a forgalom is összehangolandó, de a háttértevékenységek integrációja is gazdaságosabbá teszi a működést. Az utasnak is az a könnyebb, ha minél inkább úgy érezheti, egyetlen szolgáltatóval áll szemben, ezért a cél:

  • egységes menetrend
  • egységes tarifarendszer
  • integrált jegyértékesítés
  • integrált utastájékoztatás

– mondta Mosóczi László, aki szerint a két vállalat cégjogi összeolvadására az év második felében kerülhet sor.

- Hirdetés -

A járműfejlesztési stratégiáról szólva Mosóczi László azt mondta, azt az Építési és Közlekedési Minisztérium tavaly év végén a kormány elé terjesztette, ahol megtárgyalták.

A beszerzési eljárások jogilag bármilyen finanszírozási módhoz megfelelő keretet adnak, tehát az Európai Unió valamelyik alapjából is érkezhet ezekhez támogatás.

Mozdonyfronton rövid távon az Akiemtől bérelt Siemens Taurusok flottájának kibővítése a terv 15-ről 24 egységre, de az új járművek beszerzéséről sem mondtak le.

A közönség a Magyar Vasút Clubban (fotó: Szecsődi Balázs)
A közönség a Magyar Vasút Clubban (fotók: Szecsődi Balázs)

A Magyar Vasút Klub rendezvényén ezúttal kerekasztal-beszélgetést hallhattak az érdeklődők, a vezérigazgatón kívül a MÁV–Volán-csoport három vezérigazgató-helyettesétől kérdezett Bucsky Péter, a Magyar Vasút szerzője:

Hegyi Zsolt – szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START

Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START

Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes, Volánbusz

A téma elsősorban a vállalatcsoport átalakulása, szorosabb integrációja volt, ezen belül sok szó esett a jegyértékesítési, díjszabási kérdésekről.

Kruchina Vince arról számolt be, hogy idén három közbeszerzésben 400 új buszt vásárolnak, ebből húsz elektromos üzemű lesz.

A Volánbusz flottája nem mondható elöregedettnek, 10,5 év az átlagéletkor, és már 102 villanybusz van üzemben, ami Európában az egyik legnagyobb állomány.

Az elektromos hajtás még drága, a beszerzési ár duplája a dízelekének, de az üzembentartásuk olcsóbb, akár az üzemanyagot, akár a karbantartást nézzük.

Nincsenek évtizedes távlatú üzemeltetési tapasztalataink, de ha 10–15 évig működik, mégpedig sokat futva egy e-busz, akkor már pénzügyileg is megtérül a használata, nemcsak a helyi emisszió leszorítása miatt. Márpedig ez az időtáv nem irreális, hiszen a trolibuszok hivatalos amortizációs kulcsa húszéves élettartammal számol

– mondta Kruchina Vince.

Hegyi Zsolt beszámolt a májustól érvényes új, kedvező árú bérletek értékesítésének tapasztalatairól. Az ország- és vármegyebérletek jelenleg már az eladott bérlet 90-92 százalékát teszik ki, egy-egy hónapban 600 ezren vásárolják. Márciustól jön ezek egynapos változata is, a régi, kilométer-alapú bérletek viszont megszűnnek.

Az adatokból az kalkulálható, hogy 25–30 ezer új, rendszeres utast sikerült verbuválni az új termékekkel, a legtöbbet Budapest elővárosában, ahol a gyors és korszerű járművekkel sokszor valóban tényleg kedvezőbb lehet a napi ingázás, mint az autóban, a dugóban ülve.

Viccesen akár úgy is fogalmazhatnánk: 178 év után tavaly történt meg először, hogy a MÁV applikációban több jegyet adtak el, mint a pénztárakban, mindkét csatorna 30 százalék fölött jár, miközben a számítógépes felület is elér 10 százalékot. Az automaták elérhetősége is folyamatosan javul, újakat telepítenek vasútállomásokra, a Volánbusz, a MÁV-HÉV állomásaira is.

Az értékesítési csatornák átrendeződése kényszer is a munkaerőpiaci, demográfiai tendenciák miatt: a START pénztárosainak több mint fele 50 évesnél idősebb hölgy – mondta Hegyi Zsolt.

Az integráció ezen a területen is halad, 160 Volánbusz-pénztárban már a vasúti pénztárakkal azonos rendszer működik, azonos jegykészletből lehet vásárolni.

A Volánbusznál lassabban terjed az elektronikus jegyvásárlás, ennek a hagyományok mellett az is oka, hogy sok munkáltató ragaszkodik a papírhoz ahhoz, hogy kifizesse a bérlet árának 86 százalékát – mondta Hegyi Zsolt.

A munkaerőhelyzet kapcsán Kruchina Vince megjegyezte, az integráció segíteni fog abban is, hogy START és a Volánbusz ne egymás elől csábítsa el az azonos vagy hasonló posztokra a dolgozókat.

A járműstratégiában a karbantartási kapacitások reorganizációjára is van program, de a helyzet jelenleg még romlik elsősorban Oroszország Ukrajna ellene háborúja miatt, amely sok alkatrésznél, részegységnél teljesen felborította a kialakult ellátási láncokat. Ilyenek például a kerékpárok

– mondta Kormányos László.

Nagyon nehéz helyzetben vagyunk, bizonyos alkatrészeknél még csak most kezdődnek a bajok, a többszörösére nőttek a szállítási határidők, úgyhogy nagyon várjuk, hogy kiépüljenek a pótkapacitások, hogy elinduljon a normalizálódás

– tette hozzá.

Apró eredmény, hogy Szegeden, a vasútvillamos bázisán új kerékeszterga és kocsimosó készül el még ebben a félévben, ezeket nem csak a CityLink járművekhez használják majd.

Nyitóképünkön a kerekasztal-beszélgetés a Magyar Vasút Clubban.

Ezek is érdekelhetik

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Kisokos a helyközi közlekedés új tarifarendszeréről

Március 1-jén lép életbe a magyar helyközi közlekedés új tarifarendszere.

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

Az országbérlet hozott gyógyulást a járványra

Tavaly rekordokat döntött a közösségi közlekedés. A MÁV–Volán-csoport járatain 2023-ban 837 millió utazás történt. Ez 118 millióval több, mint 2022-ben, ami azt mutatja, hogy a...

A BKK bérlet olcsóbb lesz márciustól

Jól járnak a közösségi közlekedés használói a központi régióban. A tavasz kezdetétől a tömegközlekedést használó budapestieknek minden hónapban el kell dönteniük, hogy BKK-bérletet vásárolnak 8950...

Megállapodtak a Budapest-bérletről

Márciustól a havi Pest vármegyei, illetve országbérlet érvényes a BKK járataira, a bevételeket teljesítményarányosan osztják el a cégek. Lázár János és Karácsony Gergely közös közleményt...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });