A Magyar Vasút Clubban arról is szó esett, hogy az alkatrészellátás miatt nagyon nehéz helyzetben van a járműgazdálkodás.
Február elsejétől hasonló belső felépítéssel működik a MÁV-START és a Volánbusz, sőt, több vezetői poszton „perszonálúnió” lép majd életbe a két cég között – mondta a Magyar Vasút Klub csütörtöki rendezvényén Mosóczi László a MÁV-START és a Volánbusz vezérigazgatója. A Magyarországon helyközi közszolgáltatást végző négy cég (Start, Volánbusz, GYSEV, MÁV-HÉV) közül az első kettő integrációja a logikus lépés, és ez már évek óta folyik. A menetrend, az értékesítés és a forgalom is összehangolandó, de a háttértevékenységek integrációja is gazdaságosabbá teszi a működést. Az utasnak is az a könnyebb, ha minél inkább úgy érezheti, egyetlen szolgáltatóval áll szemben, ezért a cél:
- egységes menetrend
- egységes tarifarendszer
- integrált jegyértékesítés
- integrált utastájékoztatás
– mondta Mosóczi László, aki szerint a két vállalat cégjogi összeolvadására az év második felében kerülhet sor.
A járműfejlesztési stratégiáról szólva Mosóczi László azt mondta, azt az Építési és Közlekedési Minisztérium tavaly év végén a kormány elé terjesztette, ahol megtárgyalták.
A beszerzési eljárások jogilag bármilyen finanszírozási módhoz megfelelő keretet adnak, tehát az Európai Unió valamelyik alapjából is érkezhet ezekhez támogatás.
Mozdonyfronton rövid távon az Akiemtől bérelt Siemens Taurusok flottájának kibővítése a terv 15-ről 24 egységre, de az új járművek beszerzéséről sem mondtak le.
A Magyar Vasút Klub rendezvényén ezúttal kerekasztal-beszélgetést hallhattak az érdeklődők, a vezérigazgatón kívül a MÁV–Volán-csoport három vezérigazgató-helyettesétől kérdezett Bucsky Péter, a Magyar Vasút szerzője:
Hegyi Zsolt – szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START
Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes, Volánbusz
A téma elsősorban a vállalatcsoport átalakulása, szorosabb integrációja volt, ezen belül sok szó esett a jegyértékesítési, díjszabási kérdésekről.
Kruchina Vince arról számolt be, hogy idén három közbeszerzésben 400 új buszt vásárolnak, ebből húsz elektromos üzemű lesz.
A Volánbusz flottája nem mondható elöregedettnek, 10,5 év az átlagéletkor, és már 102 villanybusz van üzemben, ami Európában az egyik legnagyobb állomány.
Az elektromos hajtás még drága, a beszerzési ár duplája a dízelekének, de az üzembentartásuk olcsóbb, akár az üzemanyagot, akár a karbantartást nézzük.
Nincsenek évtizedes távlatú üzemeltetési tapasztalataink, de ha 10–15 évig működik, mégpedig sokat futva egy e-busz, akkor már pénzügyileg is megtérül a használata, nemcsak a helyi emisszió leszorítása miatt. Márpedig ez az időtáv nem irreális, hiszen a trolibuszok hivatalos amortizációs kulcsa húszéves élettartammal számol
– mondta Kruchina Vince.
Hegyi Zsolt beszámolt a májustól érvényes új, kedvező árú bérletek értékesítésének tapasztalatairól. Az ország- és vármegyebérletek jelenleg már az eladott bérlet 90-92 százalékát teszik ki, egy-egy hónapban 600 ezren vásárolják. Márciustól jön ezek egynapos változata is, a régi, kilométer-alapú bérletek viszont megszűnnek.
Az adatokból az kalkulálható, hogy 25–30 ezer új, rendszeres utast sikerült verbuválni az új termékekkel, a legtöbbet Budapest elővárosában, ahol a gyors és korszerű járművekkel sokszor valóban tényleg kedvezőbb lehet a napi ingázás, mint az autóban, a dugóban ülve.
Viccesen akár úgy is fogalmazhatnánk: 178 év után tavaly történt meg először, hogy a MÁV applikációban több jegyet adtak el, mint a pénztárakban, mindkét csatorna 30 százalék fölött jár, miközben a számítógépes felület is elér 10 százalékot. Az automaták elérhetősége is folyamatosan javul, újakat telepítenek vasútállomásokra, a Volánbusz, a MÁV-HÉV állomásaira is.
Az értékesítési csatornák átrendeződése kényszer is a munkaerőpiaci, demográfiai tendenciák miatt: a START pénztárosainak több mint fele 50 évesnél idősebb hölgy – mondta Hegyi Zsolt.
Az integráció ezen a területen is halad, 160 Volánbusz-pénztárban már a vasúti pénztárakkal azonos rendszer működik, azonos jegykészletből lehet vásárolni.
A Volánbusznál lassabban terjed az elektronikus jegyvásárlás, ennek a hagyományok mellett az is oka, hogy sok munkáltató ragaszkodik a papírhoz ahhoz, hogy kifizesse a bérlet árának 86 százalékát – mondta Hegyi Zsolt.
A munkaerőhelyzet kapcsán Kruchina Vince megjegyezte, az integráció segíteni fog abban is, hogy START és a Volánbusz ne egymás elől csábítsa el az azonos vagy hasonló posztokra a dolgozókat.
A járműstratégiában a karbantartási kapacitások reorganizációjára is van program, de a helyzet jelenleg még romlik elsősorban Oroszország Ukrajna ellene háborúja miatt, amely sok alkatrésznél, részegységnél teljesen felborította a kialakult ellátási láncokat. Ilyenek például a kerékpárok
– mondta Kormányos László.
Nagyon nehéz helyzetben vagyunk, bizonyos alkatrészeknél még csak most kezdődnek a bajok, a többszörösére nőttek a szállítási határidők, úgyhogy nagyon várjuk, hogy kiépüljenek a pótkapacitások, hogy elinduljon a normalizálódás
– tette hozzá.
Apró eredmény, hogy Szegeden, a vasútvillamos bázisán új kerékeszterga és kocsimosó készül el még ebben a félévben, ezeket nem csak a CityLink járművekhez használják majd.
Nyitóképünkön a kerekasztal-beszélgetés a Magyar Vasút Clubban.