fbpx
2024. május 21. kedd

A kombinált fuvarozás fejlesztése a cél

Együttműködési megállapodást kötött a Hungrail a Nemzetközi Közúti-Vasúti Kombinált Fuvarozási Szövetséggel a Transport Logistic rendezvényén.

A piaci szereplők szükségét érzik annak, hogy a nemzetközi példákhoz hasonlóan Magyarország is aktívan vegye ki a részét a kombinált fuvarozás fejlesztésében, arányának növelésében az árufuvarozáson belül. Ezt szolgálja a Dr. Mosóczi László Hungrail-elnök és Ralf-Charley Schultze, az UIRR elnöke által aláírt megállapodás. Az UIRR, a Nemzetközi Közúti-Vasúti Kombinált Fuvarozási Szövetség és a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület május 11-én Münchenben, a Transport Logistic szakvásáron állapodott meg a közös cselekvésben.

A két szervezet a jövőben intenzíven együttműködik, hogy kölcsönösen erősítsék egymást közös céljuk, az intermodális szállítás ügyének előmozdítása érdekében.

Az UIRR és a Hungrail segíti egymást állásfoglalások, közlemények kidolgozásában, kicseréli egymással a kombinált fuvarozással kapcsolatos információkat, együttműködnek a témába vágó rendezvényeken, kutatási projektekben, tanulmányok elkészítésében, a kölcsönösen elfogadott álláspontok terjesztésében. A Hungrail az UIRR által koordinált – a konténerek, félpótkocsik, más intermodális rakodási egységek szabványos jelölését, a tulajdonos azonosítását szolgáló – ILU-kódok információs pontjaként működik a jövőben Magyarországon.

- Hirdetés -

A Hungrail egyik kiemelt feladatának tekinti, hogy Magyarországon mihamarabb konkrét intézkedések szülessenek a kombinált fuvarozás támogatására, hiszen

az európai zöld megállapodásában és Magyarország Kormányának klímavédelmi stratégiájában is lefektetett célok, például a közúti áruszállítás 30 százalékának környezetkímélő módokra, elsősorban vasútra terelése nem valósulhat meg a kombinált fuvarozás jelentős térnyerése nélkül,

de az európai szinten tapasztalható sofőrhiány, a közúti kapacitások hiánya is megköveteli az átállást. Az UIRR-rel kiépülő kapcsolat segít a legjobb európai gyakorlatok megismerésében és adaptálásában, a nemzetközi háttérnek köszönhetően a Hungrail erősíteni tudja szakmai érdekvédelmi tevékenységét.

Ugyanakkor olyan elképzelések is vannak, hogy a nemzeti pénzügyi ösztönzők helyett, illetve mellett egy összeurópai szintű pénzelosztási módszertan és gyakorlat kidolgozása lenne célszerű, tekintettel arra, hogy a kombinált fuvarozás jellemzően több országot érintő, hosszú távú fuvarozásokat foglal magába, így egy-egy fuvar megvalósulása több országban jelent feladatot, a hozzá kapcsolódó szén-dioxid-kibocsájtás-megtakarítás pedig több országban jelentkezik. Ezeken a területeken tehát intenzív együttműködés várható a felek között.

Ugyanez mondható el a CT4EU (Combined Transport for Europe) kommunikációs kampányban való együttműködésről, mivel a kampány egyik nemzeti koordinátori szerepét Magyarországról a Hungrail ügyvezető igazgatója, Hódosi Lajos látja el.

Mosóczi László, a MÁV-START vezérigazgatója és a Hungrail elnöke több Hungrail tagvállalat standját is meglátogatta Münchenben. A Siemensnél a legnagyobb érdeklődést a Vectron mozdony Dual Mode verziója váltotta ki. Ez a típus egy-egy teljes értékű elektromos és dízelüzemű mozdony egybeépítésének tekinthető, előbbi 2400, utóbbi 2000 kilowattos.

A Metransszal áttekintett témák között a legfontosabb a kombinált fuvarozás volt. A Hungrail egyik kiemelt feladatának tekinti, hogy Magyarországon mihamarabb konkrét intézkedések szülessenek a kombinált fuvarozás támogatására, ennek érdekében elkezdődött egy Intermodális kerekasztal megszervezése, ebben a Hungrail számít a Metranszra.

Ezek is érdekelhetik

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Szénszállító vagonokat alakítanak át gabonaszállításra a spanyolok

Az intézkedésre azért van szükség, hogy a kikötőkbe érkező gabonát vasúton tudják elszállítani a félsziget belsejébe.

Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére!

Mind a hálózatméretet, mind a nyújtott szolgáltatásokat a lehető legpontosabban és hatékonyabban szükséges megtervezni.

Nagy kérdőjel a hazai vasúti árufuvarozás idei helyzete

Fontos, hogy hazánkban folytatódjon a vasúti egyeskocsi-támogatás, a versenyképesség fennmaradása érdekében.

Kínából ismét felpörgött a vasúti forgalom Európába a hútik támadásai miatt

Az ukrán-orosz háború miatt szinte eltűnt távol-keleti és európai piacok közötti vasúti áruszállítás idén ismét emelkedő pályára állt.

Legfrissebb híreink

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....