fbpx
2025. június 16. hétfő
spot_img

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A Vasúti Társadalmi Ágazati Párbeszéd keretében az Európai Vasúti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) és az Európai Szállítási Dolgozók Szövetsége (ETF) közös nyilatkozatot adott ki, amelyben hangsúlyozzák a vasúti árufuvarozás sarkalatos szerepét Európa fenntartható és hatékony közlekedési rendszerre való átállásában.

A nyilatkozat a kulcsfontosságú beavatkozási területekre összpontosít, továbbá hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

A nyilatkozat főbb pontjai a következők:

  1. Közlekedési módok közötti egyenrangúság biztosítása

Az EU-nak sürgősen fel kell számolnia a régóta fennálló szabályozási hiányosságokat, amelyek hátrányos helyzetbe hozzák a vasúti árufuvarozást a többi szállítási módhoz képest. A vasút környezeti és hatékonysági előnyei ellenére a jelenleg nincsenek meg az  egyenlő versenyfeltételek, és továbbra is a közúti közlekedés dominál. A tisztességes versenykörnyezet megköveteli a kulcsfontosságú jogszabályok teljes körű végrehajtását, beleértve az Euromatrica-irányelvet és a Fit for 55 csomagot, biztosítva, hogy az árképzés tükrözze az egyes módok valódi környezeti és társadalmi költségeit a „szennyező fizet” és a „felhasználó fizet” elveken keresztül. Ezen egyensúlytalanságok kezelése elengedhetetlen a vasút versenyképességének megőrzéséhez, valamint az EU környezeti és fenntarthatósági céljainak teljesítéséhez.

  1. Hosszú távú befektetés a vasúti árufuvarozásba

A stabil, hosszú távú állami finanszírozás uniós és tagállami szinten is egyaránt kulcsfontosságú a vasúti árufuvarozás korszerűsítéséhez és a jövőbeli kereslet kielégítéséhez. További erőforrásokra van szükség az infrastruktúra fejlesztéséhez, karbantartásához és bővítéséhez, valamint a teherszállító gördülőállomány korszerűsítéséhez. A képzett munkaerő megtartása szintén prioritás, mindezek alapja pedig a pénzügyi stabilitás. A vasúti szén-dioxid-mentesítéshez elengedhetetlen a többéves pénzügyi keret és a kibocsátáskereskedelmi rendszer bevételeinek megnövelt támogatása.

  1. A vasúti egyes kocsi fuvarozás és kombinált áruszállítás fejlesztése

Ezen szolgáltatások kulcsfontosságúak a hatékony és környezettudatos árufuvarozás fenntartásában Európa-szerte. Mindkettőnek azonban jelentős kihívásokkal kell szembenéznie a piaci egyensúlyhiány, illetve a meglévő szabályozási keret miatt, amely nem tükrözi kellően az olyan tényezők csökkentéséhez való hozzájárulásukat, mint például a torlódások, az üvegházhatású gázok kibocsátásának, a légszennyezés és a balesetek. Célzott pénzügyi támogatásra és egyéb állami támogatási szabályokra van szükség ahhoz, hogy fenntartsák ezeket az alapvető szolgáltatásokat, és segítsék az EU-t hosszú távú fenntarthatósági, biztonsági és energiahatékonysági céljai elérésében.

  1. Digitalizáció a vasúti szektor hatékonyságáért

A digitális technológiák alkalmazásának felgyorsítása kulcsfontosságú a vasúti árufuvarozási ágazat versenyképességének, hatékonyságának és biztonságának javítása szempontjából. A kulcsfontosságú digitális innovációk, mint például az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer (ERTMS) és a Digitális Automata Kuplung (DAC) képesek átalakítani a vasúti árufuvarozási műveleteket, növelve a kapacitást és az átjárhatóságot az EU-ban. A sikeres végrehajtáshoz azonban összehangolt beruházásra és megfelelően képzett munkaerő bevonására van szükség. A technológiák bevezetését rendszerszintű tervezésnek kell megelőzni és kísérnie a költséghatékonyság biztosítása, a társadalmi előnyök maximalizálása és a zavarok elkerülése érdekében.

  1. Erős vasúti együttműködés

A határokon átnyúló nagyobb együttműködés és a vasúti kapacitás-gazdálkodás harmonizációja a verseny előmozdítása mellett kritikus fontosságú az ágazat fejlődése szempontjából. Az eljárások és a műszaki szabványok tagállamonkénti széttagoltsága továbbra is hátráltatja a vasúti árufuvarozás hatékonyságát. A határokon átnyúló szolgáltatások, az interoperabilitás és egy valóban európai vasúti árufuvarozási hálózat támogatásához EU-szerte következetesebb és ésszerűbb kapacitáskezelési gyakorlatokra van szükség, amelyek támogatni tudják az EU klímavédelmi és piaci integrációs céljait.

Fotó: CER

Ezek is érdekelhetik

Az EU védelmi stratégiájának szerves részét képezi a vasút

Az Európai Bizottság új európai védelemről szóló tervében elismerik a vasút alapvető szerepét az EU védelmi stratégiájában.

Az európai vasútvállalatok vezérigazgatói meghatározták a 2025-ös stratégiát és prioritásokat

Magyar részvétellel zajlott a brüsszeli program, a MÁV, a GYSEV és a HUNGRAIL vezetői is jelen voltak Hegyi Zsolt, Kövesdi Szilárd és Mosóczi László személyében.

European Railway Award 2025: a tervezésből a megvalósítási fázisba kell lépni!

Az ünnepélyes eseményen az EU vasúti ágazata az egységes európai vasúti térség megvalósítását tűzi ki célul.

VTG teljes irányítást szerzett a Retrack Slovakia felett – magyar vezető is szerepet kap az irányításban

A VTG GmbH teljes körű tulajdonosává vált a Retrack Slovakia s.r.o.-nak, miután megvásárolta a fennmaradó részvényeket a Rail Services Slovakia s.r.o.-tól.

Európai közlekedési infrastruktúra fejlesztés: 9,5 milliárd eurós igény a CEF Transport keretében

A CEF 2024-es közlekedési pályázati felhívásaira összesen 258 pályázat érkezett, amelyek együttesen több mint 9,5 milliárd euró támogatást igényelnek.

Digitalizáció és innovatív megoldások a hazai közlekedés fejlődéséért

Vezető technológiai vállalatként a Siemens Mobilitynél a vasúti ágazatban egyedülálló módon kapcsolják össze a valós és a digitális világot.

Legfrissebb híreink

A hétvégén főszezoni forgalomra készül a MÁV – megerősítve, újraszervezve

A MÁV már a mostani hétvégén is kiemelt, csúcsidőszaki utasforgalommal számol, megtették a szükséges intézkedéseket.

Az Alstom 6600 négyzetméternyi napelem telepítésével zöldíti áramfelhasználását Mátranovákon

A 1,5 megawatt kapacitású napelempark évente a gyár áramfogyasztásának több mint 20 százalékát biztosítja majd megújuló energiaforrásból.

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A hétvégén főszezoni forgalomra készül a MÁV – megerősítve, újraszervezve

A MÁV már a mostani hétvégén is kiemelt, csúcsidőszaki utasforgalommal számol, megtették a szükséges intézkedéseket.

Az Alstom 6600 négyzetméternyi napelem telepítésével zöldíti áramfelhasználását Mátranovákon

A 1,5 megawatt kapacitású napelempark évente a gyár áramfogyasztásának több mint 20 százalékát biztosítja majd megújuló energiaforrásból.

A fafuvarozás vasúti megoldásának fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fuvarozás lehetővé teszi a károsanyag-kibocsátás jelentős csökkentését és hozzájárul a logisztikai folyamatok biztonságához és hatékonyságához.

A rovat további cikkei

Az Alstom 6600 négyzetméternyi napelem telepítésével zöldíti áramfelhasználását Mátranovákon

A 1,5 megawatt kapacitású napelempark évente a gyár áramfogyasztásának több mint 20 százalékát biztosítja majd megújuló energiaforrásból.

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Rekordokat döntött az idei transport logistic – köztük magyar szereplőkkel

Az összesen 2722 kiállítóval és a több mint 77 ezer látogatóval a transport logistic új rekordokat döntött.