fbpx
2024. május 20. hétfő

Szlovákiában és Lengyelországban is tervezik a vármegyebérletet

A térségben már szinte minden országban van vagy lesz kedvezményes bérlettermék.

Úgy tűnik, megállíthatatlanul terjednek Közép-Európában a magyar vármegye- és országbérlethez hasonló konstrukciók. Ha eltekintünk attól, hogy Luxemburgban az állam teljes területén ingyenes a közösségi közlekedés 2020 tavasza óta, az osztrák KlimaTicket (2021 őszétől) és a tavaly nyári német 9 eurós jegy (jelenleg már 49 euró, de állandó termék) volt az úttörő.

Magyarország idén májusban vezette be a vármegye-, illetve az országbérletet. Júniustól Szlovéniában is van országbérlet, és a cseheknél sem maradt el idén a náluk már évek óta, de csak nyáron használható kedvezményes konstrukció. Szó volt már Franciaország bekapcsolódásáról is az ilyen bérletet kínáló államok sorába.

- Hirdetés -

A szlovák kormány is tervez valamilyen kedvezményes, vasútra és autóbuszra is érvényes bérletet. Ez a Visegrádi négyek közlekedési minisztereinek és államtitkárainak szokásos tanácskozásán derült ki a magas-tátrai Felsőerdőfalván (Stará Lesná). A házigazda, Pavol Lančarič közlekedési miniszter itt beszélt partnereinek a kormány elképzeléseiről. Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára ezért ismertette a magyar tapasztalatokat, értékelése szerint az eddigi eredmények „felülmúlják a szakmai várakozásokat is”. Az esetleges szlovák konstrukcióról, konstrukciókról még nem sokat tudni, de lenne olyan bérlet, amely egy-egy kerületben érvényes. Szlovákia jelenleg nyolc kerületre (kraj) oszlik.

A Magyar Vasút lengyel szakmai körökből származó információi szerint ott ugyancsak napirenden van a kedvezményes, regionális bérletek ügye. A közszolgáltatás megrendelője Lengyelországban a 16 vajdaság, így kézenfekvő az ötlet, hogy a bérlet egy-egy közigazgatási egységben legyen érvényes.

Nyitóképünk Igló állomását ábrázolja (fotó: a szerző).

Ezek is érdekelhetik

Új tarifarendszer teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közlekedést

A közösségi közlekedésben az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja lépett hatályba március 1-jén.

Több mint négyszázezezer vármegye- és országbérletet váltottak ezidáig

Az új tarifarendszer vonzóbbá teheti a közösségi közlekedést Magyarországon?

Miért drága az olcsó bérlet?

Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus ügyvezetője és a FAIRTIQ kelet-közép-európai képviselőjének írása a részletszabályozást még nem ismerve járja körül az olcsó árazásban rejlő lehetőségeket és kockázatokat, nem csak a közlekedés területéről.

Kisokos a helyközi közlekedés új tarifarendszeréről

Március 1-jén lép életbe a magyar helyközi közlekedés új tarifarendszere.

Csehország, Szlovákia vagy Magyarország: melyik országban fordul elő több vonatsiklás?

A Railtarget.eu portál megvizsgálta, hogy hazánkban, Csehországban vagy Szlovákiában történik több vasúti siklási baleset.

Az országbérlet hozott gyógyulást a járványra

Tavaly rekordokat döntött a közösségi közlekedés. A MÁV–Volán-csoport járatain 2023-ban 837 millió utazás történt. Ez 118 millióval több, mint 2022-ben, ami azt mutatja, hogy a...

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...