fbpx
2024. október 7. hétfő
spot_img

Az országbérlet hozott gyógyulást a járványra

Tavaly rekordokat döntött a közösségi közlekedés.

A MÁV–Volán-csoport járatain 2023-ban 837 millió utazás történt. Ez 118 millióval több, mint 2022-ben, ami azt mutatja, hogy a közösségi közlekedés népszerűsége – az infrastruktúra és a járműállomány kihívásai ellenére is – lendületesen növekszik Magyarországon.

Mindebben meghatározó szerepet játszott a vármegye- és országbérletek rendszere, amellyel új utasokat tudtunk megszólítani

– írja a MÁV közleménye.

- Hirdetés -

A Volánbusz és a HÉV eredményei is felülmúlták a terveket: az előbbi helyi és helyközi járatait összesen 585 millió, az utóbbit pedig 71 millió utazáshoz választották 2023-ban. Az utasforgalmi adatok különösen kedvezően alakultak azokon a vonalakon és viszonylatokon, ahol az elmúlt években fejlesztések voltak.

Rég túl a járványon

A MÁV-START belföldi járatain 2023-ban csaknem 178 millió, a nemzetközi vonatokon pedig közel 3,4 millió utazást mért a vasúttársaság, ezzel új rekordot ért el. A pandémia előtti utolsó két év 138-139 milliós belföldi utazásszámát is sikerült jelentősen felülmúlni az utóbbi esztendők szolgáltatásfejlesztéseivel, valamint a májustól bevezetett ország- és vármegyebérletek segítségével. Az utasforgalom élénkülése szempontjából az sem elhanyagolható, hogy minden eddiginél több járatot állított forgalomba a MÁV-START: tavaly már 1,2 millió vonat közlekedett, 130 ezerrel növelve a járatok számát 2019-hez képest, és 50 ezerrel 2022-höz viszonyítva.

A Volánbusz helyi és helyközi járatait tavaly 585 millió alkalommal választották az utasok, ez 65 millió utazással múlta felül a 2022-es adatokat. Tanítási napokon csaknem 5500 busz, 42500 helyközi és 12600 helyi járat szolgálja ki az utasokat. 2018. óta 2500 új járművet állított forgalomba a Volánbusz.

A HÉV-eket 2022-höz képest tavaly 7 millióval több, csaknem 71 millió utazáshoz vették igénybe.

Bérlethatás

A tapasztalatok alapján a helyközi közösségi közlekedésben az átlagos utazási távolságok növekedése figyelhető meg; másrészt a 2023 májusában bevezetett kedvező árú vármegye- és országbérletek a növekvő üzemanyagárak együttes hatásával lendületet adtak a távolsági utazásoknak, de a többi szegmensben (elővárosi, feláras távolsági, regionális) is a járványhelyzet előtti szintre emelkedtek az utazások – írja a MÁV.

Idén január 30-ig már mintegy 4,7 millió ország- és vármegyebérletet vásároltak az utasok. Ennek 35 százaléka országbérlet, 65 százaléka pedig vármegyebérlet; a mindössze 1890 forintba kerülő kedvezményes országbérlet örvend a legnagyobb népszerűségnek, a teljes értékesítés 29,5 százalékát teszi ki.

Rekorderek

A fővárosban a Nyugati pályaudvarnak van a legnagyobb forgalma, a vidéki városok közül Debrecen lett a legnépszerűbb utána Győr következik. A HÉV esetében a szentendrei (H5-ös) vonal a legforgalmasabb.

A Volánbusz legforgalmasabb vonalai elsősorban a fővárosba és a megyeszékhelyekre a környező településekről közlekedő, hivatásforgalmat vagy turisztikai érdeklődést kiszolgáló autóbuszvonalak, ilyen például a Budapest–Szentendre–Visegrád–Esztergom, Budapest–Halásztelek–Szigethalom, Miskolc–Sajóbábony–Sajószentpéter–Kazincbarcika, Pécs–Mánfa–Komló, Veszprém–Hajmáskér–Várpalota, Tatabánya–Tata–Dunaalmás–Esztergom vonal is.

Nyitókép: MÁV.

Ezek is érdekelhetik

Jól halad a MÁV pályafelújítása, 5 perccel is csökkenhet a menetidő

A korszerűsítéssel az év végétől megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatforgalom, közel 20 km hosszon megszűnik a sebességkorlátozás.

Még szorosabb együttműködés a MÁV-VOLÁN-csoport és az ÖBB között

A megállapodás fókuszában a közlekedési kapcsolatos javítása áll, amely a személy- és áruszállítási szolgáltatások színvonalának emelésére is kiterjed.

Nemzetközi elismerés a MÁV új vezérigazgatójának

Két fontos nemzetközi szervezet vezető bizottsága is tagjának választotta a MÁV új vezérigazgatóját, Hegyi Zsoltot.

Ingyenes kerékpárszállítás és Autómentes napijegy

Az Európai Mobilitási Hét keretében különböző kedvezményekkel és programokkal készül a MÁV-VOLÁN-csoport a hétvégén.

Már a győri és az esztergomi vonalon is kalauz nélkül közlekednek egyes vonatok

A sikeres tesztüzemet követően a személyszállító vasúttársaság folyamatosan bővíti ki a jegyvizsgáló személyzet nélküli közlekedést.

A MÁV-VOLÁN-csoport is fokozottan készül az árvíz elleni védekezésre

A vasúttársaság folyamatos tájékoztatást ad az utasoknak az aktuális közlekedési helyzetekről, változásokról.

Legfrissebb híreink

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Modern, környezetbarát, BZ utód motorkocsit mutatott be a Stadler

A Stadler bemutatott járművei közül három olyan is volt, amelyek kocsiszekrényei a vállalat szolnoki üzemében készültek.

A rovat további cikkei

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.