Tavaly rekordokat döntött a közösségi közlekedés.
A MÁV–Volán-csoport járatain 2023-ban 837 millió utazás történt. Ez 118 millióval több, mint 2022-ben, ami azt mutatja, hogy a közösségi közlekedés népszerűsége – az infrastruktúra és a járműállomány kihívásai ellenére is – lendületesen növekszik Magyarországon.
Mindebben meghatározó szerepet játszott a vármegye- és országbérletek rendszere, amellyel új utasokat tudtunk megszólítani
– írja a MÁV közleménye.
A Volánbusz és a HÉV eredményei is felülmúlták a terveket: az előbbi helyi és helyközi járatait összesen 585 millió, az utóbbit pedig 71 millió utazáshoz választották 2023-ban. Az utasforgalmi adatok különösen kedvezően alakultak azokon a vonalakon és viszonylatokon, ahol az elmúlt években fejlesztések voltak.
Rég túl a járványon
A MÁV-START belföldi járatain 2023-ban csaknem 178 millió, a nemzetközi vonatokon pedig közel 3,4 millió utazást mért a vasúttársaság, ezzel új rekordot ért el. A pandémia előtti utolsó két év 138-139 milliós belföldi utazásszámát is sikerült jelentősen felülmúlni az utóbbi esztendők szolgáltatásfejlesztéseivel, valamint a májustól bevezetett ország- és vármegyebérletek segítségével. Az utasforgalom élénkülése szempontjából az sem elhanyagolható, hogy minden eddiginél több járatot állított forgalomba a MÁV-START: tavaly már 1,2 millió vonat közlekedett, 130 ezerrel növelve a járatok számát 2019-hez képest, és 50 ezerrel 2022-höz viszonyítva.
A Volánbusz helyi és helyközi járatait tavaly 585 millió alkalommal választották az utasok, ez 65 millió utazással múlta felül a 2022-es adatokat. Tanítási napokon csaknem 5500 busz, 42500 helyközi és 12600 helyi járat szolgálja ki az utasokat. 2018. óta 2500 új járművet állított forgalomba a Volánbusz.
A HÉV-eket 2022-höz képest tavaly 7 millióval több, csaknem 71 millió utazáshoz vették igénybe.
Bérlethatás
A tapasztalatok alapján a helyközi közösségi közlekedésben az átlagos utazási távolságok növekedése figyelhető meg; másrészt a 2023 májusában bevezetett kedvező árú vármegye- és országbérletek a növekvő üzemanyagárak együttes hatásával lendületet adtak a távolsági utazásoknak, de a többi szegmensben (elővárosi, feláras távolsági, regionális) is a járványhelyzet előtti szintre emelkedtek az utazások – írja a MÁV.
Idén január 30-ig már mintegy 4,7 millió ország- és vármegyebérletet vásároltak az utasok. Ennek 35 százaléka országbérlet, 65 százaléka pedig vármegyebérlet; a mindössze 1890 forintba kerülő kedvezményes országbérlet örvend a legnagyobb népszerűségnek, a teljes értékesítés 29,5 százalékát teszi ki.
Rekorderek
A fővárosban a Nyugati pályaudvarnak van a legnagyobb forgalma, a vidéki városok közül Debrecen lett a legnépszerűbb utána Győr következik. A HÉV esetében a szentendrei (H5-ös) vonal a legforgalmasabb.
A Volánbusz legforgalmasabb vonalai elsősorban a fővárosba és a megyeszékhelyekre a környező településekről közlekedő, hivatásforgalmat vagy turisztikai érdeklődést kiszolgáló autóbuszvonalak, ilyen például a Budapest–Szentendre–Visegrád–Esztergom, Budapest–Halásztelek–Szigethalom, Miskolc–Sajóbábony–Sajószentpéter–Kazincbarcika, Pécs–Mánfa–Komló, Veszprém–Hajmáskér–Várpalota, Tatabánya–Tata–Dunaalmás–Esztergom vonal is.
Nyitókép: MÁV.