fbpx
2025. január 13. hétfő

V4 vasút: varsói NSV, vármegyebérlet

Egyeztettek a visegrádi kormányok közlekedési felelősei.

Jogszabályi egyeztetések, finanszírozási kérdések és egymás jó gyakorlatának megismerése is szerepelt a visegrádi négyek (V4) csoport Szlovákiában, a magas-tátrai Felsőerdőfalván (Stará Lesná) megtartott közlekedési miniszteri, államtitkári találkozóján. Magyarországot Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára képviselte – írja a zaol.

A szlovák közlekedési miniszter jelezte, hogy náluk is tervben van egy kedvezményes regionális bérlet, amely vasútra és autóbuszra is érvényes lenne. Ehhez kapcsolódva Nagy Bálint államtitkár beszámolt kollégáinak a májusban bevezetett ország- és vármegyebérlet-rendszerről.

Az eddigi eredmények „felülmúlják a szakmai várakozásokat is” – mondta.

- Hirdetés -

Csehország a korábbi években is szokásos nyári, kedvezményes bérlet kialakításakor már figyelembe vette a magyar tapasztalatokat is.

Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Magyarország közlekedésért felelős kormánytagjai egyeztettek a közösen tervezett nagysebességű vasúti hálózatról, amely összekötné Budapestet Pozsonnyal, Béccsel, Brnóval (azon keresztül Prágával), Krakkóval és Varsóval is. A hálózat elemei különböző készültségi fokon vannak, Lengyelországban például már működik egy észak-déli ág, Magyarország a környezetvédelmi engedélyeztetésnél tart.

Szóba került a Via Carpatia, a Litvániát Görögországgal összekötő útvonal, amelynek magyar szakasza már teljesen elkészült gyorsforgalmi útként a Szlovákia–Miskolc–Debrecen–Románia (M30–M3–M35–M4) nyomvonalon. A Via Carpatia eredetileg közúti projekt, de a Magyar Vasút információi szerint a tanácskozáson téma volt a párhuzamos vasúti összeköttetések fejlesztése is. Az Oroszország által megtámadott Ukrajna felé irányuló közlekedési kapcsolatok is fölértékelik most ezt az irányt. Magyarország szempontjából ebben a témában a kulcskérdés Debrecen és Nagyvárad jelenleginél egyenesebb, rövidebb, a vonatok irányváltását szükségtelenné tévő vasúti kapcsolata.

Nyitóképünkön a tanácskozás (fotó: Nagy Bálint Fb-oldala).

Ezek is érdekelhetik

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

16 éves Barcelonában a nagysebességű vasút

Több, mint 150 millió utasa volt a katalán főváros nagysebességű vasútjának eddigi története alatt.

Csehország, Szlovákia vagy Magyarország: melyik országban fordul elő több vonatsiklás?

A Railtarget.eu portál megvizsgálta, hogy hazánkban, Csehországban vagy Szlovákiában történik több vasúti siklási baleset.

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

A Csallóközben magánvasúttal

Szlovákiában teszteltük a Budapesthez legközelebbi, magánszolgáltató által üzemeltetett közszolgáltatási járatot. A Leo Express magánvasúti szolgáltató a december 10-i menetrendváltástól vette át a Pozsony (Bratislava) –...

Egyre nagyobb távolságra éri meg vasúton szállítani

Szlovák kutatók modellezték, mikor és honnan éri meg a közép-európai nagyvárosokból vasúton árut szállítani közút helyett. Az eredmények szerint egyre távolabb kerülünk az uniós...

Legfrissebb híreink

Tízpontos vállalást tett Lázár János a közösségi közlekedés fejlesztéséért

Olyan vasútfejlesztési, közlekedésfejlesztési elemeket tartalmaznak, amelyek egy jó részének már az idei évben örülhetnek az utasok.

Orientálható-e a pályaválasztás?

Tibenszky Moni Lisával, a Felelős Szülők Iskolájának alapító-ügyvezetőjével beszélgettünk a pályaválasztás kérdésköréről, a vasúti szektor vonzerejéről.

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

Iparvágányokról első kézből

A vasúti szektor résztvevőitől sokkal nagyobb együttműködésre lesz szükség, amelyhez a HUNGRAIL és társszervezetei kiváló kereteket tudnak biztosítani.

Dr. Bakai Kristóf Péter: a logisztikai racionalitások kiszolgálására készek vagyunk

Dr. Bakai Kristóf Péterrel beszélgettünk a vasúti szektort érintő határforgalmi kihívásokról, fejlesztésekről, aktualitásokról.

A rovat további cikkei

Orientálható-e a pályaválasztás?

Tibenszky Moni Lisával, a Felelős Szülők Iskolájának alapító-ügyvezetőjével beszélgettünk a pályaválasztás kérdésköréről, a vasúti szektor vonzerejéről.

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

Iparvágányokról első kézből

A vasúti szektor résztvevőitől sokkal nagyobb együttműködésre lesz szükség, amelyhez a HUNGRAIL és társszervezetei kiváló kereteket tudnak biztosítani.