fbpx
2025. március 18. kedd

V4 vasút: varsói NSV, vármegyebérlet

Egyeztettek a visegrádi kormányok közlekedési felelősei.

Jogszabályi egyeztetések, finanszírozási kérdések és egymás jó gyakorlatának megismerése is szerepelt a visegrádi négyek (V4) csoport Szlovákiában, a magas-tátrai Felsőerdőfalván (Stará Lesná) megtartott közlekedési miniszteri, államtitkári találkozóján. Magyarországot Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára képviselte – írja a zaol.

A szlovák közlekedési miniszter jelezte, hogy náluk is tervben van egy kedvezményes regionális bérlet, amely vasútra és autóbuszra is érvényes lenne. Ehhez kapcsolódva Nagy Bálint államtitkár beszámolt kollégáinak a májusban bevezetett ország- és vármegyebérlet-rendszerről.

Az eddigi eredmények „felülmúlják a szakmai várakozásokat is” – mondta.

Csehország a korábbi években is szokásos nyári, kedvezményes bérlet kialakításakor már figyelembe vette a magyar tapasztalatokat is.

Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Magyarország közlekedésért felelős kormánytagjai egyeztettek a közösen tervezett nagysebességű vasúti hálózatról, amely összekötné Budapestet Pozsonnyal, Béccsel, Brnóval (azon keresztül Prágával), Krakkóval és Varsóval is. A hálózat elemei különböző készültségi fokon vannak, Lengyelországban például már működik egy észak-déli ág, Magyarország a környezetvédelmi engedélyeztetésnél tart.

Szóba került a Via Carpatia, a Litvániát Görögországgal összekötő útvonal, amelynek magyar szakasza már teljesen elkészült gyorsforgalmi útként a Szlovákia–Miskolc–Debrecen–Románia (M30–M3–M35–M4) nyomvonalon. A Via Carpatia eredetileg közúti projekt, de a Magyar Vasút információi szerint a tanácskozáson téma volt a párhuzamos vasúti összeköttetések fejlesztése is. Az Oroszország által megtámadott Ukrajna felé irányuló közlekedési kapcsolatok is fölértékelik most ezt az irányt. Magyarország szempontjából ebben a témában a kulcskérdés Debrecen és Nagyvárad jelenleginél egyenesebb, rövidebb, a vonatok irányváltását szükségtelenné tévő vasúti kapcsolata.

Nyitóképünkön a tanácskozás (fotó: Nagy Bálint Fb-oldala).

Ezek is érdekelhetik

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

16 éves Barcelonában a nagysebességű vasút

Több, mint 150 millió utasa volt a katalán főváros nagysebességű vasútjának eddigi története alatt.

Csehország, Szlovákia vagy Magyarország: melyik országban fordul elő több vonatsiklás?

A Railtarget.eu portál megvizsgálta, hogy hazánkban, Csehországban vagy Szlovákiában történik több vasúti siklási baleset.

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

A Csallóközben magánvasúttal

Szlovákiában teszteltük a Budapesthez legközelebbi, magánszolgáltató által üzemeltetett közszolgáltatási járatot. A Leo Express magánvasúti szolgáltató a december 10-i menetrendváltástól vette át a Pozsony (Bratislava) –...

Egyre nagyobb távolságra éri meg vasúton szállítani

Szlovák kutatók modellezték, mikor és honnan éri meg a közép-európai nagyvárosokból vasúton árut szállítani közút helyett. Az eredmények szerint egyre távolabb kerülünk az uniós...

Legfrissebb híreink

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.

Állomásmegújítási program: új pályázati szakasz meghirdetésére kerül sor

Nagy volt az érdeklődés, viszont akadt sok hiányosság is a MÁV és az ÉKM közös állomásmegújítási programjára érkezett pályázatokban, így újabb fordulót hirdetnek.

Irány a Tisza-tó vonattal!

Ideális lehetőséget biztosít a fővárosból indulóknak a MÁV Tisza-tó sebesvonata, hogy a kirándulók kényelmesen eljussanak a tó partjára.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.

Irány a Tisza-tó vonattal!

Ideális lehetőséget biztosít a fővárosból indulóknak a MÁV Tisza-tó sebesvonata, hogy a kirándulók kényelmesen eljussanak a tó partjára.

Déli Körvasút: megkezdődik a Szerémi út feletti új híd szerelése

Végső fázisába ért a Szerémi út feletti vasúti híd jobb oldali felszerkezetének szerelése, már az összes hídelem a szerelőtéren van.

A rovat további cikkei

Állomásmegújítási program: új pályázati szakasz meghirdetésére kerül sor

Nagy volt az érdeklődés, viszont akadt sok hiányosság is a MÁV és az ÉKM közös állomásmegújítási programjára érkezett pályázatokban, így újabb fordulót hirdetnek.

Irány a Tisza-tó vonattal!

Ideális lehetőséget biztosít a fővárosból indulóknak a MÁV Tisza-tó sebesvonata, hogy a kirándulók kényelmesen eljussanak a tó partjára.

Déli Körvasút: megkezdődik a Szerémi út feletti új híd szerelése

Végső fázisába ért a Szerémi út feletti vasúti híd jobb oldali felszerkezetének szerelése, már az összes hídelem a szerelőtéren van.