fbpx
2024. június 12. szerda

Versenyben maradhatnak az e-üzemanyagok Európában

A német ipari lobbi sikerrel járt: elérték, hogy az akkumulátoros elektromos hajtás mellett továbbra is gyárthatók legyenek dugattyús motorok a kontinensen – ha szintetikus üzemanyagot használnak.

Mégis forgalomba hozhatók belsőégésű motorral szerelt új gépkocsik az Európai Unióban 2035 után is. Németország és az EU a hétvégén bejelentették, hogy megegyezésre jutottak a klímasemleges üzemanyag használatáról. Frans Timmermans, az Európai Bizottság alelnöke a Twitteren azt írta, “megállapodtunk Németországgal a (víz és szén-dioxid felhasználásával készült) e-üzemanyagok autókban való jövőbeni használatáról”. Volker Wissing német közlekedési miniszter szerint szabaddá vált az út 2035 után is a klímasemleges üzemanyagot használó belső égésű motorral szerelt új járművek előtt.

- Hirdetés -

KOMMENTÁRUNK

A németek az ajtók záródása előtti utolsó pillanatban a résbe tették a lábukat, és elérték, hogy nagy múltú autógyártóik ikonikus modelljeit – például a Porsche 911-est – 2035 után is meg lehessen vásárolni belsőégésű motorral, legfeljebb drágább üzemanyaggal kell megtankolni. Ennél persze sokkal nagyobb jelentőségű a döntés, hiszen az EU vezetése elismerte, hogy a klímacélok teljesítése szempontjából az alternatív üzemanyagok használata egyenértékű az elektromos meghajtásra való áttéréssel. Ennek pedig komoly következményei lehetnek a következő évtizedekben a dízelmozdonyok, kamionok, repülőgépek, és óceánjáró hajók zöld átállása szempontjából. A felhasználók – például a vasúti operátorok – maguk dönthetik el, hogy az adott helyen, feladatra, környezetben melyik technológiát tartják célravezetőbbnek, ésszerűbbnek.

Még ennél is nagyobb a jelentősége az alternatív üzemanyagok használatának a megújuló energiaforrások integrálása szempontjából. A jelenlegi elektromosenergia-ellátó rendszerek nem viselik el, ha a betápláló erőművek teljesítménye kiszámíthatatlanul ingadozik. Márpedig a nap- és szélerőművek ilyenek. Ha a megújulókat arra használjuk, hogy zöldhidrogént hozunk létre – ami többek közt a szintetikus üzemanyagok egyik legfontosabb alkotórésze – akkor az így keletkezett energiát korlátozás nélkül alkalmazhatjuk motorok hajtására.

Az európai zöld lobbi eddig mindent elkövetett, hogy ezen a területen ne lehessen verseny. Talán egyszer még nagyon hálásak leszünk a német Porsche-rajongóknak – mint amilyen a jelenlegi német pénzügyminiszter, Christian Lindner – hogy akarva-akaratlan, de hozzásegítették Európát a zöldhidrogén-ökoszisztéma megvalósításához.

Borítókép: Volker Wissing német közlekedési miniszter

Ezek is érdekelhetik

Közösen a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáért

A Magyar Vasút 2023 konferencián írták alá az érdekeltek a rendszer fenntartásáért kiálló nyilatkozatot. A kisebb, egy vagy néhány vagonnyi, logisztikai és humánerőforrás-okokból másképp gazdaságosan...

Átfogó intézkedéscsomag szükséges

A Magyar vasút konferencia negyedik szekciójának témája az energiaválság és klímakrízis. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról itt, a harmadikról pedig...

Sokféle támogatás segíthet a vasútnak

A Magyar vasút konferencia harmadik szekciójának témája a klímavédelem, az energiaügyek, a vasúti áruszállítás támogatása. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról...

Zöldebb árufuvarozás nagyobb gazdasági haszonnal, kisebb környezeti hatással

Az Európai Bizottság intézkedéseket javasol az áruszállítás hatékonyabbá és fenntarthatóbbá tétele érdekében: javítani kell a vasúti infrastruktúra kezelését, jobban kell ösztönözni az alacsony kibocsátású teherautók használatát, az árufuvarozási szektort pedig még szélesebb körben indokolt tájékoztatni az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásáról.

CER: jöhetnek az alternatív üzemanyagok, de a vasút versenyképességét nem csorbíthatják

A vasút élen jár a közlekedés szén-dioxid-mentesítésében.

Fellázadtak a német vasúti cégek

Volker Wissing német közlekedési miniszter meggyőződése szerint az áruforgalom volumene főként a közutakon növekszik majd a következő évtizedekben. A vasúti cégek képviselői ezzel nem értenek egyet - szerintük a miniszter téves adatokból indul ki.

Legfrissebb híreink

Új társ a közlekedés tervezéséhez: EMMA

Bemutatta legújabb digitális fejlesztését a MÁV-VOLÁN-csoport, a tesztüzemben elstartolt egységes utazástervezőt.

Megújul a vasúti képzés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó új képzési rendszert alakított ki.

Magyar költők versei hallhatók nyáron a MÁV-VOLÁN-csoport állomásain

Az idei évben újra visszatér a „Vers a peronon” program, a helyszínek köre pedig tovább bővült.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

2023 utolsó negyedévében öt százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.

Miért drága az olcsó bérlet?

Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus ügyvezetője és a FAIRTIQ kelet-közép-európai képviselőjének írása a részletszabályozást még nem ismerve járja körül az olcsó árazásban rejlő lehetőségeket és kockázatokat, nem csak a közlekedés területéről.