A német ipari lobbi sikerrel járt: elérték, hogy az akkumulátoros elektromos hajtás mellett továbbra is gyárthatók legyenek dugattyús motorok a kontinensen – ha szintetikus üzemanyagot használnak.
Mégis forgalomba hozhatók belsőégésű motorral szerelt új gépkocsik az Európai Unióban 2035 után is. Németország és az EU a hétvégén bejelentették, hogy megegyezésre jutottak a klímasemleges üzemanyag használatáról. Frans Timmermans, az Európai Bizottság alelnöke a Twitteren azt írta, “megállapodtunk Németországgal a (víz és szén-dioxid felhasználásával készült) e-üzemanyagok autókban való jövőbeni használatáról”. Volker Wissing német közlekedési miniszter szerint szabaddá vált az út 2035 után is a klímasemleges üzemanyagot használó belső égésű motorral szerelt új járművek előtt.
KOMMENTÁRUNK
A németek az ajtók záródása előtti utolsó pillanatban a résbe tették a lábukat, és elérték, hogy nagy múltú autógyártóik ikonikus modelljeit – például a Porsche 911-est – 2035 után is meg lehessen vásárolni belsőégésű motorral, legfeljebb drágább üzemanyaggal kell megtankolni. Ennél persze sokkal nagyobb jelentőségű a döntés, hiszen az EU vezetése elismerte, hogy a klímacélok teljesítése szempontjából az alternatív üzemanyagok használata egyenértékű az elektromos meghajtásra való áttéréssel. Ennek pedig komoly következményei lehetnek a következő évtizedekben a dízelmozdonyok, kamionok, repülőgépek, és óceánjáró hajók zöld átállása szempontjából. A felhasználók – például a vasúti operátorok – maguk dönthetik el, hogy az adott helyen, feladatra, környezetben melyik technológiát tartják célravezetőbbnek, ésszerűbbnek.
Még ennél is nagyobb a jelentősége az alternatív üzemanyagok használatának a megújuló energiaforrások integrálása szempontjából. A jelenlegi elektromosenergia-ellátó rendszerek nem viselik el, ha a betápláló erőművek teljesítménye kiszámíthatatlanul ingadozik. Márpedig a nap- és szélerőművek ilyenek. Ha a megújulókat arra használjuk, hogy zöldhidrogént hozunk létre – ami többek közt a szintetikus üzemanyagok egyik legfontosabb alkotórésze – akkor az így keletkezett energiát korlátozás nélkül alkalmazhatjuk motorok hajtására.
Az európai zöld lobbi eddig mindent elkövetett, hogy ezen a területen ne lehessen verseny. Talán egyszer még nagyon hálásak leszünk a német Porsche-rajongóknak – mint amilyen a jelenlegi német pénzügyminiszter, Christian Lindner – hogy akarva-akaratlan, de hozzásegítették Európát a zöldhidrogén-ökoszisztéma megvalósításához.
Borítókép: Volker Wissing német közlekedési miniszter