fbpx
2025. május 22. csütörtök

CER: jöhetnek az alternatív üzemanyagok, de a vasút versenyképességét nem csorbíthatják

A vasút élen jár a közlekedés szén-dioxid-mentesítésében.

Üdvözlik az alternatív üzemanyagokról szóló infrastruktúra-rendeletről (AFIR) folytatott tárgyalások lezárását az Európai Vasúti Ellátó Iparág (UNIFE) és az Európai Vasúti és Infrastruktúra Vállalatok Közössége (CER). Arra számítanak, hogy ez arra fogja ösztönözni a tagállamokat, hogy fontolják meg az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítését a vasúti hálózaton, és ezzel hozzájáruljanak az EU Green Deal célkitűzéseinek eléréséhez.

A vasút messze a legzöldebb tömegközlekedési mód, mivel a szállítással összefüggő üvegházhatású gázok kibocsátásának kevesebb, mint 0,5%-át teszi ki közvetlen felhasználáson keresztül (dízel), és ez az egyetlen mód, amely folyamatosan javítja energiahatékonyságát, miközben növeli a kapacitásokat.

Már ma is a vonatkilométerek 80%-a villamos energiával fut, amelynek egyre nagyobb része megújuló forrásból származik, holott az európai vasúthálózatnak jelenleg csak 54%-a villamosított.

- Hirdetés -

Figyelembe véve a vasúti rendszer viszonylag hosszabb életciklusát hasznosak lennének a villamosítást kiegészítő szén-dioxid-mentesítési intézkedések. Ezek támogatnák az alternatív üzemanyag-infrastruktúrák vasúti kiépítését, és összhangba kerülnének az EU 2050-re szóló éghajlat semlegességi céljával.

Valójában az európai vasúti ágazat több éve dolgozik az alternatív üzemanyagokon alapuló megoldások kifejlesztésén és forgalomba hozatalán, beleértve az akkumulátoros szerelvényeket és a hidrogén-alkalmazásokat, a dízelvonatok fokozatos megszüntetése érdekében – tette közzé a CER.

Az alternatív tüzelőanyag-megoldásoknak a vasúti ágazatban való folyamatos elterjedése már több európai országban is megvalósult, és a következő években még tovább fog növekedni.

Ennek fényében az európai vasúti beszállító ipar, az üzemeltetők és a pályahálózat-működtetők üdvözölték az EU figyelemre méltó erőfeszítéseit annak érdekében, hogy az európai vasúti ágazat a teljes dekarbonizáció felé haladjon, és az elkövetkező években vezesse a mobilitás zöld átmenetét. Ebben az értelemben az AFIR lehetőséget kínál arra, hogy megalapozza az alternatív üzemanyagokkal kapcsolatos infrastruktúrák fokozatos kiépítését a vasút számára, különösen azokon a vonalakon, amelyeket nem lehet villamosítani.

Philippe Citroën, az UNIFE főigazgatója elmondta, hogy az európai vasúti szolgáltató ipar örömmel látja, hogy az Európai Parlament bevonta a vasutat az AFIR hatálya alá. Bár az ambíciók szintje magasabb is lehetett volna, a rendelet fontos ösztönzőt és láthatóságot fog teremteni az iparág számára, hogy folytassa a dízel üzemanyag versenyképes alternatíváinak kifejlesztésére irányuló beruházásait a nem villamosított vonalakon.

Alberto Mazzola, a CER ügyvezető igazgatója elmondta, kétségtelen, hogy a vasút továbbra is vezeti a közlekedés szén-dioxid-mentesítését. A további villamosítás és az alternatív üzemanyagok bevezetése az új AFIR révén szabályozási keretet kínál a nagy szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok fokozatos megszüntetésére a vasúti közlekedésben a következő évtizedekben. Az európai vasúti és infrastrukturális társaságok várakozással tekintenek az alternatív üzemanyagok vasúti bevezetésére vonatkozó nemzeti tervek elé.

Rövid távon azonban alaposan fel kell mérni a vasút üzemeltetési költségeit és különösen a villamosenergia-költségeket, és a mai helyzetben olyan támogató intézkedésekre van szükség, amelyek biztosítják, hogy a vasút intermodális versenyképessége ne sérüljön,

és elkerülhető legyen a dízelvontatásra való átállás.

Ezek is érdekelhetik

European Railway Award 2025: a tervezésből a megvalósítási fázisba kell lépni!

Az ünnepélyes eseményen az EU vasúti ágazata az egységes európai vasúti térség megvalósítását tűzi ki célul.

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

Nemzetközi elismerés a MÁV új vezérigazgatójának

Két fontos nemzetközi szervezet vezető bizottsága is tagjának választotta a MÁV új vezérigazgatóját, Hegyi Zsoltot.

A vasúti ágazat fenntartható, jövőorientált uniós közlekedéspolitikát kér a közlekedési miniszterektől

Szükség van egy olyan európai nagysebességű vasúti főtervre, amely 2050-re összekötné az összes európai fővárost és nagyvárost.

A CER hétvégi csúcstalálkozóján Budapesti Nyilatkozatot fogadtak el

Az esemény kiemelt témájaként a vasútfinanszírozás kritikus kérdéseit vitatták meg a résztvevők.

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Legfrissebb híreink

Az osztrákok közel 20 milliárd eurót költhetnek vasútépítésre

Az új ÖBB-Rahmenplan – több éves keretterv – a 2025-2030 időszakban 19,7 milliárd eurót szán vasúti pályahálózat-építésre Ausztriában.

A Stadler 7 exkluzív FLIRT vonatot szállít a stockholmi reptéri vasútnak

A nem mindennapi belső kialakítással készülő FLIRT vonatok 50%-kal növelik majd a kapacitást.

Új Vectron mozdonyokat rendelt a CER Cargo

A CER Cargo Holding és a Siemens Mobility megállapodást kötött két darab Vectron MS típusú villamos mozdony gyártására.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A Stadler 7 exkluzív FLIRT vonatot szállít a stockholmi reptéri vasútnak

A nem mindennapi belső kialakítással készülő FLIRT vonatok 50%-kal növelik majd a kapacitást.

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.

Zéró-emissziós vasúti flotta felé halad Európa: ambiciózus partnerség az AERRL és az Infrabel között

Az AERRL és az Infrabell stratégiai együttműködése a nettó-zéró emissziós vasúti flotta elérése irányul.

A rovat további cikkei

Az EU védelmi stratégiájának szerves részét képezi a vasút

Az Európai Bizottság új európai védelemről szóló tervében elismerik a vasút alapvető szerepét az EU védelmi stratégiájában.

Nagy Bálint: a szaktárca célja, hogy a vasút részaránya növekedjen

Az államtitkár szövetséget ajánlott a vasúti árufuvarozásban részt vevő szereplők számára.

Vágtába kezdtek a vasúti árufuvarozók

Nyolc fő kategóriában, több mint 40 beavatkozási területet tartalmaz a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által készített VÁGTA program.