fbpx
2024. április 16. kedd

CER: jöhetnek az alternatív üzemanyagok, de a vasút versenyképességét nem csorbíthatják

A vasút élen jár a közlekedés szén-dioxid-mentesítésében.

Üdvözlik az alternatív üzemanyagokról szóló infrastruktúra-rendeletről (AFIR) folytatott tárgyalások lezárását az Európai Vasúti Ellátó Iparág (UNIFE) és az Európai Vasúti és Infrastruktúra Vállalatok Közössége (CER). Arra számítanak, hogy ez arra fogja ösztönözni a tagállamokat, hogy fontolják meg az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítését a vasúti hálózaton, és ezzel hozzájáruljanak az EU Green Deal célkitűzéseinek eléréséhez.

A vasút messze a legzöldebb tömegközlekedési mód, mivel a szállítással összefüggő üvegházhatású gázok kibocsátásának kevesebb, mint 0,5%-át teszi ki közvetlen felhasználáson keresztül (dízel), és ez az egyetlen mód, amely folyamatosan javítja energiahatékonyságát, miközben növeli a kapacitásokat.

Már ma is a vonatkilométerek 80%-a villamos energiával fut, amelynek egyre nagyobb része megújuló forrásból származik, holott az európai vasúthálózatnak jelenleg csak 54%-a villamosított.

- Hirdetés -

Figyelembe véve a vasúti rendszer viszonylag hosszabb életciklusát hasznosak lennének a villamosítást kiegészítő szén-dioxid-mentesítési intézkedések. Ezek támogatnák az alternatív üzemanyag-infrastruktúrák vasúti kiépítését, és összhangba kerülnének az EU 2050-re szóló éghajlat semlegességi céljával.

Valójában az európai vasúti ágazat több éve dolgozik az alternatív üzemanyagokon alapuló megoldások kifejlesztésén és forgalomba hozatalán, beleértve az akkumulátoros szerelvényeket és a hidrogén-alkalmazásokat, a dízelvonatok fokozatos megszüntetése érdekében – tette közzé a CER.

Az alternatív tüzelőanyag-megoldásoknak a vasúti ágazatban való folyamatos elterjedése már több európai országban is megvalósult, és a következő években még tovább fog növekedni.

Ennek fényében az európai vasúti beszállító ipar, az üzemeltetők és a pályahálózat-működtetők üdvözölték az EU figyelemre méltó erőfeszítéseit annak érdekében, hogy az európai vasúti ágazat a teljes dekarbonizáció felé haladjon, és az elkövetkező években vezesse a mobilitás zöld átmenetét. Ebben az értelemben az AFIR lehetőséget kínál arra, hogy megalapozza az alternatív üzemanyagokkal kapcsolatos infrastruktúrák fokozatos kiépítését a vasút számára, különösen azokon a vonalakon, amelyeket nem lehet villamosítani.

Philippe Citroën, az UNIFE főigazgatója elmondta, hogy az európai vasúti szolgáltató ipar örömmel látja, hogy az Európai Parlament bevonta a vasutat az AFIR hatálya alá. Bár az ambíciók szintje magasabb is lehetett volna, a rendelet fontos ösztönzőt és láthatóságot fog teremteni az iparág számára, hogy folytassa a dízel üzemanyag versenyképes alternatíváinak kifejlesztésére irányuló beruházásait a nem villamosított vonalakon.

Alberto Mazzola, a CER ügyvezető igazgatója elmondta, kétségtelen, hogy a vasút továbbra is vezeti a közlekedés szén-dioxid-mentesítését. A további villamosítás és az alternatív üzemanyagok bevezetése az új AFIR révén szabályozási keretet kínál a nagy szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok fokozatos megszüntetésére a vasúti közlekedésben a következő évtizedekben. Az európai vasúti és infrastrukturális társaságok várakozással tekintenek az alternatív üzemanyagok vasúti bevezetésére vonatkozó nemzeti tervek elé.

Rövid távon azonban alaposan fel kell mérni a vasút üzemeltetési költségeit és különösen a villamosenergia-költségeket, és a mai helyzetben olyan támogató intézkedésekre van szükség, amelyek biztosítják, hogy a vasút intermodális versenyképessége ne sérüljön,

és elkerülhető legyen a dízelvontatásra való átállás.

Ezek is érdekelhetik

Bővül a HUNGRAIL aktivitása a CER-ben

A Magyar Vasúti Egyesület egy pénzügyi munkabizottság tagja lett. A HUNGRAIL csatlakozott az Európai Vasúti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) a vasúti infrastruktúra finanszírozása biztonságának megteremtését...

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A cél az egységes európai hálózat

A vonatok még nem, a tárgyalások már nagy sebességre kapcsoltak az EU-ban. Az Európai Bizottság, Parlament és Tanács is elszánt, hogy még a nyári európai...

Katasztrófa lenne a vasútnak a megakamionok megjelenése a hazai közutakon

Tanulmány bizonyítja, hogy a nagyobb közúti szerelvények európai engedélyezése nem zöldítés, sőt! A részletszabályok még nem dőltek el, az EU-s irányelv alakításában most kell hallatniuk...

Közösen a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáért

A Magyar Vasút 2023 konferencián írták alá az érdekeltek a rendszer fenntartásáért kiálló nyilatkozatot. A kisebb, egy vagy néhány vagonnyi, logisztikai és humánerőforrás-okokból másképp gazdaságosan...

Legfrissebb híreink

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

A rovat további cikkei

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

Sínen van az új EU-s kapacitáselosztási rendelet

Első olvasatban elfogadták az új Európai Uniós kapacitáselosztási rendelettervezettel kapcsolatos tárgyalási álláspontot.

Az Európai Parlament első olvasatban elfogadta a Weights & Dimensions irányelv módosítását

A vasútnak tovább kell lobbiznia, hogy a jogszabály ne maradjon csak a közút zöldítésének szintjén, hanem az a teljes közlekedés zöldítését segítse.