fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

CER: jöhetnek az alternatív üzemanyagok, de a vasút versenyképességét nem csorbíthatják

A vasút élen jár a közlekedés szén-dioxid-mentesítésében.

Üdvözlik az alternatív üzemanyagokról szóló infrastruktúra-rendeletről (AFIR) folytatott tárgyalások lezárását az Európai Vasúti Ellátó Iparág (UNIFE) és az Európai Vasúti és Infrastruktúra Vállalatok Közössége (CER). Arra számítanak, hogy ez arra fogja ösztönözni a tagállamokat, hogy fontolják meg az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítését a vasúti hálózaton, és ezzel hozzájáruljanak az EU Green Deal célkitűzéseinek eléréséhez.

A vasút messze a legzöldebb tömegközlekedési mód, mivel a szállítással összefüggő üvegházhatású gázok kibocsátásának kevesebb, mint 0,5%-át teszi ki közvetlen felhasználáson keresztül (dízel), és ez az egyetlen mód, amely folyamatosan javítja energiahatékonyságát, miközben növeli a kapacitásokat.

Már ma is a vonatkilométerek 80%-a villamos energiával fut, amelynek egyre nagyobb része megújuló forrásból származik, holott az európai vasúthálózatnak jelenleg csak 54%-a villamosított.

- Hirdetés -

Figyelembe véve a vasúti rendszer viszonylag hosszabb életciklusát hasznosak lennének a villamosítást kiegészítő szén-dioxid-mentesítési intézkedések. Ezek támogatnák az alternatív üzemanyag-infrastruktúrák vasúti kiépítését, és összhangba kerülnének az EU 2050-re szóló éghajlat semlegességi céljával.

Valójában az európai vasúti ágazat több éve dolgozik az alternatív üzemanyagokon alapuló megoldások kifejlesztésén és forgalomba hozatalán, beleértve az akkumulátoros szerelvényeket és a hidrogén-alkalmazásokat, a dízelvonatok fokozatos megszüntetése érdekében – tette közzé a CER.

Az alternatív tüzelőanyag-megoldásoknak a vasúti ágazatban való folyamatos elterjedése már több európai országban is megvalósult, és a következő években még tovább fog növekedni.

Ennek fényében az európai vasúti beszállító ipar, az üzemeltetők és a pályahálózat-működtetők üdvözölték az EU figyelemre méltó erőfeszítéseit annak érdekében, hogy az európai vasúti ágazat a teljes dekarbonizáció felé haladjon, és az elkövetkező években vezesse a mobilitás zöld átmenetét. Ebben az értelemben az AFIR lehetőséget kínál arra, hogy megalapozza az alternatív üzemanyagokkal kapcsolatos infrastruktúrák fokozatos kiépítését a vasút számára, különösen azokon a vonalakon, amelyeket nem lehet villamosítani.

Philippe Citroën, az UNIFE főigazgatója elmondta, hogy az európai vasúti szolgáltató ipar örömmel látja, hogy az Európai Parlament bevonta a vasutat az AFIR hatálya alá. Bár az ambíciók szintje magasabb is lehetett volna, a rendelet fontos ösztönzőt és láthatóságot fog teremteni az iparág számára, hogy folytassa a dízel üzemanyag versenyképes alternatíváinak kifejlesztésére irányuló beruházásait a nem villamosított vonalakon.

Alberto Mazzola, a CER ügyvezető igazgatója elmondta, kétségtelen, hogy a vasút továbbra is vezeti a közlekedés szén-dioxid-mentesítését. A további villamosítás és az alternatív üzemanyagok bevezetése az új AFIR révén szabályozási keretet kínál a nagy szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok fokozatos megszüntetésére a vasúti közlekedésben a következő évtizedekben. Az európai vasúti és infrastrukturális társaságok várakozással tekintenek az alternatív üzemanyagok vasúti bevezetésére vonatkozó nemzeti tervek elé.

Rövid távon azonban alaposan fel kell mérni a vasút üzemeltetési költségeit és különösen a villamosenergia-költségeket, és a mai helyzetben olyan támogató intézkedésekre van szükség, amelyek biztosítják, hogy a vasút intermodális versenyképessége ne sérüljön,

és elkerülhető legyen a dízelvontatásra való átállás.

Ezek is érdekelhetik

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Bővül a HUNGRAIL aktivitása a CER-ben

A Magyar Vasúti Egyesület egy pénzügyi munkabizottság tagja lett. A HUNGRAIL csatlakozott az Európai Vasúti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) a vasúti infrastruktúra finanszírozása biztonságának megteremtését...

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A cél az egységes európai hálózat

A vonatok még nem, a tárgyalások már nagy sebességre kapcsoltak az EU-ban. Az Európai Bizottság, Parlament és Tanács is elszánt, hogy még a nyári európai...

Katasztrófa lenne a vasútnak a megakamionok megjelenése a hazai közutakon

Tanulmány bizonyítja, hogy a nagyobb közúti szerelvények európai engedélyezése nem zöldítés, sőt! A részletszabályok még nem dőltek el, az EU-s irányelv alakításában most kell hallatniuk...

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

A rovat további cikkei

Lázár János: fizetés kiegészítést kapnak a MÁV munkavállalói

Az építési és közlekedési miniszter a MÁV-VOLÁN-csoport több ezer dolgozójára vonatkozó bérintézkedést jelentett be.

Meghatározták a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre

A CLECAT, az Európai Szállítmányozók Szövetsége meghatározta a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre.

Lázár János: folytatódik a Déli körvasút fejlesztése

Az építési és közlekedési miniszter kijelentette, hogy folytatják a Déli körvasút építését, a projektre szánt uniós források rendelkezésre állnak.