A vasút élen jár a közlekedés szén-dioxid-mentesítésében.
Üdvözlik az alternatív üzemanyagokról szóló infrastruktúra-rendeletről (AFIR) folytatott tárgyalások lezárását az Európai Vasúti Ellátó Iparág (UNIFE) és az Európai Vasúti és Infrastruktúra Vállalatok Közössége (CER). Arra számítanak, hogy ez arra fogja ösztönözni a tagállamokat, hogy fontolják meg az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítését a vasúti hálózaton, és ezzel hozzájáruljanak az EU Green Deal célkitűzéseinek eléréséhez.
A vasút messze a legzöldebb tömegközlekedési mód, mivel a szállítással összefüggő üvegházhatású gázok kibocsátásának kevesebb, mint 0,5%-át teszi ki közvetlen felhasználáson keresztül (dízel), és ez az egyetlen mód, amely folyamatosan javítja energiahatékonyságát, miközben növeli a kapacitásokat.
Már ma is a vonatkilométerek 80%-a villamos energiával fut, amelynek egyre nagyobb része megújuló forrásból származik, holott az európai vasúthálózatnak jelenleg csak 54%-a villamosított.
Figyelembe véve a vasúti rendszer viszonylag hosszabb életciklusát hasznosak lennének a villamosítást kiegészítő szén-dioxid-mentesítési intézkedések. Ezek támogatnák az alternatív üzemanyag-infrastruktúrák vasúti kiépítését, és összhangba kerülnének az EU 2050-re szóló éghajlat semlegességi céljával.
Valójában az európai vasúti ágazat több éve dolgozik az alternatív üzemanyagokon alapuló megoldások kifejlesztésén és forgalomba hozatalán, beleértve az akkumulátoros szerelvényeket és a hidrogén-alkalmazásokat, a dízelvonatok fokozatos megszüntetése érdekében – tette közzé a CER.
Az alternatív tüzelőanyag-megoldásoknak a vasúti ágazatban való folyamatos elterjedése már több európai országban is megvalósult, és a következő években még tovább fog növekedni.
Ennek fényében az európai vasúti beszállító ipar, az üzemeltetők és a pályahálózat-működtetők üdvözölték az EU figyelemre méltó erőfeszítéseit annak érdekében, hogy az európai vasúti ágazat a teljes dekarbonizáció felé haladjon, és az elkövetkező években vezesse a mobilitás zöld átmenetét. Ebben az értelemben az AFIR lehetőséget kínál arra, hogy megalapozza az alternatív üzemanyagokkal kapcsolatos infrastruktúrák fokozatos kiépítését a vasút számára, különösen azokon a vonalakon, amelyeket nem lehet villamosítani.
Philippe Citroën, az UNIFE főigazgatója elmondta, hogy az európai vasúti szolgáltató ipar örömmel látja, hogy az Európai Parlament bevonta a vasutat az AFIR hatálya alá. Bár az ambíciók szintje magasabb is lehetett volna, a rendelet fontos ösztönzőt és láthatóságot fog teremteni az iparág számára, hogy folytassa a dízel üzemanyag versenyképes alternatíváinak kifejlesztésére irányuló beruházásait a nem villamosított vonalakon.
Alberto Mazzola, a CER ügyvezető igazgatója elmondta, kétségtelen, hogy a vasút továbbra is vezeti a közlekedés szén-dioxid-mentesítését. A további villamosítás és az alternatív üzemanyagok bevezetése az új AFIR révén szabályozási keretet kínál a nagy szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok fokozatos megszüntetésére a vasúti közlekedésben a következő évtizedekben. Az európai vasúti és infrastrukturális társaságok várakozással tekintenek az alternatív üzemanyagok vasúti bevezetésére vonatkozó nemzeti tervek elé.
Rövid távon azonban alaposan fel kell mérni a vasút üzemeltetési költségeit és különösen a villamosenergia-költségeket, és a mai helyzetben olyan támogató intézkedésekre van szükség, amelyek biztosítják, hogy a vasút intermodális versenyképessége ne sérüljön,
és elkerülhető legyen a dízelvontatásra való átállás.