fbpx
2024. április 14. vasárnap

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

- Hirdetés -

A kérdés:
Az úgynevezett „csendes” útvonalakon történő fuvarozás kihívások elé állítja a vállalkozó vasúti társaságokat és a pályahálózat-működtetőket egyaránt. Milyen kérdéseket érdemes tisztázni a 2024 december 8-án történő indulásig?

Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.

„Pályahálózat-működtetőként a zajterhelés csökkentése mellett a piaci bevételeink megtartása is feladat, így fontosnak gondoljuk azt, hogy a rendelkezésre álló információk alapján megtörténjen a csendes folyosónak kijelölt útvonalak felülvizsgálata még a következő menetrendi időszak kezdete előtt. A múltkori szakmai fórum alapján bár a vasútvállalatok alapvetően felkészültnek tűnnek, mégis többletköltség és feladat is kapcsolódik hozzá. Már az is csökkentheti ezeket a terheket, ha akár egy vagy kettő korábban kijelölt útvonal elhagyható. Van viszont mozgástér a MÁV oldalán is, hiszen a számítási módszertan éjszakai idősávot jelöl meg, felülvizsgálni viszont bármikor lehet az utolsó három lezárt üzleti év adatai alapján, tehát egy kis odafigyeléssel a nem túlterhelt vonalakon a kijelölés alatti zónában tartható az átlag éjszakai vonatszám. Talán éppen ez is volt a célja a jogszabály alkotóinak: a technológiai újítások mellett a kapacitások eloszlására való figyelmet is megteremteni. Mindenesetre a MÁV részéről a felülvizsgálat az, amelynek meg kell történnie a közeljövőben, illetve meg kell állapodnunk a minisztériumok és a piaci szereplők képviselőivel: milyen eljárást kövessünk a jövőbeni felülvizsgálatokat illetően, hogy az minden szereplő érdekeit szolgálni tudja."

Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.

„Mindenekelőtt fontos tisztázni azt, hogy keletkezik-e versenypiaci hátránya a magyar árufuvarozó vasúti társaságokon keresztül Magyarországnak a csendes folyosók ily módon történő bevezetésének. A régió többi országa derogációt kért és kapott a csendes útvonalak bevezetése tekintetében, ezért komoly kockázata annak, hogy a magyarországi bevezetés után a csendes kocsival kevésbé rendelkező ügyfelek más – Magyarországot elkerülő – útvonalakat keressenek. Amennyiben a csendes folyosó bevezetésre kerül Magyarországon, a vasúti társaságoknak karbantartás, üzemeltetés és vonattovábbítás területén fel kell készülniük az új technológia kihívásaira. Ez érinti az alkatrészek beszerzését, certifikációinak ellenőrzését, a járművek ellenőrzését, de még a mozdonyvezetők képzését is."

Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

„A 2019/774/EU Végrehajtási Rendelet 5a. cikk alapján, december 8-tól a csendes útvonalakon csak zajcsökkentett kocsik közlekedhetnek, azaz ezeken az útvonalakon csak a zajra vonatkozó ÁME követelményeinek megfelelő tehervagonok üzemeltethetők. A korábban öntöttvas féktuskóval gyártott teherkocsik műanyag féktuskókkal való átszerelése a fentiek miatt szükséges. A szürkeöntvény féktuskó korlátozás nélkül cserélhető „LL” féktuskóra, viszont ez utóbbinak a hővezetési tényezője jelentősen rosszabb. Alacsony külső hőmérséklet esetén (télen), fékezést követően a megálláskor, a forró kerék futófelületének egy pontja a hideg sínnel tartósan érintkezik, mely következtében a tárcsa adott pontja megedződik, rideggé válhat és ez a futófelület kitöredezés gyakoriságának emelkedéséhez vezethet. A Kombi „K” féktuskó az „LL” féktuskóhoz képest kevésbé okoz a keréken futófelületi hibákat, viszont a kialakítása miatt nem építhető be sem az öntöttvas, sem az „LL” féktuskó helyére. A jármű átalakítása költséges és egyben engedélyköteles is."

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.

A rovat további cikkei

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.