fbpx
2024. november 8. péntek

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

Még az év utolsó negyedévében is öt százalékos volt az árutonnakm-ben kifejezett vasúti áruszállítás teljesítményében a visszaesés a megelőző év azonos időszakához képest.

A koronavírus járványhoz hasonlóan nehéz évet zárt a hazai áruszállítási piac. 2023-ban a teljes hazai áruszállítás teljesítménye: míg 2020-ban 10,3 százalékos volt az előző évi árutonnakm teljesítményhez mérten a visszaesés, 2023-ban 9,6 százalék.

Vasúti szempontból azonban rosszabb a helyzet: míg 2020-ban 9,1 százalékot nőtt az éves teljesítmény, 2023-ban 6,4 százalékkal csökkent. 2019-hez viszonyítva a vasúti áruszállítás teljesítménye változatlan szinten állt.

- Hirdetés -

A vasút teljesítménye még így is a legjobbnak mondható a többi áruszállítási módhoz képest.

A közúti áruszállítás 2023-ban közel kétszer nagyobb mértékben 11,4 százalékban süllyedt. A közúti áruszállítás teljesítménye tavaly így 10 százalékkal marad el a 2019-es szintjétől. A belvízi áruszállítás letjmenete sem állt meg, a tavalyi 13 százalékos süllyedés után már 38 százalékkal marad el a 2019-es szinttől. A csővezetékes szállítás 2021-re süllyedt nagyot, azóta már csak kisebb mértékű volt az éves csökkenés.

Az adatokat negyedéves szinten vizsgálva az látható, hogy még mindig jelentős volt a visszaesés mértéke a 2023-as utolsó három hónapban is. Azonban a közútnál a 2023. IV. negyedév gyorsuló visszaesést hozott, a vasútnál már az előző negyedévhez képest enyhe emelkedést lehetett látni.

Az áruszállítási teljesítmények visszaesése és az elmúlt évek átalakulásai az áruszállítási modal splitben is érezhető hatással jártak:

21,3 százalékra nőtt a 2019-es 18 százalékról a vasúti áruszállítás részesedése a közlekedési munkamegosztásban.

Mindez azonban nem járt együtt a messze legszennyezőbb közúti áruszállítás visszaszorulásával, hiszen annak mértéke a 2019-es 62,3 százalékról 66,4 százalékra emelkedett. Így leginkább a csővezetékes és a belvízi áruszállítás visszaszorulása okozott átalakulást a piacon. Igaz, ez utóbbi két közlekedési mód igen eltérő a közúti és a vasúti áruszállítás piacától. Csővezetéken földgáz és kőolaj szállítását végzik alapvetően. A dunai hajózásban az acélgyártási alapanyagok, így a kőszén és a vasérc szállítása mellett a mezőgazdasági termékek jellemzőek. Mivel a belvízi áruszállítás alapvetően tranzitot és nemzetközi forgalmat jelent, ez sokkal inkább külső körülmények miatt változik hazánkban.

A belföldi áruszállítás teljesítménye 4 százalékkal csökkent tavaly egész évben árutonnakm-ben, de a vasút esetében 11,6 százalékos visszaesés volt, míg a közútnál 0,7 százalékos csökkenés. 2019-hez viszonyítva a vasúti belföldi áruszállítás 20 százalékkal csökkent, míg a közúti áruszállítás 3 százalékkal nőtt.

A nemzetközi viszonylatban fordított a helyzet: a megelőző évihez képest a vasúti teljesítmény 5,3 százalékos értékénél jóval nagyobb, 17,9 százalékos visszaesést volt kénytelen a közúti áruszállítás elszenvedni. 2019-hez hasonlítva a vasút 4 százalékkal többet szállított tavaly, míg a közúti járművek 18 százalékkal kevesebbet.

Az adatok alapján leginkább a nemzetközi áruszállítási igények csökkenése okozta a legnagyobb változást a hazai áruszállítási piacon 2023-ban. A trendek alapján nemzetközi forgalomban érzékelhető, hogy a kamionokról a vonatokra terelődik a forgalom, ám belföldön ellentétes folyamatokat lehetett látni.

Ezek is érdekelhetik

Tovább csökken az áruszállítás teljesítménye, a vasút a nemzetközi fuvarokra épít

A vasút stagnálással nyitotta a 2024-es első negyedévet, míg a közúti fuvarozás gyors növekedéssel dolgozta le a tavalyi mélyrepülését.

Európa a közúti áruszállítás felé mozdult el, nem működik a brüsszeli közlekedéspolitika

Nem tud megállnia  a kontinensen a vasúti áruszállítás részarányának csökkenése.

Az RCH készül az akkumulátoripar adta lehetőségekre

Az RCH dolgozik az ukrán fuvarok visszaszerzésén és újabb kínai mozdonyokat is vásárol.

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Az országbérlet hozott gyógyulást a járványra

Tavaly rekordokat döntött a közösségi közlekedés. A MÁV–Volán-csoport járatain 2023-ban 837 millió utazás történt. Ez 118 millióval több, mint 2022-ben, ami azt mutatja, hogy a...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Legfrissebb híreink

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

Megkezdődött a Keleti pályaudvar rekonstrukciós programja

Az utasok szóhasználatának megfelelő módon újulnak meg a MÁV-csoport személyszállítói szolgáltatásaihoz kapcsolódó márkanevek és logók.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

A rovat további cikkei

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

Megkezdődött a Keleti pályaudvar rekonstrukciós programja

Az utasok szóhasználatának megfelelő módon újulnak meg a MÁV-csoport személyszállítói szolgáltatásaihoz kapcsolódó márkanevek és logók.

Új cégstruktúrához megújuló márkanevek és logók a MÁV-nál

Az utasok szóhasználatának megfelelő módon újulnak meg a MÁV-csoport személyszállítói szolgáltatásaihoz kapcsolódó márkanevek és logók.