fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

Döntés született a E-csatlakozókról a DAC vonatkozásában

Az FP5-TRANS4M-R projekt irányítóbizottsága döntést hozott a projektben egységesen alkalmazandó E-csatlakozó kialakításáról. A koncepciót 2024. áprilisában az Európai DAC végrehajtási program tanácsa, júliusban pedig a program felügyelő bizottsága is elfogadta.

Az E-csatlakozó kiválasztása jelentős mérföldkövet jelent a DAC európai interoperabilitásának megvalósításában, amely a kapacitás növelése, a nagyobb áteresztőképesség és a szállítási idő lerövidítése révén javítja a vasúti áruszállítás általános teljesítményét. Az E-csatlakozó biztosítja az energiaellátást, valamint az adat- és kommunikációs megoldást a teljes digitális tehervonat  valamennyi kocsijában és mozdonyában. Az E-csatlakozó az az alkatrész, amely valóban digitálissá teszi a DAC-ot, mivel lehetővé teszi az automatizálást és a digitalizálást a szoftveresen definiált rendszerekkel és a digitális vasúti szolgáltatásokkal.

Alapos tesztelési időszak követi a kiválasztási folyamatot

- Hirdetés -

A tesztek során két E-csatlakozó prototípust vizsgáltak meg, amelyeket az FP5-TRANS4M-R projektben résztvevő gyártók, a J.M. Voith SE & Co. KG és a Knorr-Bremse Systeme für Schienenfahrzeuge GmbH mutattak be. Mindkét koncepció közel hasonlóan jó értékelést ért el a műszaki kivitelezés vonatkozásában, ami hangsúlyozza a gyártók magas innovációs képességét. A költségértékelés vonatkozásában a J.M. Voith SE & Co. KG E-Csatlakozó koncepciója minimálisan jobban teljesített. Ezért az üzemeltető szakértői csoportja ezt a tervezést ajánlotta, és az FP5-TRANS4M-R projekt felügyelőbizottsága elfogadta a szakértők javaslatát.

A következő szakaszban átfogó biztonsági és védelmi koncepciót dolgoznak ki, amely alapos kockázatelemzést is tartalmaz. A kiválasztott E-csatlakozó kialakítás lesz az alapja az interfészek szabványosításának a vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásokban az Európai Vasúti Ügynökség vonatkozó felülvizsgálati eljárásain belül.

FP5-TRANS4M-R projekt: az európai vasúti árufuvarozás átalakítása

Az FP5-TRANS4M-R projekt átfogó célja, hogy a vasúti árufuvarozás egy alacsony kibocsátású, ellenálló európai logisztikai lánc gerincévé váljon, amely teljes mértékben kielégíti a végfelhasználók igényeit. Három technológiai klaszter, a „Teljes körű digitális áruszállító vonatüzemeltetés (FDFTO)”, a „ Gördülékeny áruszállítás” és az „Innovatív áruszállítási eszközök” az FP5-TRANS4M-R technológiákat fogja kifejleszteni, validálni és demonstrálni, egy integrált, ágazatközi rendszerszemléletű megközelítés figyelembevétele mellett. A digitális automata központi ütköző (DAC) által támogatott megoldások integrálása a szoftveralapú rendszerekkel és a digitális vasúti szolgáltatásokkal nagyobb kapacitást, nagyobb áteresztőképességet és gyorsabb szállítást fog biztosítani. Megerősíti a vasúti pályahálózat-működtetők közötti határokon átnyúló koordinációt és együttműködést, és optimalizált vasúti hálózatirányítást biztosít.

Az FP5-TRANS4M-R projekt zökkenőmentes, integrált, átjárható, validált és az egész EU-ra kiterjedő engedéllyel rendelkező megoldásainak célja egy egységes uniós vasúti árufuvarozási technológiai keretrendszer kialakítása, amely szigorúan ellenőrzött interfészekkel és hatékony rendszerintegrációkkal rendelkezik a határokon, a különböző szereplőkön, valamint a közlekedési módokon átívelő zökkenőmentes működés érdekében. Ezek a célkitűzések adják a projekt alapját, keretrendszerét és hátterét, amely jelentős hatást gyakorol majd az EU közlekedési és logisztikai ágazatára.

A projekt meg fogja tudni valósítani a vasúti árufuvarozási ágazat azon kötelezettségvállalását, hogy 2030-ra 30%-ra kell növelni a vasúti árufuvarozás részarányát.

Fotó és forrás: Europe’s Rail

Ezek is érdekelhetik

A távoli kapcsoláson kívül milyen szerepe lehet a DAC-nak a digitalizációban?

Bizonyos digitális funkciók már megjelentek a teherszállításban, a rakománymonitoringban és -követésben, de nem dőlt még el, hogy pontosan mire fogjuk használni a digitális automatikus kapcsolót.

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Az RCH-nak jó éve lesz minden nehézség ellenére

Kovács Imre elnök szerint 2024 második negyedévében jöhet a gazdasági fellendülés. Az elmúlt években jelentős hatékonysági átalakításon ment keresztül a Rail Cargo Hungaria (RCH), másrészt...

A DAC bevezetésével ne kövessük el azt a hibát, mint a csendes kocsikkal!

Ha a csendes féktuskók kitalálásakor előre látták volna a ma jelentkező problémákat, nem születik ilyen gyorsan, ilyen kevés teszt után döntés a kötelező bevezetéséről a tehervonatoknál – állítja Turi Gábor, a Magyar Vasúti Magánkocsi Szövetség elnöke.

A DAC-bevezetésre is lesz támogatás Csehországban

A DAC-bevezetésre is lesz támogatás Csehországban. Az Európai Bizottság újraindítja a cseh vasúthálózat átjárhatóságát támogató programot.

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

A rovat további cikkei

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.