Az FP5-TRANS4M-R projekt irányítóbizottsága döntést hozott a projektben egységesen alkalmazandó E-csatlakozó kialakításáról. A koncepciót 2024. áprilisában az Európai DAC végrehajtási program tanácsa, júliusban pedig a program felügyelő bizottsága is elfogadta.
Az E-csatlakozó kiválasztása jelentős mérföldkövet jelent a DAC európai interoperabilitásának megvalósításában, amely a kapacitás növelése, a nagyobb áteresztőképesség és a szállítási idő lerövidítése révén javítja a vasúti áruszállítás általános teljesítményét. Az E-csatlakozó biztosítja az energiaellátást, valamint az adat- és kommunikációs megoldást a teljes digitális tehervonat valamennyi kocsijában és mozdonyában. Az E-csatlakozó az az alkatrész, amely valóban digitálissá teszi a DAC-ot, mivel lehetővé teszi az automatizálást és a digitalizálást a szoftveresen definiált rendszerekkel és a digitális vasúti szolgáltatásokkal.
Alapos tesztelési időszak követi a kiválasztási folyamatot
A tesztek során két E-csatlakozó prototípust vizsgáltak meg, amelyeket az FP5-TRANS4M-R projektben résztvevő gyártók, a J.M. Voith SE & Co. KG és a Knorr-Bremse Systeme für Schienenfahrzeuge GmbH mutattak be. Mindkét koncepció közel hasonlóan jó értékelést ért el a műszaki kivitelezés vonatkozásában, ami hangsúlyozza a gyártók magas innovációs képességét. A költségértékelés vonatkozásában a J.M. Voith SE & Co. KG E-Csatlakozó koncepciója minimálisan jobban teljesített. Ezért az üzemeltető szakértői csoportja ezt a tervezést ajánlotta, és az FP5-TRANS4M-R projekt felügyelőbizottsága elfogadta a szakértők javaslatát.
A következő szakaszban átfogó biztonsági és védelmi koncepciót dolgoznak ki, amely alapos kockázatelemzést is tartalmaz. A kiválasztott E-csatlakozó kialakítás lesz az alapja az interfészek szabványosításának a vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásokban az Európai Vasúti Ügynökség vonatkozó felülvizsgálati eljárásain belül.
FP5-TRANS4M-R projekt: az európai vasúti árufuvarozás átalakítása
Az FP5-TRANS4M-R projekt átfogó célja, hogy a vasúti árufuvarozás egy alacsony kibocsátású, ellenálló európai logisztikai lánc gerincévé váljon, amely teljes mértékben kielégíti a végfelhasználók igényeit. Három technológiai klaszter, a „Teljes körű digitális áruszállító vonatüzemeltetés (FDFTO)”, a „ Gördülékeny áruszállítás” és az „Innovatív áruszállítási eszközök” az FP5-TRANS4M-R technológiákat fogja kifejleszteni, validálni és demonstrálni, egy integrált, ágazatközi rendszerszemléletű megközelítés figyelembevétele mellett. A digitális automata központi ütköző (DAC) által támogatott megoldások integrálása a szoftveralapú rendszerekkel és a digitális vasúti szolgáltatásokkal nagyobb kapacitást, nagyobb áteresztőképességet és gyorsabb szállítást fog biztosítani. Megerősíti a vasúti pályahálózat-működtetők közötti határokon átnyúló koordinációt és együttműködést, és optimalizált vasúti hálózatirányítást biztosít.
Az FP5-TRANS4M-R projekt zökkenőmentes, integrált, átjárható, validált és az egész EU-ra kiterjedő engedéllyel rendelkező megoldásainak célja egy egységes uniós vasúti árufuvarozási technológiai keretrendszer kialakítása, amely szigorúan ellenőrzött interfészekkel és hatékony rendszerintegrációkkal rendelkezik a határokon, a különböző szereplőkön, valamint a közlekedési módokon átívelő zökkenőmentes működés érdekében. Ezek a célkitűzések adják a projekt alapját, keretrendszerét és hátterét, amely jelentős hatást gyakorol majd az EU közlekedési és logisztikai ágazatára.
A projekt meg fogja tudni valósítani a vasúti árufuvarozási ágazat azon kötelezettségvállalását, hogy 2030-ra 30%-ra kell növelni a vasúti árufuvarozás részarányát.
Fotó és forrás: Europe’s Rail