fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Döntés született a E-csatlakozókról a DAC vonatkozásában

Az FP5-TRANS4M-R projekt irányítóbizottsága döntést hozott a projektben egységesen alkalmazandó E-csatlakozó kialakításáról. A koncepciót 2024. áprilisában az Európai DAC végrehajtási program tanácsa, júliusban pedig a program felügyelő bizottsága is elfogadta.

Az E-csatlakozó kiválasztása jelentős mérföldkövet jelent a DAC európai interoperabilitásának megvalósításában, amely a kapacitás növelése, a nagyobb áteresztőképesség és a szállítási idő lerövidítése révén javítja a vasúti áruszállítás általános teljesítményét. Az E-csatlakozó biztosítja az energiaellátást, valamint az adat- és kommunikációs megoldást a teljes digitális tehervonat  valamennyi kocsijában és mozdonyában. Az E-csatlakozó az az alkatrész, amely valóban digitálissá teszi a DAC-ot, mivel lehetővé teszi az automatizálást és a digitalizálást a szoftveresen definiált rendszerekkel és a digitális vasúti szolgáltatásokkal.

Alapos tesztelési időszak követi a kiválasztási folyamatot

- Hirdetés -

A tesztek során két E-csatlakozó prototípust vizsgáltak meg, amelyeket az FP5-TRANS4M-R projektben résztvevő gyártók, a J.M. Voith SE & Co. KG és a Knorr-Bremse Systeme für Schienenfahrzeuge GmbH mutattak be. Mindkét koncepció közel hasonlóan jó értékelést ért el a műszaki kivitelezés vonatkozásában, ami hangsúlyozza a gyártók magas innovációs képességét. A költségértékelés vonatkozásában a J.M. Voith SE & Co. KG E-Csatlakozó koncepciója minimálisan jobban teljesített. Ezért az üzemeltető szakértői csoportja ezt a tervezést ajánlotta, és az FP5-TRANS4M-R projekt felügyelőbizottsága elfogadta a szakértők javaslatát.

A következő szakaszban átfogó biztonsági és védelmi koncepciót dolgoznak ki, amely alapos kockázatelemzést is tartalmaz. A kiválasztott E-csatlakozó kialakítás lesz az alapja az interfészek szabványosításának a vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásokban az Európai Vasúti Ügynökség vonatkozó felülvizsgálati eljárásain belül.

FP5-TRANS4M-R projekt: az európai vasúti árufuvarozás átalakítása

Az FP5-TRANS4M-R projekt átfogó célja, hogy a vasúti árufuvarozás egy alacsony kibocsátású, ellenálló európai logisztikai lánc gerincévé váljon, amely teljes mértékben kielégíti a végfelhasználók igényeit. Három technológiai klaszter, a „Teljes körű digitális áruszállító vonatüzemeltetés (FDFTO)”, a „ Gördülékeny áruszállítás” és az „Innovatív áruszállítási eszközök” az FP5-TRANS4M-R technológiákat fogja kifejleszteni, validálni és demonstrálni, egy integrált, ágazatközi rendszerszemléletű megközelítés figyelembevétele mellett. A digitális automata központi ütköző (DAC) által támogatott megoldások integrálása a szoftveralapú rendszerekkel és a digitális vasúti szolgáltatásokkal nagyobb kapacitást, nagyobb áteresztőképességet és gyorsabb szállítást fog biztosítani. Megerősíti a vasúti pályahálózat-működtetők közötti határokon átnyúló koordinációt és együttműködést, és optimalizált vasúti hálózatirányítást biztosít.

Az FP5-TRANS4M-R projekt zökkenőmentes, integrált, átjárható, validált és az egész EU-ra kiterjedő engedéllyel rendelkező megoldásainak célja egy egységes uniós vasúti árufuvarozási technológiai keretrendszer kialakítása, amely szigorúan ellenőrzött interfészekkel és hatékony rendszerintegrációkkal rendelkezik a határokon, a különböző szereplőkön, valamint a közlekedési módokon átívelő zökkenőmentes működés érdekében. Ezek a célkitűzések adják a projekt alapját, keretrendszerét és hátterét, amely jelentős hatást gyakorol majd az EU közlekedési és logisztikai ágazatára.

A projekt meg fogja tudni valósítani a vasúti árufuvarozási ágazat azon kötelezettségvállalását, hogy 2030-ra 30%-ra kell növelni a vasúti árufuvarozás részarányát.

Fotó és forrás: Europe’s Rail

Ezek is érdekelhetik

A távoli kapcsoláson kívül milyen szerepe lehet a DAC-nak a digitalizációban?

Bizonyos digitális funkciók már megjelentek a teherszállításban, a rakománymonitoringban és -követésben, de nem dőlt még el, hogy pontosan mire fogjuk használni a digitális automatikus kapcsolót.

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Az RCH-nak jó éve lesz minden nehézség ellenére

Kovács Imre elnök szerint 2024 második negyedévében jöhet a gazdasági fellendülés. Az elmúlt években jelentős hatékonysági átalakításon ment keresztül a Rail Cargo Hungaria (RCH), másrészt...

A DAC bevezetésével ne kövessük el azt a hibát, mint a csendes kocsikkal!

Ha a csendes féktuskók kitalálásakor előre látták volna a ma jelentkező problémákat, nem születik ilyen gyorsan, ilyen kevés teszt után döntés a kötelező bevezetéséről a tehervonatoknál – állítja Turi Gábor, a Magyar Vasúti Magánkocsi Szövetség elnöke.

A DAC-bevezetésre is lesz támogatás Csehországban

A DAC-bevezetésre is lesz támogatás Csehországban. Az Európai Bizottság újraindítja a cseh vasúthálózat átjárhatóságát támogató programot.

Legfrissebb híreink

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

A veszélyes áru szegmens növekedésére a vasútnak is fel kell készülnie

Minél nagyobb arányban vasúton és biztonságban kell történnie a veszélyes áruk szállításának.

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A rovat további cikkei

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.