fbpx
2025. január 21. kedd

Figyelmeztetnek a vasúti szervezetek a DAC-kal kapcsolatban

Magyarország, Németország, Lengyelország, Csehország, és Szlovákia vasúti árufuvarozási szövetségei – köztük a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület – „DAC Voice of Reason” címmel új memorandumot írtak alá a digitális automatizált kapcsolók (DAC) sikeres bevezetéséhez, hangot adva a vasúti versenyképesség, a belső versenyhelyzet, üzemeltetési kérdések, valamint a makro- és mikroszintű üzleti megoldásokkal kapcsolatos tisztázandó kérdéseknek – adta hírül a HUNGRAIL.

Az egyesület közleménye szerint az érintett szervezetek a DAC fokozatos és jól előkészített bevezetésében hisznek. Kijelentik, hogy a rendszer számos hasznot hajthat a vasútnak, ugyanakkor egy elhamarkodott és önkényes bevezetés hátráltathatja a vasút fejlődését. A dokumentum ezért rávilágít a konkrét problémás területekre is amellett, hogy  meghatározza a DAC sikeres bevezetésének előfeltételeit. A kötelező érvényű döntések megszületése előtt még további munkára van szükség.

A Memorandumot az alábbi árufuvarozókat képviselő vezető egyesületek/szövetségek írták alá:

- Hirdetés -
  • HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület
  • Német Vasúti Árufuvarozók Szövetsége (Die Güterbahnen – German Rail Freight Association)
  • Független Vasútüzemeltetők Lengyel Szövetsége (ZNPK – Polish Federation of Independent Rail Operators)
  • Vasúti Árufuvarozók Csehországi Szövetsége (ŽESNAD.CZ (Czech Association of Rail Freight Operators)
  • Szlovák Vasúti árufuvarozók Szövetsége (AROS – Slovak Association of Rail Freight Operators)
  • Vasúti Járművek Tulajdonosainak és Üzemeltetőinek Cseh Szövetsége (SPV – Czech Association of Owners and Operators of Railway Vehicles)
  • Vasúti Járművek Tulajdonosainak és Üzemeltetőinek Szlovákiai Szövetsége (ZVKV – Slovak Association of Owners and Operators of Railway Vehicles)

A szervezetek többek között a tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról. Meglátásuk szerint bizonyos mennyiségű mozdonyt fel kell szerelni DAC-kal, mielőtt megkezdődhet a kocsik migrációja.

Felhívták a figyelmet arra is, hogy fontos a DAC bevezetésének és karbantartásának összehangolása a nagyjavítási műveletek gyakoriságával. A vasúti kocsik például hatévente esnek át nagyobb karbantartási beavatkozások, míg a mozdonyoknál ez általában 15 éves periódus.

A HUNGRAIL közleményében az is olvasható, hogy

a DAC megvalósítása jelentős infrastrukturális, eszköz- és technológiai kezdeti beruházásokat igényel. Tekintettel arra, hogy a vasúttársaságok csökkenő piaci részesedéssel és jövedelmezőséggel küzdenek, már a kezdeti költségek is akadályt jelentenek az elfogadás szempontjából.

A szereplők csak akkor tudják támogatni a rendszert, amennyiben a gazdasági előnyök méltányos elosztása egyértelműen kimutatható. Kijelentik, hogy a DAC kétségtelenül növelni fogja a gördülőállománnyal kapcsolatos költségeket, így az EU-tól és a tagállamoktól érkező jelentős finanszírozás nélkül a rendszer uniós szintű bevezetése meglehetősen kérdéses maradhat.

A szervezetek azonban elégedettek a DAC különböző műszaki és működési feltételek mellett megvalósuló kísérleti szakaszával. Ami kiemelt fontosságú, hogy a döntések meghozatala előtt meghatározzák azokat a szegmenseket, amelyekben a DAC előnyökkel járhat.

Fotó: Deutche Bahn

Ezek is érdekelhetik

Dr. Bakai Kristóf Péter: a logisztikai racionalitások kiszolgálására készek vagyunk

Dr. Bakai Kristóf Péterrel beszélgettünk a vasúti szektort érintő határforgalmi kihívásokról, fejlesztésekről, aktualitásokról.

A NAV partner a vasúti határforgalmi teljesítmény növelésében

A világ legnagyobb vasútipari és közlekedési szakvásárán az idei évben 2940 kiállító szervezet jelent meg 59 országból.

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Döntés született a E-csatlakozókról a DAC vonatkozásában

Az FP5-TRANS4M-R projekt irányítóbizottsága döntést hozott a projektben egységesen alkalmazandó E-csatlakozó kialakításáról.

Kritikus vágányzárhelyzetre kell felkészülni augusztusban

Az érintett hazai vasúti árufuvarozó szerint a vágányzárak idején több napra lebénulhat a hazai intermodális forgalom legnagyobb része.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.

Legfrissebb híreink

Mosóczi Lászlót a GYSEV igazgatóságának elnökévé nevezték ki

2025. január elsejétől Dr. Mosóczi László tölti be a GYSEV Zrt. igazgatóságának elnöki pozícióját, Hegyi Zsolt is pozíciót kapott.

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Mosóczi Lászlót a GYSEV igazgatóságának elnökévé nevezték ki

2025. január elsejétől Dr. Mosóczi László tölti be a GYSEV Zrt. igazgatóságának elnöki pozícióját, Hegyi Zsolt is pozíciót kapott.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Logisztikaicsarnok-fejlesztésbe kezd az Alstom 600 millió forint értékben

A logisztikai csarnok építését a telephely kapacitásnövelése és a termelési volumen 40 százalékos emelkedése indokolja.

A rovat további cikkei

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Logisztikaicsarnok-fejlesztésbe kezd az Alstom 600 millió forint értékben

A logisztikai csarnok építését a telephely kapacitásnövelése és a termelési volumen 40 százalékos emelkedése indokolja.