Magyarország, Németország, Lengyelország, Csehország, és Szlovákia vasúti árufuvarozási szövetségei – köztük a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület – „DAC Voice of Reason” címmel új memorandumot írtak alá a digitális automatizált kapcsolók (DAC) sikeres bevezetéséhez, hangot adva a vasúti versenyképesség, a belső versenyhelyzet, üzemeltetési kérdések, valamint a makro- és mikroszintű üzleti megoldásokkal kapcsolatos tisztázandó kérdéseknek – adta hírül a HUNGRAIL.
Az egyesület közleménye szerint az érintett szervezetek a DAC fokozatos és jól előkészített bevezetésében hisznek. Kijelentik, hogy a rendszer számos hasznot hajthat a vasútnak, ugyanakkor egy elhamarkodott és önkényes bevezetés hátráltathatja a vasút fejlődését. A dokumentum ezért rávilágít a konkrét problémás területekre is amellett, hogy meghatározza a DAC sikeres bevezetésének előfeltételeit. A kötelező érvényű döntések megszületése előtt még további munkára van szükség.
A Memorandumot az alábbi árufuvarozókat képviselő vezető egyesületek/szövetségek írták alá:
- HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület
- Német Vasúti Árufuvarozók Szövetsége (Die Güterbahnen – German Rail Freight Association)
- Független Vasútüzemeltetők Lengyel Szövetsége (ZNPK – Polish Federation of Independent Rail Operators)
- Vasúti Árufuvarozók Csehországi Szövetsége (ŽESNAD.CZ (Czech Association of Rail Freight Operators)
- Szlovák Vasúti árufuvarozók Szövetsége (AROS – Slovak Association of Rail Freight Operators)
- Vasúti Járművek Tulajdonosainak és Üzemeltetőinek Cseh Szövetsége (SPV – Czech Association of Owners and Operators of Railway Vehicles)
- Vasúti Járművek Tulajdonosainak és Üzemeltetőinek Szlovákiai Szövetsége (ZVKV – Slovak Association of Owners and Operators of Railway Vehicles)
A szervezetek többek között a tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról. Meglátásuk szerint bizonyos mennyiségű mozdonyt fel kell szerelni DAC-kal, mielőtt megkezdődhet a kocsik migrációja.
Felhívták a figyelmet arra is, hogy fontos a DAC bevezetésének és karbantartásának összehangolása a nagyjavítási műveletek gyakoriságával. A vasúti kocsik például hatévente esnek át nagyobb karbantartási beavatkozások, míg a mozdonyoknál ez általában 15 éves periódus.
A HUNGRAIL közleményében az is olvasható, hogy
a DAC megvalósítása jelentős infrastrukturális, eszköz- és technológiai kezdeti beruházásokat igényel. Tekintettel arra, hogy a vasúttársaságok csökkenő piaci részesedéssel és jövedelmezőséggel küzdenek, már a kezdeti költségek is akadályt jelentenek az elfogadás szempontjából.
A szereplők csak akkor tudják támogatni a rendszert, amennyiben a gazdasági előnyök méltányos elosztása egyértelműen kimutatható. Kijelentik, hogy a DAC kétségtelenül növelni fogja a gördülőállománnyal kapcsolatos költségeket, így az EU-tól és a tagállamoktól érkező jelentős finanszírozás nélkül a rendszer uniós szintű bevezetése meglehetősen kérdéses maradhat.
A szervezetek azonban elégedettek a DAC különböző műszaki és működési feltételek mellett megvalósuló kísérleti szakaszával. Ami kiemelt fontosságú, hogy a döntések meghozatala előtt meghatározzák azokat a szegmenseket, amelyekben a DAC előnyökkel járhat.
Fotó: Deutche Bahn