fbpx
2025. november 14. péntek

Figyelmeztetnek a vasúti szervezetek a DAC-kal kapcsolatban

Magyarország, Németország, Lengyelország, Csehország, és Szlovákia vasúti árufuvarozási szövetségei – köztük a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület – „DAC Voice of Reason” címmel új memorandumot írtak alá a digitális automatizált kapcsolók (DAC) sikeres bevezetéséhez, hangot adva a vasúti versenyképesség, a belső versenyhelyzet, üzemeltetési kérdések, valamint a makro- és mikroszintű üzleti megoldásokkal kapcsolatos tisztázandó kérdéseknek – adta hírül a HUNGRAIL.

Az egyesület közleménye szerint az érintett szervezetek a DAC fokozatos és jól előkészített bevezetésében hisznek. Kijelentik, hogy a rendszer számos hasznot hajthat a vasútnak, ugyanakkor egy elhamarkodott és önkényes bevezetés hátráltathatja a vasút fejlődését. A dokumentum ezért rávilágít a konkrét problémás területekre is amellett, hogy  meghatározza a DAC sikeres bevezetésének előfeltételeit. A kötelező érvényű döntések megszületése előtt még további munkára van szükség.

A Memorandumot az alábbi árufuvarozókat képviselő vezető egyesületek/szövetségek írták alá:

  • HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület
  • Német Vasúti Árufuvarozók Szövetsége (Die Güterbahnen – German Rail Freight Association)
  • Független Vasútüzemeltetők Lengyel Szövetsége (ZNPK – Polish Federation of Independent Rail Operators)
  • Vasúti Árufuvarozók Csehországi Szövetsége (ŽESNAD.CZ (Czech Association of Rail Freight Operators)
  • Szlovák Vasúti árufuvarozók Szövetsége (AROS – Slovak Association of Rail Freight Operators)
  • Vasúti Járművek Tulajdonosainak és Üzemeltetőinek Cseh Szövetsége (SPV – Czech Association of Owners and Operators of Railway Vehicles)
  • Vasúti Járművek Tulajdonosainak és Üzemeltetőinek Szlovákiai Szövetsége (ZVKV – Slovak Association of Owners and Operators of Railway Vehicles)

A szervezetek többek között a tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról. Meglátásuk szerint bizonyos mennyiségű mozdonyt fel kell szerelni DAC-kal, mielőtt megkezdődhet a kocsik migrációja.

Felhívták a figyelmet arra is, hogy fontos a DAC bevezetésének és karbantartásának összehangolása a nagyjavítási műveletek gyakoriságával. A vasúti kocsik például hatévente esnek át nagyobb karbantartási beavatkozások, míg a mozdonyoknál ez általában 15 éves periódus.

A HUNGRAIL közleményében az is olvasható, hogy

a DAC megvalósítása jelentős infrastrukturális, eszköz- és technológiai kezdeti beruházásokat igényel. Tekintettel arra, hogy a vasúttársaságok csökkenő piaci részesedéssel és jövedelmezőséggel küzdenek, már a kezdeti költségek is akadályt jelentenek az elfogadás szempontjából.

A szereplők csak akkor tudják támogatni a rendszert, amennyiben a gazdasági előnyök méltányos elosztása egyértelműen kimutatható. Kijelentik, hogy a DAC kétségtelenül növelni fogja a gördülőállománnyal kapcsolatos költségeket, így az EU-tól és a tagállamoktól érkező jelentős finanszírozás nélkül a rendszer uniós szintű bevezetése meglehetősen kérdéses maradhat.

A szervezetek azonban elégedettek a DAC különböző műszaki és működési feltételek mellett megvalósuló kísérleti szakaszával. Ami kiemelt fontosságú, hogy a döntések meghozatala előtt meghatározzák azokat a szegmenseket, amelyekben a DAC előnyökkel járhat.

Fotó: Deutche Bahn

Ezek is érdekelhetik

HUNGRAIL: újra kell értékelni a vasúti logisztika jövőjét Magyarországon

A Magyar Vasúti Egyesület arra figyelmeztet, hogy a hazai vasúti árufuvarozás kritikus szakaszba lépett: fenntarthatatlan az üzleti modell.

Körkérdés: a kombinált fuvarozás lehetőségei és kihívásai

Nyolc szakembert kérdeztünk arról, mik a kombinált fuvarozás legnagyobb kihívásai és hogyan növelhető a versenyképessége.

Tovább nőtt a hazai vasúti egyes kocsi teherfuvarozás teljesítménye

A HUNGRAIL adatai alátámasztják a Vasúti Egyes Kocsi Teherfuvarozás támogatási program eredményességét és fontosságát: nőtt a teljesítmény.

Rekordokat döntött az idei transport logistic – köztük magyar szereplőkkel

Az összesen 2722 kiállítóval és a több mint 77 ezer látogatóval a transport logistic új rekordokat döntött.

Ez történt a II. Vasúti Járműipari Szimpóziumon – összefoglaló

A II. Vasúti Járműipari Szimpóziumon elhangzott előadások, panelbeszélgetések legfontosabb momentumait foglaltuk össze egy helyen.

Elszállt költségek és romló jövedelmezőség a vasúti árufuvarozóknál

A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3%-kal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2%-kal tudtak emelkedni.

Legfrissebb híreink

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

KÉKTÚRA mozdonyt és motorvonatot mutatott be a GYSEV

Az újonnan matricázott járművekkel a természetjárás és a fenntartható közlekedés kapcsolatát népszerűsíti a GYSEV.

Alan Beroud lesz a CER új elnöke

A CER (Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége) közgyűlésén a tagvállalatok megszavazták az irányítóbizottság új összetételét.

A rovat további cikkei

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

A CER Cargo Group lett a Wiener Lokalbahnen Cargo vállalat új tulajdonosa

A Wiener Lokalbahnen Cargo osztrák vasúti áruszállító vállalat a CER Cargo Group-hoz került, a tulajdonosváltás várhatóan 2025 végéig lezárul.