fbpx
2024. szeptember 11. szerda
spot_img

Figyelmeztetnek a vasúti szervezetek a DAC-kal kapcsolatban

Magyarország, Németország, Lengyelország, Csehország, és Szlovákia vasúti árufuvarozási szövetségei – köztük a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület – „DAC Voice of Reason” címmel új memorandumot írtak alá a digitális automatizált kapcsolók (DAC) sikeres bevezetéséhez, hangot adva a vasúti versenyképesség, a belső versenyhelyzet, üzemeltetési kérdések, valamint a makro- és mikroszintű üzleti megoldásokkal kapcsolatos tisztázandó kérdéseknek – adta hírül a HUNGRAIL.

Az egyesület közleménye szerint az érintett szervezetek a DAC fokozatos és jól előkészített bevezetésében hisznek. Kijelentik, hogy a rendszer számos hasznot hajthat a vasútnak, ugyanakkor egy elhamarkodott és önkényes bevezetés hátráltathatja a vasút fejlődését. A dokumentum ezért rávilágít a konkrét problémás területekre is amellett, hogy  meghatározza a DAC sikeres bevezetésének előfeltételeit. A kötelező érvényű döntések megszületése előtt még további munkára van szükség.

A Memorandumot az alábbi árufuvarozókat képviselő vezető egyesületek/szövetségek írták alá:

- Hirdetés -
  • HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület
  • Német Vasúti Árufuvarozók Szövetsége (Die Güterbahnen – German Rail Freight Association)
  • Független Vasútüzemeltetők Lengyel Szövetsége (ZNPK – Polish Federation of Independent Rail Operators)
  • Vasúti Árufuvarozók Csehországi Szövetsége (ŽESNAD.CZ (Czech Association of Rail Freight Operators)
  • Szlovák Vasúti árufuvarozók Szövetsége (AROS – Slovak Association of Rail Freight Operators)
  • Vasúti Járművek Tulajdonosainak és Üzemeltetőinek Cseh Szövetsége (SPV – Czech Association of Owners and Operators of Railway Vehicles)
  • Vasúti Járművek Tulajdonosainak és Üzemeltetőinek Szlovákiai Szövetsége (ZVKV – Slovak Association of Owners and Operators of Railway Vehicles)

A szervezetek többek között a tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról. Meglátásuk szerint bizonyos mennyiségű mozdonyt fel kell szerelni DAC-kal, mielőtt megkezdődhet a kocsik migrációja.

Felhívták a figyelmet arra is, hogy fontos a DAC bevezetésének és karbantartásának összehangolása a nagyjavítási műveletek gyakoriságával. A vasúti kocsik például hatévente esnek át nagyobb karbantartási beavatkozások, míg a mozdonyoknál ez általában 15 éves periódus.

A HUNGRAIL közleményében az is olvasható, hogy

a DAC megvalósítása jelentős infrastrukturális, eszköz- és technológiai kezdeti beruházásokat igényel. Tekintettel arra, hogy a vasúttársaságok csökkenő piaci részesedéssel és jövedelmezőséggel küzdenek, már a kezdeti költségek is akadályt jelentenek az elfogadás szempontjából.

A szereplők csak akkor tudják támogatni a rendszert, amennyiben a gazdasági előnyök méltányos elosztása egyértelműen kimutatható. Kijelentik, hogy a DAC kétségtelenül növelni fogja a gördülőállománnyal kapcsolatos költségeket, így az EU-tól és a tagállamoktól érkező jelentős finanszírozás nélkül a rendszer uniós szintű bevezetése meglehetősen kérdéses maradhat.

A szervezetek azonban elégedettek a DAC különböző műszaki és működési feltételek mellett megvalósuló kísérleti szakaszával. Ami kiemelt fontosságú, hogy a döntések meghozatala előtt meghatározzák azokat a szegmenseket, amelyekben a DAC előnyökkel járhat.

Fotó: Deutche Bahn

Ezek is érdekelhetik

Kritikus vágányzárhelyzetre kell felkészülni augusztusban

Az érintett hazai vasúti árufuvarozó szerint a vágányzárak idején több napra lebénulhat a hazai intermodális forgalom legnagyobb része.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.

Gőzerővel robog az I. Vasúti Járműipari Szimpózium

2030-ig 100.000 férőhelynyi új vasúti járműre van szüksége a magyar vasúti piacnak.

A pályahasználati díj emelése ellentétes a kormányzati célokkal 

A pályahasználati díj szeptemberi emelése alapvetően rontja a vasúti áruszállítás versenyképességét - mondta el Hódosi Lajos, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója a...

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Legfrissebb híreink

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

A rovat további cikkei

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Speciális kalodarendszerrel szállít vasúti kerékpárokat a TS Hungária

A kétsoros kalodarendszerrel teherkocsinként 30 db vasúti kerékpár szállítható, ez versenyképes alternatíva a közúti fuvarozással szemben.