fbpx
2024. október 7. hétfő
spot_img

Kovács Imre: „Szeptember elsejétől árat kell emelnünk” – Rádió Café interjú

Optimista a vasúti árufuvarozás jövőjéről, ugyanakkor komoly kihívásokkal kell szembenézni az ágazat szereplőinek az infrastruktúra fejlesztése és a szabályozások terén. A V0 projekt jelentős szerepet játszhat Magyarország versenyképességének növelésében és a vasúti árufuvarozás hatékonyságának javításában. – A Rádió Café vendége volt Kovács Imre a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke.

Mozdonyflotta és dízelmozdonyok helyzete

Kovács kiemelte, hogy az árufuvarozásban a nemzetközi áruáramlatok miatt egyre inkább az interoperábilis mozdonyok irányába mozdulnak el, amelyek megfelelnek a brüsszeli egységes irányelveknek. Ezzel szemben a személyszállításban és a belső forgalmakban a nemzeti engedélyekkel rendelkező régebbi mozdonyokat is használják. Ezzel kapcsolatban így nyilatkozott:
„Az árufuvarozásban, főleg a nemzetközi áruáramlatok miatt, mi egyre jobban elmegyünk az interoperábilis mozdonyok irányába, ahol valóban brüsszeli egységes irányelvek alapján történik ezeknek a mozdonyoknak az engedélyeztetése.”

A dízelmozdonyok kapcsán Közép-Európában két fő dilemma előtt állnak: a hálózat fenntarthatóságának meghatározása és a vonalbezárás nélküli fejlődés lehetősége. Kovács ezt így fejtette ki:
„Definiálni kéne, hogy mennyi az érdemes, fenntartható hálózat. Vasutasként nyugodtan mondhatom, hogy valóban szerintem Magyarországon kicsit túlsűrű a hálózat, tehát ezen is lehetne racionalizálni.”
Emellett felmerült a hibrid mozdonyok alkalmazása is, amely bizonyos szakaszokon gazdaságos megoldást nyújthat:
„Elmegyünk a hibrid mozdonyok irányába, mert bizonyos szakaszokat, ami viszonylag gyorsan kiszolgálható, bőven lehet hibrid, mozdonnyal kiszolgálni.”

- Hirdetés -

Infrastruktúra állapota

A beszélgetés során hangsúlyozták, hogy a vasúti infrastruktúra állapota és az eszközpark képességeinek összehangolása kulcsfontosságú. Kovács rámutatott, hogy a gyorsvasutak beszerzésének nincs értelme, ha a pálya állapota nem teszi lehetővé a gyors közlekedést:

Teljesen fölösleges nekünk gyorsvasutat idehozni eszközoldalon, hogyha a pálya olyan állapotban van, hogy a teljes szakasz, teljes hálózat 40%-án lassú jelek vannak.

A német és osztrák infrastruktúra állapotának romlása és a gyakori építkezések miatt a vasúti közlekedés hatékonysága jelentősen csökkent:
„Sajnos mind az osztrák, mind a német infrastruktúra pályaépítések miatt, és egyéb problémák miatt nem azt a minőséget produkálja, ami eddig volt, és a személyszállításban is nagyon nagy problémáik vannak ezzel kapcsolatban.”

Hálózathozzáférési díjak emelése

A magyar kormány nemrégiben jelentős, 14,5%-os hálózathozzáférési díjemelést jelentett be, ami nagy meglepetést okozott a szektorban. Kovács szerint ez ellentétes a vasúti árufuvarozás támogatásának céljával, amelyet a Green Deal és a dekarbonizációs törekvések hirdetnek. Az emelés komoly kihívásokat jelent a magyar infrastruktúra versenyképessége szempontjából, különösen a tranzitforgalom esetében.
Kovács elmondta, hogy az emelés miatt a magyar infrastruktúra versenyképessége csökkenhet a régióban:
„Ez egyértelműen a közúttal szembeni versenyhátrányt jelent, mert a közúttal nincs most ilyen növekedés, és nekünk viszont szeptember elsejétől a vasúti szakmában árat kell emelnünk.”

Európai szabályozások és a vasúti lobbi

Az interjúban szó esett az európai szabályozások ellentmondásairól is. Miközben az EU a zöld jelszavak és a vasút támogatásának szükségességét hangoztatja, a gyakorlatban olyan döntések születnek, amelyek a közúti fuvarozást erősítik. Dr. Kovács rámutatott, hogy a közúti lobbi jelentősen erősebb, mint a vasúti, és hogy a vasúti ágazatnak is erősítenie kell lobbi tevékenységét Brüsszelben és nemzeti szinten egyaránt:
„A közútnak a lobbija az minden országban, de Brüsszelben is jelentősen erősebb, mint a vasúti lobbi. Egy kamionos szakma, az több százezer ember, több százezer családot érint, míg a vasúton sokkal kevesebb választó van, akit mondjuk érdemes megfelelő érvekkel, megfelelő akár demagógiával is, vagy szabályozással támogatni.”

V0 projekt és a vasúti árufuvarozás jövője

A V0 projekt, amely Budapestet elkerülő vasúti szakaszt jelent, nagy lehetőséget nyújthat Magyarország versenyképességének növelésére. Dr. Kovács szerint a projekt elengedhetetlen, különösen a jövőbeli kínai és ukrán áruforgalom miatt, amely jelentős terhet róna a jelenlegi infrastruktúrára:

Én azt gondolom, hogy erre mindenképpen szükség van. Tehát, ha az akkumulátorgyárak elindulnak, ha befejeződik Ukrajnában a háború és újraindul Ukrajna újjáépítése. Ez hatalmas mennyiség lesz.

A projekt részeként Szolnok vagy Székesfehérvár térségében új rendezőpályaudvarok kialakítása is felmerülhet, amelyek kiválthatnák a budapesti Ferencvárosi rendezőpályaudvar szerepét:
„Mi elvégeztük azokat az elemzéseket is már pont a V0 nyomvonalával kapcsolatban, hogy hogyan lehetne máshogy szabályozni. És akár Szolnok térségében, akár Székesfehérvár térségében, én azt gondolom, hogy lehetne olyan meglévő infrastruktúrákat fejleszteni, amivel egy nagy Ferencvárosi rendezőpályaudvart értelmesen ki lehetne váltani.”

Ezek is érdekelhetik

Speciális kalodarendszerrel szállít vasúti kerékpárokat a TS Hungária

A kétsoros kalodarendszerrel teherkocsinként 30 db vasúti kerékpár szállítható, ez versenyképes alternatíva a közúti fuvarozással szemben.

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

Lázár: megállapodtunk a kínaiakkal a V0 megépítéséről

Meg fogjuk építeni az M8-as autópályát és a V0-ás vasúti körgyűrűt, amely generációkra meg fogja oldani a dunaújvárosiak életét! – jelentette be Lázár János...

Kínaiakkal fejlesztik a magyar vasúthálózatot

A kínai elnök budapesti találkozóján több megállapodás is született arról, hogy a távol-keleti országgal közösen fejleszti a kormány a magyar vasúthálózatot. Szijjártó Péter külügyminiszter jelentette...

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Nagy kérdőjel a hazai vasúti árufuvarozás idei helyzete

Fontos, hogy hazánkban folytatódjon a vasúti egyeskocsi-támogatás, a versenyképesség fennmaradása érdekében.

Legfrissebb híreink

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Szakmailag is mozgalmas napok az InnoTranson

A vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok már használnak generatív mesterséges intelligenciát, ráadásul különböző módokon.

Jól halad a MÁV pályafelújítása, 5 perccel is csökkenhet a menetidő

A korszerűsítéssel az év végétől megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatforgalom, közel 20 km hosszon megszűnik a sebességkorlátozás.

RCH: 450 ezer tonna cukorrépa szállítása várható

A Rail Cargo Hungaria a szükséges vasúti kocsi és vontatási kapacitás biztosításával felkészült a fuvarozási feladatokra.

A rovat további cikkei

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.