Optimista a vasúti árufuvarozás jövőjéről, ugyanakkor komoly kihívásokkal kell szembenézni az ágazat szereplőinek az infrastruktúra fejlesztése és a szabályozások terén. A V0 projekt jelentős szerepet játszhat Magyarország versenyképességének növelésében és a vasúti árufuvarozás hatékonyságának javításában. – A Rádió Café vendége volt Kovács Imre a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke.
Mozdonyflotta és dízelmozdonyok helyzete
Kovács kiemelte, hogy az árufuvarozásban a nemzetközi áruáramlatok miatt egyre inkább az interoperábilis mozdonyok irányába mozdulnak el, amelyek megfelelnek a brüsszeli egységes irányelveknek. Ezzel szemben a személyszállításban és a belső forgalmakban a nemzeti engedélyekkel rendelkező régebbi mozdonyokat is használják. Ezzel kapcsolatban így nyilatkozott:
„Az árufuvarozásban, főleg a nemzetközi áruáramlatok miatt, mi egyre jobban elmegyünk az interoperábilis mozdonyok irányába, ahol valóban brüsszeli egységes irányelvek alapján történik ezeknek a mozdonyoknak az engedélyeztetése.”
A dízelmozdonyok kapcsán Közép-Európában két fő dilemma előtt állnak: a hálózat fenntarthatóságának meghatározása és a vonalbezárás nélküli fejlődés lehetősége. Kovács ezt így fejtette ki:
„Definiálni kéne, hogy mennyi az érdemes, fenntartható hálózat. Vasutasként nyugodtan mondhatom, hogy valóban szerintem Magyarországon kicsit túlsűrű a hálózat, tehát ezen is lehetne racionalizálni.”
Emellett felmerült a hibrid mozdonyok alkalmazása is, amely bizonyos szakaszokon gazdaságos megoldást nyújthat:
„Elmegyünk a hibrid mozdonyok irányába, mert bizonyos szakaszokat, ami viszonylag gyorsan kiszolgálható, bőven lehet hibrid, mozdonnyal kiszolgálni.”
Infrastruktúra állapota
A beszélgetés során hangsúlyozták, hogy a vasúti infrastruktúra állapota és az eszközpark képességeinek összehangolása kulcsfontosságú. Kovács rámutatott, hogy a gyorsvasutak beszerzésének nincs értelme, ha a pálya állapota nem teszi lehetővé a gyors közlekedést:
Teljesen fölösleges nekünk gyorsvasutat idehozni eszközoldalon, hogyha a pálya olyan állapotban van, hogy a teljes szakasz, teljes hálózat 40%-án lassú jelek vannak.
A német és osztrák infrastruktúra állapotának romlása és a gyakori építkezések miatt a vasúti közlekedés hatékonysága jelentősen csökkent:
„Sajnos mind az osztrák, mind a német infrastruktúra pályaépítések miatt, és egyéb problémák miatt nem azt a minőséget produkálja, ami eddig volt, és a személyszállításban is nagyon nagy problémáik vannak ezzel kapcsolatban.”
Hálózathozzáférési díjak emelése
A magyar kormány nemrégiben jelentős, 14,5%-os hálózathozzáférési díjemelést jelentett be, ami nagy meglepetést okozott a szektorban. Kovács szerint ez ellentétes a vasúti árufuvarozás támogatásának céljával, amelyet a Green Deal és a dekarbonizációs törekvések hirdetnek. Az emelés komoly kihívásokat jelent a magyar infrastruktúra versenyképessége szempontjából, különösen a tranzitforgalom esetében.
Kovács elmondta, hogy az emelés miatt a magyar infrastruktúra versenyképessége csökkenhet a régióban:
„Ez egyértelműen a közúttal szembeni versenyhátrányt jelent, mert a közúttal nincs most ilyen növekedés, és nekünk viszont szeptember elsejétől a vasúti szakmában árat kell emelnünk.”
Európai szabályozások és a vasúti lobbi
Az interjúban szó esett az európai szabályozások ellentmondásairól is. Miközben az EU a zöld jelszavak és a vasút támogatásának szükségességét hangoztatja, a gyakorlatban olyan döntések születnek, amelyek a közúti fuvarozást erősítik. Dr. Kovács rámutatott, hogy a közúti lobbi jelentősen erősebb, mint a vasúti, és hogy a vasúti ágazatnak is erősítenie kell lobbi tevékenységét Brüsszelben és nemzeti szinten egyaránt:
„A közútnak a lobbija az minden országban, de Brüsszelben is jelentősen erősebb, mint a vasúti lobbi. Egy kamionos szakma, az több százezer ember, több százezer családot érint, míg a vasúton sokkal kevesebb választó van, akit mondjuk érdemes megfelelő érvekkel, megfelelő akár demagógiával is, vagy szabályozással támogatni.”
V0 projekt és a vasúti árufuvarozás jövője
A V0 projekt, amely Budapestet elkerülő vasúti szakaszt jelent, nagy lehetőséget nyújthat Magyarország versenyképességének növelésére. Dr. Kovács szerint a projekt elengedhetetlen, különösen a jövőbeli kínai és ukrán áruforgalom miatt, amely jelentős terhet róna a jelenlegi infrastruktúrára:
Én azt gondolom, hogy erre mindenképpen szükség van. Tehát, ha az akkumulátorgyárak elindulnak, ha befejeződik Ukrajnában a háború és újraindul Ukrajna újjáépítése. Ez hatalmas mennyiség lesz.
A projekt részeként Szolnok vagy Székesfehérvár térségében új rendezőpályaudvarok kialakítása is felmerülhet, amelyek kiválthatnák a budapesti Ferencvárosi rendezőpályaudvar szerepét:
„Mi elvégeztük azokat az elemzéseket is már pont a V0 nyomvonalával kapcsolatban, hogy hogyan lehetne máshogy szabályozni. És akár Szolnok térségében, akár Székesfehérvár térségében, én azt gondolom, hogy lehetne olyan meglévő infrastruktúrákat fejleszteni, amivel egy nagy Ferencvárosi rendezőpályaudvart értelmesen ki lehetne váltani.”