A Radiocafé Millásreggeli műsorában volt vendég a Magyar Vasút szerkesztője.
Bár a műsorvezetői kérdés a személyszállítás helyzetére vonatkozott, a Millásreggeli című műsorban Tevan Imre, a Magyar Vasút havilap és a magyarvasut.hu szerkesztője azzal kezdte, hogy fontos odafigyelni a vasúti teherszállításra is. Ez ugyanis csak látszólag nem érinti az átlagpolgárt, hiszen minden egyes tehervonat ötven–hatvan kamion légszennyezésétől, útrongálásától és kapacitásfoglalásától szabadít meg minket. A vasúti áruszállítás az egyetlen mód arra a szárazföldön, hogy megvédjük a föld klímáját, a saját tüdőnket, és hogy kevesebb időt vesztegessünk a dugókban.
Azokban az országokban, ahol jól működik a vasút (Svájc, Ausztria), évtizedekig képesek konzekvensen követni a kidolgozott stratégiát, és annak alapján végrehajtani a fejlesztéseket, akár az infrastruktúráról, akár a járművekről van szó. Magyarországon is voltak, vannak óriási vasútrekonstrukciós projektek uniós támogatásból, a járműállomány egyik szegmensében jelentős mennyiségben érkeztek új elővárosi villamos motorvonatok (Flirtök, Kissek, a vasútvillamos CityLink szerelvényei), ugyanakkor más szegmensekben alig (vagonok távolsági forgalomra, villanymozdonyok) vagy egyáltalán nem (mellékvonalak, mellékvonali járművek, dízelmozdonyok) történt érdemi előrelépés.
Munkatársunk szerint
legalább a rendszerváltás óta terheli felelősség a döntéshozókat, de azt is mondhatjuk, a társadalom nem képes rászorítani a politikusokat arra, hogy a vasúttal megfelelően foglalkozzanak.
A kisforgalmú mellékvonalak problémáját nem oldja meg sem a vonalak bezárása, de a puszta meghagyásuk vagy újranyitásuk sem. És ez nem oldja meg a MÁV-csoport mostanra valóban nagyon nehézzé vált jármű-, humánerrőforrás-, és finanszírozási helyzetét sem. Végre a valódi problémákkal is foglalkozni kell, azzal, hogy a szállított áru minél nagyobb része utazzon a környezetkímélő vasúton, és hogy a különböző régiókban élő emberek mobilitási igényeit minél színvonalasabban szolgáljuk ki.
A mellékvonalakra jobb járművek, használható menetrend, a tényleges szükségletek szerint elhelyezett megállók, jó csatlakozások kellenek. Az egyik megoldás lehet az is, ha ezek csoportjait kisebb, rugalmas, fejlesztési tőkét bevonni tudó magánvasutak kapják meg üzemeltetésre kilométerdíjért, ahogy ez Németországban gyakorlat, de sok más országban is működik.
Nyitóképünkön tehervonat és személyszállító vonat Budapesten (fotó: Tevan Imre).