fbpx
2025. január 22. szerda

Szükség van a vasútra!

A Radiocafé Millásreggeli műsorában volt vendég a Magyar Vasút szerkesztője.

Bár a műsorvezetői kérdés a személyszállítás helyzetére vonatkozott, a Millásreggeli című műsorban Tevan Imre, a Magyar Vasút havilap és a magyarvasut.hu szerkesztője azzal kezdte, hogy fontos odafigyelni a vasúti teherszállításra is. Ez ugyanis csak látszólag nem érinti az átlagpolgárt, hiszen minden egyes tehervonat ötven–hatvan kamion légszennyezésétől, útrongálásától és kapacitásfoglalásától szabadít meg minket. A vasúti áruszállítás az egyetlen mód arra a szárazföldön, hogy megvédjük a föld klímáját, a saját tüdőnket, és hogy kevesebb időt vesztegessünk a dugókban.

Azokban az országokban, ahol jól működik a vasút (Svájc, Ausztria), évtizedekig képesek konzekvensen követni a kidolgozott stratégiát, és annak alapján végrehajtani a fejlesztéseket, akár az infrastruktúráról, akár a járművekről van szó. Magyarországon is voltak, vannak óriási vasútrekonstrukciós projektek uniós támogatásból, a járműállomány egyik szegmensében jelentős mennyiségben érkeztek új elővárosi villamos motorvonatok (Flirtök, Kissek, a vasútvillamos CityLink szerelvényei), ugyanakkor más szegmensekben alig (vagonok távolsági forgalomra, villanymozdonyok) vagy egyáltalán nem (mellékvonalak, mellékvonali járművek, dízelmozdonyok) történt érdemi előrelépés.

- Hirdetés -

Munkatársunk szerint

legalább a rendszerváltás óta terheli felelősség a döntéshozókat, de azt is mondhatjuk, a társadalom nem képes rászorítani a politikusokat arra, hogy a vasúttal megfelelően foglalkozzanak.

A kisforgalmú mellékvonalak problémáját nem oldja meg sem a vonalak bezárása, de a puszta meghagyásuk vagy újranyitásuk sem. És ez nem oldja meg a MÁV-csoport mostanra valóban nagyon nehézzé vált jármű-, humánerrőforrás-, és finanszírozási helyzetét sem. Végre a valódi problémákkal is foglalkozni kell, azzal, hogy a szállított áru minél nagyobb része utazzon a környezetkímélő vasúton, és hogy a különböző régiókban élő emberek mobilitási igényeit minél színvonalasabban szolgáljuk ki.

A mellékvonalakra jobb járművek, használható menetrend, a tényleges szükségletek szerint elhelyezett megállók, jó csatlakozások kellenek. Az egyik megoldás lehet az is, ha ezek csoportjait kisebb, rugalmas, fejlesztési tőkét bevonni tudó magánvasutak kapják meg üzemeltetésre kilométerdíjért, ahogy ez Németországban gyakorlat, de sok más országban is működik.

Nyitóképünkön tehervonat és személyszállító vonat Budapesten (fotó: Tevan Imre).

Ezek is érdekelhetik

Tízpontos vállalást tett Lázár János a közösségi közlekedés fejlesztéséért

Olyan vasútfejlesztési, közlekedésfejlesztési elemeket tartalmaznak, amelyek egy jó részének már az idei évben örülhetnek az utasok.

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

125 éves a kaposvári vasútállomás

125 évvel ezelőtt, 1899-ben maga a legendás MÁV-főépítész, Pfaff Ferenc álmodta és tervezte meg az épületet, amelyet azután 1900-ban nyitottak meg.

Megújul a MÁV-csoport vezetése

A MÁV-csoport bejelentette, hogy 2025. január 1-jétől hogyan fog változni a vállalatcsoport vezetése.

Hegyi Zsolt: szoros együttműködésben az utasokért

Azonnali intézkedésekről, értékesítési eredményekről, az aktuális és jövőbeni járműhelyzetről is beszélgettünk a MÁV-csoport vezetőjével.

Balesetmegelőzés: figyelmeztető táblákat helyez ki a MÁV

A MÁV először a budapesti és Pest vármegyei vasúti és HÉV átjárókban kezdi meg a táblák kihelyezését megelőzési célból.

Legfrissebb híreink

Mosóczi Lászlót a GYSEV igazgatóságának elnökévé nevezték ki

2025. január elsejétől Dr. Mosóczi László tölti be a GYSEV Zrt. igazgatóságának elnöki pozícióját, Hegyi Zsolt is pozíciót kapott.

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Közel egymillió utast láttak vendégül a MÁV fedélzetén 2024-ben

A MÁV Utasellátó szolgáltatása tavaly több rekordot is döntött, az elmúlt évtizedben közlekedett a legtöbb vonat vendéglátó szolgáltatással.

Szorosabb együttműködés a V-Híd és a BME között

Együttműködési megállapodást kötött a V-Híd Csoport és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME).

A rovat további cikkei

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Logisztikaicsarnok-fejlesztésbe kezd az Alstom 600 millió forint értékben

A logisztikai csarnok építését a telephely kapacitásnövelése és a termelési volumen 40 százalékos emelkedése indokolja.