fbpx
2024. október 12. szombat

Szükség van a vasútra!

A Radiocafé Millásreggeli műsorában volt vendég a Magyar Vasút szerkesztője.

Bár a műsorvezetői kérdés a személyszállítás helyzetére vonatkozott, a Millásreggeli című műsorban Tevan Imre, a Magyar Vasút havilap és a magyarvasut.hu szerkesztője azzal kezdte, hogy fontos odafigyelni a vasúti teherszállításra is. Ez ugyanis csak látszólag nem érinti az átlagpolgárt, hiszen minden egyes tehervonat ötven–hatvan kamion légszennyezésétől, útrongálásától és kapacitásfoglalásától szabadít meg minket. A vasúti áruszállítás az egyetlen mód arra a szárazföldön, hogy megvédjük a föld klímáját, a saját tüdőnket, és hogy kevesebb időt vesztegessünk a dugókban.

Azokban az országokban, ahol jól működik a vasút (Svájc, Ausztria), évtizedekig képesek konzekvensen követni a kidolgozott stratégiát, és annak alapján végrehajtani a fejlesztéseket, akár az infrastruktúráról, akár a járművekről van szó. Magyarországon is voltak, vannak óriási vasútrekonstrukciós projektek uniós támogatásból, a járműállomány egyik szegmensében jelentős mennyiségben érkeztek új elővárosi villamos motorvonatok (Flirtök, Kissek, a vasútvillamos CityLink szerelvényei), ugyanakkor más szegmensekben alig (vagonok távolsági forgalomra, villanymozdonyok) vagy egyáltalán nem (mellékvonalak, mellékvonali járművek, dízelmozdonyok) történt érdemi előrelépés.

- Hirdetés -

Munkatársunk szerint

legalább a rendszerváltás óta terheli felelősség a döntéshozókat, de azt is mondhatjuk, a társadalom nem képes rászorítani a politikusokat arra, hogy a vasúttal megfelelően foglalkozzanak.

A kisforgalmú mellékvonalak problémáját nem oldja meg sem a vonalak bezárása, de a puszta meghagyásuk vagy újranyitásuk sem. És ez nem oldja meg a MÁV-csoport mostanra valóban nagyon nehézzé vált jármű-, humánerrőforrás-, és finanszírozási helyzetét sem. Végre a valódi problémákkal is foglalkozni kell, azzal, hogy a szállított áru minél nagyobb része utazzon a környezetkímélő vasúton, és hogy a különböző régiókban élő emberek mobilitási igényeit minél színvonalasabban szolgáljuk ki.

A mellékvonalakra jobb járművek, használható menetrend, a tényleges szükségletek szerint elhelyezett megállók, jó csatlakozások kellenek. Az egyik megoldás lehet az is, ha ezek csoportjait kisebb, rugalmas, fejlesztési tőkét bevonni tudó magánvasutak kapják meg üzemeltetésre kilométerdíjért, ahogy ez Németországban gyakorlat, de sok más országban is működik.

Nyitóképünkön tehervonat és személyszállító vonat Budapesten (fotó: Tevan Imre).

Ezek is érdekelhetik

Újabb bérelt mozdonyok érkezhetnek a MÁV-START-hoz

Az Alstom által gyártott Astride villanymozdonyokat tesztel a vasúttársaság a megnövekvő utazási igény és a járműhiány enyhítése érdekében.

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Jól halad a MÁV pályafelújítása, 5 perccel is csökkenhet a menetidő

A korszerűsítéssel az év végétől megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatforgalom, közel 20 km hosszon megszűnik a sebességkorlátozás.

Még szorosabb együttműködés a MÁV-VOLÁN-csoport és az ÖBB között

A megállapodás fókuszában a közlekedési kapcsolatos javítása áll, amely a személy- és áruszállítási szolgáltatások színvonalának emelésére is kiterjed.

Nemzetközi elismerés a MÁV új vezérigazgatójának

Két fontos nemzetközi szervezet vezető bizottsága is tagjának választotta a MÁV új vezérigazgatóját, Hegyi Zsoltot.

Ingyenes kerékpárszállítás és Autómentes napijegy

Az Európai Mobilitási Hét keretében különböző kedvezményekkel és programokkal készül a MÁV-VOLÁN-csoport a hétvégén.

Legfrissebb híreink

A V-HÍD bemutatta az ország legkorszerűbb vasúti nagygépeit

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Több mint 100 db új jegykiadó automatát telepít a MÁV-VOLÁN-csoport

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Újabb bérelt mozdonyok érkezhetnek a MÁV-START-hoz

Az Alstom által gyártott Astride villanymozdonyokat tesztel a vasúttársaság a megnövekvő utazási igény és a járműhiány enyhítése érdekében.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A V-HÍD bemutatta az ország legkorszerűbb vasúti nagygépeit

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

A rovat további cikkei

Több mint 100 db új jegykiadó automatát telepít a MÁV-VOLÁN-csoport

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Újabb bérelt mozdonyok érkezhetnek a MÁV-START-hoz

Az Alstom által gyártott Astride villanymozdonyokat tesztel a vasúttársaság a megnövekvő utazási igény és a járműhiány enyhítése érdekében.

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.