fbpx
2025. november 14. péntek

Nem alakultak meg a minta magánvasutak

Már 2010 előtt komolyan szóba került vasúti vonalcsoportok átadása üzemeltetésre magáncégeknek.

Másfél-két évtizede egészen konkrétan kidolgozott javaslatok születtek arra, hogy a MÁV hálózatából regionális elven leválasztott vonalcsoportok működtetésébe külföldi magántársaságokat vonjanak be – mondta a Magyar Vasút kérdésére Tömpe István közgazdász, aki 1997-től 2011-ig először a MÁV elnökeként, majd a MÁV, illetve a MÁV-Start topmenedzsmentjében különböző pozíciókban foglalkozott ezekkel a kezdeményezésekkel is.

A cél első lépésként egy tesztüzem, egy mintavasút fölépítése lett volna, ennek sikere után meg lehetett volna máshol is ismételni az átalakítást. Ide azonban soha sem jutott a folyamat.

Részletesen tanulmányozták a külföldi, elsősorban német gyakorlatot, az üzemeltetés átadásának gazdasági, szerződési aspektusait, gyakorlati működését. Az egyik legfontosabb tanúlság, és így a legfőbb cél úgy fogalmazható meg, hogy a verseny a régi szolgáltatót, az államvasutat is rákényszeríti a jobb szolgáltatásra, a hatékonyabb, gazdaságosabb működésre, a németek ezt a hatást konkrétan, számszakilag is kimutatták.

A Veolia cégcsoport, amely Németországban a helyi magánvasutak vezető tulajdonosa (ma Transdev néven működik a világ 19 országában) jelentkezett is a befektetői és üzemeltetői szerepre, de az EBRD, az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank is hajlandónak mutatkozott pénzt tenni a projektbe.

Az egyik ötlet „északi vasút” néven Vác környékét, azaz Észak-Pest megyét és Nógrádot ölelte volna föl úgy, hogy még a Budapest–Vác–Szob vonal is benne lett volna. Ez utóbbi mozzanat eleve kiverte a biztosítékot a MÁV-nál, erről a fontos fővonalról nem akarták lemondani. Egy másik kidolgozott ötlet, a „keleti vasút” Mátészalka környékén adott volna magánkézbe néhány vonalat.

Ezek a kezdeményezések soha nem jutottak el a megvalósulás közelébe, noha a szocialista-szabaddemokrata kormányok gazdaságfilozófiájától elvileg nem állt távol a magántőke bevonása, és persze már akkor is téma volt a vasút alulfinanszírozottsága, rossz állapota, gyenge teljesítménye és pénznyelése. Tömpe István ma úgy látja, hogy a szakminisztérium elzárkózása mögött végső soron a MÁV ellenállása tapintható ki, azon kívül, hogy a rendszerváltás utáni magyar kormányoknak nem volt erősségük a közlekedésügy irányítása.

Az akkori politikusok szinte csak autóban ülve, egy-egy zárt sorompó mögött várakozva találkoztak a vasúttal, és bosszantotta őket, ha kevés utast láttak, anélkül, hogy értették volna, hogy csúcsidőben vagy csúcsirányban ugyanaz a szerelvény akár tele is lehet. Ez legendának tűnhet, de többször is elhangzott ilyesmi

– emlékszik vissza Tömpe István.

Az egykori vezető azt is felidézte, hogy akkoriban a minimumán volt a MÁV presztízse, lobbiereje, miközben a Volánoknál akadt néhány ügyes, határozott, akár viszonylag jó pénzügyi eredményeket is felmutató vezető. A 2010 előtti években szóba került a mostanra megvalósult MÁV–Volán-csoporthoz hasonló integráció, egy közlekedési holding megszervezése, csakhogy akkor még a mai megoldás fordítottja volt az elképzelés, az, hogy az akkor 24 Volán vigye a vezetőszerepet, a MÁV az alárendeltet.

Lényegében ez az erősorrend érvényesült 2007-ben és 2009-ben, amikor ugyanaz történt sok regionális vonalon, mint most augusztus 1-jén tíz vonalon: leállították a vonatokat. A mellékvonalak üzemeltetését tehát nem kiszervezték magánpartnereknek, hanem egy részükön a közszolgáltatást átadták a MÁV-tól a Volánoknak.

Nyitóképünkön a Bayerische Oberlandbahn magánvasút motorvonata Bajorországban (fotó: Wikipedia).

Ezek is érdekelhetik

Újabb lassújeleket számol fel a MÁV – folyamatban az őszi pályakarbantartások

A vonatok menetrendszerű és biztonságos közlekedése érdekében folytatódnak a pályakarbantartási és felújítási munkák a MÁV-nál.

Új nyomvonalat kap a 106-os vasútvonal a debreceni Déli Gazdasági Övezet fejlesztése miatt

A 106-os vasútvonal teljesen új nyomvonalon épülhet újjá, hogy jobban illeszkedjen a térség fejlesztéseihez és a nemzetközi vasúti kapcsolatokhoz.

Már Kelenföldön is segíti az utasokat a MÁV új peronszektor-rendszere

Kelenföld állomáson is színes ábrák és betűjelzések mutatják a peronokon, melyik kocsi pontosan hol áll meg.

Jelentős hálózatfejlesztési és menetrendi változások lépnek életbe a magyar-ukrán határátmenetben

A MÁV, az Ukrán Vasutak és az Osztrák Szövetségi Vasutak együttműködésének eredményeként közvetlen vasúti összeköttetés indul Budapestről és Bécsből Ungvárra.

Folytatódik az egyeskocsi-teherfuvarozás támogatási programja 2025-ben

A magyar kormány 2025-ben is biztosítja az egyeskocsi-teherfuvarozás működésének fenntartásához szükséges állami hozzájárulást.

Kerékpárosbarát fejlesztések a MÁV állomásain

A MÁV-csoport 25 állomásán kerékpáros tolósínek telepített, ezzel megkönnyítve a biciklisek számára kerékpárokkal való közlekedést.

Legfrissebb híreink

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

A CER Cargo Group lett a Wiener Lokalbahnen Cargo vállalat új tulajdonosa

A Wiener Lokalbahnen Cargo osztrák vasúti áruszállító vállalat a CER Cargo Group-hoz került, a tulajdonosváltás várhatóan 2025 végéig lezárul.