fbpx
2024. május 21. kedd

Újra lehet-e nyitni a mellékvonalakat?

A tíz mellékvonal bezárásával új fejezet kezdődik a magyar vasút életében. A változás megtörténik, de a nagy kérdés az, hogy visszafordítható-e. Létezik-e gyors megoldás a MÁV mellékvonali járműparkjának megújítására?

Mától autóbuszok helyettesítik a vonatokat tíz hazai mellékvonalon. A bezárást egy személyi sérülésekkel járó baleset előzte meg, ugyanakkor minden érintett tudja, hogy évtizedes folyamatok vezettek a mellékvonali szolgáltatás válságához. Miközben a közbeszédben az okok – és felelősök – azonosítása zajlik, érdemes lenne előre nézni:

mi lehet a sorsa a mellékvonali vasúti közlekedésnek. Hogyan lehetne gyorsan helyreálllítani a MÁV regionális szolgáltatásait?

Mivel a bajt alapvetően a járművek állapota okozta, érdemes először megvizsgálni, lehet-e pótolni a hiányzó járműveket. A Bzmot sorozat a 80-as évektől szolgál a hazai mellékvonalakon. Több korszerűsítésen esett át a típus, új motorokat kapott, az emlékezetes tengelyrepedés után a futóművet is módosították. Az utasteret ugyancsak felújították. A negyvenéves típus azonban, minden praktikuma ellenére, megérett a cserére. De mivel lehetne pótolni?

- Hirdetés -

A Bzmot gyártója, a Vagonka Studénka 1973 és 1984 között összesen hatszáznyolcvan Studenkát gyártott az akkori ČSD-nek. További több mint száz bézét gyártottak a MÁV megrendelésére.

A cseh vasút mostanában kiárusítást rendez a lecserélendő, összesen közel 80 darab dízel motorvonatából. A legegyszerűbb megoldás lenne tehát a BzMot gyártójától venni használt, de még használható, hasonló technikát alkalmazó járműveket.

Nemcsak a csehek cserélik le mostanában a dízel motorvonataikat. Ausztriában, Németországban, és számos más uniós tagországban megkezdték a dízel járművek kivonását, hogy helyette környezetbarát járműveket szerezzenek be. A felszabaduló dízelek évtizedekig szolgálhatnának a magyar mellékvonalakon, ugyanakkor elkerülendő, hogy sokféle forrásból sokféle gyártmányt és típust szerezzünk be, mert  a karbantartás igénye egységes flottát kíván.

Amikor még bőven volt uniós forrás, felmerült hogy

új járművekkel frissítsük a regionális járműparkot.

A MÁV-START 2020 májusban írt ki húsz darab kétszáz és harminc darab 150 ülőhelyes új, zéró emissziós hibrid – 25 kV egyenáramú felsővezetékes, valamint akkumulátoros üzemű – villamos motorvonat beszerzésére európai uniós közbeszerzési eljárást, azonban egy év múlva visszavonta a tendert.

Idén tavasszal három jelentős magyarországi aktivitással bíró vasúti gyártó, az Alstom, a Siemens és a Stadler is konzultált a MÁV-START-tal a hidrogénhajtású vonatok szállításának lehetőségeiről. 

2021 januárjában Kína egyik legjelentősebb, vasúti járművek tervezésével és gyártásával foglalkozó társaságával írtak alá együttműködési szándéknyilatkozatot a MÁV Zrt. és a MÁV-START Zrt. vezetői. A CRRC Changchun céggel megkezdődő kooperáció elsődleges célja a magyarországi regionális vasúti szolgáltatások innovatív fejlesztése volt.

A mellékvonali járműpark korszerűsítését szolnoki bázissal, jelentős hazai hozzáadott értékkel és magyar munkaerőhányaddal látták megvalósíthatónak a felek.

A megoldások között felmerült, hogy ha a magyar költségvetés forrásai nem elégségesek a mellékvonali járműflotta frissítéséhez, akkor

vállalkozói tőkét kell bevonni, azaz liberalizálni a mellékvonali szolgáltatást.

Ugyanakkor könnyű belátni, hogy ez nem hoz gyors megoldást: még az érintett szereplők teljes egyetértésével – ami jelenleg nem áll fenn – is évekbe telhet a szolgáltatói szerződések tető alá hozása.

A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy a mellékvonali szolgáltatás biztosításához a járműveken kívül a pálya, a biztosítóberendezések korszerűsítése és a szakképzett személyi állomány biztosítása is szükséges. Mégis, a most bezárt mellékvonalak gyors újranyitásához leginkább talán mégis néhány tucat jó állapotú dízel motorvonat megérkezése lenne szükséges.

Ezek is érdekelhetik

120 FLIRT Akku-t rendel az ÖBB

Dízel járművei helyére akkumulátoros motorvonatokat vásárol az osztrák vasút.

Autóbuszokkal helyettesíthetik egyes mellékvonalakon a BzMot járműveket

A BzMot-flotta egy részének a kivonását fontolgatja a nemzeti vasúttársaság, miután az egyik jármű utasokkal a fedélzetén meghibásodott, és hat embernek égési sérüléseket okozott.

A miniszter azonnali vizsgálatot rendelt el az égési sérülések miatt

Azonnali vizsgálatot rendelt el a közlekedési miniszter.

Legfrissebb híreink

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....