fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

Szlovákiában és Lengyelországban is tervezik a vármegyebérletet

A térségben már szinte minden országban van vagy lesz kedvezményes bérlettermék.

Úgy tűnik, megállíthatatlanul terjednek Közép-Európában a magyar vármegye- és országbérlethez hasonló konstrukciók. Ha eltekintünk attól, hogy Luxemburgban az állam teljes területén ingyenes a közösségi közlekedés 2020 tavasza óta, az osztrák KlimaTicket (2021 őszétől) és a tavaly nyári német 9 eurós jegy (jelenleg már 49 euró, de állandó termék) volt az úttörő.

Magyarország idén májusban vezette be a vármegye-, illetve az országbérletet. Júniustól Szlovéniában is van országbérlet, és a cseheknél sem maradt el idén a náluk már évek óta, de csak nyáron használható kedvezményes konstrukció. Szó volt már Franciaország bekapcsolódásáról is az ilyen bérletet kínáló államok sorába.

- Hirdetés -

A szlovák kormány is tervez valamilyen kedvezményes, vasútra és autóbuszra is érvényes bérletet. Ez a Visegrádi négyek közlekedési minisztereinek és államtitkárainak szokásos tanácskozásán derült ki a magas-tátrai Felsőerdőfalván (Stará Lesná). A házigazda, Pavol Lančarič közlekedési miniszter itt beszélt partnereinek a kormány elképzeléseiről. Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára ezért ismertette a magyar tapasztalatokat, értékelése szerint az eddigi eredmények „felülmúlják a szakmai várakozásokat is”. Az esetleges szlovák konstrukcióról, konstrukciókról még nem sokat tudni, de lenne olyan bérlet, amely egy-egy kerületben érvényes. Szlovákia jelenleg nyolc kerületre (kraj) oszlik.

A Magyar Vasút lengyel szakmai körökből származó információi szerint ott ugyancsak napirenden van a kedvezményes, regionális bérletek ügye. A közszolgáltatás megrendelője Lengyelországban a 16 vajdaság, így kézenfekvő az ötlet, hogy a bérlet egy-egy közigazgatási egységben legyen érvényes.

Nyitóképünk Igló állomását ábrázolja (fotó: a szerző).

Ezek is érdekelhetik

Új tarifarendszer teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közlekedést

A közösségi közlekedésben az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja lépett hatályba március 1-jén.

Több mint négyszázezezer vármegye- és országbérletet váltottak ezidáig

Az új tarifarendszer vonzóbbá teheti a közösségi közlekedést Magyarországon?

Miért drága az olcsó bérlet?

Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus ügyvezetője és a FAIRTIQ kelet-közép-európai képviselőjének írása a részletszabályozást még nem ismerve járja körül az olcsó árazásban rejlő lehetőségeket és kockázatokat, nem csak a közlekedés területéről.

Kisokos a helyközi közlekedés új tarifarendszeréről

Március 1-jén lép életbe a magyar helyközi közlekedés új tarifarendszere.

Csehország, Szlovákia vagy Magyarország: melyik országban fordul elő több vonatsiklás?

A Railtarget.eu portál megvizsgálta, hogy hazánkban, Csehországban vagy Szlovákiában történik több vasúti siklási baleset.

Az országbérlet hozott gyógyulást a járványra

Tavaly rekordokat döntött a közösségi közlekedés. A MÁV–Volán-csoport járatain 2023-ban 837 millió utazás történt. Ez 118 millióval több, mint 2022-ben, ami azt mutatja, hogy a...

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.