A térségben már szinte minden országban van vagy lesz kedvezményes bérlettermék.
Úgy tűnik, megállíthatatlanul terjednek Közép-Európában a magyar vármegye- és országbérlethez hasonló konstrukciók. Ha eltekintünk attól, hogy Luxemburgban az állam teljes területén ingyenes a közösségi közlekedés 2020 tavasza óta, az osztrák KlimaTicket (2021 őszétől) és a tavaly nyári német 9 eurós jegy (jelenleg már 49 euró, de állandó termék) volt az úttörő.
Magyarország idén májusban vezette be a vármegye-, illetve az országbérletet. Júniustól Szlovéniában is van országbérlet, és a cseheknél sem maradt el idén a náluk már évek óta, de csak nyáron használható kedvezményes konstrukció. Szó volt már Franciaország bekapcsolódásáról is az ilyen bérletet kínáló államok sorába.
A szlovák kormány is tervez valamilyen kedvezményes, vasútra és autóbuszra is érvényes bérletet. Ez a Visegrádi négyek közlekedési minisztereinek és államtitkárainak szokásos tanácskozásán derült ki a magas-tátrai Felsőerdőfalván (Stará Lesná). A házigazda, Pavol Lančarič közlekedési miniszter itt beszélt partnereinek a kormány elképzeléseiről. Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára ezért ismertette a magyar tapasztalatokat, értékelése szerint az eddigi eredmények „felülmúlják a szakmai várakozásokat is”. Az esetleges szlovák konstrukcióról, konstrukciókról még nem sokat tudni, de lenne olyan bérlet, amely egy-egy kerületben érvényes. Szlovákia jelenleg nyolc kerületre (kraj) oszlik.
A Magyar Vasút lengyel szakmai körökből származó információi szerint ott ugyancsak napirenden van a kedvezményes, regionális bérletek ügye. A közszolgáltatás megrendelője Lengyelországban a 16 vajdaság, így kézenfekvő az ötlet, hogy a bérlet egy-egy közigazgatási egységben legyen érvényes.
Nyitóképünk Igló állomását ábrázolja (fotó: a szerző).