fbpx
2024. október 4. péntek
spot_img

Szegedi kombiterminál: hatvanezer kamion rakományát teszik vasútra

Egyszerre két új kombiterminál is létesül Szeged környékén: a PSP Terminal és a METRANS telephelyei. A két létesítmény azonban nem lesz egymás versenytársa, legalábbis ezt fejtegette nyilatkozatában Kovács Attila, a PSP ügyvezetője.

Azok után, hogy szinte egyszerre jelentették be két vasúti terminál építését is Szegeden, számos kérdés felmerült: miért éri meg pont most belevágni? Lesz-e elég ügyfél a RoLa korábbi bukását látva? Többek között ezekről is kérdezte a Szegeder.hu a dorozsmai MÁV-területet bérlő, és ott új átrakodót létesítő PSP Terminal Kft. ügyvezető igazgatóját.

Kovács Attila szerint a fő különbség, hogy míg a 2012-ben megszüntetett dorozsmai RoLa esetében pár száz kilométer (az osztrák Wels) volt a szállítási távolság, ők 1200–1400 kilométerre terveznek innen: a Luxemburg déli részén található bettembourgi, és a lengyelországi poznani vasúti csomópontokon keresztül akár Franciaország, Spanyolország, Olaszország, Nagy-Britannia, vagy a Baltikum államai is elérhetőek lesznek az elsősorban a Balkánról érkező vagy oda tartó tranzitáru számára. És amíg a RoLánál nem volt eszköz- és humánerőforrás-megtakarítás, az új terminálnál nem rakják fel a vonatra a nyerges vontatót és a sofőröket. Vagyis a pótkocsis és a konténeres módszerrel már valószínűleg jobban megéri a közúti fuvarozóknak a vasútra váltás, így aztán a vasúti fuvarozónak is több potenciális ügyfele lesz, mint amennyit annak idején a RoLa vonzani tudott.

- Hirdetés -

Az indulási dátumnak sincs különösebb apropója, csupán most sikerült a területet a MÁV-tól hosszú távra kibérelni. 

Az ügyvezető úgy látja, hogy a hazai intermodális forgalom az elmúlt években lassan, de folyamatosan nő, a meglévő magyar és román terminálok kapacitásai pedig elérték a maximumot, nem képesek a folyamatosan növekvő volumeneket fogadni. 

Ezen enyhít majd valamelyest a kiskundorozsmai létesítmény, ugyanis itthon jelenleg a forgalom több mint 90 százalékát három budapesti terminál bonyolítja, a beruházással pedig a növekvő igényeket szétszórják az országban, így Szegeden sem nulláról indulnak.

A szegedi helyszínről Kovács úgy nyilatkozott, hogy kézenfekvő volt számukra az egykori dorozsmai RoLa-terminált felújítani, és itt mielőbb viszonylag kis, mindössze 200 millió forintos beruházással elindulni. Ezen kívül kitűnő helyen van, mert a cél az országon átmenő közúti forgalom határmenti csökkentése. Az M5-ös autópályán, 

Szeged térségében évente több mint egymillió török, bolgár, román és szerb kamion közlekedik, ezzel a terminállal mintegy 60 ezerrel csökkentenék az M5-ös, M0-ás és M1-es autópályák kamionforgalmát.

A 4,8 hektáros területen egyszerre 120 darab daruzható és nem daruzható félpótkocsit, csereszekrényt vagy TEU-konténert, és naponta három, 19 ikervagonból álló 650 méteres vonatpárt tudnak majd kezelni csúcsidőben, melyek 38 félpótkocsit vagy ugyanennyi konténert szállíthatnak. – Heti 2–3 vonattal számolunk a kezdetekben, ez heti 21 vonatig futhat fel. Az ügyfelekkel folyamatos a kommunikáció, a kisebb és a multi közúti szállítmányozókig egyaránt – mondta a vezető.

Az itt épülő terminál tulajdonképpen nem a Metrans vetélytársaként jelenik meg, akik egyébként 2025-ig tervezik felépíteni a saját konténer termináljukat Szegeden. 

– Addig, amíg a Metrans nem nyit meg, mi is fogadunk konténereket. Míg ők alapvetően konténerrel fognak foglalkozni, mi félpótkocsikat rakunk vagonokra – magyarázta a lapnak Kovács Attila. Felhozta példának, hogy 2012-ig szintén két terminál működött Szegeden: a konténerterminál a Tiszai pályaudvaron, miközben ott volt a RoLa is. 

Ezek is érdekelhetik

Európa a közúti áruszállítás felé mozdult el, nem működik a brüsszeli közlekedéspolitika

Nem tud megállnia  a kontinensen a vasúti áruszállítás részarányának csökkenése.

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

2023 utolsó negyedévében öt százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.

Az RCH készül az akkumulátoripar adta lehetőségekre

Az RCH dolgozik az ukrán fuvarok visszaszerzésén és újabb kínai mozdonyokat is vásárol.

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Egyre nagyobb távolságra éri meg vasúton szállítani

Szlovák kutatók modellezték, mikor és honnan éri meg a közép-európai nagyvárosokból vasúton árut szállítani közút helyett. Az eredmények szerint egyre távolabb kerülünk az uniós...

Csökkent 2022-ben és 2023 első felében is az európai vasúti áruszállítás

A végleges adatok szerint 0,5 százalékos volt a visszaesés tavaly az EU-ban a vasúti áruszállítás teljesítményében. A negyedéves, részleges adatok sem mutatnak növekedésre utaló...

Legfrissebb híreink

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Szakmailag is mozgalmas napok az InnoTranson

A vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok már használnak generatív mesterséges intelligenciát, ráadásul különböző módokon.