Egyszerre két új kombiterminál is létesül Szeged környékén: a PSP Terminal és a METRANS telephelyei. A két létesítmény azonban nem lesz egymás versenytársa, legalábbis ezt fejtegette nyilatkozatában Kovács Attila, a PSP ügyvezetője.
Azok után, hogy szinte egyszerre jelentették be két vasúti terminál építését is Szegeden, számos kérdés felmerült: miért éri meg pont most belevágni? Lesz-e elég ügyfél a RoLa korábbi bukását látva? Többek között ezekről is kérdezte a Szegeder.hu a dorozsmai MÁV-területet bérlő, és ott új átrakodót létesítő PSP Terminal Kft. ügyvezető igazgatóját.
Kovács Attila szerint a fő különbség, hogy míg a 2012-ben megszüntetett dorozsmai RoLa esetében pár száz kilométer (az osztrák Wels) volt a szállítási távolság, ők 1200–1400 kilométerre terveznek innen: a Luxemburg déli részén található bettembourgi, és a lengyelországi poznani vasúti csomópontokon keresztül akár Franciaország, Spanyolország, Olaszország, Nagy-Britannia, vagy a Baltikum államai is elérhetőek lesznek az elsősorban a Balkánról érkező vagy oda tartó tranzitáru számára. És amíg a RoLánál nem volt eszköz- és humánerőforrás-megtakarítás, az új terminálnál nem rakják fel a vonatra a nyerges vontatót és a sofőröket. Vagyis a pótkocsis és a konténeres módszerrel már valószínűleg jobban megéri a közúti fuvarozóknak a vasútra váltás, így aztán a vasúti fuvarozónak is több potenciális ügyfele lesz, mint amennyit annak idején a RoLa vonzani tudott.
Az indulási dátumnak sincs különösebb apropója, csupán most sikerült a területet a MÁV-tól hosszú távra kibérelni.
Az ügyvezető úgy látja, hogy a hazai intermodális forgalom az elmúlt években lassan, de folyamatosan nő, a meglévő magyar és román terminálok kapacitásai pedig elérték a maximumot, nem képesek a folyamatosan növekvő volumeneket fogadni.
Ezen enyhít majd valamelyest a kiskundorozsmai létesítmény, ugyanis itthon jelenleg a forgalom több mint 90 százalékát három budapesti terminál bonyolítja, a beruházással pedig a növekvő igényeket szétszórják az országban, így Szegeden sem nulláról indulnak.
A szegedi helyszínről Kovács úgy nyilatkozott, hogy kézenfekvő volt számukra az egykori dorozsmai RoLa-terminált felújítani, és itt mielőbb viszonylag kis, mindössze 200 millió forintos beruházással elindulni. Ezen kívül kitűnő helyen van, mert a cél az országon átmenő közúti forgalom határmenti csökkentése. Az M5-ös autópályán,
Szeged térségében évente több mint egymillió török, bolgár, román és szerb kamion közlekedik, ezzel a terminállal mintegy 60 ezerrel csökkentenék az M5-ös, M0-ás és M1-es autópályák kamionforgalmát.
A 4,8 hektáros területen egyszerre 120 darab daruzható és nem daruzható félpótkocsit, csereszekrényt vagy TEU-konténert, és naponta három, 19 ikervagonból álló 650 méteres vonatpárt tudnak majd kezelni csúcsidőben, melyek 38 félpótkocsit vagy ugyanennyi konténert szállíthatnak. – Heti 2–3 vonattal számolunk a kezdetekben, ez heti 21 vonatig futhat fel. Az ügyfelekkel folyamatos a kommunikáció, a kisebb és a multi közúti szállítmányozókig egyaránt – mondta a vezető.
Az itt épülő terminál tulajdonképpen nem a Metrans vetélytársaként jelenik meg, akik egyébként 2025-ig tervezik felépíteni a saját konténer termináljukat Szegeden.
– Addig, amíg a Metrans nem nyit meg, mi is fogadunk konténereket. Míg ők alapvetően konténerrel fognak foglalkozni, mi félpótkocsikat rakunk vagonokra – magyarázta a lapnak Kovács Attila. Felhozta példának, hogy 2012-ig szintén két terminál működött Szegeden: a konténerterminál a Tiszai pályaudvaron, miközben ott volt a RoLa is.