fbpx
2024. április 16. kedd

Egyre nagyobb távolságra éri meg vasúton szállítani

Szlovák kutatók modellezték, mikor és honnan éri meg a közép-európai nagyvárosokból vasúton árut szállítani közút helyett. Az eredmények szerint egyre távolabb kerülünk az uniós célkitűzésektől.

A Zsolnai Egyetem kutatói azt vizsgálták, hogy mekkora az a szállítási távolság, aminél a vasúti és a közúti szállítás költsége megegyezik. Az e feletti áruszállításoknál költségalapú megközelítésben vasúton érné meg mindenképpen szállítani, ez tehát az a fedezeti pont (brake even point), ami felett már a vasúti alacsonyabb változó költségei miatt kevesebbe kerül kötött pályán fuvarozni.

A gyakorlatban azonban nemcsak a költségek alapján döntenek a megrendelők vagy a speditőrök arról, hogy mikor választják a vasúti, közúti vagy a kombinált áruszállítást. Legalább ugyanilyen fontos kérdés az eljutási idő, a kiszámíthatóság és a közlekedési kapcsolat gyakorisága: nem mindegy, hogy heti egyszer, vagy minden nap elérhető a kedvező kapcsolat.

- Hirdetés -

Azért érdekes mégis a kutatás, mert az Európai Unió célja, hogy 2030-ra a közúti áruszállítás 30 százalékát vasútra vagy belvízi áruszállításra terelje, 2050-ig pedig 50 százalékát. Kevés információ érhető el azonban arról, hogy ez a 300 km-es határ mennyire tűnik piaci alapon megvalósíthatónak.

A tanulmány eredményei szerint 400 és 800 km között tud a vasúti áruszállítás költségében versenyképesebb lenni a közúti áruszállításnál a közép-európai nagyvárosokból. Mindez rávilágít, hogy csak is támogatásokkal vagy a közúti közlekedés költségeinek emelésével érhető el, hogy 300 km felett módváltásra lehessen rávenni a közúti közlekedési áruforgalmakat.

Šimon Senkoa, Jozef Gnapa , Martin Zuzaniaka elemzése a Transcom 2023 konferenciára készült. Budapest, Prága és Varsó kiindulással hasonlították össze az elérhető árajánlatokat, a vezető vasúti áruszállítóktól kérve árajánlatot. A vasúti áruszállításra egy teljes konténer szállítási árait vették figyelembe – ezek közül kettő nyilvános forrásból is elérhető volt.

Először 2019-es árakon végezték el a vizsgálatot, és a közúti áruszállítás átlagos költségének 1,5 euró/km-t vettek alapul. A vasúti áruszállítás esetében a piacon is elérhető, 20 százalékos árkedvezményt is szerepeltették a vizsgálatban. Ekkor adódott az eredmény, hogy szolgáltatótól függően 377-754 km-es távolság után volt olcsóbb vasúton szállítani.

Az elemzést 2023-as adatokra is megismételték, ekkor azonban már csak a háromból egy szolgáltatónál volt olyan távolság a vizsgált 800 km-en belül, ahova még megéri vasúton szállítani – ez is 678 km-nél.

Mivel 2019 és 2023 igen jelentősen, közel 30 százalékkal emelkedtek a vasúti áruszállítás költségei, nagyban romlott Közép-Európában a vasúti áruszállítás versenyképessége a közúttal szemben.

Az áremelkedés okaira nem térnek ki, de a vasúti áruszállítás számára jelentős többletköltséget jelentett a vontatási energiaár emelkedése, ami a dízel üzemanyagénál is jelentősebb volt piaci alapon az elmúlt évek jelentős részében.

A tudományos közlemény eredményeit támasztják alá az Eurostat legutóbbi áruszállítási adatai is, hiszen az elmúlt években Csehországban és Lengyelországban is jelentősen csökkent a vasúti áruszállítás részesedése a szárazföldi áruszállítási teljesítményből. Lengyelországban már az uniós átlag alatti ez az érték.

Magyarország a térségben és Európában is kivételt jelent a negatív trendekben, hiszen továbbra is jóval az európai átlag felett van a vasúti áruszállítás teljesítménye. Ahogy azonban a cseh és a lengyel példa is mutatja, ez gyorsan tud változni, ezért érdemes megfelelő közlekedéspolitikai lépésekkel segíteni a vasúti versenyképesség fenntartásának érdekében. Ezek nélkül pedig esély sem mutatkozik rá, hogy az uniós hosszú távú célok elérhetők legyenek.

Címlapkép: Unsplash

Ezek is érdekelhetik

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

Legfrissebb híreink

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

Elérte a RegioJet magánvasút Ukrajnát is

A csehek legújabb nemzetközi összeköttetés Csapot és Prágát köti össze.

Duplázott a Kaszpi-tengeren a vasúti forgalom

Azonban fejlesztésekre van szükség, ami Magyarország számára is fontos lehetőség.

A rovat további cikkei

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.