fbpx
2025. január 13. hétfő

Egyre nagyobb távolságra éri meg vasúton szállítani

Szlovák kutatók modellezték, mikor és honnan éri meg a közép-európai nagyvárosokból vasúton árut szállítani közút helyett. Az eredmények szerint egyre távolabb kerülünk az uniós célkitűzésektől.

A Zsolnai Egyetem kutatói azt vizsgálták, hogy mekkora az a szállítási távolság, aminél a vasúti és a közúti szállítás költsége megegyezik. Az e feletti áruszállításoknál költségalapú megközelítésben vasúton érné meg mindenképpen szállítani, ez tehát az a fedezeti pont (brake even point), ami felett már a vasúti alacsonyabb változó költségei miatt kevesebbe kerül kötött pályán fuvarozni.

A gyakorlatban azonban nemcsak a költségek alapján döntenek a megrendelők vagy a speditőrök arról, hogy mikor választják a vasúti, közúti vagy a kombinált áruszállítást. Legalább ugyanilyen fontos kérdés az eljutási idő, a kiszámíthatóság és a közlekedési kapcsolat gyakorisága: nem mindegy, hogy heti egyszer, vagy minden nap elérhető a kedvező kapcsolat.

- Hirdetés -

Azért érdekes mégis a kutatás, mert az Európai Unió célja, hogy 2030-ra a közúti áruszállítás 30 százalékát vasútra vagy belvízi áruszállításra terelje, 2050-ig pedig 50 százalékát. Kevés információ érhető el azonban arról, hogy ez a 300 km-es határ mennyire tűnik piaci alapon megvalósíthatónak.

A tanulmány eredményei szerint 400 és 800 km között tud a vasúti áruszállítás költségében versenyképesebb lenni a közúti áruszállításnál a közép-európai nagyvárosokból. Mindez rávilágít, hogy csak is támogatásokkal vagy a közúti közlekedés költségeinek emelésével érhető el, hogy 300 km felett módváltásra lehessen rávenni a közúti közlekedési áruforgalmakat.

Šimon Senkoa, Jozef Gnapa , Martin Zuzaniaka elemzése a Transcom 2023 konferenciára készült. Budapest, Prága és Varsó kiindulással hasonlították össze az elérhető árajánlatokat, a vezető vasúti áruszállítóktól kérve árajánlatot. A vasúti áruszállításra egy teljes konténer szállítási árait vették figyelembe – ezek közül kettő nyilvános forrásból is elérhető volt.

Először 2019-es árakon végezték el a vizsgálatot, és a közúti áruszállítás átlagos költségének 1,5 euró/km-t vettek alapul. A vasúti áruszállítás esetében a piacon is elérhető, 20 százalékos árkedvezményt is szerepeltették a vizsgálatban. Ekkor adódott az eredmény, hogy szolgáltatótól függően 377-754 km-es távolság után volt olcsóbb vasúton szállítani.

Az elemzést 2023-as adatokra is megismételték, ekkor azonban már csak a háromból egy szolgáltatónál volt olyan távolság a vizsgált 800 km-en belül, ahova még megéri vasúton szállítani – ez is 678 km-nél.

Mivel 2019 és 2023 igen jelentősen, közel 30 százalékkal emelkedtek a vasúti áruszállítás költségei, nagyban romlott Közép-Európában a vasúti áruszállítás versenyképessége a közúttal szemben.

Az áremelkedés okaira nem térnek ki, de a vasúti áruszállítás számára jelentős többletköltséget jelentett a vontatási energiaár emelkedése, ami a dízel üzemanyagénál is jelentősebb volt piaci alapon az elmúlt évek jelentős részében.

A tudományos közlemény eredményeit támasztják alá az Eurostat legutóbbi áruszállítási adatai is, hiszen az elmúlt években Csehországban és Lengyelországban is jelentősen csökkent a vasúti áruszállítás részesedése a szárazföldi áruszállítási teljesítményből. Lengyelországban már az uniós átlag alatti ez az érték.

Magyarország a térségben és Európában is kivételt jelent a negatív trendekben, hiszen továbbra is jóval az európai átlag felett van a vasúti áruszállítás teljesítménye. Ahogy azonban a cseh és a lengyel példa is mutatja, ez gyorsan tud változni, ezért érdemes megfelelő közlekedéspolitikai lépésekkel segíteni a vasúti versenyképesség fenntartásának érdekében. Ezek nélkül pedig esély sem mutatkozik rá, hogy az uniós hosszú távú célok elérhetők legyenek.

Címlapkép: Unsplash

Ezek is érdekelhetik

Vasútfejlesztés is szerepel az EU 1,2 milliárd eurós támogatási csomagjában

A beruházási keret a vasút mellett a vízellátás és szennyvízkezelés, az innováció fejlesztését, valamint a régió vállalkozásainak zöldítését célozza.

Tovább csökken az áruszállítás teljesítménye, a vasút a nemzetközi fuvarokra épít

A vasút stagnálással nyitotta a 2024-es első negyedévet, míg a közúti fuvarozás gyors növekedéssel dolgozta le a tavalyi mélyrepülését.

Az EU közlekedési miniszterei megállapodtak a kapacitás-elosztási rendelettervezetről

A június 18-ai közlekedési miniszteri tanács elfogadta az általános megközelítést a kapacitás-elosztási rendelettervezettel kapcsolatban.

Európa a közúti áruszállítás felé mozdult el, nem működik a brüsszeli közlekedéspolitika

Nem tud megállnia  a kontinensen a vasúti áruszállítás részarányának csökkenése.

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

2023 utolsó negyedévében öt százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

Legfrissebb híreink

Tízpontos vállalást tett Lázár János a közösségi közlekedés fejlesztéséért

Olyan vasútfejlesztési, közlekedésfejlesztési elemeket tartalmaznak, amelyek egy jó részének már az idei évben örülhetnek az utasok.

Orientálható-e a pályaválasztás?

Tibenszky Moni Lisával, a Felelős Szülők Iskolájának alapító-ügyvezetőjével beszélgettünk a pályaválasztás kérdésköréről, a vasúti szektor vonzerejéről.

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A rovat további cikkei

Orientálható-e a pályaválasztás?

Tibenszky Moni Lisával, a Felelős Szülők Iskolájának alapító-ügyvezetőjével beszélgettünk a pályaválasztás kérdésköréről, a vasúti szektor vonzerejéről.

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

Iparvágányokról első kézből

A vasúti szektor résztvevőitől sokkal nagyobb együttműködésre lesz szükség, amelyhez a HUNGRAIL és társszervezetei kiváló kereteket tudnak biztosítani.