fbpx
2024. május 20. hétfő

Az európai vállalatok az akkumulátoros kamionokat választják

Egyelőre a közlekedéspolitika és a vállalatok sem ismerték fel, hogy a valóban zöld áruszállítás csak is a vasúti áruszállítás jelentős kapacitásbővítésével képzelhető el, és az akkumulátoros kamionok nem hozhatnak érdemi változást.

Több tucat vezető vállalat – köztük a PepsiCo, a Heineken és a Nike – felszólítja az Európai Uniót, hogy határozzon meg ambiciózusabb kibocsátási normákat a dízel teherautókra, hogy minél hamarabb zéró kibocsátású, alapvetően elektromos kamiont használhassanak az áruszállításban – adott hírt a Financial Times.

Az EU környezetvédelmi minisztereihez intézett levélben

41 vállalat azzal érvel, hogy a 2030-ig tervezett 55 százalékos üvegházhatású gáz (ühg) kibocsátás csökkentés elérése csak akkor reális, ha elég zéró kibocsátású kamion áll rendelkezésre.

- Hirdetés -

A vállalatok számra mindez azért érdekes, mert a befektetők számára egyre fontosabb ESG vállalásaikat teljesíteni kívánják. Számos globális nagyvállalat tűzött ki úgy zéró kibocsátási célokat, hogy ennek semmiféle megalapozott stratégiája nem volt. Most pedig keresik a lehetőségeket – ha lehet saját munka nélkül, a beszállítóikra testálva a feladatot.

Ha az említett 41 nagyvállalatot igazán érdekelné a környezeti fenntarthatóság, akkor az áruszállításuk nagyobb részét vasútra állítanák át. Mert ugyan egy elektromos kamionnak valóban nincsen kipufogója, de ettől messze nem zéró kibocsátású.

Ahogy az Európai Környezetvédelmi Ügynökség tanulmányából  kiemelt alábbi ábráján jól látható, hogy a vasúti áruszállításnál mennyivel szennyezőbb a közúti. Az alábbi ábra a teljes externáliás költséget tartalmazza, a klímaváltozásra kiváltott hatáson kívül a zajszennyezést, és a biodiverzitás változását is.

Ha a belsőégésű motort elektromosra cserélik, akkor is sokkal hátrányosabb társadalmi szempontból a közúti áruszállítás. Még ha a légszennyezés java részét sikerül is megtakarítani, illetve az üzemanyag előállításának környezeti hatásaitól teljesen elfeledkezünk is – ami igen erős túlzás, hiszen még sokáig jelentős szerepe lesz a fosszilis forrásoknak az áramtermelésben – , még akkor is

legalább másfélszer szennyezőbb az elektromos kamion, mint a dízel vasúti áruszállítás.

Ráadásul Európa vasúti fővonalai alapvetően villamosítottak, így a nagytávú áruszállításban semmi értelme a dízel közúti áruszállításról elektromosra váltani – sokkal észszerűbb vasútra terelni a forgalmat. Ehhez pedig nincsen szükség új töltőhálózat és/vagy hirdogénkút rendszer óriási költségű kiépítésére.

A vasútra terelt áruszállításnak óriási környezeti hatása lenne: a tehergépkocsik az EU-ban a közúti közlekedésből származó üvegházhatású gázok kibocsátásának több mint egynegyedét, az EU ühg kibocsájtásának több mint 6 százalékát teszik ki. Mivel

vasúton alig hatoda az egy tonna áru egy km-re történő szállításának szén-dioxid kibocsátása, ha a közúti áruforgalom negyedét vasútra lehetne terelni, akkor két százalékkal csökkenne az EU teljes szén-dioxid kibocsátása.

A fő probléma, hogy a vállalatok hajlamosak csakis azt mérni, hogy a járművek lokálisan mennyit szennyeznek, és nem a teljes életciklus alatti kibocsátást veszik figyelembe.

Nem csak a nagyvállalatok nem látják túl reálisan, hogy mitől lesz fenntartható az áruszállítás: a szabad demokrata német közlekedési miniszter, Volker Wissing sem gondolja úgy, hogy a közúti áruszállítást sikerülhet vasútra terelni. A miniszter a müncheni Transport Logistic kiállítás megnyitóján arról beszélt májusban ezért, hogy utakat kell építeni – számolt be korábban a Magyar Vasút Online.

A miniszter szerint a 2051-re várható 46 százalékos teherforgalom-növekedést nem lehet teljes egészében a vasútra terelni, továbbra is utakat kell építeni. A miniszter szavai ellen nagyon kemény kritikát fogalmazott meg a német vasút szektor lobbiszervezete, az Allianz pro Schiene. A Tagesspiegel beszámolója szerint pont az az elmaradott gondolkodásmód vezet a szennyező közúti áruszállítás fennmaradásához, amit Wissing ismertetett: ha nem is feltételezzük, hogy vasútra lehet terelni az áruszállítást, és nem ennek megfelelően építjük ki a vasúti infrastruktúrát, akkor nincs is esély a zöld átálllásra.

Nem csak egyszerű nyilatkozat-bakiról volt szó, ahogy az az Allianz pro Schiene részletesen, adatokkal összeállított elemzéséből kiderül, a német közlekedéspolitika hibás elvek alapján, rosszul megfogalmazott céljaival káros a zöld és fenntartható áruszállítás szempontjából, így jelentős változásra van szükség. Ennek magváltoztatásában jelentős szerepe lehet azon vállalatoknak, akik valóban zöld és fenntartható közlekedést követelnek a piacon és a szakpolitikától.

Címlapkép: Unsplash

Ezek is érdekelhetik

Az RCH készül az akkumulátoripar adta lehetőségekre

Az RCH dolgozik az ukrán fuvarok visszaszerzésén és újabb kínai mozdonyokat is vásárol.

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Egyre nagyobb távolságra éri meg vasúton szállítani

Szlovák kutatók modellezték, mikor és honnan éri meg a közép-európai nagyvárosokból vasúton árut szállítani közút helyett. Az eredmények szerint egyre távolabb kerülünk az uniós...

Csökkent 2022-ben és 2023 első felében is az európai vasúti áruszállítás

A végleges adatok szerint 0,5 százalékos volt a visszaesés tavaly az EU-ban a vasúti áruszállítás teljesítményében. A negyedéves, részleges adatok sem mutatnak növekedésre utaló...

Nem nő a vasút részaránya az európai áruszállításban

Nem látni a jelét a zöld átállásnak az európai áruszállítási piacon, nem tud a vasút forgalmat átcsábítani a közútról a sínekre. Nem sok eredményük van...

Tisztítótüzet gyújtana az elektromos kamionok gyors bevezetése

A vasúti infrastruktúra fejlesztésével is lehet csökkenteni a közúti áruszállítás károsanyag-kibocsátását. Nem csitulnak a hullámok, továbbra is napirenden van a szállítási lánc környezetterhelésének erőltetett ütemű...

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...