fbpx
2025. február 12. szerda

Nyolcvan helyett 95 motorvonatot szerezne be a MÁV-START

A visszavont előzetes piaci konzultációt bővítve írjak majd ki.

A közbeszerzési rendszer szerint a MÁV-START lezárta azt az előzetes piaci konzultációt (EPK), amelyet nyolcvan – részben kétszáz, részben háromszáz ülőhely körüli méretű – villamos motorvonatra írt ki. Az EPK eredetileg keretszerződés megkötését célozta volna 2024-ben.

A járműbeszerzésre vonatkozó EPK nem elmarad, hanem bővített tartalommal írják majd ki

– derül ki a MÁV kérdésünkre küldött válaszából. Így szól az indoklás:

A MÁV-START az EPK-t azért zárta le, mert időközben megváltoztak, részben bővültek a tervezett járműbeszerzés feltételei. A kizárólag saját beszerzésre vonatkozó elképzelés helyett immár a nagyobb mozgásteret kínáló bérlés és a rendelkezésreállás-alapú karbantartás is a beszerzés tárgya lesz. Így a korábbi EPK-tartalom érthetően szűkké, illetve több meghatározó pontján – meghaladottá vált: új EPK megfogalmazása vált indokolttá. Ezt – a járműfejlesztési stratégiában szereplő – 95 regionális motorvonatra fogjuk kiírni, ami egyúttal azt is jelenti, hogy ezáltal nemcsak a belföldi, de a határmenti nemzetközi regionális közlekedésben is jelentős minőségjavulás várható.

- Hirdetés -

Az EPK-t egyébként 160 kilométer/óra engedélyezett sebességre képes, ETCS-sel, klimatizált utastérrel, alacsony padlóval, kerékpárszállítása lehetőséggel, akadálymentes vécével, audiovizuális utastájékoztatással, WiFi-vel és elektromos eszközök töltésére alkalmas konnektorokkal felszerelt járművekre írták ki. A belföldi, regionális és interrégiós forgalomban felhasználandó szerelvények többek között Hatvan, Szolnok, Miskolc és Debrecen környékén, a Pécs–Kaposvár–Gyékényes viszonylaton, továbbá a Szombathely–Celldömölk/Zalaegerszeg–Ajka vonalon jártak volna.

A lezárt EPK-ra négyen jelentkeztek:

  • Siemens
  • Stadler
  • Alstom
  • Erősáram 2001 Kft.

Vagyis az európai piacon a konszolidáció után maradt mind a három nagy gyártó mellett az a szegedi kisvállalkozás indult, amely elektronikai berendezéseket forgalmaz, többek között a Končar-csoport termékeit. A horvát cég egyébként vasúti járműveket is gyárt.

Nyitóképünkön a Končar villamos motorvonata (fotó: Končar).

Ezek is érdekelhetik

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

MÁV-integráció: a munkavállalók tovább foglalkoztatását garantálja az Integrált Kollektív Szerződés

megszületett a megállapodás a kollektív szerződésről az új, integrált személyszállító vállalatban is

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Országos Haváriaközpontot hoz létre a MÁV

Új gyakorlatot fog bevezetni a MÁV a rendkívüli forgalmi helyzetek kezelésére, legkésőbb 2025. január elsejétől éles lesz a rendszer.

Legfrissebb híreink

Kitüntetésben részesültek a januári tűzesetben helyt álló vasutasok

Kitüntetésben részesült azt a 11 vasutas munkavállaló, akik a Keleti pályaudvaron történt tűzeset során megakadályozták a még komolyabb károk kialakulását.

Egy globális sikertörténet: 120 éves évfordulóját ünnepli a Knorr-Bremse AG

A vállalat küldetése nem változott: biztonságos, hatékony, fenntartható és környezetbarát közúti és vasúti közlekedés megvalósítása a világon.

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Kitüntetésben részesültek a januári tűzesetben helyt álló vasutasok

Kitüntetésben részesült azt a 11 vasutas munkavállaló, akik a Keleti pályaudvaron történt tűzeset során megakadályozták a még komolyabb károk kialakulását.

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

A rovat további cikkei

Egy globális sikertörténet: 120 éves évfordulóját ünnepli a Knorr-Bremse AG

A vállalat küldetése nem változott: biztonságos, hatékony, fenntartható és környezetbarát közúti és vasúti közlekedés megvalósítása a világon.

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.