fbpx
2024. június 16. vasárnap

Nyolcvan helyett 95 motorvonatot szerezne be a MÁV-START

A visszavont előzetes piaci konzultációt bővítve írjak majd ki.

A közbeszerzési rendszer szerint a MÁV-START lezárta azt az előzetes piaci konzultációt (EPK), amelyet nyolcvan – részben kétszáz, részben háromszáz ülőhely körüli méretű – villamos motorvonatra írt ki. Az EPK eredetileg keretszerződés megkötését célozta volna 2024-ben.

A járműbeszerzésre vonatkozó EPK nem elmarad, hanem bővített tartalommal írják majd ki

– derül ki a MÁV kérdésünkre küldött válaszából. Így szól az indoklás:

A MÁV-START az EPK-t azért zárta le, mert időközben megváltoztak, részben bővültek a tervezett járműbeszerzés feltételei. A kizárólag saját beszerzésre vonatkozó elképzelés helyett immár a nagyobb mozgásteret kínáló bérlés és a rendelkezésreállás-alapú karbantartás is a beszerzés tárgya lesz. Így a korábbi EPK-tartalom érthetően szűkké, illetve több meghatározó pontján – meghaladottá vált: új EPK megfogalmazása vált indokolttá. Ezt – a járműfejlesztési stratégiában szereplő – 95 regionális motorvonatra fogjuk kiírni, ami egyúttal azt is jelenti, hogy ezáltal nemcsak a belföldi, de a határmenti nemzetközi regionális közlekedésben is jelentős minőségjavulás várható.

- Hirdetés -

Az EPK-t egyébként 160 kilométer/óra engedélyezett sebességre képes, ETCS-sel, klimatizált utastérrel, alacsony padlóval, kerékpárszállítása lehetőséggel, akadálymentes vécével, audiovizuális utastájékoztatással, WiFi-vel és elektromos eszközök töltésére alkalmas konnektorokkal felszerelt járművekre írták ki. A belföldi, regionális és interrégiós forgalomban felhasználandó szerelvények többek között Hatvan, Szolnok, Miskolc és Debrecen környékén, a Pécs–Kaposvár–Gyékényes viszonylaton, továbbá a Szombathely–Celldömölk/Zalaegerszeg–Ajka vonalon jártak volna.

A lezárt EPK-ra négyen jelentkeztek:

  • Siemens
  • Stadler
  • Alstom
  • Erősáram 2001 Kft.

Vagyis az európai piacon a konszolidáció után maradt mind a három nagy gyártó mellett az a szegedi kisvállalkozás indult, amely elektronikai berendezéseket forgalmaz, többek között a Končar-csoport termékeit. A horvát cég egyébként vasúti járműveket is gyárt.

Nyitóképünkön a Končar villamos motorvonata (fotó: Končar).

Ezek is érdekelhetik

Tehetséggondozásról és innovációs projektek indításáról kötött stratégiai együttműködési megállapodást az Alstom és a Miskolci Egyetem

Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá az Alstom, az intelligens és fenntartható mobilitás globális piacvezető vállalata, és a Miskolci Egyetem.

Izraelben fejleszt kisvasutat az Alstom

Az Alstom bejelentette, hogy 54 Citadis LRV-ből álló flottát szállít és üzemeltet az izraeli Haifa és Názáret közötti 41 km-es kisvasúthoz. Az Electrával és a...

A műszaki átjárhatóság kiterjesztése hozhatja meg az európai járműbeszerzésben a magántőke étvágyát

Cikksorozatuk új részében beszámolunk az európai járműpiacon elindult új finanszírozási trendekről – a hazai vonatkozósokról pedig a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán hallhat! Az európai járműipar...

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Összeolvad a MÁV és a VOLÁN telefonos ügyfélszolgálata

2024. május 1-től két területen is szintet lép a MÁV-START és a Volánbusz integrációja: a telefonos utas-tájékoztatás egységesítésének, a jegyváltási lehetőségek bővítésének előnyeit is...

Legfrissebb híreink

UIRR: csökkent a szállítmányozás 2023-ban

A szervezet májusi közgyűlésén zárták a tavalyi üzleti évek és bemutatták az új testületi felállást.

A Stadler bemutatta a Szerb Vasutaknak gyártott legújabb FLIRT motorvonatot

A szerb nemzeti vasúttársaság 2021-ben rendelt tizennyolc FLIRT motorvonatot a Stadlertől, teljesítése 2025. tavaszára várható.

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UIRR: csökkent a szállítmányozás 2023-ban

A szervezet májusi közgyűlésén zárták a tavalyi üzleti évek és bemutatták az új testületi felállást.

A Stadler bemutatta a Szerb Vasutaknak gyártott legújabb FLIRT motorvonatot

A szerb nemzeti vasúttársaság 2021-ben rendelt tizennyolc FLIRT motorvonatot a Stadlertől, teljesítése 2025. tavaszára várható.

Új társ a közlekedés tervezéséhez: EMMA

Bemutatta legújabb digitális fejlesztését a MÁV-VOLÁN-csoport, a tesztüzemben elstartolt egységes utazástervezőt.

A rovat további cikkei

A Stadler bemutatta a Szerb Vasutaknak gyártott legújabb FLIRT motorvonatot

A szerb nemzeti vasúttársaság 2021-ben rendelt tizennyolc FLIRT motorvonatot a Stadlertől, teljesítése 2025. tavaszára várható.

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.