A visszavont előzetes piaci konzultációt bővítve írjak majd ki.
A közbeszerzési rendszer szerint a MÁV-START lezárta azt az előzetes piaci konzultációt (EPK), amelyet nyolcvan – részben kétszáz, részben háromszáz ülőhely körüli méretű – villamos motorvonatra írt ki. Az EPK eredetileg keretszerződés megkötését célozta volna 2024-ben.
A járműbeszerzésre vonatkozó EPK nem elmarad, hanem bővített tartalommal írják majd ki
– derül ki a MÁV kérdésünkre küldött válaszából. Így szól az indoklás:
A MÁV-START az EPK-t azért zárta le, mert időközben megváltoztak, részben bővültek a tervezett járműbeszerzés feltételei. A kizárólag saját beszerzésre vonatkozó elképzelés helyett immár a nagyobb mozgásteret kínáló bérlés és a rendelkezésreállás-alapú karbantartás is a beszerzés tárgya lesz. Így a korábbi EPK-tartalom érthetően szűkké, illetve több meghatározó pontján – meghaladottá vált: új EPK megfogalmazása vált indokolttá. Ezt – a járműfejlesztési stratégiában szereplő – 95 regionális motorvonatra fogjuk kiírni, ami egyúttal azt is jelenti, hogy ezáltal nemcsak a belföldi, de a határmenti nemzetközi regionális közlekedésben is jelentős minőségjavulás várható.
Az EPK-t egyébként 160 kilométer/óra engedélyezett sebességre képes, ETCS-sel, klimatizált utastérrel, alacsony padlóval, kerékpárszállítása lehetőséggel, akadálymentes vécével, audiovizuális utastájékoztatással, WiFi-vel és elektromos eszközök töltésére alkalmas konnektorokkal felszerelt járművekre írták ki. A belföldi, regionális és interrégiós forgalomban felhasználandó szerelvények többek között Hatvan, Szolnok, Miskolc és Debrecen környékén, a Pécs–Kaposvár–Gyékényes viszonylaton, továbbá a Szombathely–Celldömölk/Zalaegerszeg–Ajka vonalon jártak volna.
A lezárt EPK-ra négyen jelentkeztek:
- Siemens
- Stadler
- Alstom
- Erősáram 2001 Kft.
Vagyis az európai piacon a konszolidáció után maradt mind a három nagy gyártó mellett az a szegedi kisvállalkozás indult, amely elektronikai berendezéseket forgalmaz, többek között a Končar-csoport termékeit. A horvát cég egyébként vasúti járműveket is gyárt.
Nyitóképünkön a Končar villamos motorvonata (fotó: Končar).