fbpx
2025. november 14. péntek

Már nem ellenzi a főváros a déli körvasutat

Támogatjuk az elővárosi vasútfejlesztést, szerezzék be a déli körvasút környezetvédelmi engedélyét! – mondta a főpolgármester kabinetfőnöke.

A Heti Válasz podcastja legújabb adásának Balogh Samu főpolgármesteri kabinetfőnök volt a vendége. A politikust kérdezték arról is, hogy miért akadályozza a főváros a Ferencváros és Kelenföld állomások közötti vasúti szakasz fejlesztését, amely az elővárosi vasúti közlekedés bővítésére, így a fővárosi és agglomerációs gépkocsiforgalom mérséklésére adna lehetőséget.

A beruházás környezetvédelmi engedélyét ugyanis egy civil szervezet megtámadta a bíróságon, majd az engedély megsemmisítése után megszerzett újabb engedélyt ismét megtámadta egy helyi szervezet, amelyhez csatlakozott a Főváros, valamint a XI. és a IX. kerület önkormányzata is. A bíróság másodszor is megsemmisítette az engedélyt, ezért a kivitelezés csak akkor indulhat, ha kiadják a harmadik környezetvédelmi engedélyt.

Balogh Samu válaszában azt mondta, a főváros azért szállt be a perbe, hogy hozzáférjen anyagokhoz, láthassa a periratokat:

Szeretnénk rajta tartani a kezünket ezen a történeten. Támogatjuk azt, hogy az elővárosi vasutat fejlesszék, szerezzék meg azt a környezetvédelmi engedélyt, én ezt szeretném kérni, mert ez a minimum ahhoz, hogy megvalósulhasson egy ilyen beruházás

– mondta a kabinetfőnök.

Balogh Samu emellett több téves állítást is tett a műsorban. Rosszul tudja például, hogy a beruházó változtatás nélkül adta be újra a környezetvédelmi engedélyhez szükséges tanulmányt, és azt is, hogy a környezetvédelmi hatóság nem adta meg az engedélyt. Valójában a beruházó eljárt az első ítéletben előírt módon, de a második ítélet szerint rosszul, maradtak hiányosságok. A kormányhivatal pedig mindkétszer megadta az engedélyt, hiszen különben nem kerülhetett volna sor a két perre, amely megsemmisítette azt.

A kabinetfőnök tévesen értelmezi a vasúti áruszállítás és a déli körvasút fejlesztésének összefüggéseit is. Nem érti, hogy a teherforgalom – amúgy kívánatos – növekedése nem függ össze ezzel a fejlesztéssel. Ha sikerül megakadályozni az itteni fejlesztést, attól nem lesz kevesebb tehervonat ezen a szakaszon. A beruházás nyomán csak annyi történne, hogy a tehervonatok kevésbé szorulnának az éjszakai időszakra, illetve a megépülő modern pályának és fejlett zajcsillapításnak köszönhetően kevésbé zavarnák a környéket. A teherszállítás akkor csökkenhetne ezen a fontos dunai keresztezésen, ha megépülne a V0, a Budapestet délről elkerülő tehervasút, függetlenül a déli körvasút fejlesztésétől.

Nyitóképünk a déli körvasút pesti oldalát ábrázolja (fotó: a szerző).

Ezek is érdekelhetik

Fontos állomásnál a Déli Körvasút II. ütemének kivitelezése

Folyamatban van a Gubacsi út feletti új acélhidak elemeinek helyszínre szállítása, mindkét acélhíd betolása még az idei év őszén várható.

HUNGRAIL: újra kell értékelni a vasúti logisztika jövőjét Magyarországon

A Magyar Vasúti Egyesület arra figyelmeztet, hogy a hazai vasúti árufuvarozás kritikus szakaszba lépett: fenntarthatatlan az üzleti modell.

Megérkezett az első közvetlen irányvonat Koperből a Debreceni Intermodális Terminálra 

A vonat kulcsfontosságú berendezéseket szállított a debreceni térség egyik kiemelkedő ipari ingatlanberuházásához.

A vasúti árufuvarozás tovább gurul a lejtőn lefele

Felemás a hazai logisztika első negyedéves eredményessége: a légi áruszállítás dinamikusan bővül, ám a vasúti és közúti áruforgalom tovább csökkent.

Körkérdés: a kombinált fuvarozás lehetőségei és kihívásai

Nyolc szakembert kérdeztünk arról, mik a kombinált fuvarozás legnagyobb kihívásai és hogyan növelhető a versenyképessége.

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Legfrissebb híreink

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

A CER Cargo Group lett a Wiener Lokalbahnen Cargo vállalat új tulajdonosa

A Wiener Lokalbahnen Cargo osztrák vasúti áruszállító vállalat a CER Cargo Group-hoz került, a tulajdonosváltás várhatóan 2025 végéig lezárul.