Támogatjuk az elővárosi vasútfejlesztést, szerezzék be a déli körvasút környezetvédelmi engedélyét! – mondta a főpolgármester kabinetfőnöke.
A Heti Válasz podcastja legújabb adásának Balogh Samu főpolgármesteri kabinetfőnök volt a vendége. A politikust kérdezték arról is, hogy miért akadályozza a főváros a Ferencváros és Kelenföld állomások közötti vasúti szakasz fejlesztését, amely az elővárosi vasúti közlekedés bővítésére, így a fővárosi és agglomerációs gépkocsiforgalom mérséklésére adna lehetőséget.
A beruházás környezetvédelmi engedélyét ugyanis egy civil szervezet megtámadta a bíróságon, majd az engedély megsemmisítése után megszerzett újabb engedélyt ismét megtámadta egy helyi szervezet, amelyhez csatlakozott a Főváros, valamint a XI. és a IX. kerület önkormányzata is. A bíróság másodszor is megsemmisítette az engedélyt, ezért a kivitelezés csak akkor indulhat, ha kiadják a harmadik környezetvédelmi engedélyt.
Balogh Samu válaszában azt mondta, a főváros azért szállt be a perbe, hogy hozzáférjen anyagokhoz, láthassa a periratokat:
Szeretnénk rajta tartani a kezünket ezen a történeten. Támogatjuk azt, hogy az elővárosi vasutat fejlesszék, szerezzék meg azt a környezetvédelmi engedélyt, én ezt szeretném kérni, mert ez a minimum ahhoz, hogy megvalósulhasson egy ilyen beruházás
– mondta a kabinetfőnök.
Balogh Samu emellett több téves állítást is tett a műsorban. Rosszul tudja például, hogy a beruházó változtatás nélkül adta be újra a környezetvédelmi engedélyhez szükséges tanulmányt, és azt is, hogy a környezetvédelmi hatóság nem adta meg az engedélyt. Valójában a beruházó eljárt az első ítéletben előírt módon, de a második ítélet szerint rosszul, maradtak hiányosságok. A kormányhivatal pedig mindkétszer megadta az engedélyt, hiszen különben nem kerülhetett volna sor a két perre, amely megsemmisítette azt.
A kabinetfőnök tévesen értelmezi a vasúti áruszállítás és a déli körvasút fejlesztésének összefüggéseit is. Nem érti, hogy a teherforgalom – amúgy kívánatos – növekedése nem függ össze ezzel a fejlesztéssel. Ha sikerül megakadályozni az itteni fejlesztést, attól nem lesz kevesebb tehervonat ezen a szakaszon. A beruházás nyomán csak annyi történne, hogy a tehervonatok kevésbé szorulnának az éjszakai időszakra, illetve a megépülő modern pályának és fejlett zajcsillapításnak köszönhetően kevésbé zavarnák a környéket. A teherszállítás akkor csökkenhetne ezen a fontos dunai keresztezésen, ha megépülne a V0, a Budapestet délről elkerülő tehervasút, függetlenül a déli körvasút fejlesztésétől.
Nyitóképünk a déli körvasút pesti oldalát ábrázolja (fotó: a szerző).