fbpx
2024. október 7. hétfő
spot_img

Csehország 159 motorvonatot vásárol

A regionális vasútvonalakra a következő három évben villamos, akkus és dízeles járművek érkeznek.

Vigyázó szemünket mindig érdemes Prágára vetnünk, ha mintát keresünk a magyar vasút fejlesztéséhez. Csehország Magyarországhoz hasonló területű, lakosságszámú és fejlettségű állam, vasútsűrűsége a miénket is jelentősen meghaladja. A České dráhy most bejelentett beszerzése keretében 19 kétrészes, 60 háromrészes elektromos motorvonat, 76 kétrészes dízeljármű áll üzembe szerte az ország különböző tájain 2026-ig, és ha hozzászámoljuk a négy akkumulátoros egység szintén folyamatban lévő vásárlását, összesen 159 akadálymentes szerelvényt kapunk.

Ülőhely-kapacitásban az összes szóban forgó jármű a vásárlásról beszámoló iho.hu számítása szerint 26 ezret jelent, vagyis valamivel nagyobb érték adódik, mint a MÁV-START negyven Kiss emeletes motorvonatánál. A beszerzés összértéke 20 milliárd korona, azaz 320 milliárd forint körül van.

- Hirdetés -

A dízeljárműveket a lengyel PESA szállítja RegoiFox fantázianévvel. A bydgoszcziak a cseh vasút számára fejlesztették a Pesa Link típust a 2010-es évek elején, azóta Lengyelországba és Németországba, Berlin környékére is került belőlük.

A 115 ülőhelyes, 120 kilométer/órás legnagyobb sebességű „Mellékvonali rókák”-kal a csehek már azokat a Regionovákat (814-es sorozat) helyettesítik, amelyeket a nálunk is ismert és máig használt Bz-kkel azonos 810-es sorozat lecserélésére fejlesztettek ki 2005-től részben azokból átépítve, részben új gyártással.

A felsővezetékes szakaszokra a Škoda RegioPanter elnevezésű járművei kerülnek a nagy múltú hazai gyártó ostravai és plzeňi üzeméből. A Škoda 7Ev-t 2011-ben vették gyártásba elsősorban a cseh vasút számára különböző változatokban, de vásároltak már belőlük Szlovákiába, Lettországba és Észtországba is. A „Párduc”-ok 2, 3 és 4 kocsis kivitelben készülnek, több szerelvény kapcsolt üzemben is szállíthat utasokat, részben alacsonypadlósak. A mai kornak megfelelően klímával, akadálymentes mosdóval, vizuális utastájékoztatással, konnektorral, wifivel is felszerelték őket. Az újabb megrendelések során fejlődtek is a RegioPanterek, ETCS fedélzeti berendezést, USB-portokat is kaptak. InterPanter néven 2015-ben távolsági változatot is kifejlesztettek.

Csehország (és Szlovákia) kuriózumként azon kisebb országok közé tartozik, ahol a villamosítás két szisztémában történt, így a RegioPanterek 3000 voltos egyenáramú, 25 ezer voltos, 50 periódusú és mindkettővel kompatibilis verzióban is készültek. Mivel Csehország fokozatos átáll a tisztán váltóáramú táplálásra, a korábban rendelt egyenáramú motorvonatoknál sor került kétáram-neműsítésre, a mostani rendelésben pedig már csak duális járművek érkeznek.

Ezek is érdekelhetik

Csehország, Szlovákia vagy Magyarország: melyik országban fordul elő több vonatsiklás?

A Railtarget.eu portál megvizsgálta, hogy hazánkban, Csehországban vagy Szlovákiában történik több vasúti siklási baleset.

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Konzerválás: cseh szárnyvonalból húspástétom?

Hasonló gondokkal küszködnek a Monarchia utódállamai. A prágai közlekedéspolitika különleges kifejezésnek ad értelmet a gyér kihasználtságú vonalak fenntartásból való kivonásakor.

Keményedik a lengyel álláspont az ukrán gabona-export ügyében

Lengyelország akár egyoldalúan, az EU-val szembemenve megtiltja az ukrán gabona behozatalát az országba szeptember 15-e után, mondta az argárminiszter, Robert Telus.

A DAC-bevezetésre is lesz támogatás Csehországban

A DAC-bevezetésre is lesz támogatás Csehországban. Az Európai Bizottság újraindítja a cseh vasúthálózat átjárhatóságát támogató programot.

Szlovákiában és Lengyelországban is tervezik a vármegyebérletet

A térségben már szinte minden országban van vagy lesz kedvezményes bérlettermék.

Legfrissebb híreink

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.