Az Európai Bizottság újraindítja a cseh vasúthálózat átjárhatóságát támogató programot.
Több, mint 14,5 milliárd forint (380 millió euró) keretösszegű programként indítja újra a cseh vasúti rendszer átjárhatóságát erősítő támogatási programot az Európai Bizottság – tudósított a Railfreight című vasúti szaklap.
Újraindításról van szó – emelte ki kapcsolódó közleményében az EB, hiszen
a program 2017 és 2022 között már létezett, az új, 2028. július 31-ig tartó szakasz az előzőnél 35 százalékkal nagyobb büdzséből gazdálkodhat,
és az egységes európai vasúti forgalomirányítási rendszer, az ERTMS fejlesztésére is lehetőség van. Az állami programban a vasúti árufuvarozók, tulajdonosok és üzemeltetők, valamint az ország infrastruktúra-működtetője, a Správa železnic vehetnek részt.
Újdonság, hogy a programban a digitális automatikus kapcsolókészülékek (DAC) felszerelésére is lehet támogatást igényelni. Mint emlékezetes, nem mindenhol fogadták örömmel a DAC kötelező bevezetésével kapcsolatos uniós terveket. A cseh vasúti árufuvarozási szövetség, a Žesnad egy februári találkozóján a kötelező bevezetéssel kapcsolatban a résztvevők egy közös levelet is írtak, amelyben megfogalmazták aggályaikat, és nagyobb támogatást kértek az EU-tól. Az általuk javasolt engedmények között szerepel, hogy a bevezetésig tartó átmeneti időszakban is lehessen különböző vagonokat egymás mellett üzemeltetni.
A Magyar Vasúti Magánkocsi Szövetség (MVMSZ) – a Nemzetközi Magánkocsi Szövetséggel egyetértésben – csak olyan pénzügyi megoldást támogatnak a DAC bevezetésére, melyben
a DAC-átalakítás teljes összegét központi EU-forrásból fedezik, méghozzá olyan módon, hogy a támogatás feltételei is versenysemlegesen, egységes módon legyenek megállapítva, akármelyik EU alapból is érkezzen a támogatás
– mondta a cseh támogatási hírre reagálva Turi Gábor, az MVMSZ elnöke. Hangsúlyozta, fontos azt is kizárni, hogy egy adott jármű átalakítására több csatornán is lehessen finanszírozásra pályázni. Amennyiben ez nem valósul meg, akkor
elkerülhetetlen lesz, hogy a különböző országokban működő jármű-üzembentartók eltérő feltételekkel és eltérő mértékű állami támogatásokhoz férjenek hozzá, ami jelentős versenytorzító hatást okozhat.