fbpx
2024. július 20. szombat
spot_img

A DAC-bevezetésre is lesz támogatás Csehországban

Az Európai Bizottság újraindítja a cseh vasúthálózat átjárhatóságát támogató programot.

Több, mint 14,5 milliárd forint (380 millió euró) keretösszegű programként indítja újra a cseh vasúti rendszer átjárhatóságát erősítő támogatási programot az Európai Bizottság – tudósított a Railfreight című vasúti szaklap.

Újraindításról van szó – emelte ki kapcsolódó közleményében az EB, hiszen

a program 2017 és 2022 között már létezett, az új, 2028. július 31-ig tartó szakasz az előzőnél 35 százalékkal nagyobb büdzséből gazdálkodhat,

- Hirdetés -

és az egységes európai vasúti forgalomirányítási rendszer, az ERTMS fejlesztésére is lehetőség van. Az állami programban a vasúti árufuvarozók, tulajdonosok és üzemeltetők, valamint az ország infrastruktúra-működtetője, a Správa železnic vehetnek részt.

Újdonság, hogy a programban a digitális automatikus kapcsolókészülékek (DAC) felszerelésére is lehet támogatást igényelni. Mint emlékezetes, nem mindenhol fogadták örömmel a DAC kötelező bevezetésével kapcsolatos uniós terveket. A cseh vasúti árufuvarozási szövetség, a Žesnad egy februári találkozóján a kötelező bevezetéssel kapcsolatban a résztvevők egy közös levelet is írtak, amelyben megfogalmazták aggályaikat, és nagyobb támogatást kértek az EU-tól. Az általuk javasolt engedmények között szerepel, hogy a bevezetésig tartó átmeneti időszakban is lehessen különböző vagonokat egymás mellett üzemeltetni.

A Magyar Vasúti Magánkocsi Szövetség (MVMSZ) – a Nemzetközi Magánkocsi Szövetséggel egyetértésben – csak olyan pénzügyi megoldást támogatnak a DAC bevezetésére, melyben

a DAC-átalakítás teljes összegét központi EU-forrásból fedezik, méghozzá olyan módon, hogy a támogatás feltételei is versenysemlegesen, egységes módon legyenek megállapítva, akármelyik EU alapból is érkezzen a támogatás

– mondta a cseh támogatási hírre reagálva Turi Gábor, az MVMSZ elnöke. Hangsúlyozta, fontos azt is kizárni, hogy egy adott jármű átalakítására több csatornán is lehessen finanszírozásra pályázni. Amennyiben ez nem valósul meg, akkor

elkerülhetetlen lesz, hogy a különböző országokban működő jármű-üzembentartók eltérő feltételekkel és eltérő mértékű állami támogatásokhoz férjenek hozzá, ami jelentős versenytorzító hatást okozhat.

Ezek is érdekelhetik

Vasútfejlesztés is szerepel az EU 1,2 milliárd eurós támogatási csomagjában

A beruházási keret a vasút mellett a vízellátás és szennyvízkezelés, az innováció fejlesztését, valamint a régió vállalkozásainak zöldítését célozza.

Az EU közlekedési miniszterei megállapodtak a kapacitás-elosztási rendelettervezetről

A június 18-ai közlekedési miniszteri tanács elfogadta az általános megközelítést a kapacitás-elosztási rendelettervezettel kapcsolatban.

Eurómilliárdokkal támogatják az egyeskocsi-fuvarozást

Az Európai Bizottság 1,7 milliárd eurós támogatási programot hagyott jóvá Németország számára 2029-ig az egyeskocsi-fuvarozás és a kocsicsoportos szállítás támogatására. A Bizottság közölte: a támogatás...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Csehország, Szlovákia vagy Magyarország: melyik országban fordul elő több vonatsiklás?

A Railtarget.eu portál megvizsgálta, hogy hazánkban, Csehországban vagy Szlovákiában történik több vasúti siklási baleset.

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

Legfrissebb híreink

Meghatározták a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre

A CLECAT, az Európai Szállítmányozók Szövetsége meghatározta a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre.

Emeletes vonattal a Balatonra

Utazzon emeletes motorvonattal a Balatonra a Jégmadár vagy a Panoráma expresszvonattal!

MÁV-VOLÁN járatokkal a Forma-1 Magyar Nagydíjra!

A MÁV-HÉV, a Volánbusz és a MÁV-START járatai egyszerű és gyors megoldást jelentenek a Hungaroringre érkezőknek a hétvégi eseményre.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Meghatározták a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre

A CLECAT, az Európai Szállítmányozók Szövetsége meghatározta a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre.

Akadályfelismerő rendszert tesztel a Siemens Mobility

A projekt célja egy balesetmegelőzést és vezető nélküli vasúti működést segítő rendszer kifejlesztése.

Ünnepel a vasút: 74. alkalommal tartják a Vasutasnapot

A 74. vasutasnap alkalmából az egész országban ünnepel a vasúti szektor, cikkünkben a MÁV, a GYSEV és a Rail Cargo Hungaria ünnepségeiről adunk összefoglalót.

A rovat további cikkei

Emeletes vonattal a Balatonra

Utazzon emeletes motorvonattal a Balatonra a Jégmadár vagy a Panoráma expresszvonattal!

MÁV-VOLÁN járatokkal a Forma-1 Magyar Nagydíjra!

A MÁV-HÉV, a Volánbusz és a MÁV-START járatai egyszerű és gyors megoldást jelentenek a Hungaroringre érkezőknek a hétvégi eseményre.

Akadályfelismerő rendszert tesztel a Siemens Mobility

A projekt célja egy balesetmegelőzést és vezető nélküli vasúti működést segítő rendszer kifejlesztése.