fbpx
2024. május 18. szombat

Kétéves az egyeskocsi-támogatás

A szórt fuvarok fenntartását 2021 őszétől segíti a HUNGRAIL által kezdeményezett rendszer.

Idén 6,4 milliárd forint állami támogatásban részesülnek vasúti áruszállító vállalatok az egyeskocsi-teherfuvarozási szolgáltatás ellátása érdekében. A forrást az Energiaügyi Minisztérium biztosítja. Az egy vagy néhány vagonnyi szállítmányok vasúti szállítása piaci alapon nem végezhető jövedelmezően, viszont nemzetgazdasági szinten hasznos, javítja a környezetbarát vasút versenyképességét, hozzájárul az energiabiztonság fenntartásához, a lakosság támogatását is szolgálja például tűzifa szállításokkal, továbbá kétezer munkahely megtartását segíti elő. Az egyeskocsi-fuvarozás piacvezető szereplője, a Rail Cargo Hungaria és a többi vasútvállalat a szubvenciónak köszönhetően folytatni tudja a nemzetgazdaság számára nélkülözhetetlen szolgáltatást, bizonyos vállalkozásoknak így sikerül megőrizniük termékeik exportképességét.

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület, a hazai vasúti szektor első számú szakmai érdekvédelmi szervezetének kezdeményezéseként tavalyelőtt elindított támogatás révén 2021-ben és 2022-ben 7,2 millió tonna árut szállítottak el az egyeskocsi-fuvarozásban hazai vasútvállalatok. Idén is él ez a szállítási forma, és 2023-ban is állami támogatást vehetnek igénybe a tevékenységet ellátó vasútvállalatok. A magyar kormány döntése, valamint az Európai Bizottság jóváhagyása alapján célzott állami támogatásban részesülhetnek pályázat útján azok a vállalkozó vasúti társaságok, amelyek részt vesznek a támogatási programban.

A sikeresen pályázó vasúti társaságok, így a Rail Cargo Hungaria Zrt., a GYSEV Cargo Zrt., a CER Hungary Zrt., és az Eurogate Rail Hungary Zrt. (a korábbi Floyd Zrt.), vezetői még 2021 novemberében szerződést kötöttek a MÁV Zrt.-vel a vasútiegyeskocsi-teherfuvarozás állami támogatása érdekében. A pályázó társaságokhoz 2021 decemberében az MMV Zrt., 2023. májusában pedig a Train Hungary Kft. és a Kárpát Vasút Kft. is csatlakozott. A program támogatója az Energiaügyi Minisztérium. A megítélt összeget a MÁV folyósítja továbbtámogató szervezetként. Így 2021 és 2025 között összességében több mint 26 milliárd forint állami hozzájárulás javíthatja a vasúti teherfuvarozás versenyképességét hazánkban. A társaságokat 2021-ben 1,89 milliárd forinttal támogatta az állam, 2022-ben pedig 6,27 milliárd forint juttatásban részesültek. Idén 6,4 milliárd forint a támogatási keret.

- Hirdetés -

Az egyeskocsi-fuvarozás speciális logisztikai műveletet igényel. Egyik alapesete, amikor az áru akár egyetlen vasúti kocsiban útnak indítható, közvetlenül a vállalkozások telephelyeiről is. Ezek a kocsik egy gyűjtőpályaudvarra érkeznek, ahol a célállomásuk szerint sorozzák be őket irányvonatokba. Ilyen formán az újabb gyűjtőpályaudvarra juttatott egyes kocsikat a végső célállomásuk szerinti szerelvényekbe rendezik, és így jutnak el a végállomásukra. Mindezek a logisztikai műveletek megdrágítják ezt a fuvarozási formát, így piaci alapon költséghatékonyan nem végezhető.

Ugyanakkor az egyeskocsi fuvarozás nemzetgazdasági szempontból nélkülözhetetlen, ugyanis ez 700 magyar vállalat, köztük stratégiai nagyüzemek, kis- és középvállalkozások alapanyagellátását és termékeik exportpiacra juttatását teszi lehetővé. Emellett segíti a vállalatok külpiacra jutását olyan termékek esetében is, amelyek közúti szállítása vagy nem engedélyezett Európában, vagy rendkívül bonyolult engedélyezési folyamatot követelne meg. Az egyeskocsi-fuvarozás biztonságos feltételeket teremt ahhoz, hogy a cégek a jövőben is kockázatmentesen továbbítsanak rendeltetési helyükre évente 2,3 millió tonna veszélyes árut.

Ennek a szolgáltatásnak a fenntartása közel 2000 vasutasnak biztosít hosszútávon munkahelyet, és hozzájárul a vasúti pályakapacitás jobb kihasználtságához is. A MÁV és a GYSEV biztosítja az infrastruktúrát, a vonatok közlekedtetésének irányítását, többnyire a tolatási tevékenységet, valamint a vontatási villamosenergiát és a szükséges informatikai hátteret.

Tavaly november óta havonta átlagosan 80-90 millió árutonna-kilométer (egy tonna tömegű áru egy kilométer távolságra való elszállítása) fuvarteljesítményt sikerült fenntartani a programban részt vevő vasúti társaságoknak a MÁV és a GYSEV hálózatán. Két év alatt 7,2 millió tonna árut fuvaroztak a vasúttársaságok ügyfelei a támogatási programon belül, hozzájárulva ezzel is Magyarország ökológiai lábnyomának csökkentéséhez. Ezzel az árumennyiséggel évente akár 400 ezer tehergépjárműtől is mentesül a közút. Ekkora közúti többletterhelés a légszennyezési és zajterhelési mutatók, valamint a balestek számának növekedésén túl a közúti hálózat zsúfoltabbá válásával és fokozottabb amortizációjával járna.

Az egyeskocsi-fuvarozás fenntartását az Európai Unió is szorgalmazza, hiszen a vasúti árufuvarozási szektor támogatása nélkül esélytelen megvalósítani azon célkitűzést, hogy a 300 kilométernél nagyobb távolságra történő árutovábbítás esetén a vasúti fuvarozás részaránya 2030-ig érje el a 30 százalékot, 2050-ig pedig az 50 százalékot.

Kovács Imre, a Rail Cargo Group Igazgatóságának tagja, a Rail Cargo Hungaria (RCH) Igazgatóságának elnöke október 5-én, a Magyar Vasút 2023 Konferencián elmondta: rendkívül nagyra értékeli a kormány intézkedését az egyeskocsi-fuvarozás támogatásának folyósításáról, különös tekintettel a nehéz gazdasági helyzetre.

A szubvenciónak köszönhetően a RCH folytatni tudja a nemzetgazdasági szempontból nélkülözhetetlen szolgáltatást. A társaság országos területi lefedettséggel egyedüliként biztosítja a logisztikai lánc működésének zavartalanságát annak a hétszáz magyar közép- és nagyvállalkozásnak, amelyek enélkül csak drágán juthatnának nyersanyaghoz, és nagy nehézségek árán fuvaroztathatnák el áruikat felvevőpiacaikra.

Ezzel a támogatással sikerül megőrizni számos olyan magyar termék exportképességét is, amelyek közül soknak közúti fuvarozásra nincs is lehetősége – hangsúlyozta.

Az intézkedés „lélegeztetőgépen tartja” az egyeskocsi-fuvarozást, miközben a fuvarpiacon a vasút közúttal szembeni versenyképessége tovább romlott a vontatási villamosenergia árának rendkívüli emelkedése miatt. Az RCH 2022-ben mintegy 6 millió árutonnát továbbított egyeskocsi-fuvarozással. A vállalat a magyar ipar legfontosabb szegmensei – az agrár, acél- és vegyipar, a fa- és ásványolajipar, a papír- és cellulózágazat – számára biztosítja a termeléshez és értékesítéshez kapcsolódó logisztikai megoldásokat.

Kovács Imre rámutatott arra is, hogy az egyeskocsi-fuvarozás támogatására hosszú távon, a jelenlegi szubvenciós időszak lejártát követően is elengedhetetlenül szükség lesz, hiszen a legösszetettebb vasútüzemi technológia költségei nem csökkennek. Mint mondta, bízik abban, hogy a magyar kormány a jövőben is megteszi a szükséges lépéseket a támogatás meghosszabbításának brüsszeli engedélyezése érdekében, egyúttal megköszönte az illetékesek erőfeszítését a pályahasználati és hálózathozzáférési díj felárának a magas vontatási villamosenergia-díjak kompenzációját szolgáló eltörlése érdekében.
A társaság a hatékonyságot javító saját fejlesztésekkel is igyekszik megőrizni pozícióit a fuvarpiaci versenyben.

DAC-bemutató Budapesten (fotó: Miloszerni Tamás)
DAC-bemutató Budapesten (fotó: Miloszerni Tamás)

Szeptemberben mutatták be Budapesten az RCH szervezésében a digitális automata központi ütközőt, a DAC-ot, azt a jövőbe mutató technológiát, amelynek bevezetése forradalmasítja a vasúti árufuvarozást, gyorsabbá teszi az üzemeltetési folyamatokat, biztonságosabbá a munkavégzést, és emberi erőforrást szabadít fel a munkaerőhiánnyal küzdő ágazatban. Az egyeskocsi-fuvarozás igényli ugyanis a legtöbb tolatási, kocsirendezési tevékenységet. A társaság sokat költ az árukezelési és az üzemeltetési folyamatok automatizálására, szenzorokkal felszerelt „okos” vasúti kocsik fejlesztésére és az energiahatékonyabb vontatási tevékenységre.

Nyitó illusztrációnk Lezli Nilzen terepasztalának egyeskocsi-fuvarozási motívumát ábrázolja (fotó: Balogh László).

Ezek is érdekelhetik

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Újra Kovács Imre a Rail Cargo Hungaria vezérigazgatója

Raisz Csaba az RCH új pénzügyi vezérigazgató-helyettese. Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria (RCH) igazgatóságának elnöke a Rail Cargo Group (RCG) igazgatóságában betöltött ötéves...

Lesújt az Európai Bizottság az államvasutak áruszállító cégeire?

Tiltott állami támogatások miatt át kell alakítani az SNCF áruszállító részlegének működését. A döntés után egyre többen várják, hogy az állami eurómilliárdokkal támogatott DB...

Kukoricavonat balesete Rijeka közelében

A Rail Cargo Carrier tehervonata pft-s géppel ütközött, személyi sérülés nincs. Horvátországban, az Ogulin–Fiume vasútvonal Meja állomásán hétfőn nem állt meg a Rail Cargo horvátországi...

Afrikába viszi az RCH a magyar gabonát

Fiumén keresztül Egyiptomba és Tunéziába jut el a kalászos termés. Új piacokra juttatja el a kiváló minőségű magyar gabonát a Rail Cargo Hungaria (RCH). A...

Húszéves a Rail Cargo Terminal – BILK

A cégnél 24 órás munkarendben dolgoznak a vasúti és a közúti oldalon is. Fennállásának 20. évfordulóját ünnepli idén a Rail Cargo Terminal - BILK, a...

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Legyen a MÁV-nak saját zöldenergia-termelése!

A Szabadjelzés konferencia és partnertalálkozó energia-kerekasztala az alkalmazkodásról szólt. Beszámoltunk már a MÁV Szabadjelzés című konferenciájának több részletéről is. Az energetikai témájú kerekasztal-beszélgetés indító előadását...

Korszerűsödnek a dél-balatoni állomások

Az előszezon kezdetére megújult Balatonmáriafürdő vasútállomás felvételi épülete, és jelenleg tartanak az átalakítási munkák Balatonfenyvesen és Balatonszéplak felső megállóhelyen is.

Villamosítás – valóban zajosabbak lettek a füredi gyorsok?

A zajt az okozza, hogy a szűk ívekben hullámosan kopik a sínek belső oldala, de ez egyformán igaz a villamosított és nem villamosított vonalakra.

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...