Hat európai országot felölelő tesztkörút keretében digitális automata központi ütközővel (DAC) felszerelt vonat érkezett Magyarországra. A DAC-ot, a vasúti ágazat jövőbe mutató technológiáját a hatóságok, a magyar vasútvállalatok vezető képviselői és a szakemberek számára a Rail Cargo Hungaria (RCH) szakmai rendezvényen mutatta be.
Mosóczi László, a Máv-START vezérigazgatója, a HUNGRAIL elnöke, beszédében elmondta, hogy mind a világ, benne Európa és így Magyarország is, környezeti változás előtt áll, és ennek a változásnak a kézbentartásához a károsanyag kibocsátást csökkenteni kell, amihez elengedhetetlen a kötöttpályás közlekedés felé való fordulás. Rámutatott, a mai technológiai színvonallal a DAC sokkal jobban kihasználható eszköz, mint a korábbi változatok.
2050-re az EU-s célok a 0 károsanyag kibocsátásról a 0 halálos balesetről és a 0 papírról szólnak. Az elsőt a vasút teljesíti, a másodiknál a vasút hibájából történő balesetek minimálisak, míg a 0 papír cél eléréséhez éppen a DAC segítheti közelebb az ágazatot.
Rámutatott, hogy a vasúti árufuvarozás átütő sikeréhez elengedhetetlenek a műszaki fejlesztések, ehhez az államok közreműködésére is szükség van. Magyarország ebben jó példát mutat a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásával, továbbá tárgyalnak a hálózathozzáférési díj átalakításáról is. Örömét fejezte ki, hogy bár a különböző vasútvállaltok egymás versenytársai, felismerték, hogy erre a technológiára szükség van. Reméli, hogy az új rendszer gyártásában a magyar ipar is részt vehet, hiszen Európában 460000 vagon van forgalomban, 17000 mozdony mellett, melyek át lehet alakítani a DAC rendszerre.
Jeles nap a vasút történetében
Kovács Imre a Rail Cargo Hungaria elnöke beszédében elmondta, hogy ez a technológia mindenki számára fontos, ez a dátum jeles dátum a vasúti árufuvarozás történetében. A vasúti felhasználásban 100 éve van a hagyományos kapcsoló rendszer, aminek a működtetéséhez jelentős emberi beavatkozás szükséges. Naponta 300 kapcsolás 20 kilós kapoccsal, melyet kizárólag emberi erővel végeznek. Mindenki számára világos, hogy a vasúthoz nehéz munkaerőt találni, főleg egy ilyen veszélyes pozícióra. Ez a megoldás nem munkahelyeket fog megszüntetni, hanem a hiányzót pótolja, ami emellett a vasút versenyképességét javítja. A közút 4-5 évente megújul, ezt a vasúton 20-30 év elérni, ezen pedig sürgősen változtatni kell, ez vezethet ahhoz, hogy a piaci igények kielégíthetőbbek legyenek. A buta vonatokból eme fejlesztésnek köszönhetően intelligens vonatok lesznek, amihez hozzátartozik az energia- és adatáramlás. Könnyebb lesz a karbantartás és a forgalomszervezés a vagonokból érkező adatoknak köszönhetően. Az új technológia mind az irányvonatoknak, mind pedig az egyeskocsi fuvarozásban fontos.
Kovács Imre lapunk kérdésére elmondta, hogy jelen állás szerint a DAC rendszer elterjedése 2028-2030-ra tehető.
Fontos kérdésnek tartja, hogy milyen vonatok esetében fogják először a DAC-ot preferálni, az irányvonatokban, vagy esetleg az egyeskocsi fuvarozásban, továbbá nagy kérdés az is, hogy ezt az átalakítást ki fogja finanszírozni. Meglátása szerint a DAC rendszer nagyban fogja elősegíteni az európai szinten elöregedett tehervagon flotta megújítását, hiszen a régi vagonok nem minden esetben lesznek átalakíthatóak. A jelenlegi DAC 4-es rendszert is tovább fogják fejleszteni, ami még kevesebb emberi tényezőt fog igényelni. Kovács Imre szerint az intelligens vonatok nem csak a vagon állapotáról fognak tudni adatokat szolgáltatni, hanem az esetleges vagonon belüli rakománycsúszást is tudják majd jelezni.
Szabványosítani kell a DAC-ot
Mark Topal-Gökceli az ÖBB CTO-ja EDDP programmenedzser, elsőként a megbízhatóságot emelte ki, mert ez alapján ítélik meg az ágazatot. Elmondta, hogy a DAC-nak egy szabványtechnológiának kell lennie, mely az egész EU-ban egységes, amihez egységes engedélyeztetési eljárásra van szükség. A másik előfeltétel, hogy tudni kell, az egész projektet ki fogja finanszírozni, ami 15-20 milliárd eurót tesz ki. Kiemelte, hogy tanulni kell a múlt hibáiból is. Volt, amikor egy rendszer még nem volt érett a teljes bevezetésre, azonban ezt mégis megtették – itt példaként említette az ETCS-t. Topal-Gökceli fontosnak tartja az ambíciózus tervek és realitások helyes arányának megtartását.
Miloszerni Tamás
Borítókép: Bemutató a Vasúttörténeti Parkban (Fotó: a szerző)