fbpx
2024. október 12. szombat

Bemutatták a DAC rendszert a Vasúttörténeti Parkban

Hat európai országot felölelő tesztkörút keretében digitális automata központi ütközővel (DAC) felszerelt vonat érkezett Magyarországra. A DAC-ot, a vasúti ágazat jövőbe mutató technológiáját a hatóságok, a magyar vasútvállalatok vezető képviselői és a szakemberek számára a Rail Cargo Hungaria (RCH) szakmai rendezvényen mutatta be. 

Mosóczi László, a Máv-START vezérigazgatója, a HUNGRAIL elnöke, beszédében elmondta, hogy mind a világ, benne Európa és így Magyarország is, környezeti változás előtt áll, és ennek a változásnak a kézbentartásához a károsanyag kibocsátást csökkenteni kell, amihez elengedhetetlen a kötöttpályás közlekedés felé való fordulás. Rámutatott, a mai technológiai színvonallal a DAC sokkal jobban kihasználható eszköz, mint a korábbi változatok.

2050-re az EU-s célok a 0 károsanyag kibocsátásról a 0 halálos balesetről és a 0 papírról szólnak. Az elsőt a vasút teljesíti, a másodiknál a vasút hibájából történő balesetek minimálisak, míg a 0 papír cél eléréséhez éppen a DAC segítheti közelebb az ágazatot.

Rámutatott, hogy a vasúti árufuvarozás átütő sikeréhez elengedhetetlenek a műszaki fejlesztések, ehhez az államok közreműködésére is szükség van. Magyarország ebben jó példát mutat a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásával, továbbá tárgyalnak a hálózathozzáférési díj átalakításáról is. Örömét fejezte ki, hogy bár a különböző vasútvállaltok egymás versenytársai, felismerték, hogy erre a technológiára szükség van. Reméli, hogy az új rendszer gyártásában a magyar ipar is részt vehet, hiszen Európában 460000 vagon van forgalomban, 17000 mozdony mellett, melyek át lehet alakítani a DAC rendszerre.

- Hirdetés -

Jeles nap a vasút történetében

Kovács Imre a Rail Cargo Hungaria elnöke beszédében elmondta, hogy ez a technológia mindenki számára fontos, ez a dátum jeles dátum a vasúti árufuvarozás történetében. A vasúti felhasználásban  100 éve van a hagyományos kapcsoló rendszer, aminek a működtetéséhez jelentős emberi beavatkozás szükséges. Naponta 300 kapcsolás 20 kilós kapoccsal, melyet kizárólag emberi erővel végeznek. Mindenki számára világos, hogy a vasúthoz nehéz munkaerőt találni, főleg egy ilyen veszélyes pozícióra. Ez a megoldás nem munkahelyeket fog megszüntetni, hanem a hiányzót pótolja, ami emellett a vasút versenyképességét javítja. A közút 4-5 évente megújul, ezt a vasúton 20-30 év elérni, ezen pedig sürgősen változtatni kell, ez vezethet ahhoz, hogy a piaci igények kielégíthetőbbek legyenek. A buta vonatokból eme fejlesztésnek köszönhetően intelligens vonatok lesznek, amihez hozzátartozik az energia- és  adatáramlás. Könnyebb lesz a karbantartás és a forgalomszervezés a vagonokból érkező adatoknak köszönhetően. Az új technológia mind az irányvonatoknak, mind pedig az egyeskocsi fuvarozásban fontos.

Kovács Imre lapunk kérdésére elmondta, hogy jelen állás szerint a DAC rendszer elterjedése 2028-2030-ra tehető.

Fontos kérdésnek tartja, hogy milyen vonatok esetében fogják először a DAC-ot preferálni, az irányvonatokban, vagy esetleg az egyeskocsi fuvarozásban, továbbá nagy kérdés az is, hogy ezt az átalakítást ki fogja finanszírozni. Meglátása szerint a DAC rendszer nagyban fogja elősegíteni az európai szinten elöregedett tehervagon flotta megújítását, hiszen a régi vagonok nem minden esetben lesznek átalakíthatóak.  A jelenlegi DAC 4-es rendszert is tovább fogják fejleszteni, ami még kevesebb emberi tényezőt fog igényelni. Kovács Imre szerint az intelligens vonatok nem csak a vagon állapotáról fognak tudni adatokat szolgáltatni, hanem az esetleges vagonon belüli rakománycsúszást is tudják majd jelezni.  

Szabványosítani kell a DAC-ot

Mark Topal-Gökceli az ÖBB CTO-ja EDDP programmenedzser, elsőként a megbízhatóságot emelte ki, mert ez alapján ítélik meg az ágazatot. Elmondta, hogy a DAC-nak egy szabványtechnológiának kell lennie, mely az egész EU-ban egységes, amihez egységes engedélyeztetési eljárásra van szükség. A másik előfeltétel, hogy tudni kell, az egész projektet ki fogja finanszírozni, ami 15-20 milliárd eurót tesz ki. Kiemelte, hogy tanulni kell a múlt hibáiból is. Volt, amikor egy rendszer még nem volt érett a teljes bevezetésre, azonban ezt mégis megtették – itt példaként említette az ETCS-t. Topal-Gökceli fontosnak tartja az ambíciózus tervek és realitások helyes arányának megtartását.

Miloszerni Tamás

Borítókép: Bemutató a Vasúttörténeti Parkban (Fotó: a szerző)

 

Ezek is érdekelhetik

Több mint 100 db új jegykiadó automatát telepít a MÁV-VOLÁN-csoport

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Újabb bérelt mozdonyok érkezhetnek a MÁV-START-hoz

Az Alstom által gyártott Astride villanymozdonyokat tesztel a vasúttársaság a megnövekvő utazási igény és a járműhiány enyhítése érdekében.

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Legfrissebb híreink

A V-HÍD bemutatta az ország legkorszerűbb vasúti nagygépeit

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Több mint 100 db új jegykiadó automatát telepít a MÁV-VOLÁN-csoport

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Újabb bérelt mozdonyok érkezhetnek a MÁV-START-hoz

Az Alstom által gyártott Astride villanymozdonyokat tesztel a vasúttársaság a megnövekvő utazási igény és a járműhiány enyhítése érdekében.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Több mint 100 db új jegykiadó automatát telepít a MÁV-VOLÁN-csoport

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Újabb bérelt mozdonyok érkezhetnek a MÁV-START-hoz

Az Alstom által gyártott Astride villanymozdonyokat tesztel a vasúttársaság a megnövekvő utazási igény és a járműhiány enyhítése érdekében.

Szakmailag is mozgalmas napok az InnoTranson

A vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok már használnak generatív mesterséges intelligenciát, ráadásul különböző módokon.

A rovat további cikkei

Több mint 100 db új jegykiadó automatát telepít a MÁV-VOLÁN-csoport

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Újabb bérelt mozdonyok érkezhetnek a MÁV-START-hoz

Az Alstom által gyártott Astride villanymozdonyokat tesztel a vasúttársaság a megnövekvő utazási igény és a járműhiány enyhítése érdekében.

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.