fbpx
2024. május 21. kedd

Villamosítás – valóban zajosabbak lettek a füredi gyorsok?

A zajt az okozza, hogy a szűk ívekben hullámosan kopik a sínek belső oldala, de ez egyformán igaz a villamosított és nem villamosított vonalakra.

Egy-egy vasútvonal villamosításakor kisebb lesz a környezeti terhelés, hiszen a vontatójárművek nem szennyezik a levegőt, és csendesebb működésük révén a zajterhelés is kisebb, mint a dízelkorszakban. A Szabadbattyán-Balatonfüred közötti 55 kilométer hosszú vasútvonal villamosítása 2021. nyarára készült el a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, így már a nyári szezonban is döntően V43-as villamosmozdonyok és korszerű FLIRT motorvonatok közlekedtek Budapest és Balatonfüred között. Mégis mintha ez nem kedvezett volna a helyi lakosoknak, ugyanis a napokban a Veszprém megyei hírportál „Dübörögnek a vonatok Balatonalmádi és Balatonfüred között” címmel lakossági bejelentés vagy panaszok alapján azt közölte, hogy a vasútvonalon erősebb a zajhatás, mint a drót kihúzása előtt. Különösen Balatonalmádiban volt mindez tetten érhető, különösen az ívekben lakossági beszámolók szerint.

A szakma ugyanakkor értetlenül áll e bejelentések előtt. A 2021. óta közlekedő vontatójárművek, különösen a FLIRT motorvonatok ugyanis lényegesen csendesebbek, mint a dízelek.

- Hirdetés -

Igaz, hogy például a V43-as (433-as sorozat) a maga nyolcvan tonnájával nehezebb ugyan, mint az M41-es (418-as) dízelmozdony, amely 64-70 tonnás, de ez önmagában nem jelent nagyobb zajhatást, különösen azért, mert a villamos vontatójármű üzeme lényegesen csendesebb. Annyi viszont bizonyos, hogy 2021 óta növekedett a forgalom, leginkább a nyári szezonban lényegesen több személyszállító vonat közlekedik Székesfehérvár és Balatonfüred között, mint azt megelőzően. Vélhetően ezt érzékelik a helyiek – már aki panaszkodik erre.

Czuczay Lászó a MÁV Zrt. Pályafenntartási Főnökség Veszprém vezető mérnöke elmondta, hogy a pálya minőségével nincs probléma, sőt a villamosításkor szabályozták a vágányokat. Tény ugyanakkor, hogy ezen a szakaszon nagyon sok az ív, többségében 400 méter sugarú ívek találhatók a 29-es vonalon, amelyeken még éppen nyolcvannal közlekedhetnek a személyszállító járatok.

A szűk ívek jellemzője, hogy a belső sínszálaknál hullámos kopás alakul ki, ugyanis a vasúti kocsik és mozdonyok belső kerekeinek karimája a kanyarokban kisebb ívet jár be, mit a külsőké, így megcsúszik, és a belső sín is jobban kopik a külsőnél. Az ívekben a fémek surlódása miatt valóban nagyobb a zajhatás, mint az egyenesekben, de ez így volt a villamosítás előtt is.

Azóta nem romlott a pálya állapota – teszi hozzá a főmérnök. Diagnosztikai műszerekkel ugyanis vizsgálják a kopás mértékét, a műszaki vizsgálatok pedig eddig azt mutatták, hogy nincs jelentős változás. A diagnosztikai vizsgálatok ugyanis pontosan kimutatják, hogy a sín profilja miképpen változik. Ezt a vasútvonalat, legalábbis a pályát a múlt század hetvenes éveiben korszerűsítették utoljára, azóta viszont folyamatos a karbantartás, és az ívekben a sínszálakat gyakrabban cserélik, mint az egyenesekben. A felépítmény teljes cseréjére nem adódott eddig lehetőség, ugyanakkor lényeges változást hozott, hogy a betonaljaknál az eredeti fabetétek műanyagra lettek kicserélve.

UPDATE!

A húsvéti ünnepek előtt és után felújítási munkákat végez a MÁV, de nem a sínek kopása miatt. Az észak-balatoni vonalon a korábbi években a Szabadbattyán–Balatonfüred vonalszakaszt villamosították, az állomások részleges akadálymentesítése is megtörtént. Idén a nyíltvonali pályarészek és több állomás átépítését, felújítását végzik el, annak érdekében, hogy megszűnjenek a sebességkorlátozások a vonalszakaszon, a vonatok megfelelő sebességgel közlekedhessenek, ezáltal stabilabbá és betarthatóbbá válik a menetrendszerű vonatközlekedés. A felújításra váró 700 méteres szakaszon jelenleg több helyen is 60 km/órára korlátozták a vonatok sebességét, a felújítás után ismét 80 km/órás sebességgel haladhatnak a vonatok.  12 vasúti átjáró épül át, a közúti-vasúti szintbeni keresztezések  átépítése során a közúti közlekedés vasúton történő áthaladása javul és biztonságosabb lesz. A most következő munkaszakaszban, a Balatonkenese és Balatonfüred közötti szakaszon március 29-től április 5-ig és április 11-től 27-ig a vonatközlekedés számára módosított menetrenddel, vonatpótlással, a  lakosság számára pedig zajhatással járó munkálatokat végeznek.

Borítókép: Az ív mindig zajosabb (Tom képe a Pixabay-en.)

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Legyen a MÁV-nak saját zöldenergia-termelése!

A Szabadjelzés konferencia és partnertalálkozó energia-kerekasztala az alkalmazkodásról szólt. Beszámoltunk már a MÁV Szabadjelzés című konferenciájának több részletéről is. Az energetikai témájú kerekasztal-beszélgetés indító előadását...

Kétéves az egyeskocsi-támogatás

A szórt fuvarok fenntartását 2021 őszétől segíti a HUNGRAIL által kezdeményezett rendszer. Idén 6,4 milliárd forint állami támogatásban részesülnek vasúti áruszállító vállalatok az egyeskocsi-teherfuvarozási szolgáltatás...

Korszerűsödnek a dél-balatoni állomások

Az előszezon kezdetére megújult Balatonmáriafürdő vasútállomás felvételi épülete, és jelenleg tartanak az átalakítási munkák Balatonfenyvesen és Balatonszéplak felső megállóhelyen is.

A rovat további cikkei

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....