fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Lesújt az Európai Bizottság az államvasutak áruszállító cégeire?

Tiltott állami támogatások miatt át kell alakítani az SNCF áruszállító részlegének működését. A döntés után egyre többen várják, hogy az állami eurómilliárdokkal támogatott DB Cargo ellen is bevetik a brüsszeli szigort.

Az európai vasúti áruszállítási piac liberalizációja nem történt meg teljeskörűen, ugyanis számos országban az állami tulajdonú egykor monopol inkumbens vasúttársaságok továbbra is állami támogatásokkal tartják versenyben áruszállító részlegüket.

Rendszeres kritika ez a magántulajdonú vasútvállalatok részéről: nehéz úgy versenyezni, hogy a legnagyobb piaci szereplőknek nem kell a profit miatt aggódniuk, hiszen rendszeresen kimentik őket, ha mégis veszteségesek.

- Hirdetés -

Az Európai Unió két legnagyobb vasúti piacán, Franciaországban és Németországban azonban ez a helyzet: a Fret SNCF és a DB Cargo úgy van piacvezető szerepben, hogy közben folyamatosan veszteséget termelnek.

A franciák számára már nem adott több időt az EU: át kell alakítani a rendszert. Még 2020-ban, a vállalat indulásakor 5,3 milliárd euró hitelt vállalat át a francia állam a cégtől. Azóta sem sikerült azonban fenntartható pályára állniuk. Az SNCF csoport évi 7 milliárd euró állami támogatást kapott 2020 és 2022 közötti években.

A döntő lépés az volt, hogy miután a francia állam megkezdte az előkészületek, hogy mentőövet nyújtson a nehéz pénzügyi helyzetben lévő Fret SNCF-nek, az Európai Bizottság vizsgálatot indított a esetlegesen jogellenes állami támogatással kapcsolatban. Erre válaszul a francia  közlekedési minisztérium bejelentette, hogy feloszlatja a Fret SNCF-et, és bizonyos üzletágakat átad a konkurens üzemeltetőknek.

Az állami tulajdonban lévő üzemeltető 2025. január 1-jétől különálló szállítási és karbantartási részlegekre válik szét, amelyeket ideiglenesen Új Fret és Új Karbantartás néven neveznek el.

Ezzel azonban nem mond le az állami vasúttársaság az áruszállításról. A csoporton belül a Rail Logistics Europe fogja ezeket a cégeket tulajdonolni, és Fret SNCF-n kívüli másik vasútvállalat, a Captrain tovább működik. Az átalakítás nem érinti az intermodális áruszállítást végző Naviland Cargót, a VIIA Ro-La vállalatot és a Forwardis szállítmányozó céget sem.

A kormányzati szétválasztási folyamat részeként január 1-jei hatállyal 14, korábban a Fret SNCF által kezelt forgalmat a DB Cargo France, az Europorte és a Regio Rail vette át. Az új üzemeltetők saját személyzetet és gördülőállományt alkalmaznak, és nem vettek át eszközöket az állami tulajdonú vállalattól.

A Fret SNCF 2007 és 2019 között 5,3 milliárd euró veszteséget könyvelt el. 2022-ben és 2021-ben a Fret SNCF elkezdett működési nyereségről beszámolni, de ezek nagyrészt a csoporton belüli, támogatásnak minősülő költségcsökkentésekből és a leányvállalatok egyszeri értékesítésének bevételéből érték el.

Eközben az SNCF áruszállítási teljesítménye azonban már e nélkül is évek óta lejtmenetben volt, ahogy az az UIC statisztikáiból kiolvasható:

Nem volt újkeletű az EU vizsgálata, az SNCF már 2023 folyamán beleegyezett abba, hogy a további szankciók és vizsgálatok elkerülése érdekében feldarabolja az üzletágat, és a forgalom egy részét átadja a versenytársaknak. A döntést, bár úgy állították be, mintha az SNCF hozta volna, a francia kormány hozta meg, amely el akarta kerülni az esetleges drámaibb kimeneteleket. Hasonló helyzet vezetett Magyarországon végül a MALÉV csődjéhez, így érthető, hogy miért hozták meg a döntést.

Mert ha az eljárás vége az állami támogatások visszafizetésének előírása lett volna, akkor nem lehetett volna a Fret SNCF csődjét és bezárását elkerülni.

Ehelyett megmaradhat a cég, de jóval kisebb formában: az új társaság a jelenlegi forgalom mintegy 30 százalékát, a bevételek várhatóan 20 százalékát tarthatja meg. A felszerelések java részét, köztük 53 mozdonyt átadnak a versenytársaknak. Feltehetően több mint 500 munkahely szűnik meg. A fennmaradó vállalatot pedig a tervek szerint privatizálni fogják.

Nem az SNCF az első állami vasúttársaság, amely az uniós állami támogatási szabályokba ütközik, de a Fret SNCF esete miatt a németországi iparági megfigyelők azt vitatják, hogy a DB Cargo is hasonló sorsra juthat-e, mivel az is folyamatosan veszteséges, és csak az anyavállalati támogatásnak köszönhetően működik még mindig.

A DB Cargo 2022-ben 257 millió eurós veszteséget jelentett 5,2 milliárd eurós forgalom mellett. A DB Cargo ráadásul a dán és a holland egykori állami vasúti áruszállítási részlegeket is átvette, számos európai piacon meghatározó szereplő.

Igen visszás jelzés lenne a piacnak, ha a legnagyobb szereplő esetében nem vennék komolyan az európai uniós szabályokat. Egyre többen látják ezért úgy, hogy a DB Cargo kénytelen lesz feldarabolni üzletágát, ahogyan az Franciaországban történt.

A DB Cargo 2015 és 2022 között 3 milliárd euró veszteséget termelt, amit a DB csoport többi részlege tudott ellentételezni. Emiatt pedig nagyon is van aggódnivalójuk: ugyanis a franciáknál is az SNCF holdingtársaságon belüli átutalásaival fedezték a leányvállalat veszteségeit.

Úgy látszik a németek próbálnak előre menekülni: egy sor költségcsökkentést és 1800 fő elbocsátását jelentették be a nem németországi vállalatainál.

Magyarország ebben a tekintetben a két nagy piac előtt jár, a MÁV áruszállítási üzletágát már 2008-ban privatizálták az osztrák államvasúti teherszállítási cégének. Maradt ugyan magyar állami többségű kargócég, a GYSEV-csoportban, de az nem a legnagyobb szereplő. Ennél is fontosabb, hogy a sokszereplős áruszállítási piacon csak normatív és átlátható támogatási formák léteznek – mondta a Magyar Vasútnak Hódosi Lajos, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezetője. A legfontosabb az egyeskocsi-fuvarozás támogatása, amely a HUNGRAIL hathatós lobbizásával valósult meg 2021-ben, és újul meg azóta is évről-évre. Minden magánvasút számára segítséget jelent a hálózat-hozzáférési díj felár részének – tavaly bevezetett – eltörlése.

Címlapép: DB Cargo

Ezek is érdekelhetik

Vasútfejlesztés is szerepel az EU 1,2 milliárd eurós támogatási csomagjában

A beruházási keret a vasút mellett a vízellátás és szennyvízkezelés, az innováció fejlesztését, valamint a régió vállalkozásainak zöldítését célozza.

Az EU közlekedési miniszterei megállapodtak a kapacitás-elosztási rendelettervezetről

A június 18-ai közlekedési miniszteri tanács elfogadta az általános megközelítést a kapacitás-elosztási rendelettervezettel kapcsolatban.

Eurómilliárdokkal támogatják az egyeskocsi-fuvarozást

Az Európai Bizottság 1,7 milliárd eurós támogatási programot hagyott jóvá Németország számára 2029-ig az egyeskocsi-fuvarozás és a kocsicsoportos szállítás támogatására. A Bizottság közölte: a támogatás...

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Legfrissebb híreink

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

A rovat további cikkei

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.