Az idei Magyar Vasút Konferencia II. szekciójában, a hazai kötöttpályás járműgyártás fejlesztése témakörben hallgathatták meg a szakma képviselői Hegyi Zsoltot, a MÁV-START Zrt. szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettesét. Előadásában a szolgáltató oldaláról mutatta be a jelenlegi helyzetet.
Az elkövetkező tíz évben új vasútijármű-gyártási stratégia kialakítását és végrehajtását tervezi a közlekedésért felelős tárca, hogy hosszú távon kifogástalan és megbízható szolgáltatást nyújtsanak
az állami szolgáltatók. Hegyi Zsolt arra világított rá, hogy napjainkban milyen óriási mértékben van igény a vasúti személyszállításra a közösségi közlekedésben, milyen robbanásszerűen megnövekedett az utasszám Magyarországon. Az utasok értékelik a szolgáltatások színvonalát, ezért is kiemelkedően fontos a járműfejlesztés a hatalmas potenciált jelentő távolsági forgalomban.
H-Magyar Vasút: – Hol vásárolják meg az utasok a jegyeket?
Hegyi Zsolt: – Utasaink jegyvásárlási szokásainak alakulását folyamatosan vizsgáljuk. A jegyvásárlások harminckét százaléka a pénztárainkban történik, ezt követi szorosan a MÁV-applikáció, amelyet utasaink harminc százaléka részesít előnyben. Ez egyrészt jó hír, hiszen a folyamatos fejlődés a fenntartható digitalizáció térhódítását is jelenti. Utasaink fele már önkiszolgáló módon vásárol jegyet az applikáción vagy a jegykiadó automatákkal. Másrészt viszont van egy árnyoldal is. Öt évvel ezelőtt, amikor elindítottuk a MÁV-applikációt, még alternatívaként tekintettünk a rendszerre, és nem gondoltuk, hogy néhány év leforgása alatt a legfontosabb értékesítési csatornánk lesz. Ez a terület hihetetlenül gyorsan fejlődik, ma még nem tudhatjuk, hogy újabb öt év múlva hol fogunk tartani. Ezért a digitalizációs jegyértékesítés területén folyamatosan monitorozzuk az eredményeket és a lehetőségeket.
Igyekszünk lépést tartani a fejlődéssel, és olyan megoldásokat alkalmazni, amelyek a digitális átállást segítik. Hogy a nagyon sikeres vármegyebérletekről is szóljunk itt: beszédes adat, hogy idén májusban harmincezerrel többen váltottak bérletet a helyközi közösségi közlekedésben, mint egy
évvel korábban. Ez azt jelenti, hogy csak egyetlen hónap alatt harmincezer embert voltunk képesek megszólítani a közösségi közlekedés számára a vármegye- és országbérlettel. Az elmúlt években folyamatosan bővült a helyközi busz- és vonatjáratokra érvényes közös jegytermékeink köre is, a legkedveltebb régiókban több, a belföldi turizmust ösztönző napijegyet vezettünk be. Azon dolgozunk tehát, hogy egyre többen válasszák a közösségi közlekedés eszközeit, hogy utasainknak minél elérhetőbb, kényelmesebb és biztonságosabb utazási szolgáltatást nyújtsunk.
HMV: – Mitől lesz több a vasúti személyszállítás egyszerű helyváltoztatásnál??
HZS: – A vasút történetével majdnem egyidős múltja van az elsőosztályú szolgáltatásnak, amely napjainkban a többletkomfortot, az utazási élményt, az utazási idő énidővé alakítását valósítja meg. Ma ott tartunk, hogy egy nyári időszakban hetente negyven-, egyéb időszakokban huszonöt–harmincezer első osztályú utasunk van. Ez azt jelenti, hogy évente kétmillió utas választja az első osztályú kocsik kényelmét, amely mutatja azt is, hogy van igény a minőségi szolgáltatásra, és van igény arra, hogy magasabb szinten is biztosítsunk vasúti utazási lehetőséget. Az idei évben már hetente kétezer–kétezer-ötszáz utasunk választja a prémium egy plusz kocsi szolgáltatásait. Mind a harmincöt kocsink fut már, ezek a számok azt mutatják, hogy erre is van igény, szívesen választják az utasok a távolsági közlekedésre a még magasabb komfortfokozatot is.
HMV: – Mivel tudja a MÁV-START még tovább emelni az utazási élményt Magyarországon? Természetesen most elsősorban a nagyon sikeres fedélzeti vendéglátásra gondolok…
HZS: – Nyáron naponta százhuszonnégy, most ősszel nyolcvannégy olyan vonatunk indult el, amelyen elérhető a fedélzeti vendéglátás. Ez egy egészen komoly volumen, akár mint egy vendéglátóipari vállalat, hiszen az Utasellátónál négyszázötven munkavállalót foglalkoztatunk, és ebben az évben csak fedélzeti vendéglátásból el fogjuk érni az egymilliárdos árbevételt. Ahogy mondani szoktuk: nálunk az étel mindig helyben fogyasztásra van, a vendég viszont mindig elvitelre, ám ebben a teljesítményben rendkívül sok munka van. Személyszállító vállalatként is joggal vagyunk büszkék arra, hogy például a nagyon kedvező bérletkonstrukcióink mellett a Start Burger is a népszerű termékeink közé tartozik.
HMV: – Az idei év az éjszakai vonatozás európai reneszánszáról is szól. Hogyan teljesít a MÁV-START ezen a területen?
HZS: – Az Utasellátó nemcsak a vendéglátásban, hanem a háló- és fekvőkocsik tekintetében is szolgáltat. És igen, egész nyáron minden háló- és fekvőkocsink teljes kihasználtsággal működött. A rendkívül sikeres Adria Intercity egyfajta hotel-vonat koncepció szerint működik, hiszen kizárólag háló- és fekvőkocsikat viszünk és az étkezőkocsit. Hogy ennek a vonatnak a hangulatát egy mondattal kifejezzem: általában az utolsó vacsorázó találkozik az első reggelizővel. A nemzetközi közlekedésben idén hoztunk egy bátor döntést, ugyanis teljesen megváltoztattuk a jegy- és tarifaértékesítés rendszerét. Az új rendszer három fő pilléren támaszkodik. Az egyik pillére a dinamikus árazás, amely minden eddiginél kedvezőbb árú je-
gyet képes kínálni úgy, hogy közben a bevételt is növeli. A másik pillér a teljes körű online értékesítés: minden termékünk megjelent és egyszerűen megvásárolható az Elvira felületen. A harmadik – és talán a legfontosabb – eleme az új rendszerünknek, hogy szakítottunk azzal a gyakorlattal, amely szerint csak Budapestről kínáltunk menetjegyeket. Most már Európában „mindenhonnan mindenhová” elérhetőek a menetjegyeink, és ez a fajta nemzetközi szolgáltatás az, amely a nemzeti közszolgáltatók versenyelőnye. Példával illusztrálva, ma már nem csupán Budapest−Bécs között tudunk utazási ajánlatot adni, hanem Debrecentől Klagenfurtba is. Hogy ebbe a csodás ausztriai városba Debrecenből is könnyen el lehet jutni, eddig nem tudták az utazni szándékozók. De ma már rendelkezésre áll egy online felület, amelyen a desztináció beírásával menetrendi ajánlatot, jegyajánlatot is kap az utas, és a jegyét meg is tudja vásárolni.
HMV: – A MÁV-Volán-csoportot tekintve a közösségi közlekedésnek belföldön is össze kell kapcsolódnia. Szükség van egy olyan online felületre, ahol a vonatos és buszos menetrendi ajánlatok egyaránt megismerhetők. Hol tart ebben a fejlesztésben a MÁV-START?
HZS: – Örömmel mondhatom, hogy
nem kell már sokat várni arra, hogy bemutathassuk Elvira kishúgát, Emmát – azaz az Egységes Menetrendi keresőt Magyarországon.
És van egy álmunk, amit nem adunk fel. Olyan egységes tarifarendszer létrehozásán dolgozunk, amely egyszerűbb kedvezményrendszert, egyszerűbb jegyváltást fog eredményezni. Minden törekvésünk fókuszában az a célunk van, hogy egyre többen válasszák a jövőben a fenntarthatóbb közösségi közlekedést az egyéni utazás helyett, ezzel is hozzájárulva a károsanyag-kibocsátás jelentős mértékű csökkentéséhez, az élhetőbb, zöldebb jövő kialakításához.
Fotó: Szecsődi Balázs