Továbbra is megosztottak az uniós vasúttársaságok a digitális automata kuplung bevezetésének időpontját illetően.
A Deutsche Bahn (DB) Csoport Üzemi Tanácsának (KBR) és az Európai Üzemi Tanácsának (EWC) minapi sajtótájékoztatóján Jörg Hensel, az EWC elnöke az európai vezetőktől a digitális automata kuplung (DAC) gyors és egész Európára kiterjedő bevezetését sürgette, amely sokkal hatékonyabbá tenné a folyamatokat többek közt az egyeskocsi fuvarozásban is. Az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége is szükségesnek nevezte ezt az intézkedést, hiszen egyre nehezebb olyan munkavállalót találni, aki ezt a nehéz fizikai munkát, azaz a tehervagonok össze- és szétkapcsolását hajlandó elvégezni. Várhatóan még évekbe telhet, amíg a DAC-ot Európa-szerte telepítik. De mi is az a DAC, és a hazai magánvasút szektor mit gondol a témáról? Ennek igyekeztünk utána járni.
Amint arról egyik korábbi cikkünkben is hírt adtunk, a DAC egy olyan platform, ami megteremti a vasúti áruszállításban a standardot az digitalizációhoz, ezért bevezetését a legnagyobb vasúti áruszállítási vállalatok megkerülhetetlennek tartják. Emellett a DAC jelentős hatással lesz az üzemviteli folyamatokra is. A vonatok érkezésekor és indulásakor szükséges kocsivizsgálatok jelentős része kiváltható lenne, jelentősen csökkenthető az élőmunka-igény – ami az egyre nehezebben kezelhető munkaerőhiány miatt fontos.
A DAC bevezetése eldöntött tény Németországban, Svájcban és a legtöbb nyugati országban, míg az EU keleti országaiban még csak kevesen foglalkoznak vele.
Pedig a technológia bevezetése nélkül nehezen elképzelhető, hogyan lehetnének megvalósíthatók az uniós klímacélok. A digitális automatikus kuplung (DAC) bevezetése Európában a vasúti áruszállítás automatizálásának és digitalizálásának központi eleme lehet. A vasúti áruszállításban általánosan alkalmazzák a kocsik csatlakoztatásához azt a 20 kg-os „bilincset”, amelyet a következő kocsi „horgára” akasztanak, majd a tengelykapcsolót a bilincs mögötti csavarmenet elforgatásával húzzák meg, szintén kézzel csatlakoztatva a fékek légvezetékét is. A digitális automata tengelykapcsoló viszont automatikusan összekapcsolja – beleértve a fékek légvezetékét – a tehervagonokat egymással, azaz a kocsik között mechanikus kapcsolatot hoz létre a tolatószemélyzet kézi ereje, fizikai munkája nélkül. A DAC így leegyszerűsíti és megkönnyíti a tehervonat indulás előtti összeszerelését, így rövidebb idő alatt több tehervagon bocsátható rendelkezésre, egyúttal megteremtve a feltételeket a modern, digitalizált vasúti áruszállításhoz. A szakemberek szerint a DAC az európai vasúti teherszállítás fejlődésének alapvető mérföldköve. Európai bevezetéséhez az európai vasúti ágazat közös erőfeszítésére van szükség.
Az európai vasúti érdekképviseletek a napokban közös nyilatkozatot tettek a Digital Automatic Coupling (DAC) mielőbbi bevezetése érdekében.
Az aláírók az Európai Unió vezetőihez és a tagállamok kormányaihoz fordulnak támogatásért.
Megkérdeztük a magyar magánvasút szektor képviselőit, mit gondolnak a digitális automata kuplung hazai bevezetésének lehetőségeiről? Az MMV Magyar Magánvasút Zrt. vezérigazgatójának, Dr. Katona László úrnak ezúton is köszönjük, hogy megosztotta velünk a véleményét:
„Sajnos valós kockázat a munkaerő biztosításának jövőbeni kérdése.
Magyarországon is csökken a kocsirendező, tolatásvezető munkakörökben foglalkoztatottak száma, és az aktív munkaerő is elöregedett. 5-10 éven belül komoly nehézségeket fog okozni, és már ma is vannak problémák.
A digitális automatikus tengelykapcsoló azonnali bevezetése meglátásom szerint azonban kivitelezhetetlen, és a rövid határidejű bevezetésére sem látok reális esélyt. Az európai piacon jelen lévő kocsik magas száma miatt az átalakításhoz szükséges költség nem áll rendelkezésre. A tulajdonos vagy üzemben tartó társaságoknak nincs ahhoz elegendő forrásuk, hogy ezt rövid távon belül megoldják.
Az elnyújtott, ütemezett bevezetésnek is vannak komoly megoldandó kérdései. A vegyes használat hogyan történne? Hogyan sorozunk be DAC kocsit olyan szerelvénybe, ahol a többi kocsi nem rendelkezik ilyen kapcsoló szerkezettel, és ugyanez fordítva? Nem elegendő ráadásul a kocsikat átalakítani, hanem a vontató és tolató mozdonyoknál is jelentős költséggel járó átalakításra van szükség. Azzal egyetértek, hogy minél hamarabb megoldást kell találni a problémára, azonban
a megvalósítást nagyon komolyan meg kell tervezni, elő kell készíteni, mert azonnali vagy rövid távon kivitelezhető működőképes megoldás ebben a kérdésben nincs.
A munkaerő biztosítása a jelzett munkakörökben nálunk is keletkeztet kihívásokat. Ennek humán, képzési és szabályozási okai is vannak. Nem vonzó a szakma a fiatalok számára a munka jellege, az indokolatlanul hosszú képzési idő, és az oktatási anyag időnként túlzó volta miatt sem, sok más tényező mellett. Ez természetesen az ország különböző területein eltérő hatású. Nehézkés nem csak az alapképzés, hanem bármely más továbbképzés, vagy specifikus ismeret megszerzése is ezen a területen. Társaságunk törekszik arra, hogy megtartsa, képezze és fejlessze ezen a területen dolgozó kollégáit is, ami egyelőre sikeres is, de hosszú távon már látunk megoldandó kérdéseket. A piacon is tapasztaljuk, hogy csökken mind az infrastruktúra üzemeltető vasutaknál, mind a vállalkozó vasutaknál a rendelkezésre álló személyi állomány, és egyre gyakoribb a kapacitás hiány.”
Borítókép: Deutsche Bahn